021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

انواع نور کلاسیک در عکاسی پرتره

انواع نور کلاسیک در عکاسی پرتره

نور وسیع و نور محدود

قبل از اینکه مشخصه‌های مهم این نور ها در عکاسی پرتره را برای شما شرح دهیم، مهم است که بدانید این الگوها با جابجا کردن نور نسبت به چهره خلق می‌شوند نه نسبت به دوربین. علاوه بر این، یک نور کلیدی می‌تواند به صورتی قرار بگیرد که نور وسیع خلق کند و یا محدود.

نورهای وسیع زمانی ساخته می‌شوند که نور برخلاف جهت دماغ سوژه قرار می‌گیرد و گونه‌های سوژه که رو به دوربین انور در عکاسی پرترهست کاملا روشن خواهد بود. این سبک نور در عکاسی پرتره قسمت بیشتری از صورت را نسبت به سبک دیگر یعنی نور محدود یا کوتاه روشن می‌کند. نور کوتاه هنگامی است که نیمه‌ای از صورت که از دوربین دور است روشن می‌شود و گونه‌ای که رو به دوربین است کاملا در سایه قرار می‌گیرد.

نور وسیع و نور محدود می‌تواند به دلایل مختلفی به کار گرفته شود، اما دو دلیل مهم استفاده از این نورها برای لاغرتر نشان دادن سوژه و افزایش حس دراما و رمزآلود بودن تصویر است. با نور کوتاه در عکاسی پرتره قسمت کمتری از صورت روشن می‌شود و به همین خاطر صورت باریک‌تر به نظر می‌رسد. به خاطر اینکه قسمت سایه صورت به شکل برجسته‌تری به چشم می‌آید، رمز و راز بیشتری به تصویر شما اضافه می‌کند. هنگام استفاده از نورهایی که در این مقاله آورده شده است، به تاثیرات نورهای وسیع و کوتاه توجه کنید.

نور پارامونت

نور پروانه‌ای یا نور پارامونت (به خاطر استودیویی که از آن برای عکاسی از ستاره‌های سینما استفاده می‌کرد). از این سبک نور در عکاسی پرتره برای مسحور ساختن چهره‌های جذاب استفاده می‌شود.

[relatedpost post=”86127″]

نور پروانه ای

این اسم به خاطر سایه‌ای که هنگام استفاده از این تکنیک دقیقا زیر دماغ سوژه می‌افتد انتخاب شده است. این تکنیک برای افزایش فریبندگی چهره‌های زیبا استفاده می‌شود. نور پروانه ای در عکاسی پرتره به خاطر استودیویی که این سبک را در دوران طلائی هالیوود معروف کرد، به عنوان نور پارامونت نیز شناخته می‌شود.

نور پروانه اینور پروانه ای روی استخوان‌های گونه و خط فک تاکید دارد و برای سوژه‌هایی که به صورت کامل رو به دوربین قرار دارند بهترین عملکرد را دارد. این نوع نور ممکن است برای صورت‌های آسیب دیده مناسب نباشد، اما می‌تواند چهره‌های زیبا را دو برابر زیباتر کند.

برای خلق این افکت نور را دقیقا جلو و کمی بالاتر از بینی قرار دهید. برای خلق سایه زیرِ بینی باید نور را در ارتفاع بلندی قرار دهید اما این نور اگر خیلی هم بالا باشد سایه‌ها خیلی طولانی خواهند شد و نوری که از چشم‌های سوژه می‌تابد را هم حذف خواهد کرد. برای اینکه مطمئن شوید نور در ارتفاع خوبی قرار گرفته است، به یاد داشته باشید که سایه نور پروانه ای باید جایی بین لب‌ها و بینی سوژه تمام شود. اگر سایه به لب بالایی سوژه رسید بدین معنی است که ارتفاع نور خیلی بالا است.

نور حلقه ای

نور حلقه ‌ای: برای خلق این سبک نور، کار خودتان را با نور پروانه ای آغاز کنید و سپس منبع نور را کمی پائین تر بیاورید و آن را به یک طرف صورت منتقل کنید. با این کار شما یک سایه حلقه‌ای خواهید داشت که پائین و کنار بینی سوژه قرار خواهد گرفت.

[relatedpost post=”93120″]

نور حلقه ای در عکاسی پرتره

اسم این نوع نور از سایه حلقه مانندی که در پائین و کنار بینی سوژه ایجاد می‌شود گرفته شده است. سایه در این نوع نور باید به خوبی مشخص باشد و به اندازه‌ای پخش شده باشد که با سایه‌های پشت گونه و زیر لب مخلوط نشود. در مکان درست این نوع نور پایه پرتره‌های خوب زیادی است، زیرا صورت را بهتر از چیزی که هست نشان می‌دهد و خیلی هم دراماتیک و یا ساده نیست.

نور رامبرانتبرای اینکه الگوی پروانه را تبدیل به حلقه کنید، کمی نور را پائین تر بیاورید و آن را به یکی از طرفین صورت منتقل کنید. برای خلق این نوع نور پردازی در عکاسی پرتره منبع نور باید با صورت زاویه‌ای تقریبا 45 درجه‌ای داشته باشد. برای این نوع نور توصیه می‌شود از نورهای کوتاه استفاده کنید تا سایه بینی سوژه روی قسمتی از صورت که به سمت دوربین است بیافتد. این کار شناسایی و دقیق قرار دادن سایه حلقه‌ای را آسان‌تر می‌کند و مطمئن خواهید شد نور در جایی قرار دارد که صورت را برجسته‌تر نشان می‌دهد.

نور رامبرانت

این نوع نور که در عکاسی پرتره خیلی کاربرد دارد، همانطور که از اسم آن مشخص است از نقاش هلندی قرن هفدهم، یعنی رامبرانت گرفته شده است. رامبرانت برای خلق این نوع نور از تکنیک سیاه قلم استفاده می‌کرد که روی نور و سایه تاکید داشت و رمزآلود بودن و دراما را به نور پرتره لوپ که خیلی ساده بود اضافه می‌کرد.

نور رامبرانت

نور رامبرانت: برگفته از اسم نقاش معروف هلندی در قرن 17. این تکنیک رمزآلود بودن و دراما را افزایش می‌دهد و روی نور و سایه تاکید دارد.

[relatedpost post=”103863″]

برای خلق این تکنیک، نور را از موقعیتی که برای خلق نور لوپ داشت هم پائین‌تر بیاورید و آن را به پشت سر سوژه نزدیک‌تر کنید. این کار باعث می‌شود سایه حلقه‌ای تقریبا تمام چهره را بپوشاند و یک مثلث نوری کوچک در قسمتی از صورت که در سایه است ایجاد کند. این نکته را در نظر داشته باشید که الگوی نور رامبرانت در عکاسی پرتره صورت را لاغرتر نشان می‌دهد ولی بافت و شکل صورت را تغییر می‌دهد.

نور دوبخشی

اگر می‌خواهید دراما را داخل یک عکس افزایش دهید، از الگوی نور دوبخشی برای عکاسی پرتره استفاده کنید. این نوع نور نصف صورت را روشن می‌کند و نصف دیگر آن را در سایه نگه می‌دارد. برای خلق این نوع نور باید نور را پائین تر بیاورید و آن را به سمت پشت سر سوژه ببرید به گونه‌ای که با بینی سوژه زاویه 90 درجه داشته باشد و تقریبا هم‌سطح با چشم سوژه باشد. دور کردن نور از جلوی صورت از ایجاد نقاط خیلی روشن در کنار چهره جلوگیری می‌کند و منبع نوری هم که کمی به سمت جلوی صورت باشد، کمک می‌کند دوبخشی زیبایی داشته باشید. این کار اجازه می‌دهد کمی نور در چشمی که در قسمت روشن صورت قرار دارد بتابد که به نظر من بهتر از این است که هر دو چشم در سایه باشند.

نور دوبخشی

نور دوبخشی: این نوع نور می‌تواند در عین اینکه دراما را داخل یک عکس افزایش می‌دهد، سوژه را لاغرتر نشان دهد.

نور دو بخشی روش بسیار خوبی برای لاغر نشان دادن یک سوژه است. همچنین این تکنیک تمام بافت‌های صورت را نشان می‌دهد و احساس رمزآلود بودن و دراما خاصی به آن می‌افزاید. اینکه این نوع نور سودمند است و یا خیر، کاملا به سوژه بستگی دارد.

2 دیدگاه

  • یادگاری گفت:

    سلام
    مطالب بسیارعالی بود لطفا باز هم این گونه مطالب بگذارید.

  • سارا گفت:

    ممنون میشم یک کتاب نورپردازی در ارتباط با عکاسی پرتره معرفی کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه