021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

نیکون Nikon D5600 در برابر Canon 250D، چرا بخرید، چرا نخرید؟!

نیکون Nikon D5600 در برابر Canon 250D، چرا بخرید، چرا نخرید؟!

نکته مهم این که دوربین Nikon D5600 از سال 2016 در بازار حضور دارد و به نوعی یک مدل قدیمی محسوب می‌شود و دوربین Canon 250D کمی بیشتر از یکسال است که وارد بازار شده است. اما از آنجا که نیکون هنوز مدل جدیدتری از این رده یعنی رده D5XXX را ارائه نکرده است، این مدل حداقل از لحاظ قیمت، به عنوان رقیب مستقیم Canon 250D محسوب می‌شود. بیایید با هم نگاهی به امکانات این دو دوربین بیندازیم و ببینیم کدامیک از آن‌ها می‌تواند گزینه بهتری برای خرید باشند. یا به بیان ساده‌تر، کدامیک را بخریم و کدامیک را نخریم؟

چرا بهتر است هیچ‌کدام را نخرید؟

قطعاً هر دوی این دوربین‌ها، امکانات فوق العاده‌ای دارند. اما پیش از اینکه به دلایل خرید برای این دو مدل بپردازیم، بیایید با هم ببینیم چرا هیچ‌کدام از این دوربین‌ها نمی‌توانند در محدوده انتخاب‌های شما باشند. شاید به این دلایل، علاقه‌مند شوید تا از مدل‌های دیگری که روی وب‌سایت نورنگار موجود هستند هم بازدید کنید و آن‌ها را هم برای خرید در نظر بگیرید.

نکته منفی نخست درباره هر دوی این دوربین‌ها، اندازه آن‌هاست. وقتی این دوربین‌ها را با دوربین‌های حرفه‌ای DSLR موجود در بازار مقایسه می‌کنید، هر دوی آن‌ها می‌توانند به عنوان کوچک‌ترین بدنه دوربین‌ها به حساب بیایند. اما بدنه این دوربین‌ها هنوز هم برای کسانی که می‌خواهند از دوربینشان در جمع مهمانی‌های خانگی یا سفر‌های راه دور استفاده کنند، خیلی بزرگ است.

این روز‌ها دوربین‌های کامپکت زیادی هستند که می‌توانند عکس‌هایی با همین کیفیت‌ها را با بدنه‌ای بسیار کوچک‌تر ثبت کنند. آن‌ها که حسگر‌های دقیقاً با همین اندازه‌ها دارند، با اندازه‌ای که کمی بزرگ‌تر از یک موبایل است، عکس‌هایی بسیار با کیفیت و ویدئو‌هایی روان و بدون نویز مانند همین دوربین‌ها ثبت می‌کنند و ضمناً به راحتی “تو جیب جا می‌شوند!”. راستی هر دو دوربین فاقد GPS هم هستند، که باعث می‌شود در سفر‌ها، نتوانید موقعیت مکانی عکس‌هایتان را همراهشان ثبت کنید.

ضمناً فراموش نکنید که مهم‌ترین مزیت این دوربین‌ها امکان تعویض لنز است و بیشتر برای کسانی کاربرد دارند که نیاز دارند تا از لنز‌های مختلف استفاده کنند. اگر فکر می‌کنید هرگز نیازی به تعویض لنز نخواهید داشت، اصلاً خودتان را به لنز‌های کیت ارزان‌قیمت و بازه محدود فاصله کانونی روی این دوربین‌ها محدود نکنید و با خرید دوربین‌های کامپکتی که لنز‌هایی با بازه بیشتر دارند، زندگی را برای خودتان راحت‌تر کنید!

از نقاط ضعف عمده این دوربین‌ها می‌توان به بدنه نه چندان قدرتمند آن‌ها اشاره کرد. اگرچه این دوربین‌ها برای کاربری عادی، محکم و پایدار هستند، اما اگر می‌خواهید از آن‌ها در شرایط آب و هوایی سخت، مانند نواحی پرباران و شرجی یا نواحی خاک‌آلود و کویری استفاده کنید، باید مطمئن باشید که یک گارانتی و بیمه محکم و مطمئن مانند بیمه طلایی نورنگار دارید که دوربین و لنز شما را در برابر آسیب‌های احتمالی گارانتی کند. در غیر این صورت، احتمالاً هر یکی دو ماه یکبار باید به تعمیرگاه بروید.

هیچ‌کدام از این بدنه‌ها، دارای لرزشگیر داخلی نیستند. هر چند خوشبختانه لنز کیت روی هر دو دوربین، دارای لرزشگیر است، اما باید توجه داشته باشید که اگر لنز‌های اضافی که تهیه می‌کنید، بدون لرزشگیر باشند، احتمالاً برای عکاسی در نور کم به مشکل برمی‌خورید.

هیچ‌کدام از این دوربین‌ها دارای نمایشگر تک‌رنگ بالای بدنه نیستند. شاید برای یک کاربر عادی، این مسئله اصلاً یک مشکل محسوب نشود، اما برای عکاسان حرفه‌ای، اینکه نیاز باشد تا تمام تنظیمات را از روی LCD دوربین بررسی کنند، راحت نیست. ضمن اینکه این کار مصرف باطری را هم افزایش می‌دهد و همین هم می‌تواند یک نکته منفی قلمداد شود.

اگر می‌خواهید از این دوربین‌ها برای عکاسی محصول و ماکروگرافی استفاده کنید، باید توجه کنید که هیچ‌کدام از آن‌ها دارای قابلیت Focus Peaking هم نیستند. یعنی خود دوربین نمی‌تواند مناطق فوکوس شده را برایتان هایلایت کند و خود شما باید نقاط فوکوس را به دست آورید.

هر دو دوربین می‌توانند با بالاترین رزولوشن خودشان، به صورت پی‌درپی با سرعت (نیکون و کانن) 4 و 5 فریم در ثانیه عکس بگیرند که برای کارهای معمول سرعت بدی محسوب نمی‌شود. اما اگر می‌خواهید با آن‌ها عکاسی ورزشی یا خبری بکنید، احتمالاً لحظات زیبایی را از دست خواهید داد. خصوصاً اگر بخواهید با فایل خام عکاسی کنید!

نهایتاً اینکه هر دو دوربین، فاقد اسلات دوم کارت حافظه هستند. بدنه کوچک این دوربین‌ها اجازه استفاده از دو کارت حافظه همزمان را نمی‌دهد و به همین دلیل هم نمی‌توانید فایل‌های خام و JPEG یا عکس و فیلم را روی کارت‌های جداگانه ذخیره کنید و امکان پشتیبان‌گیری از اطلاعات همزمان با ثبت عکس‌ها وجود ندارد.

اگر این نقاط ضعف را در برابر هزینه‌ای که برای خرید این دوربین‌ها پرداخت می‌کنید نادیده می‌گیرید، حالا به سراغ نقاط مثبت پرتعداد این دوربین‌ها می‌رویم تا ببینیم چرا هر دوی آن‌ها جزو محصولات پرفروش نورنگار هستند.

چرا هر دوی این دوربین‌ها برای خرید عالی هستند؟

همان‌طور که گفتم، هر دوی این دوربین‌ها DSLR هستند. یعنی دقیقاً همانند سری حرفه‌ای کانن و نیکون، می‌توانید لنز‌های آن‌ها را عوض کنید و از بازه گسترده لنز‌های حرفه‌ای این شرکت‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که هم Canon 250D و هم Nikon D5600 هر دو از سری کراپ فریم هستند و می‌توانند هم از لنز‌های مخصوص خودشان وهم از لنز‌های دوربین‌های فول‌فریم بالاتر از خودشان استفاده کنند که یعنی گزینه‌های خیلی بیشتری برای انتخاب‌ لنز برخوردارند.

اما با اینکه این بدنه‌ها هر دو جزو سری DSLR هستند، نمایشگر هر دو دوربین از نوع لمسی و باز شو کامل است که برای عکاسی و فیلم‌برداری از زوایای خیلی بالا یا پایین و همچنین برای فیلم‌برداری از خود برای ضبط ویدیو‌های آموزشی عالی هستند. خصوصاً اینکه می‌توانید با لمس کردن نمایشگر روی هر نقطه‌ای که می خواهید فوکوس کنید. البته هر دو دوربین دارای چشمی یا منظره‌یاب نوری هم هستند که البته از نوع منشوری هستند و در نور زیاد هم کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند.

هر دو دوربین دارای فلاش سر خود هم هستند، اما می‌توانید از فلاش‌های حرفه‌ای کانن و نیکون هم روی آن‌ها استفاده کنید(البته کانن در این زمینه محدودیت دارد). این قابلیت برای عکاسی با فلاش در آتلیه و نورپردازی برای عکاسی تبلیغاتی و صنعتی عالی است. ضمن اینکه هر دو دوربین از سرعت‌های عکس‌برداری خیلی پایین (سرعت Bulb) هم پشتیبانی می‌کنند و برای عکاسی از مناظر شهری در شب و عکاسی نجوم کاملاً کارآمد هستند.

هر دو دوربین از امکانات ارتباطی بی‌سیم کامل برخوردارند. یعنی هم می‌توانند از طریق WiFi به گوشی و کامپیوتر وصل شوند و هم هر دو از قابلیت ارتباطی کم مصرف بلوتوث هم پشتیبانی می‌کنند که باعث می‌شود تا ارتباط با تلفن‌های هوشمند در تمام طول روز، با کمترین مصرف انرژی امکان‌پذیر باشد.

نهایتاً در زمینه امکانات فیلم‌برداری هم هر دو دوربین امکان فیلم‌برداری با کیفیت Full HD را دارند و نه تنها می‌توانند از طریق پورت میکروفون خارجی، صدا‌ها را از میکروفون‌های باکیفیت دریافت و ضبط کنند، بلکه می‌توانند از طریق خروجی HDMI، ویدیوهای ضبط شده را با بالاترین کیفیت به نمایشگر‌های دارای این پورت ارسال کنند.

اما این، همه مزیت‌های این دوربین‌ها نیست. با هم نگاهی به برخی از مزیت‌های اختصاصی هر کدام هم می‌اندازیم تا ببینیم کدامیک از دوربین‌های Canon 250D و Nikon D5600 گزینه‌های بهتری هستند.

[relatedproduct post=”14986″][/relatedproduct]

مزیت‌های Nikon D5600 نسبت به Canon 250D

نیکون D5600 مانند همه دوربین‌های کراپ فریم نیکون، حسگر بزرگ‌تری نسبت به کراپ‌ فریم‌های کانن دارد. این تفاوت معمولاً به نویز کمتر در دوربین‌های هم رده می‌انجامد. اما تست‌های استاندارد وب‌سایت DPreview نشان می‌دهد که پردازش نویز در این دوربین در ایزو‌های بالاتر از 1600، حتی از مدل Canon 250D که خیلی جدیدتر از آن هست نیز بهتر است!

سرعت راه‌اندازی دوربین D5600 حدود دو برابر سریع‌تر از Canon 250D است که برای عکاسی خبری اهمیت فوق العاده‌ای دارد و احتمالاً صحنه‌های کمتری را از دست می‌دهید. همچنین این دوربین علاوه بر ارتباط‌های WiFi و Bluetooth از NFc هم پشتیبانی می‌کند که ارتباط سریع‌تری را برای گوشی‌های اندروید برقرار می‌کند.

اما مهم‌ترین مزیت Nikon D5600 به فوکوس سریع عکاسی یا تشخیص فاز آن برمی‌گردد. یعنی فوکوس از طریق منظره‌یاب نوری دوربین. چون هم با 39 نقطه فوکوس در برابر 9 نقطه، بسیار دقیق‌تر از Canon 250D است، بلکه از همین 39 نقطه هم، 9 نقطه ان از نوع کراس هستند که می‌دانیم دقت بسیار بالاتری نسبت به نقاط عادی دارند. تعداد نقاط کراس در کانن 250D فقط 1 نقطه است!

با تمام این توضیحات، هنوز هم مدل Canon 250D پرفروش‌تر از Nikon D5600 است و احتمالاً دلایل قانع‌ کننده‌تری برای برتری دارد.

[relatedproduct post=”111070″][/relatedproduct]

مزیت‌های Canon 250D نسبت به Niko D5600

مهم ترین مزیت Canon 250D نسبت به Nikon D5600 قیمت آن است. این دوربین با اینکه حدود 3 سال، جدیدتر از نیکون به بازار آمده است، حدود 150 دلار ارزان‌تر از نیکون است! این تفاوت قیمت برای خیلی از کاربران اهمیت دارد، اما زمانی پررنگ‌تر می‌شود که ببینیم مزیت‌های تکنولوژیک خیلی زیادتری هم دارد.

به عنوان مثال، کانن 250D از همان سیستم فوکوس روی حسگر که در اغلب دوربین‌های پیشرفته کانن می‌بینیم استفاده می‌کند. یعنی اگرچه نقاط فوکوس تشخیص فاز آن زیاد نیست، اما با قابلیت Dual Pixel روی آن، به نوعی می‌تواند از تمام حسگر خودش به عنوان نقطه فوکوس استفاده کند. البته در حالت فیلم‌برداری و عکاسی با Live View.

پردازنده Canon 250D از Nikon D5600 سریع‌تر است و به همین دلیل هم می‌تواند هم سریع‌تر عکاسی کند (5 فریم در برابر 4.1 فریم) و هم اینکه بافر بیشتری دارد. چون بافر نیکون با 8 فریم فایل خام پر و متوقف می‌شود، اما بافر کانن می‌تواند تا 15 فریم پی‌درپی فایل خام را ذخیره کند و در صورت عکاسی با فرمت JPEG اصلاً پر نمی‌شود!

اما مهم‌ترین تفاوت این دو دوربین، در زمینه فیلم‌برداری است. اگرچه هر دوی آن‌ها می‌توانند با سرعت 60 فریم بر ثانیه با رزولوشن Full HD 1080p فیلم‌برداری کنند، اما کانن امکان فیلم‌برداری 4K را هم دارد. این قابلیت اصلاً چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت، خصوصاً که بدانیم کانن ان را با قابلیت فوکوس Dual Pixel AF هم ترکیب کرده و با این کار، از نظر فیلم‌برداری بسیار بالاتر از نیکون D5600 قرار می‌گیرد.

و دست آخر اینکه Canon 250D باتری قوی‌تری نسبت به Nikon D5600 دارد و با 1070 شات عکس با هر بار شارژ، نسبت به 970 شات در نیکون، امکان عکاسی بیشتری را به شما می‌دهد.

نتیجه‌گیری

بدون شک، کانن 250D با قیمت پایین‌تر و مزیت‌های بیشتری که نسبت به نیکون D5600 دارد، گزینه بهتری برای خرید است. نیکون باید هرچه زودتر این مدل پرطرفدار و پرفروش خودش را جایگزین کند تا بتواند در برابر مدل‌های جدید و امکانات پیشرفته رقیب دیرینه‌اش ایستادگی کند. برای خرید هر کدام از این دو مدل می‌توانید به وب‌سایت نورنگار سر بزنید و احتمالاً محصولات دیگری را هم همراه با آن‌ها، با کیفیت و قیمت‌های باورنکردنی خریداری نمایید. موفق و شاد باشید.

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *