021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

جدیدترین اخبار عکاسی در هفته‌ای که گذشت

جدیدترین اخبار عکاسی در هفته‌ای که گذشت

بالاخره بعد از تعطیلات برگشتیم به سراغ اخبار هفتگی دنیای عکاسی. طی هفته گذشته اتفاق‌های جالبی در دنیای عکاسی افتادند که ما اغلب آن‌ها را در وب‌سایت نورنگار به اطلاع شما رساندیم. ممکن است با دنبال کردن کانال‌های ارتباطی نورنگار، یعنی تلگرام و اینستاگرام نورنگار، از برخی از آن‌ها با خبر شده یا شاید هم بعضی از آن‌ها را هم از دست داده باشید. ما معمولاً در مجله نورنگار، اتفاق‌های مهم را پوشش می‌دهیم، اما بعضی از خبرهای عکاسی و فیلم‌برداری هم هستند که ممکن است در هیاهوی دنیای دیجیتال از آن‌ها بی‌خبر مانده باشید.

 

لنز‌های جدید سامیانگ برای دوربین‌های سری Z نیکون

 

شرکت کره‌ای سامیانگ یکی از فعال‌ترین شرکت‌های جانبی تولید لنز برای دوربین‌های DSLR و بدون آینه است که محصولات خوبی را با قیمت مناسب وارد بازار می‌کند. این شرکت در هفته گذشته یک لنز مخصوص عکاسی پرتره برای دوربین‌های نیکون ارائه کرد که با فاصله کانونی 85mm و دیافراگم f/1.4 یکی از بهترین لنز‌های برای عکاسان عروسی و پرتره است. لنز  AF 85mm F1.4 Fسامیانگ مخصوص مانت F نیکون ساخته شده است و می‌تواند روی دوربین‌های فول‌فریم و APS-C این شرکت قرار گیرد. علاوه بر این، این لنز دارای موتور فوکوس داخلی نیز هست و به دلیل دارای بودن عایق‌بندی بالا در برابر شرایط محیطی بد، می‌توانید از آن، هنگام عکاسی در فضای باز و آب و هوای نامساعد نیز به راحتی استفاده کنید.

 

سامیانگ در این لنز از 9 عدسی در 7 گروه استفاده کرده است که یکی از آن‌ها از نوع Hybrid Aspherical است. دیافراگم 9 پره‌ای این لنز برای ایجاد بوکه‌ای دایره‌ای شکل بسیار مناسب است و در کنار دهانه بزرگ 77mm می‌تواند پس زمینه سوژه را به خوبی محو کند. این لنز تنها 75 میلی‌متر طول و 480 گرم وزن دارد  لنزی سبک و کوچک محسوب می‌شود و تنها 700 دلار قیمت دارد.

 

لنز دوربین

 

علاوه بر این، سامیانگ برای اولین بار، دو لنز را هم برای دوربین‌های سری Z نیکون معرفی کرد. یکی از این لنز‌ها یک پرایم اولترا واید با فاصله کانونی 14mm و دیافراگم f/2.8 است که بدون موتور فوکوس و با فوکوس دستی ارائه شده است. سامیانگ برای رسیدن به چنین فاصله کانونی و کنترل اعوجاج و شارپنس در این لنز از 14 عدسی در 10 گروه استفاده کرده است که یکی از آن‌ها Hybrid  Aspherical، دو تا Extra Low Dispersion و شش عدسی هم از نوع High Refraction هستند. استفاده از این تعداد عدسی‌های پیشرفته باعث بزرگ و سنگین شدن لنز  MF 14mm F2.8 Z شده است و وزن این لنز (بدون موتور فوکوس) به 810 گرم رسیده است. قیمت این لنز 500 دلار است.

 

علاوه بر این، سامیانگ یک مدل لنز 85 میلی متری بدون موتور فوکوس را نیز برای دوربین‌های سری Z ارائه داده است. این لنز Samyang MF 85mm F1.4 Z نام دارد دارای ساختار نسبتاً ساده‌تری است. وجود 9 عدسی در 7 گروه، شامل یک عدسی Hybrid  Aspherical است و دیافراگم باز f/1.4 آن، دارای 8 پره می‌باشد. این لنز، می‌تواند تا فاصله حداقل 1 متری فوکوس کند و دهانه آن از فیلتر‌های 72mm پشتیبانی می‌کند. نکته عجیب درباره این لنز این است که با وجود اینکه یک لنز بدون فوکوس خودکار است و المان‌های فوکوس خودکار در آن استفاده نشده است، اما به دلیل مانت بسیار بزرگ‌تر دوربین‌های سری Z، هم اندازه بزرگ‌تری نسبت به مانت F این لنز دارد (102 میلی‌متر) و هم وزن بیشتری (740 گرم). این لنز با قیمت 400 دلار، ارزان‌ترین لنز در این سری ارائه شده است.

 

باطری گریپ جدید برای BMPCC4K

 

دوربین Pocket Cinema Camera 4K یکی از بهترین دوربین‌های فیلم‌برداری کوچک است که مدتی است بازار فیلم‌برداری حرفه‌ای را تحت تأثیر قرار داده است. یکی از اشکالاتی که فیلم‌برداران حرفه‌ای به این دوربین می‌گرفتند، اندازه کوچک گریپ آن بود که حمل آن برای کسانی که به فیلم‌های مستند یا فیلم‌برداری روی دست علاقه‌مند بودند را مشکل می‌ساخت. حالا شرکت بلک مجیک برای این دوربین که به اختصار BMPCC4K نامیده می‌شود، یک گریپ جدید معرفی کرده است. این گریپ Pocket Camera Battery Grip نام دارد علاوه بر بهتر شدن هندلینگ این دوربین، زمان کار با باطری را فوق‌العاده بیشتر می‌کند.

این گریپ جدید، اکنون می‌تواند از دو باطری همزمان سری LP-e6 این شرکت پشتیبانی کند که زمان فیلم‌برداری پیوسته با آن را با هر بار شارژ تا دو ساعت افزایش می‌دهد. علاوه بر این، در صورت نیاز می‌توانید باطری داخل گریپ را به صورت مستقیم و بدون نیاز به شارژر، با یک شارژر 12V DC شارژ کنید.

 

این گریپ جدید دوربین بلک مجیک، از جنس فیبر کربن ساخته شده و وزن بسیار ناچیزی روی دوربین اضافه می‌کند. ضمناً به گونه‌ای طراحی شده است که درپوش باطری خود دوربین نیز مستقیماً در داخل خود بدنه گریپ قرار می‌گیرد تا نیازی به باز کردن آن نباشد. این گریپ 245 دلار قیمت دارد.

 

بیشتر بخوانید: ۱۰+۱ دلیل برای اینکه از گریپ استفاده کنید

 

سامسونگ و گوشی جدید A80

 

گوشی‌های موبایل این روز‌ها به عنوان یک رقیب جدی در کنار دوربین‌های کوچک و جمع و جور قرار گرفته‌اند و گوشی جدید سامسونگ Galaxy A80 بیشترین تاکید و تمرکز خودش را بر روی دوربین و قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری قرار داده است. این گوشی اهمیت ویژه‌ای در میان تمام گوشی‌های سری Galaxy دارد. زیرا نه تنها با حسگر 48 مگاپیکسلی و لنز f/2.0 خودش  ، بالاترین کیفیت را در بین تمام گوشی‌های این شرکت دارد، بلکه بهترین کیفیت عکس سلفی را نیز دارد. زیرا، این نخستین دوربین سامسونگ است که فاقد دوربین سلفی است!

 

جدیدترین گوشی سامسونگ

طراحی خاص و عجیب این گوشی به گونه‌ای است که وقتی می‌خواهید عکاسی سلفی کنید، کل ماژول دوربین اصلی آن حرکت کرده و به صورت کشویی باز می‌شود و دوربین اصلی، با چرخشی 180 درجه رو به کاربر قرار می‌گیرد. به این ترتیب، همان دوربین پیشرفته 48 مگاپیکسلی، برای عکاسی یا فیلم‌برداری از خود شخص مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، قابلیت لرزشگیر Super Steady که این شرکت در Galaxy S10 استفاده کرده بود نیز در این گوشی قرار گرفته است.
اما این گوشی به دو دوربین دیگر نیز مجهز شده است. در کنار حسگر اصلی، یک حسگر 8 مگاپیکسلی با میدان دید 123 درجه تعبیه شده است که هنگام سلفی گرفتن و مکالمه تصویری، این امکان را به کاربر می‌دهد تا افراد بیشتری را در کادر داشته باشد. حسگر سوم یک 3D ToF است که امکان فوکوس آنی را حین عکس گرفتن و ضبط ویدئو می‌دهد.

 

از امکانات مهم این دوربین می‌توان به صفحه نمایش بدون لبه و بدون ناچ آن اشاره کرد. سامسونگ هنوز قیمت این محصول را اعلام نکرده است.

 

به زودی لایک‌ها از اینستاگرام می‌روند

 

اگرچه شبکه اجتماعی اینستاگرام قرار بود شکل تازه‌ای از روابط و ارتباطات را بین عکاسان و افراد عادی را پدید آورد، اما در چند سال گذشته هجوم کاربران عادی و پدیده عجیبی به نام لایک گرفتن، باعث شد تا آرام آرام، جهت‌گیری انتشار عکس‌ها در این شبکه، از عکاسی منحرف شده و امروزه به منبعی از دیدگاه‌های بعضاً متضاد تبدیل گردد.

 

اینستاگرام سعی دارد با مخفی کردن قابلیت لایک کردن در این برنامه، راه حل جدیدی را برای تصحیح محتواهای این شبکه ارائه دهد. ظاهراً با مخفی کردن لایک اینستاگرام دیگر بیننده و فالوور یک کانال اینستاگرامی، نمی‌تواند ببیند که دقیقاً چند نفر یک پست خاص را لایک کرده‌اند. در هفته گذشته، یک برنامه‌نویس به طور اتفاقی این قابلیت را مشاهده کرده و متوجه آن شده بود. به گفته این شخص، اینستاگرام به او اعلام کرده که با این تمهید، قصد بر این دارد تا دنبال کنندگان یک کانال، صرفاً محتوای یک کانال را مشاهده کنند و دیگر به میزان لایک‌ها توجهی نداشته باشند. به این ترتیب تنها کسی که یک محتوا را پست کرده است امکان مشاهده لایک‌های آن محتوا را خواهد داشت.

 

برخی از کارشناسان معتقدند که لایک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک، و انتظار برای بالا رفتن آن‌ها، یک منبع اضطراب محسوب می‌شود و بر روی روان کاربران تأثیرگذار خواهد بود. اما در عین حال کاربر را تشویق می‌کند که بیشتر محتوا و عکس‌های خود را به اشتراک قرار دهد که لزوماً ممکن است از اعتبار زیادی برخوردار نباشد و بیشتر ظاهر جالبی داشته باشند. چنین محتواهایی مطمئناً طی مرور زمان تأثیر مخربی بر روی ذهن کاربران دیگر و کیفیت محتوایی این شبکه‌های اجتماعی خواهد داشت.

 

مطلب مرتبط: عکاسان چگونه می‌توانند از اینستاگرام بهره ببرند؟

 

تحریم برند لایکا توسط چین

 

اگر عبارت لایکا را در شبکه‌های اجتماعی چین جستجو کنید، احتمالاً با صفحه‌ای خالی مواجه خواهید شد. از نظر چینی‌ها دیگر برندی به نام لایکا (به شکل Leica یا حتی نوشتار چینی آن) وجود خارجی ندارند و تمام محتواهایی که با آن مرتبط هستند بلافاصله توسط فایروال این کشور از روی اینترنت حذف می‌شود. اما چرا این اتفاق افتاده است؟

 

در هفته گذشته، ویدئویی توسط یک آژانس تبلیغاتی برزیلی ساخته و منتشر شد که سعی دارد تلاش و کار خستگی ناپذیر عکاسان بین‌المللی خبری بزرگ در سرتاسر جهان را به نمایش بگذارد. عکاسانی که در طی سال‌های گذشته همواره از دوربین‌های بی‌نظیر و قدرتمند برند لایکا استفاده کرده‌اند تا صحنه‌های خبری مهم را برای حافظه تاریخی جهان، ثبت کنند.

 

در این ویدئو، می‌بینیم که یک عکاس خبری در سال 1989 در حال عکاسی در چین و ثبت عکس مشهور مرد تانکی در میدان تیان‌آن‌من این کشور است که توسط نیروی امنیتی این کشور دستگیر می‌شود. تظاهرات مردم در این سال، در اعتراض به سیاست‌های دولت کمونیستی چین به قتل عام معترضین انجامید و تصویر “مرد تانکی” به نمادی از آن روز تبدیل شد.

 

دولت چین در طی این سال‌ها، همواره سعی در به فراموشی سپردن این روز داشته است و تاکید دوباره لایکا بر این تصویر و به نمایش کشیدن برخورد سربازان با یک عکاس خبری در این ویدئو، باعث شد تا دولت این کشور بلافاصله به آن واکنش نشان داده و به تلافی، برند لایکا را  تحریم کند.

 

برند لایکا، به منظور حفظ بازار خود در این کشور، هر نوع ارتباط با این ویدئو و سازندگان آن را کتمان کرده است. اما چینی‌ها هنوز درباره این تحریم تجدید نظر نکرده‌اند.

 

نتایج مسابقه عکاسی سونی اعلام شد

 

دوازدهمین مسابقه بین‌المللی عکاسی سونی با نام Sony World Photography Awards 2019 در شهر لندن برگزار شد. این مسابقه از نظر شرکت‌کننده، به عنوان یک رکورد برای این شرکت محسوب می‌شد. زیرا  برای اولین بار تعداد عکس‌های شرکت کننده‌ها به 326,997  عکس رسیده و از 195 کشور جهان در این مسابقات شرکت کرده‌اند. World Photography Organization موسسه‌ای که با همکاری سونی، این مسابقات را برگزار می‌کند، برندگان این مسابقه را در سامرست هاوس شهر لندن اعلام کرد.

 

مهم‌ترین جایزه این مسابقه یعنی عکاس سال به Federico Borello عکاس ایتالیایی، برای سری عکس های او با عنوان “5 درجه” رسید. این عکاس می‌تواند علاوه بر جایزه 25 هزار دلاری، پروژه‌های آینده خودش را با تجهیزات حرفه‌ای سونی به انجام برساند. شرکت در این مسابقه برای همه عکاسان رایگان است و در صورت تمایل می‌توانید در دور بعدی این مسابقه شرکت کنید. وب‌سایت این مسابقه، از شنبه اول ژوئن 2019 آماده پذیرش عکس‌ها است.

 

این‌ها خبرهایی بودند که در هفته گذشته میلادی منتشر شدند و حدس زدیم ممکن است برایتان جالب باشد. تا هفته آینده بررسی‌ها، آموزش‌ها و مطالب جالب و خواندنی از صنعت عکاسی را در مجله نورنگار دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *