021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

جدیدترین اخبار عکاسی در هفته گذشته

جدیدترین اخبار عکاسی در هفته گذشته

دوباره دوشنبه شد و ما با اخبار مهم هفته پیش میلادی بازگشتیم. طی هفته گذشته اتفاق‌های جالبی در دنیای عکاسی افتادند که ما اغلب آن‌ها را در وب‌سایت نورنگار به اطلاع شما رساندیم. ممکن است با دنبال کردن کانال‌های ارتباطی نورنگار، یعنی تلگرام و اینستاگرام نورنگار، از برخی از آن‌ها با خبر شده یا شاید هم بعضی از آن‌ها را از دست داده باشید. ما معمولاً در مجله نورنگار، اتفاق‌های مهم را پوشش می‌دهیم، اما بعضی از خبرهای عکاسی و فیلم‌برداری هم هستند که ممکن است در هیاهوی دنیای دیجیتال از آن‌ها بی‌خبر مانده باشید.

 

یک لنز مخصوص پرتره برای دوربین‌های سونی

 

شاید با شرکت Viltrox آشنا نباشید. این شرکت چینی مدتیست با تولید لنز دوربین های DSLR و دوربین بدون آینه، به عنوان یک رقیب برای برند‌های معتبر سیگما یا تامرون، در حال عرضه لنز‌ است و هفته پیش یکی از لنز‌های مخصوص مانت E سونی را با فاصله کانونی محبوب و پرطرفدار 85mm ارائه کرد. این فاصله کانونی را به عنوان فاصله کانونی عکاسی پرتره می‌شناسند و این لنز پرایم با دیافراگم f/1.8 می‌تواند در این بازه، بوکه‌ای بسیار عالی ایجاد کند. فاصله کانونی این لنز روی دوربین‌های APS-C سونی معادل 127.5mm خواهد بود و نکته مهم‌تر اینکه به دلیل داشتن موتور فوکوس خودکار، به راحتی می‌تواند از امکانات فوکوس سریع در این دوربین‌ها (مانند قابلیت فوکوس با تشخیص چشم سوژه) استفاده کند.

موتور فوکوس این لنز دوربین از نوع STM است که باعث سکوت کامل و سرعت بالای آن در هنگام فوکوس خودکار می‌شود. کمترین فاصله فوکوس این لنز Viltrox نیز 80 سانتی‌متر است و می‌توانید روی آن از فیلتر‌هایی با دهانه 72 میلی‌متر استفاده کنید.

 

قیمت لنز سونی

شرکت لنز‌سازی Viltrox در این لنز دوربین ، از 10 عدسی در 7 گروه استفاده کرده است که شامل یک عدسی Extra Low Dispersion و چهار عدسی با تکنولوژی پیشرفته فوق شفاف برای کمترین افت نور می‌شود. همچنین به گفته این شرکت، پوشش HD Nano بر روی عدسی‌های این لنز، موجب کاهش بازتاب نور و فلر نور می‌شود. اما جالب‌ترین نکته درباره طراحی این لنز، داشتن درگاه میکرو USB روی مانت فلزی آن است که برای اتصال آن به کامپیوتر قابل استفاده است. با این درگاه، می‌توانید در آینده، با ارائه آپدیت‌های نرم‌افزاری داخلی مخصوص، آن را به روز کنید. این ابتکار می‌تواند مورد استفاده شرکت‌های دیگر نیز قرار گیرد تا از این به بعد راحت‌تر بتوانیم لنز‌های دوربین‌هایمان را به روز کنیم. نهایتاً اینکه همان‌طور که از یک برند چینی انتظار داریم، قیمت این محصول بسیار مناسب است. لنز Viltrox 85mm F1.8 STM از چند ماه آینده با قیمت 380 دلار وارد بازار خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: استفاده از لنز‌های واید برای عکاسی پرتره

 

لنز اختصاصی پرتره برای کانن و نیکون

 

تامرون هم هفته پیش یک لنز دوربین خاص را رونمایی کرد که به گفته خود این شرکت dedicated portrait lens یا یک لنز اختصاصی پرتره است. پیش از این هم لنز‌های زوم تله واید زیادی را از تامرون و شرکت‌های دیگر دیده بودیم و ضمناً می‌دانیم که تامرون یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید لنز‌های زوم با بازه زیاد است. اما اینکه شرکتی، روی یک لنز زوم تله واید بلند، نام لنز اختصاصی پرتره را بگذارد کمی عجیب است و نشان از اپتیک پیچیده و پیشرفته‌‌ی آن دارد. تامرون در این لنز از 19 عدسی در 14 گروه استفاده کرده است که شامل سه عدسی Low Dispersion، سه عدسی hybrid aspherical و همچنین پوشش مخصوص Broad-Band Anti-Reflection تامرون که به اختصار آن را BBAR نامیده است می‌باشد. این پوشش اختصاصی، بازتاب نور روی عدسی‌های داخلی این لنز را بسیار کم کرده و شبه‌وارگی و فلر را در زوایای دید باز این لنز، بسیار کم می‌کند.

 

قیمت لنز تامرون

عجیب‌تر اینکه این لنز که نام پرتره را بر خود دارد، دارای دیافراگم متغیر f/2.8 تا f/4 است. احتمالاً تامرون به دلیل تمرکز روی اندازه کوچک و وزن پایین این لنز دوربین، مجبور شده تا اندازه‌های عدسی‌ها را کوچک نگه داشته و از دیافراگم ثابت چشم‌پوشی کند. اما دیافراگم این لنز 9 پره‌ای مدور است که احتمالاً می‌تواند بوکه‌ای دایره‌ای شکل و زیبا را در پس زمینه خارج از فوکوس تصویر ایجاد کند. ضمناً حداقل فاصله فوکوس این لنز در سرتاسر محدوده زوم آن 45 سانتی‌متر است. همچنین وزن و اندازه این لنز هم به ترتیب 790 گرم و 125 میلی‌متر  می‌باشد.

تامرون روی عدسی‌های بیرونی این لنز از پوشش ضد آب و لکه فلورین استفاده کرده است و ضمناً دهانه آن نیز با استاندارد فیلتر‌های 72mm هماهنگ است.

 

تکنولوژی‌های پیشرفته فوکوس و لرزشگیر تامرون هم در لنز Tamron 35-150mm F2.8-4 دیده می‌شود. موتور فوکوس پله‌ای Optimized Silent Drive (OSD) DC برای فوکوس سریع و بی‌صدا حتی در هنگام فیلمبرداری و همچنین لرزشگیر Vibration Compensation اختصاصی تامرون با امکان لرزشگیری 5 استاپ هم در این لنز دیده می‌شود. نهایتاً نکته مهم اینکه این لنز با همه این امکانات پیشرفته، تنها 800 دلار قیمت دارد که به نسبت امکانات آن برای عکاسی روزمره یک عکاس پرتره کاملاً مناسب است.

 

مطلب مرتبط:‌ بررسی لنز های سری L کانن

 

لنز ماکرو برای مانت سونی

 

شرکت توکینا هم هفته پیش از یک لنز جدید برای دوربین‌های سونی رونمایی کرد. این لنز که فاصله کانونی تله بلند 100mm دارد، می‌تواند از فاصله نزدیک با بزرگنمایی 1:1 از سوژه‌های ماکرو عکاسی کند. این لنز که نام کامل آن  FiRIN 100m F2.8 FE Macro Lens است، می‌تواند از فاصله 30 سانتی‌متری سوژه عکاسی کند. این لنز از یک دیافراگم 9 پره‌ای با پره‌های مدور بهره می‌برد. بدنه دو تکه این لنز، در هنگام فوکوس روی سوژه‌های نزدیک بیرون می‌آید و توکینا روی سطح آن، یک جدول راهنما را نیز رسم کرده است که مقدار بزرگنمایی را نشان می‌دهد. اندازه این لنز 123mm و قطر دهانه آن نیز 74 میلی‌متر است.

 

لنز توکینا

توکینا این لنز را صرفاً برای مانت محبوب سونی E (یعنی دوربین‌های بدون آینه فول‌فریم این شرکت) عرضه کرده است و قیمت آن نیز 600 دلار اعلام شده.

 

لنز زایس برای دوربین‌های نیکون و کانن

 

هفته پیش بالاخره شرکت زایس پس از مدت‌ها خبر و شایعه درباره لنز تله بلند 100 میلی‌متری جدید خودش، بر این شایعات تائید گذاشت. این شرکت رسماً اعلام کرد که از این به بعد، سه‌گانه Otus 28mm، Otus 55mm و Otus 85mm این شرکت، با لنز جدید Zeiss Otus 100mm F1.4 تکمیل می‌شود. این لنز دوربین که با بدنه‌ای تمام فلزی و برای کاربران حرفه‌ای ساخته می‌شود، از پیشرفته‌ترین تکنولوژی پوشش زایس به نام T* anti-reflective coating استفاده می‌کند، از 14 عدسی در 11 گروه بهره‌مند است و کیفیتی فوق‌العاده بالا و جزئیاتی بسیار دقیق و کنتراست بی‌نظیری را از خود عبور می‌دهد.

 

لنز زایس

 

زایس درباره این لنز دوربین می‌گوید که اگرچه برای دوربین‌های DSLR کانن و نیکون ساخته شده، اما ظاهر و کیفیتی در حد لنز‌های دوربین‌های مدیوم فریم دارد و تقریباً عاری از هر گونه اشکالات عدسی و لبه‌های رنگی در تصویر می‌باشد. این لنز تله بلند زایس یرای کانن و نیکون، با قیمت 4500 دلار عرضه می‌شود که تقریباً هم قیمت دو دوربین Nikon Z6 است.

 

دوربین ضدآب جدید نیکون برای کودکان

 

نیکون در هفته قبل، از یک دوربین عکاسی مخصوص کودکان رونمایی کرد تا این گروه از کاربران هم بتوانند با خیال راحت، علاقه خود را در زمینه عکاسی بارور سازند. دوربین نیکون Coolpix W150 با ظاهری کودکانه ساخته شده است و امکانات آن، براساس نیاز‌های گروه سنی کمتر از 12 سال ساخته شده است. طبیعتاً چنین دوربینی باید در وهله نخست، بسیار مقاوم باشد. به همین دلیل دوربین نیکون COOLPIX W150 یک دوربین کامپکت بسیار سرسخت با مقاومت در برابر سقوط تا حداکثر ارتفاع 1.8 متر و همچنین ضد آب تا عمق 10 متر است و می‌تواند در سرمای زیر -10 درجه سانتی‌گراد هم به راحتی کار کند. این دوربین دارای یک حسگر 1/3.1 اینچی با رزولوشن 13 مگاپیکسل است و روی آن از یک لنز زوم با بزرگنمایی 3X ساخت خود نیکون استفاده شده است. این لنز می‌تواند فاصله کانونی معادل 30-90mm را پوشش دهد. فوکوس خودکار و امکان دنبال کردن سوژه در حالت زوم و همچنین امکان فیلمبرداری Full HD نیز از امکانات دیگر این دوربین هستند.

 

دوربین ضد آب نیکون

البته این دوربین صرفاً برای کودکان نیست و از آنجا که احتمالاً ورزشکاران هم علاقه‌مند به استفاده از آن هستند، امکان ارتباط بی‌سیم SnapBridge برای کنترل و انتقال تصاویر روی گوشی‌های موبایل و مود‌های عکاسی و فیلمبرداری زیر آن نیز در آن گنجانده شده‌اند. نیکون هنوز قیمت این محصول را اعلام نکرده است.

 

گوشی OPPO با 10X زوم اپتیکال

 

شرکت OPPO بالاخره گوشی جنجالی خودش را معرفی کرد. این گوشی که با صفحه‌ای کاملاً یکدست و بدون لبه طراحی شده است، بعد از Huawei P30 دومین گوشی دنیاست که از تکنولوژی زوم اپتیکال پریسکوپی استفاده می‌کند و به این ترتیب می‌تواند به صورت اپتیکال زوم کند. این مسئله آن‌قدر مهم است که در نام این گوشی نیز ذکر شده است. OPPO Reno 10x Zoom با یک نمایشگر 6.6 اینچی OLED ارائه شده و به لطف دوربین سلفی بازشوی خودش، حتی لبه ناچ بالا را نیز حذف کرده است.

 

گوشی OPPO

البته علی‌رغم آنچه که در نام این گوشی آمده است، زوم اپتیکال آن 6X است که ظاهراً همراه با یک بزرگنمایی نرم‌افزاری هیبریدی، می‌تواند تا 10X زوم کند. اما نکته مهم اینکه همین لنز دوربین گوشی، امکان لرزشگیری اپتیکال را نیز دارد و تصاویر منتشر شده از آن واقعاً شگفت‌آور است. این گوشی به لطف پردازشگر Snapdragon 855 خودش، می‌تواند با رزولوشن 4K و سرعت 60 فریم بر ثانیه نیز فیلمبرداری کند. اما این رزولوشن بالا تنها قابلیت مهم فیلمبرداری آن نیست. OPPO در این گوشی از میکروفون‌های چندگانه‌ای را استفاده کرده تا همزمان با زوم در هنگام فیلمبرداری بتواند میکروفون را نیز هماهنگ با آن “زوم” کند. OPPO این قابلیت را Audio Focus نامیده و بوسیله آن می‌تواند ویدئو و صدا را هنگام فیلمبرداری، با هم هماهنگ کند. اسپیکر‌های استریو و قابلیت اثر انگشت مخفی زیر نمایشگر هم از امکانات دیگر این گوشی است.

قیمت این گوشی در بازار‌های جهانی 890 دلار اعلام شده است، اما می‌توانید با پرداخت 110 دلار اضافه‌تر، نسخه 5G آن را نیز دریافت کنید.

 

بیشتر بخوانید: آیا می‌توان از دوربین موبایل به جای دوربین عکاسی استفاده کرد؟

 

به روز‌رسانی نرم‌افزار داخلی Nikon Z6 و Nikon Z7

 

نیکون در یک تیزر تبلیغاتی اعلام کرد که طی چند هفته آینده، یک به‌روزرسانی فوق‌العاده برای دوربین‌های نیکون Z6 وZ7 ارائه خواهد داد. در ویدئویی که برای معرفی این به‌روزرسان در کانال یوتیوب این شرکت ارائه شده است،  می‌بینیم که با این تغییر، قابلیت فوکوس روی چشم یا Eye Detection به دو دوربین اضافه می‌شود. این قابلیت در دوربین‌های جدید بدون آینه نیکون، سرعت و کیفیت بسیار بالایی را نمایش می‌دهد. نیکون به جز زمان ارائه این به‌روزرسانی که مربوط به 16 می امسال است، توضیح دیگری را ارائه نداده و باید صبر کنیم تا ببینیم این تغییر چقدر دقت فوکوس در این دوربین‌ها را بالا می‌برد.

 

شکایت اینستاگرا م و فیسبوک از لایک‌های فیک

 

با اینکه فیسبوک و اینستاگرام هم در قوانین استفاده خود و هم در اطلاعیه‌های رسمی، اعلام کرده‌اند که استفاده لایک و کامنت‌های فیک ممنوع است و با این موضوع برخورد می‌کنند، اما ظاهراً کاربران و شرکت‌های متخلف توجه چندانی به این اخطارها ندارند. اینستاگرام در هفته پیش، اعلام کرد که برعلیه یک شرکت نیوزلندی شکایتی را تقدیم دادگاه ایالات متحده کرده‌اند تا این شرکت را بابت فروش لایک ‌های فیک جریمه کند و براساس این دادخواست، اینستاگرام حدود 9 میلیون دلار ادعای غرامت کرده است. وب‌سایت های ارائه دهنده سرویس مشهور در این زمینه عبارتند از SocialEnvy.co، IGFamous.net، Social10x.com، smseries.co.nz، SocialSteeze.net و LikeSocial.co.

نکته جالب‌تر اینکه در خبر‌ها آمده، اینستاگرام در حال کار بررسی حذف کامل لایک از این برنامه است. گفته می‌شود در صورت تائید این طرح، تنها خود کاربری که یک پست را منتشر کرده می‌تواند تعداد لایک‌های خودش را ببیند و کاربران دیگر قادر به مشاهده تعداد لایک‌ها نخواهند بود. این تصمیم‌گیری بسیار مشکل و چالش برانگیز است و ممکن است آینده این سرویس را به خطر بیندازد.

 

این‌ها خبرهایی بودند که در هفته گذشته میلادی منتشر شدند و حدس زدیم ممکن است برایتان جالب باشد. تا هفته آینده بررسی‌ها، آموزش‌ها و مطالب جالب و خواندنی از صنعت عکاسی را در مجله نورنگار دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *