021-7356

مقایسه بدون آینه‌های محبوب؛ Nikon Z6 II و Canon R6

مقایسه بدون آینه‌های محبوب؛ Nikon Z6 II و Canon R6

ارگونومیک و طراحی

در طی سال‌ها، اختلاف بارز دوربین‌های کانن و نیکون در رویکرد این سازنده به موضوع طراحی و ارگونومیک بوده است؛ اینکه با کدامیک راحت هستید احتمالاً بهترین دلیل برای انتخاب بین این دو بوده است. این اختلاف تا حدی در دوربین های بدون آینه این دو سازنده نیز دنبال شده است.

دستگیره و جایگاه و عملکرد دکمه‌های چرخان دوربین نیکون Z6II برای کاربران دوربین های DSLR نیکون کاملاً آشناست. این طراحی بسیار ارگونومیک بوده و دسترسی به دکمه‌ها با انگشت شست و اشاره آسان است. اگرچه بدنه این دوربین نسبتاً کوچک است اما همچنان جای کافی برای قرار دادن دکمه‌ها و کنترل‌ها بدون انباشتگی وجود دارد.

در عین حال، شرکت کانن در زمینه طراحی و ارگونومیک دوربین EOS R6 از شیوه سنتی کمی فاصله گرفته است. دستگیره دوربین همچنان به مدل‌های بزرگ‌تر DSLR کانن شبیه است اما علاوه بر دکمه چرخان پشت دکمه شاتر و دکمه چرخان پشت دوربین، شاهد یک دکمه چرخان دیگر در بالای دوربین نیز هستیم. باتوجه به امکاناتی که این دکمه جدید به شیوه تنظیمات اضافه می کند، وجود آن را می‌توان نکته مثبتی در طراحی دوربین کانن EOS R6 محسوب نمود.

از نظر ابعاد دوربین کانن R6 کمی بزرگ‌تر بوده اما دوربین نیکون Z6II کمی بلندتر است. هر دو دوربین دارای طراحی ضدنفوذ عوامل محیطی بوده و از آلیاژ منیزیوم ساخته شده‌اند.

دوربین نیکون Z6II دارای یک پنل LCD کوچک در بالای دوربین است که بررسی تنظیمات را سرعت می‌بخشد.

حسگرها

اختلاف زیادی بین دو حسگر به کار رفته در این دو مدل وجود دارد. دوربین نیکون Z6 II دارای حسگر 24 مگاپیکسلی از نوع BSI CMOS بوده در حالی که دوربین کانن R6 از حسگر 20 مگاپیکسلی از نوع قدیمی‌تر FSI CMOS بهره می‌برد. در حسگر کانن از فناوری Dual Pixel استفاده شده بنابراین تمامی سطح حسگر برای اتوفوکوس تشخیص فاز به کار گرفته شده است.

در دوربین نیکون Z6 II از 273 نقطه اختصاصی برای فوکوس تشخیص فاز استفاده شده و سطحی معادل 80 درصد حسگر را پوشش داده است. برخلاف دوربین کانن، از این نقاط فقط برای اتوفوکوس استفاده می‌شود.

ابعاد هر دو حسگر فول فریم بوده اما مساحت حسگر دوربین نیکون Z6 II حدود 1 درصد کوچک‌تر از دوربین کانن EOS R6 است.

اختلاف در تعداد پیکسل‌ها و ابعاد حسگر باعث شده تا ابعاد پیکسل‌ها نیز اندکی متفاوت باشد.

از نظر کیفیت کلی تصاویر اختلاف زیادی بین این دو دوربین مشاهده نمی‌شود. محدوده دینامیکی دوربین نیکون Z6 II کمی بهتر است اما شارپنس زیادتر تصاویر خروجی دوربین کانن این اختلاف را تا حد زیادی می‌پوشاند.

منوها و رابط کاربری

هر دو مدل دوربین از سیستم منویی همانند دوربین‌های DSLR استفاده می‌کنند اما وجود تعداد زیاد آیتم‌ها می‌تواند باعث سردرگمی کاربر گردد. منوی Setup در دوربین نیکون یکی از بهترین سیستم‌های پیمایش منو بوده اما سایر بخش‌های منو دارای ترتیب غیر منطقی آیتم‌ها و گزینه‌های تنظیم است. در هردو مدل می‌توانید دکمه‌ها را برنامه‌ریزی نمایید. دوربین نیکون Z6 II به شما امکان برنامه‌ریزی منوی سریع “i “ را داده و می‌توانید برای عکاسی و فیلمبرداری تنظیمات متفاوتی ایجاد نمایید اما برخلاف مدل های DSLR انتساب دکمه‌ای برای عملکرد انتخاب ناحیه اتوفوکوس و AF-ON امکان پذیر نیست. منوی سریع دوربین کانن R6 قابل برنامه‌ریزی نیست اما می‌توانید با برنامه‌ریزی دکمه M-fn تا حدی این نقیصه را جبران کنید.

از لحاظ اتصالات، هر دو دوربین نیکون Z6 II و کانن R6 از پورت USB-C استفاده کرده و امکان شارژ باتری از طریق این پورت را فراهم می‌کنند. در هر دو دوربین پورت اتصال میکروفن و هدفون پیش بینی شده و برای خروجی تصویر دوربین نیکون Z6 II از پورت Mini HDMI و دوربین کانن R6 از پورت micro HDMI بهره می‌برند. امکان ارتباط بی‌سیم WiFi و بلوتوث در هر دو مدل وجود دارد.

اتوفوکوس

سیستم اتوفوکوس هر دو مدل مورد مقایسه را می توان آرزویی برای کاربران دوربین‌های DSLR درنظر گرفت. سیستم پیشرفته تعقیب سوژه و تشخیص چهره و چشم عملکردی بی‌نظیر در هر دو دوربین دارند. درواقع اختلاف این دو مدل در زمینه اتوفوکوس نحوه دسترسی به قابلیت‌های آن‌هاست. در دوربین نیکون ابتدا باید مشخص کنید که از سیستم تعقیب سوژه می‌خواهید استفاده کنید یا از سیستم تشخیص چهره، سپس ناحیه اعمال تشخیص چهره یا شخص مورد نظر را انتخاب کنید. فرآیند فوق در دوربین کانن بسیار ساده‌تر انجام می شود.

فیلمبرداری

حوزه فیلمبرداری بیشترین تفاوت این دو مدل دوربین را آشکار می‌کند هرچند این اختلاف را هم می‌توان جزئی فرض نمود. از نطر مشخصات فنی روی کاغذ، دوربین کانن EOS R6 امتیاز بیشتری در این زمینه کسب می‌کند، هنگام ضبط فیلم با کیفیت UHD 4K و با سرعت 24، 30 یا 60 فریم در ثانیه کراپ جزئی اعمال می‌شود اما دوربین نیکون Z6 II در سرعت 60 فریم در ثانیه کراپ قابل توجهی را اعمال می‌کند.

دوربین کانن می‌تواند ویدیوهای 10 بیت را بصورت داخلی بر روی کارت حافظه ضبط نماید اما دوربین نیکون Z6 II فقط در خروجی خود این ویدیوها را بر روی رکوردها ضبط می‌کند. از نظر بروز پدیده نامطلوب Rolling Shutter در فیلمبرداری، دوربین نیکون Z6 II عملکرد به مراتب بهتری نسبت به دوربین کانن R6 از خود نشان می‌دهد اما بطور کلی هیچ کدام در این زمینه عالی عمل نمی‌کنند.

مسئله گرمایش زیاد دوربین کانن R6 هنگام ضبط ویدیوهای طولانی با کیفیت 4K با ارائه نسخه جدید میان افزار دوربین برطرف شده و دیگر جای نگرانی ندارد. هر دو مدل دوربین پس از 29 دقیقه و 59 ثانیه ضبط فیلم را متوقف می‌کنند بنابراین اگر قصد دارید ویدیوهای طولانی ضبط کنید این محدودیت را درنظر داشته باشید.

امتیاز مهم دوربین نیکون Z6 II در اتوفوکوس هنگام فیلمبرداری این است که رابط کاربری اتوفوکوس این دوربین در حالت عکسبرداری و فیلمبرداری یکسان است. این بدان معنی است که کاربر می‌تواند از قبل نقطه تعقیب فوکوس را مشخص کرده یا به سیستم تشخیص چهره دوربین اعتماد کند. این در حالی است که در دوربین کانن R6 تنها راه برای تعقیب فوکوس در فیلمبرداری، لمس و ضربه زدن بر روی مانیتور است که می تواند منجر به لرزش در تصویر شود.

مانیتور و منظره‌یاب

از نظر منظره یاب تفاوت چندانی بین دو دوربین وجود ندارد. هر دو مدل دارای منظره‌یاب‌هایی با وضوح 3.6 میلیون نقطه و از نوع OLED هستند. میزان بزرگنمایی منظره‌یاب کمی بیشتر است (0.8x) در مقابل (0.76x) در عوض نرخ بازسازی (Refresh Rate) در دوربین کانن R6 معادل 120 فریم در ثانیه و در دوربین نیکون Z6 II معادل 60 فریم در ثانیه می‌باشد.

مانیتور دوربین نیکون دارای رزولوشن 2.1 میلیون نقطه بوده و ابعاد آن 3.2 اینچ است. مانیتور دوربین کانن بدین لحاظ ضعیف تر بوده و رزولوشن آن 1.6 میلیون نقطه و ابعاد آن هم 3 اینچ می‌باشد.

آنچه که مهم تر از این اختلاف به نظر می‌رسد قابلیت حرکت مانیتورهاست؛ در حالی که مانیتور دوربین نیکون Z6 II فقط به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند مانیتور دوربین کانن R6 قابلیت حرکت در تمام جهات را داراست.

مبدل‌ها و لنزهای قدیمی

یکی از اهدافی که شرکت‌های کانن و نیکون در ارائه دوربین‌های بدون آینه دنبال می‌کنند، جذب کاربران فعلی دوربین‌های DSLR به دنیای دوربین‌های بدون آینه است بنابراین با ارائه مبدل‌ها و رابط‌ها سعی در ایجاد سازگاری دوربین‌های بدون آینه با لنزهای مورد استفاده در دوربین‌های DSLR می‌نمایند.

مبدل FTZ نیکون فاقد موتور فوکوس داخلی است بنابراین فقط می‌توانید از لنزهای سری AF-S، AF-I و AF-P (که البته بالغ بر بیش از 90 لنز بدون احتساب لنزهای سایر سازندگان می‌شود) استفاده کنید.

شرکت کانن سه مدل مبدل لنز EF به RF ارائه می‌کند : یک مدل ساده همانند مبدل نیکون و مدل‌هایی با حلقه کنترل تنظیمات و حلقه نصب فیلتر. از آنجایی که تمام لنزهای سری EF دارای موتور فوکوس داخلی هستند از نطر سازگاری با مشکلی مواجه نخواهید شد.

اگرچه بسیاری از کاربران از عملکرد مبدل‌های لنز راضی بوده‌اند اما بهرحال مواردی مثل عملکرد اتوفوکوس، سیستم نورسنجی و ابعاد لنزها می توانند در انتخاب این مبدل‌ها یا استفاده از لنزهای مخصوص دوربین‌های بدون آینه تاثیر گذار باشند.

کارت حافظه

دوربین کانن EOS R6 دارای دو محفظه کارت حافظه sd با پشتیبانی از سرعت UHS-II می‌باشد. دوربین نیکون Z6 II دارای یک محفظه کارت حافظه از نوع XQD / CF Express (کارت‌هایی مقاوم‌تر از نوع SD و با سرعت بالاتر و عملکرد بهتر) و دارای یک محفظه کارت حافظه از نوع SD است. در حال حاضر قیمت کارت‌های حافظه مورد استفاده در دوربین نیکون Z6 II به مراتب بالاتر از کارت‌های حافظه SD می باشد.

سخن نهایی

تشابه زیاد دوربین‌های کانن و نیکون در دهه‌های گذشته، حسی نوستالژیک ایجاد می‌کند. برخلاف دوربین‌های DSLR یک دهه پیش، امروزه اختلاف قیمت بین این دو مدل می تواند در تصمیم‌گیری شما موثر باشد.

شاید برای برخی افراد قیمت بالاتر دوربین کانن EOS R6 نسبت به دوربین نیکون Z6 II بدلیل قابلیت‌هایی مانند فیلمبرداری با کیفیت UHD 4K و باسرعت 60 فریم در ثانیه یا امکان ضبط ویدیوهای 10 بیت بر روی کارت حافظه توجیه کننده این اختلاف قیمت باشد، اما آنچه مسلم است عواملی مانند امکان بهره‌مندی از طیف وسیعی از لنزها و سایر لوازم جانبی می‌تواند تاثیر زیادی در انتخاب بهترین دوربین برای کاربرد شما باشد.

از نظر امتیاز، دوربین کانن EOS R6 در این بررسی بالاتر از دوربین نیکون Z6 II قرار می‌گیرد اما همچنان نیازهای شما تعیین کننده برترین دوربین است.

2 دیدگاه

  • سلیمان علیمحمدی گفت:

    سلام ممنون بابت مطالب خیلی خوبی که در اختیار خوانندگان قرار دادید . در قسمت بررسی کارت حافظه به اشتباه برای نیکون نوشتید که یک شکاف کارت حافظه دارد در حالی که در ورژن 2 این دوربین دارای 2 شکاف حافظه هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *