1- فاصله کانونی
یکی از خصوصیات اصلی لنز فاصله کانونی آن میباشد.
فاصله کانونی یک لنز، فاصله مرکز نوری آن تا سنسور در زمانی است که روی بی نهایت فوکوس کرده باشید.
برای درک فاصله کانونی، باید مرکز اپتیکال را هم بشناسید. مرکز اپتیکال لنز نقطهای در لنز است که اشعههای نور که از دو منبع نوری مختلف وارد لنز شدهاند به هم میرسند. لنزهایی که فاصله کانونی کوتاهتری دارند، منظره دید وسیعتری دارند؛ اما بزرگنمایی آنها کمتر میباشد. در مقابل فاصله کانونی بزرگتر منظره دید بستهتری دارند اما بزرگنمایی آنها بیشتر میباشد.
در دوربینهای DSLR، فاصله کانونی لنزهای قابل تعویض با میلیمتر اندازه گیری میشود؛ فاصله کانونی لنز درکنار سایز حلقه آداپتور معمولا روی لنز درج میشود.
2- ضریب لنز
هنگامی که جلوی دوربین را نگاه میکنید، یک عدد ضریب (مانند 1:2.8، 1:2.8-4، 1:3.5-5.6) مشاهده میکنید که نشان دهندهی ماکزیمم دیافراگم لنز است. دیافراگم تعیین کننده میزان نوری است که به سنسور دوربین میرسد.
هرچقدر میزان ماکزیمم دیافراگم پائینتر باشد، نشان دهندهی کیفیت لنز از لحاظ روشنایی میباشد. این خصوصیت در لنز های زوم با کیفیت در فواصل کانونی مختلف ثابت است (برای مثال اگر در فاصله کانونی 35 میلیمتر عدد دیافراگم برابر با f/2.8 باشد در 80 میلیمتر نیز f/2.8 میباشد) اما در لنزهای ضعیفتر اگر فاصله کانونی را تغییر دهید، ماکزیمم دیافراگم نیز تغییر خواهد کرد (f/3.5 در فاصله 28 میلیمتر ولی f/5.6 در فاصله 80 میلیمتر).
شما در صورتی که از زوم لنز خودتان استفاده کنید، حداقل یک گام نور را از دست خواهید داد.
[relatedpost post=”77400″]
اگر خصوصیت f-number یک لنز کوچکتر باشد (ماکزیمم دیافراگم باز) از کیفیت بیشتری برخوردار است و به شما این امکان را میدهد که کارهای بیشتری با آن انجام دهید. این لنزها اغلب روشنتر هستند و به شما این امکان را میدهند که در شرایطی که نور محیطی کمی دارند، عکسهای بهتری بگیرید. علاوه بر این، اینگونه لنزها عمق میدان خیلی کمی در اختیار شما قرار میدهند.
هر لنزی که f-number آن برابر یا کوچکتر از f/2.8 باشد به عنوان یک لنز حرفهای شناخته میشود و قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.
3- انواع لنز
3.1- لنز پرایم/نرمال/استاندارد
فاصله کانونی یک لنز استاندارد ثابت است (50 میلیمتر، 85 میلیمتر، 100 میلیمتر) و تصاویری که خلق میکند، از لحاظ پرسپکتیو و زاویه دید دقیقا شبیه به چیزی است که چشم انسان میبیند.
برای یک دوربین با فیلم 35 میلیمتری و یا DSLR فول فریم، لنز 50 میلیمتر به عنوان لنز استاندارد شناخته میشود. در فواصل کانونی بالاتر (85 میلیمتر یا 100 میلیمتر) شما یک لنز ایدهآل برای پرتره خواهید داشت. این فاصله کانونی در کنار دیافراگم باز به خوبی پس زمینه را نرم خواهد کرد و کمتر حواس بیننده را از سوژه اصلی پرت خواهد کرد.
[relatedpost post=”95728″]
3.2- لنز واید
یک لنز واید در مقایسه با یک لنز استاندارد فاصله کانونی کوتاهتری خواهد داشت.
این لنزها به شما اجازه میدهند منظره دید وسیعتری داشته باشید. لنز واید بهترین انتخاب برای عکاسی از منظره و پرترههای گروهی است. در واقع خصوصیات یک لنز واید به شما کمک میکند تمام صحنه را بدون حذف هیچکدام از عناصر مهم ثبت کنید. از همین روی میتوانید از لنزهای واید برای ثبت عمق میدان بالا استفاده کنید.
3.3- لنز تله فوتو
خصوصیات لنزهای تله فوتو (100mm-800mm) به گونهای است که میتوانند یک منظره دید بسته برای شما فراهم کنند. این لنزهای بلند، به شما این امکان را میدهند که یک فاصله (و احساس عمق را) را فشرده کنید و از فاصلهی دور به عکاسی از سوژههای به خصوص بپردازید. این لنزها قدرت بالا و عمق میدان کمی دارند و با استفاده از آنها میتوانید از دورترین و کوچکترین سوژهها عکاسی کنید.
لنزهای تله فوتو برای عکاسی حیات وحش، پرتره، ورزشی و مستند مناسب هستند و به شما این امکان را میدهند که از سوژههایی در فاصلههای خیلی دور عکاسی کنید.
[relatedpost post=”106369″]
3.4- لنز زوم
یکی از مهمترین خصوصیات یک لنز زوم، فاصله کانونی متغیر آن است. این لنزها خیلی مفید هستند زیرا ممکن است فاصله کانونی آنها از واید تا تله فوتو متغیر باشد (برای مثال از 24 تا 300 میلیمتر) و به همین خاطر تطبیقپذیری شما هنگام ترکیببندی خیلی بیشتر است.
تنها نقطه ضعف لنزهای زوم دیافراگم آنها میباشد. به دلیل عناصر زیادی که در ساخت این قبیل لنزها استفاده میشود، شما نمیتوانید دیافراگم آنها را خیلی باز کنید و اجازه دهید نور بیشتری وارد دوربین شود.
[relatedpost post=”107099″]
3.5- لنز فیش آی
لنز فیش آی یکی از لنزهای تخصصی واید میباشد. یکی از خصوصیات مهم این لنز توانایی خلق تصاویر واید با تبدیل خطوط صاف به خمیده میباشد. این لنزها میتوانند با انحراف پرسپکتیو منظره و ایجاد یک عکس 180 درجه، تصاویر دایرهای، محدب و یا بیضوی خلق کنند. فاصله کانونی یک لنز فیش آی چیزی بین 7 تا 16 میلیمتر میباشد.
3.6- لنز ماکرو
از این لنزها همانطور که از اسمشان مشخص است برای عکاسی ماکرو یا کلوزآپ استفاده میشود. محدوده فاصله کانونی این لنز بین 50 تا 200 میلیمتر میباشد. این لنزها میتوانند تصاویر خیلی واضحی از سوژههایی که در محدوده فوکوس ماکرو قرار دارند خلق کنند اما نمیتوانند روی سوژههایی که در فواصل دورتر قرار دارند فوکوس کنند.
3-7 لنز تثبیت کننده تصویر
این لنز از یک سنسور تثبیت ژیروسکوپی کوچک و عناصر لنز موتوردار (Servo) استفاده میکند که به خوبی لرزشهای دوربین هنگام استفاده از فاصله کانونی بالا یا در شرایط کم نوری که به سرعت شاتر پائینتر نیاز دارید را خنثی میکند.
ادعا میشود این لنزها به کاربر این امکان را میدهند که با سرعت شاتر 2 تا 4 گام پائینتر (زمان نوردهی 4 تا 16 برابر بیشتر)، دوربین را در دست بگیرد و اقدام به عکاسی کند.
لنز های پیشنهادی
DSLR – Canon :
لنز کانن Canon EF 100-400mm IS II USM یکی از معدود لنزهای زوم بالا موجود در بازار همراه با لرزشگیر است. لنز کانن Canon EF 100-400mm IS II USM دارای فاصله کانونی بلندی است که اغلب برای عکاسی از فواصل دور، مانند عکاسی ورزشی و حیات وحش استفاده میشود. با استفاده از زوم بالای این لنز، میتوان از فاصلههای دور تا خیلی دور را عکاسی کرد. رنگ سفید این لنز که مخصوص لنزهای تله بلند سری L کانن است نشان میدهد که این لنز هم از سری L و دارای کیفیت ساخت فوق العاده و عایق در برابر شرایط بد محیطی است.
DSLR – Nikon :
لنز نیکون AF-S NIKKOR 200-500mm با محدوده فاصله کانونی بالایی که دارد یک لنز زوم سوپر تله محسوب می شود که بر روی آن ماکسیمم دیافراگم ۵٫۶ ثابت طراحی شده تا بتوانید با هر فاصله کانونی ای عملکرد ثابتی داشته باشید. این لنز دارای سه عدسی تقویتی برای پایین آوردن خطاهای رنگی است که شارپنس و دقت رنگ ها را بالا می برد. همچنین با استفاده از تکنولوژی Super Inegrated Coating این لنز از به وجود آمدن هاله ها و flare ها جلوگیری می کند و در نتیجه عکس شما وضوع بیشتر و کنتراست بالاتری خواهد داشت.
Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS
سونی در این لنز از ۲۲ عدسی در ۱۶ گروه استفاده کرده است که شامل یک عدسی Super ED و دو عدسی ED برای کاهش CA و دستیابی به بالاترین رزولوشن روی دوربینهای باکیفیتی مانند دوربین a9 میشود. بدنه این لنز از آلیاژ منیزیم ساخته شده که علاوه بر کیفیت و پایداری فوقالعاده، دارای عایقبندی بسیار خوبی در برابر شرایط بد محیطی است. بنابراین با خیال راحت میتوانید از آن در محیطهای بارانی یا خاکآلود استفاده کنید.
سلام.خیلی ممنون برای توضیح مبانی لنزها.اگر امکان داره در مورد لنزهای تیلت شیفت و طرز کارشون و مورد کاربریشون هم توضیح بدید.سپاسگذارم
سلام ممنون از سایت خوبتون
تفاوت لنز afp با vr2 در چیه و به چه مدل دوربین هایی میخورد؟
VR لرزشگیر لنز است
AF-P سری از لنزهای نیکون است که سرعت فوکوس بالا دارند که در فیلمبرداری و عکاسی مناسب تر است و البته برای همه دوربینهای نیکون قابل استفاده نیست