دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

برنامه جدید نیکون رقیب لایتروم شد

چاپ
برنامه جدید نیکون رقیب لایتروم شد

مقایسه برنامه نیکون NX Studio با لایتروم

در واقع برنامه نیکون NX Studio ترکیبی از دو برنامه ViewNX-I  و  Capture ND-D است که در یک مجموعه واحد قرار گرفته و مانند لایتروم می‌تواند هم برای دیدن و مدیریت عکس ها استفاده شود و هم فایل‌های خام دوربین‌های نیکون را تبدیل و ویرایش کند. اما نکته‌ای که ممکن است این برنامه را جذاب‌تر از لایتروم کند، وجود نقاط کنترلی یا Control Point ها است که به عنوان یک تکنولوژی اختصاصی برنامه‌های نیکون، برای کنترل کردن نور و رنگ و کنتراست در یک محدوده خاص از عکس کاربرد دارند. یعنی شما می‌توانید بدون Select کردن بخشی از تصویر، نور‌ها و رنگ‌ها را در هر قسمتی که دوست دارید تغییر دهید.

یک نکته مهم که طراحان این برنامه آن را رعایت کرده‌اند، شباهت محیط کاربری آن به لایتروم است که این روز‌ها به یک محیط کاری استاندارد در بین عکاسان تبدیل شده است. در واقع منو‌های برنامه نیکون طوری طراحی شده‌اند که به ترتیب بتوانید عکس‌ها را در آن مدیریت و مشاهده کنید، آن‌ها را پردازش و ویرایش کنید و نهایتاً به راحتی از آن‌ها خروجی بگیرید. البته نیکون تصریح کرده است که این برنامه به زودی و در آپدیت‌های بعدی بسیار سریع‌تر شده و حرکت بین بخش‌های مختلف آن نرم‌تر اتفاق می‌افتد.

ویرایش فایل‌های ویدئویی

ویرایش فایل‌های نیکون، صرفاً محدود به JPEG و TIFF و NEF نمی‌شود. بلکه این برنامه می‌تواند فایل‌های ویدئویی دوربین‌های نیکون را هم ویرایش کند. اگرچه امکانات ویرایشی این برنامه برای ویدیو نمی‌تواند همپای Adobe Premier Pro یا Final Cut باشد، اما به عنوان یک برنامه اختصاصی و رایگان، به خوبی می‌تواند فایل‌های ویدئویی را ویرایش کند. طبیعتاً این اولین نسخه از برنامه نیکون NX Studio است و می‌توانیم در آینده شاهد افزایش کارآیی آن در بخش‌های مختلف از جمله ویرایش ویدیو‌ها باشیم.

محیط برنامه نیکون NX Studio

در نورنگار فروشنده شو

بررسی عملکرد برنامه نیکون NX Studio

مدیر بخش طراحی این برنامه معتقد است، ویرایش فایل‌های خام در برنامه نیکون برای کاربران این دوربین‌ها، کیفیتی بسیار فراتر از هرچه که اکنون در بازار نرم‌افزار‌ها وجود دارد را ارائه می‌دهد. قطعاً هر تیم نرم‌افزاری، وقتی برنامه جدیدی را معرفی می‌کند سعی می‌کند تا رقبای اصلی این حوزه، خصوصاً نرم‌افزارهای ادوبی مانند فتوشاپ و لایتروم را به چالش بکشد. اما سؤال اصلی این است که آیا این برنامه واقعاً به همان خوبی که تبلیغ می‌شود هست؟

 

ظاهر آشنای برنامه نیکون

در بالای سمت چپ برنامه دکمه Import را می‌بینید که با زدن آن، برنامه Nikon Transfer باز می‌شود و مخصوص کپی کردن عکس‌ها از کارت‌های حافظه به داخل کامپیوتر است.

برنامه نیکون NX Studio بیشتر از اینکه ترکیبی از برنامه‌های قبلی این شرکت مانند View NX یا Capture ND باشد، به نرم‌افزارهای بزرگ تبدیل فایل خام مانند لایتروم شبیه است. اما منو‌ها و تنظیمات آن‌ها طوری نامگذاری شده‌اند که برای کاربران دوربین‌های نیکون که با لایتروم کار نکرده‌اند، آشناتر به نظر برسد. خصوصاً وارد کردن عکس‌ها یا Import کردن فایل‌ها ساده‌تر از لایتروم است و بیشتر شبیه به Explorer خود ویندوز عمل می‌کند. یعنی نیازی نیست که پوشه‌ها را به آن معرفی کنید. بلکه وقتی ساختار درختی پنل سمت چپ را باز می‌کنید، همان پوشه‌بندی که در ویندوز تجربه کرده‌اید را مشاهده می‌کنید.

دقیقاً مانند لایتروم، در اینجا هم از سمت چپ برنامه، شروع به کار می‌کنید. به پوشه‌های مختلف می‌روید، عکس‌های داخل پوشه‌ها را در Film Strip یا همان نوار باریک فیلم‌ها، نگاه می‌کنید (که می‌تواند هم مانند لایتروم در زیر پنجره نمایش عکس باشد و هم مانند Camera RAW در سمت چپ کادر به صورت عمودی قرار گیرد). عکس‌های JPEG از همه دوربین‌ها را می‌توانید در این برنامه ویرایش کنید، اما فقط می‌تواند فایل‌های خام دوربین‌های نیکون را نمایش داده و ویرایش کند. البته این شامل تمام دوربین‌های نیکون که از دهه 80 وارد بازار شده‌اند تا امروز و البته تمامی دوربین‌های روز بازار مانند Nikon Z Series (همه دوربین‌های سری Z) می‌شود.

ویرایش عکس با برنامه نیکون NX Studio

پنل‌های ویرایشی

در سمت راست برنامه نیکون، پنل‌های ویرایشی را می‌بینیم که برای کاربران این دوربین‌ها بسیار آشنا هستند. تنظیماتی مانند Picture Controlها و Exposure Comp. در این قسمت قرار دارند که به صورت گزینه‌ای عمل می‌کنند. یعنی مثلاً برای جبران نوردهی می‌توانید مقادیر آماده -1 یا -2 یا +3 EV را انتخاب کنید. Picture Controlهای اختصاصی نیکون و قابلیت مهم Active D-Lighting هم که فقط در دوربین‌های نیکون وجود دارد، همین‌جا در دسترس شما هستند.
بخش دیگری از این تنظیمات هم مربوط به تصحیح اشکالات لنز‌های نیکون است که می‌تواند با تشخیص خودکار نوع لنز و دوربین، اشکالاتی مانند گرد شدگی گوشه‌ها و تیرگی دور در لنز‌های واید را به راحتی برطرف کند.

بخشی هم با نام Adjust Detail وجود دارد که در آن می‌توانید هم نویز عکس را با الگوریتم‌های اختصاصی خود نیکون برای هر دوربینش، برطرف کنید و هم می‌توانید شارپنس عکس‌ها را بالاتر ببرید.

برنامه نیکون NX Studio دارای ابزاری برای برطرف کردن اشکالات و زواید عکس هم هست که Touch up نام دارد و تقریباً عملکردی شبیه به Healing Brush در لایتروم دارد. این ابزار می‌تواند لکه‌ها و زوائد را با استفاده از اطلاعات رنگ و نور نزدیک به محدوده آن‌ها جایگزین و برطرف کند.

 

یک نظر شخصی 

برنامه نیکون NX Studio هنوز خیلی جوان است و اصلاً نمی‌تواند از نظر سرعت و روان بودن برنامه، با برنامه‌هایی مانند لایتروم رقابت کند. اما بدون شک، برنامه لایتروم برای عکاسانی که تازه می‌خواهند وارد دنیای ادیت عکس شوند، برنامه پیچیده‌ای است. باید بپذیریم که هنوز هم خیلی از عکاسان هستند که ترجیح می‌دهند عکس‌هایشان را با خود دوربین نیکون‌شان تغییر رنگ دهند یا سیاه و سفید کنند. برنامه NX Studio قطعاً برای این دست از عکاسان جذابیت بیشتری دارد.
خصوصاً اینکه خیلی از گزینه‌های آن را از قبل در داخل دوربینشان هم دیده‌اند و با آن‌ها آشنا هستند. نیکون سعی کرده است روند کاری در این برنامه را شبیه به دوربین‌هایش نگه دارد و البته ویرایش فایل‌های خام را به رایگان و در دسترس همه کاربران، از جمله ایران قرار داده است. دسترسی‌ای که ادوبی هم اکنون برای هم‌وطنان ما محدود کرده است و ضمناً رایگان هم نیست. به همین دلیل حدس می‌زنیم که این برنامه برای کاربرانی که نمی‌خواهند دنیای پیچیده ادوبی را تجربه کنند، جذاب‌تر باشد.

کد تخفیف نورنگار

دانلود برنامه

برنامه نیکون NX Studio را می‌توانید به رایگان از وب‌سایت رسمی نیکون دریافت کنید. این برنامه تنها روی ویندوز‌های 8 و 10 قابل نصب است و البته باید کامپیوتر شما 64 بیتی باشد. اگر هم می‌خواهید آن را روی کامپیوترهای اپل نصب کنید، باید دارای یکی از سیستم عامل‌های Mojave, Catalina یا  Big Sur باشد. اطلاعات بیشتر درباره نیازمندی‌های نصب برنامه هم در همان صفحه موجود است.

شما درباره این برنامه جدید نیکون چه فکر می‌کنید؟

آیا فکر می‌کنید می‌تواند واقعاً جایگزین لایتروم شود یا کاربران نیکون همچنان ترجیح می‌دهند از نرم‌افزارهای ادوبی استفاده کنند؟

نظر خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید ??

نویسنده : حسین اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
8 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
12 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه