021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

اتفاق‌های جالب عکاسی در هفته گذشته

اتفاق‌های جالب عکاسی در هفته گذشته

نمایشگاهی از نایاب‌ترین لنز‌های نیکون

 

نیکون نمایشگاهی را برای بازدید عموم به راه انداخته که نمونه اولیه لنز‌هایی که برای دور بین های بدون آینه این شرکت از آن‌ها استفاده شده را در این نمایشگاه می‌توانید ببینید. در این نمایشگاه لنز‌های بسیار نادر و کمیابی از نیکون که طی سال‌های 1950 تا 1980 ساخته شده‌اند را می‌بینیم که به گفته این شرکت، برای ثبت عکس و آزمایش دوربین‌های بی‌نظیر بدون آینه Z7 و Z6 این شرکت، مجدداً به کار گرفته شده‌اند.

 

علاوه بر خود این لنز‌ها، یک گالری از عکس هایی که با این دور بین فوق مدرن و این لنز‌های قدیمی هم گرفته شده در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. به گفته مدیر نمایشگاه، برخی از این نمونه‌های اولیه لنز‌های کمیاب نیکون، برای ساخت دوربین‌های جدید به طور کامل متلاشی شده‌اند و تعدادی که در این نمایشگاه می‌بینیم، تنها معدودی از این نمونه‌ها هستند که بعد از این تحقیقات باقی مانده‌اند. برای همین هم احتمالاً نمایشگاه بسیار خاصی خواهد بود.

 

پیکسل

در این نمایشگاه لنز‌های بی‌نظیر و افسانه‌ای این شرکت مانند Nikkor-Q Auto 5cm F2.5 ،  Fisheye-Nikkor Auto 6.3mm F2.8، Nikkor-S Auto 5cm F1.4 یا Auto Nikkor Telephoto Zoom 85-250mm F4 را می‌بینیم که از تاریخ تولید برخی از آن‌ها بیش از 60 سال می‌گذرد. نکته مهم درباره این نمایشگاه، جدای از به رخ کشیدن تکنولوژی‌های قدیم و جدید این شرکت، یادآوری این نکته است که دور بین های نیکون، هنوز می‌توانند با لنز‌های قدیمی این شرکت کار کنند و این لنز‌ها و تصاویر، آینده‌نگری نیکون در زمینه دوربین‌های بدون آینه این شرکت را اثبات می‌کنند.

این نمایشگاه تا 27 دسامبر برای بازدید عموم باز خواهد بود، اما اگر تا آن روز نمی‌توانید به ژاپن بروید (مثل خود ما!)، از  Google Street View این نمایشگاه را ببینید.

 

ابداع جدید سامسونگ و هوآوی برای دوربین موبایل

 

سامسونگ و هوآوی معمولاً از سوی کاربران اپل به کپی برداری از طرح‌های این شرکت متهم می‌شوند، اما با توافق جدیدی که این شرکت‌ها برای طراحی دور بین های موبایل خود انجام داده‌اند، باید ببینیم که آیا اپل می‌تواند در طراحی گوشی‌های خود نوآوری جدیدی انجام دهد یا قرار است ادامه دهنده راه این دو شرکت باشد. این نوآوری جدید به رویارویی این دو شرکت با تناقض ابعاد صفحه موبایل و جاگیری دوربین در آن باز می‌گردد.

 

می‌دانیم که این روز‌ها شرکت‌های سازنده موبایل مدام سعی دارند که صفحه لمسی گوشی‌هایشان را بزرگ‌تر کنند و از سویی دیگر به دلیل ثابت بودن آناتومی انسان‌ها، نمی‌توانند اندازه خود بدنه گوشی را بزرگ‌تر کنند. این تناقض باعث شده تا ابعاد گوشی‌ها در اندازه‌ای استاندارد متوقف شود و شرکت‌های سازنده گوشی، هر چه بیشتر سعی کنند تا لبه‌های صفحه را به کناره‌های بدنه نزدیک‌تر کنند. بنابراین حتی فضای ناچیز لبه بالایی گوشی که محل قرار گیری دوربین جلو، سنسور‌های گوشی و اسپیکر آن است، مورد توجه قرار گرفته و حذف شده است.

اپل برای اینکه بتواند از این بخش استفاده کند برای نخستین بار در iPhone X با استفاده از این بخش، طراحی همیشگی گوشی‌هایش را تغییر داد و لبه بالایی را حذف کرد. اما زبانه‌ای که از بالای گوشی به داخل صفحه آمده است طراحی زشت و ناقصی دارد.

 

از سوی دیگر سامسونگ و هوآوی تصمیم دارند برای نخستین بار با سوراخ کردن خود صفحه نمایش، از این مانع عبور کنند. در تصاویری که از موبایل‌های آینده این دو شرکت منتشر شده، طراحی خاصی با عنوان Hole Punch دیده می‌شود که در واقع یک سوراخ در گوشه صفحه نمایش است و احتمال می‌رود که به زودی تبدیل به یک استاندارد برای گوشی‌های موبایل شود. باید منتظر بمانیم و ببینیم که این طراحی جدید، چقدر مورد توجه کاربران قرار خواهد گرفت.

 

گوگل فوتوز فرمت‌های ویدئویی خاص را نمی‌پذیرد

 

یکی از سرویس‌های مورد علاقه عکاسان بر روی اینترنت، سرویس Google Photos است. این سرویس کلود که برای کاربران عمومی طراحی شده است، به ما اجازه می‌دهد تا هر چقدر که دوست داریم، عکس‌ها و فیلم‌هایی که با دور بین ها یا موبایل‌هایمان می‌گیریم را روی اینترنت ذخیره سازی کنیم. سرویس Google Photos برای این خدمات، تنها دو محدودیت دارد: اول اینکه عکس‌ها نباید بالاتر از 16 مگاپیکسل باشد.

 

مطالعه بیشتر: چگونگی استفاده از Google Photos برای مدیریت عکس‌هایتان

 

دوم اینکه رزولوشن ویدئو‌ها حداکثر full HD 1080p باشد. اما درباره تعداد عکس ها یا حجم فایل‌های ویدئویی هیچ محدودیتی وجود ندارد. حالا اگر عکس‌ها یا ویدئو‌هایی بالاتر از این رزولوشن داشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد؟ خود سرویس گوگل، رزولوشن عکس ها را تا 16 و رزولوشن ویدئو را تا Full HD کاهش می‌دهد.

اما مشکلی که وجود دارد این است که عکس‌ها معمولاً دارای فرمت‌های ثابت و پذیرفته شده‌ای مانند JPEG هستند، اما ویدئو‌ها در دوربین‌های مختلف، با فرمت‌های گوناگونی ذخیره می‌شوند که اگرچه رزولوشن یکسانی دارند، اما عملاً یکسان محسوب نمی‌شوند. به همین دلیل هم گوگل اعلام کرده که اگر کاربران می‌خواهند از این سرویس رایگان بهره ببرند، تنها باید از فرمت‌های اعلام شده استفاده کنند. فرمت‌های مورد قبول این موارد هستند:

 

فرمت عکس: .jpg, .png, .webp و برخی از فرمت‌های خام یا RAW
فرمت ویدئو: .mpg, .mod, .mmv, .tod, .wmv, .asf, .avi, .divx, .mov, .m4v, .3gp, .3g2, .mp4, .m2t, .m2ts, .mts, and .mkv

 

از این به بعد (دقیقاً از 6 دسامبر به بعد) اگر کسی می‌خواهد از فرمت‌های دیگری استفاده کند، می‌بایست از فضای غیر رایگان گوگل فوتوز استفاده کند.

 

نسخه جدید ویرایشگر فایل خام ادوبی منتشر شد

 

شرکت ادوبی، نسخه جدیدی از پلاگین ویرایشگر فایل‌های خام خود یعنی Adobe Camera RAW را منتشر کرد. این نسخه از برنامه که به عنوان یک فایل به روز‌رسان برای برنامه‌های گرافیکی این شرکت مانند Photoshop, Lightroom, Photoshop Elements, After Effects  و  Bridge محسوب می‌شود، علاوه بر افزایش کارآیی و برطرف کردن اشکالات معمول، امکان باز کردن فایل‌های خام دوربین‌های جدید را به این برنامه‌ها می‌دهد.

 

این برنامه اکنون می‌تواند فایل خام دوربین‌های موبایل پرچم‌دار مانند iPhones XS ، XS Max و XR ، سامسونگ Galaxy Note 9 و هوآوی P9 Lite و بسیاری گوشی‌های دیگر را باز کند. اما مهم‌تر از این‌ها، امکان پشتیبانی از فایل خام دوربین‌های جدیدی مانند Nikon Z6، Nikon D3500، لایکا M10-D و P نیز فراهم شده است. بنابراین اگر یکی از این دوربین‌ها را دارید یا فایل‌های خام آن‌ها را از اینترنت دریافت کرده‌اید تا خودتان کیفیت این دوربین‌ها را بررسی کنید، بهتر است از این صفحه  فایل به روز رسان را دانلود و روی کامپیوتر خودتان نصب کنید. (نکته: دانلود از ip ایران ممنوع می‌باشد.)

 

تولید دوربین‌های گوپرو به خارج از چین منتقل می‌شود

 

همانند بسیاری از محصولات دنیای تکنولوژی از برند‌های مختلف، محصولات شرکت گوپرو هم در داخل چین تولید می‌شوند. اما طی یکسال گذشته که جنگ تجاری بین ایالات متحده و جمهوری چین بالا گرفته است، این شرکت را مجبور کرده تا برای تولید محصولات جدید خودش، به دنبال کشور سازنده جدیدی باشد. هفته پیش این شرکت اعلام کرد که برای مطابقت با سیاست‌های جدید دولت آمریکا، قصد دارد محصولاتی که برای بازار داخلی این کشور تولید می‌شوند را در کشور دیگری به جز چین تولید کند.

 

البته این شرکت تصریح کرده است که این تصمیم تنها در مورد مصرف داخلی آمریکا است و دور بین هایی که قرار است در بازارهای جهانی به فروش روند، همچنان در کارخانه‌های این کشور در کشور چین تولید خواهند شد.

 

مطلب مرتبط: گوپروی آمریکایی یا گوپروی چینی؟

به این ترتیب از این به بعد احتمالاً دور بین های Gopro را با دو کشور سازنده خواهیم دید و ممکن است قیمت‌گذاری آن‌ها هم با توجه به تفاوت کشور‌های سازنده یا مبدأ، متفاوت باشد. باید ببینیم این جابجایی چقدر می‌تواند روی قیمت این محصولات پرطرفدار تاثیر بگذارد.

 

مطالعه بیشتر: مقایسه گوپرو HERO 7 با HERO 6

 

شرکت Kipon لنز‌های جدیدی برای Nikon Z و Canon RF می‌سازد

 

شرکت مشهور Kipon که سازنده لنز و آداپتور‌های مخصوص دور بین های دیجیتال است، 5 لنز جدید برای دوربین‌های بدون آینه نیکون و کانن معرفی کرد. این دوربین‌های فول‌فریم که به تازگی وارد بازار شده‌اند هنوز با محدوده کم‌ تعداد لنز‌های حرفه‌ای روبرو هستند و لنز‌های جدیدی که برای این دوربین‌ها وارد بازار می‌شود، می‌تواند برای عکاسان حرفه‌ای بسیار کارآمد باشد. این لنز‌ها شامل 24mm F2.4, 35mm F2.4, 50mm F2.4, 75mm F2.4 و لنز تله بلند 90mm F2.4 می‌شود که همان‌طور که می‌بینید همگی آن‌ها دارای دیافراگم باز f/2.4 هستند.

 

پیکسل

 

نکته مهم درباره این لنز‌ها این است که همگی آن‌ها دارای فوکوس دستی هستند و دیافراگم آن‌ها هم توسط رینگ مخصوص تغییر دیافراگم از روی بدنه لنز تغییر می‌کند.

مشخصات لنز‌ها هنوز اعلام نشده است، اما با توجه به محدودیت‌ها برای فوکوس و دیافراگم آن‌ها، می‌توان حدس زد که احتمالاً قیمت بسیار مناسبی هم خواهند داشت. گفته می‌شود تمامی آن‌ها قیمتی بین 380 تا 490 دلار خواهند داشت.

 

VSCO از دسکتاپ خواهد رفت

 

اتفاقی که چند سال پیش برای نرم‌افزار محبوب Snapseed افتاد، به نوعی دیگر در حال تکرار برای برنامه VSCO است. این شرکت اعلام کرده که به زودی از اول ماه مارس 2019، برنامه مشهور VSCO را تبدیل به یک برنامه کاملاً موبایلی خواهد کرد. این برنامه محبوب برای نخستین بار در سال 2012 به عنوان یک سری پریست شبیه‌سازی فیلم‌های نگاتیوی برای کامپیوترهای خانگی یا دسکتاپ عرضه شد و طی چند سال بعد از آن و با محبوبت یافتن دوربین‌های موبایل، نسخه موبایلی آن هم برای تلفن‌های هوشمند عرضه شد. اما اکنون این شرکت می خواهد برای همیشه، از دنیای دسکتاپ خداحافظی کند و از این به بعد تنها به ارائه نسخه موبایل بپردازد.

پریست‌های شبیه‌ساز فیلم VSCO اکنون یکی از گرانترین پریست‌ها برای برنامه‌های فتوشاپ و لایتروم هستند. این پریست‌ها که شامل 8 ترکیب‌بندی رنگ و نور جداگانه می‌شوند، هر کدام به صورت جداگانه 60 دلار قیمت دارند. به نظر می‌رسد رو آوردن عکاسان حرفه‌ای به نرم‌افزارهایی مانند لایتروم و استقبال عموم کاربران از دور بین های موبایل، باعث شده تا شرکت‌هایی که رویکرد حرفه‌ای ندارند، آرام آرام خود را به سمت کاربران آماتور ببرند. این همان اتفاقی است که پیشتر برای نرم‌افزارهای Nik و خصوصاً برنامه محبوب Snapseed که اکنون برای موبایل منتشر می‌شود افتاد.

 

ظاهر لایتروم جدید سفارشی می‌شود

 

بدون شک امروزه محبوب‌ترین نرم‌افزار مدیریت و ویرایش فایل‌های خام برای عکاسان حرفه‌ای، لایتروم است. خبر خوب برای عکاسان اینکه، نسخه جدید این برنامه شامل به روزرسانی‌های زیادی می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، امکان سفارشی کردن پنل‌ها در ماژول Develop می‌باشد. پنل‌های مختلف در ماژول Develop برای کار روی بخش‌های مختلفی از تصویر وجود دارند که احتمالاً ممکن است برخی از آن‌ها را هرگز استفاده نکنید. از آنجا که تعداد این پنل‌ها زیاد است و روی یکدیگر قرار می‌گیرند، گاهی اوقات شلوغ شدن آن‌ها باعث سردرگمی کاربران می‌شود و حتی ممکن است تا حدودی کارآموزان جدید را نگران کند.

 

به همین دلیل اکنون این امکان برای کاربران هست تا پنل‌های پرکاربرد را جابجا کرده و آن‌ها را سفارشی کنند یا حتی پانل‌هایی که نیاز ندارند را خاموش کنند تا محیط کاربری لایتروم خلوت‌تر شود.

 

لایتروم

 

ادوبی در آپدیت‌های جدیدش، تغییرات دیگری را هم در برنامه لایتروم CC (نسخه آنلاین) و نرم‌افزار لایتروم موبایل خودش ایجاد کرده است که لیست کامل آن‌ها را می‌توانید در اینجا ببینید.

 

این‌ها خبرهایی بودند که در هفته گذشته میلادی منتشر شدند و حدس زدیم ممکن است برایتان جالب باشد. تا هفته آینده بررسی‌ها، آموزش‌ها و مطالب جالب و خواندنی از صنعت عکاسی را در مجله نورنگار دنبال کنید.

 

نویسنده:امیر یاری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *