021-7356

جدیدترین اخبار دنیای عکاسی

جدیدترین اخبار دنیای عکاسی

طی هفته گذشته اتفاق‌های جالبی در دنیای عکاسی افتادند که ما اغلب آن‌ها را در وب‌سایت نورنگار به اطلاع شما رساندیم. ممکن است با دنبال کردن کانال‌های ارتباطی نورنگار، یعنی تلگرام و اینستاگرام نورنگار، از برخی از آن‌ها با خبر شده یا شاید هم بعضی از آن‌ها را هم از دست داده باشید. ما معمولاً در مجله نورنگار، اتفاق‌های مهم را پوشش می‌دهیم، اما بعضی از خبرهای عکاسی و فیلم‌برداری هم هستند که ممکن است در هیاهوی دنیای دیجیتال از آن‌ها بی‌خبر مانده باشید.

 

1-پنجمین لنز کانن برای دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه

 

کانن بالاخره یک لنز اختصاصی عکاسی پرتره را برای دوربین‌های سری R خودش معرفی کرد. دوربین‌های سری R در واقع همان دوربین‌های بدون آینه فول‌فریم این شرکت هستند که تا کنون دو مدل از آنها وارد بازار شده‌اند. دوربین‌های کانن R و RP که دوربین دوم، در واقع نسخه ارزان قیمت و یکی از مناسب‌ترین فول‌فریم‌های کانن به شمار می‌رود. لنز RF 85mm f/1.2L کانن، نخستین لنز این شرکت هم هست که از تکنولوژی Blue Spectrum Refractive (BR) Optics بهره‌مند است. این تکنولوژی برای کاهش chromatic aberration یا همان لبه‌های رنگی در لنز‌های دهانه باز این شرکت به کار می‌رود و طبیعی است که کانن بخواهد از آن در این لنز که دهانه دیافراگم آن تا f/1.2 باز می‌شود استفاده کند. کانن از این قابلیت برای اولین بار در لنز EF 35mm f/1.4L II USM که برای مانت دوربین‌های DSLR خودش ساخته است استفاده کرد.

 

این لنز هم از سری لنز‌های L کانن به شمار می‌آید، اما امکانات آن بسیار فراتر از لنز‌های 85mm قبلی خودش است. کانن در این لنز از یک عدسی UD و یک عدسی Aspherical استفاده کرده و همچنین روی عدسی‌های آن نیز پوشش Air Sphere به کار رفته است. حداقل فاصله فوکوس این لنز 85 سانتی‌متر و همچنین دهانه آن نیز 82 میلی‌متر است.

 

لنز RF 85mm f/1.2L کانن

 

بیشتر بخوانید: بررسی لنز های سری L کانن

 

اما نکته مهم درباره این لنز، همانند دیگر لنز‌های سری R، وجود یک رینگ کنترل قابل برنامه ریزی روی لنز است که می‌توانید ان را به سرعت شاتر، تغییر دیافراگم، میزان نوردهی یا حتی حساسیت یا ISO دوربین اختصاص دهید. این لنز 1195 گرم وزن دارد و بدون لرزشگیر می‌باشد. بنابراین احتمالا با توجه به اینکه دوربین‌های غیر فول‌فریم کانن هم بدون لرزشگیر روی بدنه هستند، باید در نور کم توجه کافی به نوردهی داشته باشید.

 

2-یکی از مهم‌ترین آپدیت‌ها برای دوربین‌های نیکون

 

نیکون در هفته گذشته یک به روز‌رسانی مهم را برای دوربین‌های نیکون D850، D7500 و D5600 و D500 خودش ارائه داد. این نرم‌افزار به روز رسان، تغییری را در این دوربین‌ها ایجاد می‌کند که چند سالی بود از سوی کاربران این دوربین‌ها، مدام مورد پرسش قرار می‌گرفت. اینکه بتوانند دوربینشان را مستقیما توسط Wi-Fi به تلفن‌های همراه متصل کنند و صد البته روی همین ارتباط باقی بمانند. در واقع مهم ترین اشکالی که در اینجا وجود داشت این بود که نیکون برای ارتباط بی‌سیم با دوربین‌های خودش از قابلیت Snap Bridge استفاده می‌کرد. اما همه ارتباط تنها می‌توانست از همین طریق انجام شود و به محض خروجی از آن، بلافاصله ارتباط Wi-Fi هم قطح می‌شد. حالا در به‌روزرسانی جدیدی که برای این دوربین‌ها آمده است، یک گزینه جداگانه برای حفظ ارتباط پیوسته با تلفن‌های همراه به آن افزوده شده است.

 

وای فای دوربین نیکون

 

اما وجود این ارتباط چه فایده‌ای دارد؟ در واقع حالا دیگر نیازی نیست تا همه ارتباط توسط برنامه خود نیکون انجام شود. بلکه شما می‌توانید Wi-Fi دوربین را برای ارتباط با نرم‌افزارهای دیگر از جمله qDslrdashboard،  ShutterSnitchیا  ControlMyCamera استفاده کنید.

 

نیکون پیش‌تر این قابلیت را در دوربین‌های نیکون فول فریم بدون آینه خودش یعنی Nikon Z6 و Z7 قرار داده بود و خیلی از کاربران دوست داشتند که بتوانند با دوربین‌های DSLR خودشان هم همان برنامه‌ها را استفاده کنند. یک سری تغییرات دیگر هم در این به روز‌رسانی وجود داشت که از آن جمله می‌توان به بهبود کارآیی نقاط فوکوس در برخی مدل‌ها اشاره کرد. برای دانلود این به‌روز‌رسانی به مرکز دانلود نیکون مراجعه کرده و فایل آپدیت را برای دوربین‌های  D850، D5600، D500 یا D7500 دریافت کنید.

 

3-افت فروش شدید کانن و نیکون

 

دو شرکت کانن و نیکون، گزارش سه ماهه سوم سال مالی گذشته خودشان را منتشر کردند. متاسفانه این گزارش‌ها شرایط خوبی را برای این دو شرکت نشان نمی‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد که در بازار ایالات متحده که یکی از مهم‌ترین بازارهای تجهیزات تصویرگری دیجیتال است، کاهش خرید قابل ملاحظه‌ای دیده می‌شود و نشان از افت فروش 17 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال پیش دارد. به نظر می‌رسد این بازار که چند سالی به شدت رو به گسترش بود، با بالا رفتن امکانات دوربین‌های تلفن‌های همراه در حال افول است و هم اکنون کاربران بیشتری به جای خرید دوربین‌های DSLR گران‌قیمت، رو به خرید تلفن‌های همراه با قابلیت‌های متعدد آورده‌اند.

 

دوربین نیکون و کانن

 

این در حالی است که معرفی دوربین‌های نیکون و کانن مانند D850 و Z6 و Z7 توانسته کاربران زیادی را حتی از برند‌های رقیب به سمت نیکون بکشد. اما شرایط برای کانن هم با عرضه دوربین‌های R و RP این شرکت چندان تفاوتی ندارد و برای هر دوی آنها بسیار بازار متلاطمی به نظر می‌رسد. امیدواریم صنعت تصویرگری دیجیتال به طور کلی (و نه فقط دوربین‌های عکاسی) با این استقبال عمومی رو به تجهیزات حرفه‌ای‌تر و کیفیت‌های بالاتر، به رشد این هنر بینجامد.

 

مطلب مرتبط: آیا می‌توان از دوربین موبایل به جای دوربین عکاسی استفاده کرد؟

 

4-سامسونگ نخستین حسگر 64 مگاپیکسلی را برای موبایل‌ها می‌سازد

 

تقریبا یک سال از معرفی اولین حسگر 48 مگاپیکسلی سونی می‌گذرد و نتیجه ان هم ورود گوشی‌هایی با دوربین‌های مانند Huawei P30 Pro با کیفیت فوق العاده بالا به بازار  مصرفی بوده است. اما حالا پس از یکسال، سامسونگ خبر از ساخت نخستین حسگر 64 مگاپیکسلی برای تلفن‌های همراه می‌دهد. این حسگر جدید که با نام رسمی Samsung ISOCELL Bright GW1 معرفی می‌شود، با کاهش اندازه شدید پیکسل‌های روی حسگر طراحی شده است. هم اکنون اندازه هر پیکسل در این  حسگر برابر 0.8 میکرون است که تقریبا اندازه پیکسل‌های حسگر  IMX586 سونی است. این کوچکترین اندازه پیکسل‌های یک حسگر است که تا بحال وارد بازار شده است و خود سامسونگ، پیش از این، بالاترین رزولوشنی که توانسته بود با این اندازه پیکسل‌ها، به ان برسد، 20 مگاپیکسل بوده است. به زبان ساده‌تر اینکه با همان اندازه پیکسل‌های یک سنسور 20 مگاپیکسلی، اکنون آنقدر آنها را فشرده کرده که یک حسگر 64 مگاپیکسلی ساخته است.

 

اما این مقدار فشرده پیکسل‌ها یک اشکال مهم را پیش می‌آورد و آن هم بالا رفتن مقدار نویز در محیط‌های کم نور است. به همین دلیل، این حسگر از تکنولوژی Tetracell استفاده می‌کند. این تکنولوژی به این شکل عمل می‌کند که وقتی در محیط کم‌نور عکس می‌گیرید، به منظور کاهش نویز، هر چهار پیکسل مجاور را با هم ترکیب می‌کند تا نویز‌ها که معمولا اندازه‌ای کوچک‌تر از 4 پیکسل دارند، در این ترکیب جدید از بین بروند. به این ترتیب دوربین می‌تواند با ترکیب و ثبت عکس با رزولوشن 16 مگاپیکسل (یک چهارم) به تصویری با نویز بسیار کم دست پیدا کند.

 

اما این همه قابلیت‌های این حسگر نیست. حسگر جدید سامسونگ می‌تواند با تکنولوژی تشخیص فاز  روی حسگر که سریع‌ترین تکنولوژی فوکوس در دوربین‌های موبایل است، فوکوس کند و همچنین امکان ضبط ویدئو‌های Full HD با سرعت اسلوموشن 480 فریم بر ثانیه نیز میسر است. این حسگر از نیمه امسال به تولید انبد می‌رسد و احتمالا تا آخر امسال، دوربین‌های جدیدی را با این حسگر در بازار خواهیم دید.

 

5-ادوبی برنامه‌های قدیمی را ارائه نمی‌دهد

 

ادوبی طی این یکی دو هفته حسابی در حال تغییر و تحول در سرویس های آنلاین خودش است. هفته پیش گفتیم که این شرکت پلن‌های ارزان قیمت خود را حذف کرده است و اکنون تنها پلنی که می‌توانید خریداری و استفاده کنید، پلن 20 دلار در ماه است. این هفته هم ادوبی یک تغییر مهم دیگر را در سرویس‌های انلاین خود ایجاد کرد. اینکه دیگر امکان استفاده از نسخه‌های قدیمی‌تر فتوشاپ و لایتروم وجود ندارد و کاربران، تنها می‌توانند از نرم‌افزارهای جدید این شرکت استفاده کنند. به عنوان مثال الان فتوشاپ در نسخه 20 قرار دارد و ادوبی تنها امکان دانلود و نصب نسخه‌های 20 و 19 را به کاربران می‌دهد. درباره لایتروم هم تقریبا شرایط مشابه است.

 

این تصمیم به این خاطر گرفته شده که کاربران شروع به استفاده از نسخه‌های جدید‌تر و امکانات پیشرفته‌تر این برنامه‌ها رو آورند. اما مشکل اینجاست که کاربران برای استفاده از نسخه‌های جدید‌تر، احتمالا به کامپیوتر‌های پیشرفته‌تری نیاز دارند و این کمی آنها را محدود‌تر می‌کند. هر چند که ما در ایران، مجبور به استفاده از نسخه‌های غیر قانونی این برنامه هستیم و این شرکت، استفاده از تمامی سرویس‌هایش را برای ایرانیان محدود کرده است.

 

6-گوشی‌های جدید گوگل، امکانات پیشرفته در بدنه‌های ارزان‌تر

 

گوگل گوشی‌های جدید میان‌رده خودش را با نام‌های Pixel 3A و Pixel 3A XL معرفی کرد. این گوشی‌ها، اولین گوشی‌های ارزان قیمت از این سری هستند که علارغم قیمت پایین‌تر، امکاناتی مانند دوربین‌های پیشرفته مدل‌های قبلی را در خود دارند. مدل کوچک‌تر یعنی Pixel 3A یک نمایشگر OLED با اندازه 5.6 اینچ و رزولوشن 2220×1080 پیکسلی دارد و در ان از پردازشگر پر قدرت Snap Dragon 670  استفاده شده است که سرعت بالای آن را تضمین می‌کند. اما مهم ترین نکته برای ما، حسگر این دوربین است که مانند Pixel 3 یک تراشه 12.2 مگاپیکسلی سونی IMX363 در آن قرار گرفته و لنزی با دیافراگم f/1.8 همراه با لرزشگیر را جلوی آن می‌بینیم.

 

گوشی Pixel 3A و Pixel 3A XL

 

این تراشه، پیکسل‌هایی با اندازه 1.4 میکرون دارد که برای عکاسی در شب عالی هستند. بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این گوشی بتواند عکس‌هایی مانند گوشی Pixel 3 بگیرد و ضمنا تمام حالت‌های نرم‌افزاری جذاب مخصوص آن دوربین مانند  Night Sight، Top Shot، Super Res Zoom  و HDR+ هم در این گوشی‌ها ارائه می‌شوند که قطعا برای کاربرانی که عاشق عکاسی هستند بسیار مهم است.
نهایتا اینکه برخلاف مدل‌های پیشرفته خودشان، در این دو گوشی، درگاه ورودی جک صدای 3.5mm را هم می‌بینیم که خبر خوبی محسوب می‌شود. زیرا برخلاف گوشی Pixel 3 می‌توانیم به راحتی هدفون‌هایمان را به آن وصل کنیم.

 

گوشی Pixel 3A XL هم همین دوربین و امکانات تصویرگری را دارد، اما اندازه نمایشگر آن بزرگ‌تر شده و باطری قوی‌تری هم روی آن قرار می‌گیرد. این دو گوشی، به ترتیب 399 دلار و 479 دلار قیمت‌گذاری شده‌اند که نسبت به مدل‌های پیشرفته‌تر خوب، بسیار مناسب‌تر هستند.

 

این‌ها خبرهایی بودند که در هفته گذشته میلادی منتشر شدند و حدس زدیم ممکن است برایتان جالب باشد. تا هفته آینده بررسی‌ها، آموزش‌ها و مطالب جالب و خواندنی از صنعت عکاسی را در مجله نورنگار دنبال کنید.

 

نویسنده: امیر یاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *