آموزش تولید محتوای ویدئویی و تدوین

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

۷ نکته برای عکاسی از افراد ناشناس

تکنیک و ترفند
۷ نکته برای عکاسی از افراد ناشناس

برای بسیاری از عکاسان (حتی عکاسان حرفه‌ای)، عکاسی از افراد ناشناس کار دشواری به نظر می‌آید و ترجیح می‌دهند از این کار خودداری کنند. برای اکثریت این کار با کمی ترس همراه است، اما برای کسانی که کمی نترس و جسور هستند، تجربه‌های جالبی بدست می‌آورند. بسیاری از عکس‌های معروف در جهان عکس‌هایی هستند که از افراد کاملا ناشناس عکاسی شده اند. البته که شاید این یک تناقض به نظر بیاید، اما عکاسی از مردم در عین سادگی می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. در اینجا به هفت نکته مهم درباره این نوع عکاسی ‌می‌پردازیم.

۱ – بر ترس خود غلبه کنید

بدون شک، برای بیشتر عکاسانی که به تازگی شروع به کار کرده‌اند بزرگ‌ترین مانع ترس آن‌هاست. مردم به سختی با این موضوع که یک فرد ناشناس‌ از آن‌ها عکاسی کند کنار می‌آیند. سوالی که باید از خود بپرسید این است که “بدترین اتفاقی که ممکن است رخ دهد چیست؟”، جواب بسیار آسان است: فرد ممکن است بگوید “نه” و موضوع تمام شود. در حقیقت، اگر اول بپرسید مشکلات کمتری برای عکاسی شما به وجود می‌آید پس تنها دلیلی که می‌تواند متوقفتان کند نداشتن شجاعت کافی خواهد بود.

اگر برای عکاسی از افراد ناشناس به خاطر ترس یا خجالتتان با خود کلنجار می‌روید، راه حل من این است: بار اولی که در محیط بیرون مشغول به عکاسی هستید از یک نفر سوال کنید. دفعه دوم که به اندازه‌ی کافی در این مورد اعتماد به نفس پیدا کردید، به جای یک نفر سعی کنید از دو نفر سوال بپرسید، بعد از سه نفر و … همینطور ادامه دهید تا زمانی که دیگر این مسئله برایتان مهم نباشد. یک حقه‌ی خوب این است که همیشه به فرد پیشنهاد دهید عکس را برای آن‌هاهم ارسال می‌کنید تا خودشان هم از عکسشان استفاده کنند، که در اکثر مواقع از این موضوع استقبال میشود و افراد خوشحال می‌شوند.

اما گاهی پیش می‌آید که باید در یک آن عکس را بیندازید چون در غیر این صورت اگر بخواهید اول از شخص بپرسید و بعد عکاسی کنید آن صحنه از دست خواهد رفت. در اینگونه شرایط باید موقعیت را به‌دقت بررسی کرده و از اینکه چگونه قبل و بعد از عکاسیتان با فرد برخورد داشته باشید ارزیابی دقیقی انجام دهید. برای مثال، اگر در حال عکاسی از یک اجرا کننده‌ی خیابانی هستید احتمالا نیازی نیست اجازه بگیرید، اما از طرف دیگر ممکن است بخواهند در مقابل اینکار مبلغی به آن‌ها بپردازید. مثال دیگر اینکه اگر به فکر عکاسی از کودکان هستید، عاقلانه‌ترین کار این است اول از پدر و مادرشان اجازه بگیرید.

تنها راه برای از بین بردن ترس مقابله با آن است بیرون بروید و با ترس خود مقابله کنید، فراموش نکنید هرچه بیشتر با مردم مواجه شوید و بیشتر از آن‌ها عکاسی کنید، کار آسان‌تر خواهد شد.

عکاسی از افراد ناشناس

۲- آماده باش

خب، حالا که شجاعت خود را به اندازه کافی جمع کردید تا از افراد بپرسید و آن‌ها هم قبول کرده‌اند، بعدش چه می‌شود؟ اگر در برخورد با مردم احساس راحتی نمی‌کنید، نکته‌ای که میتواند بسیار کمک کننده باشد این است که تنظیمات لنز و دوربین را قبل از عکاسی از فرد انجام دهید، در غیر این صورت اتفاقی که می‌افتد این است که سوژه صبر خودش را از دست می‌دهد و در نهایت با عجله عکاسی می‌کنید که نتیجه بسیار بد و عکس‌ها مات خواهند شد.

اگر در این کار تازه‌وارد هستید؟ اولین کاری که باید قبل از برخورد با کسی انجام دهید این است که تنظیمات دوربین را آماده کنید و حالتی که فکر می‌کنید درست است نزدیک نگه دارید. درست است که هیچ تنظیمات دقیقی برای موقعیت‌های مختلف وجود ندارد، اما عکاسی از مردم نسبت به عکاسی‌های دیگر قابل پیش‌بینی‌تر است.

بنابراین برای کمک به خودتان، در مورد صحنه و تنظیماتی که ممکن است به آن‌ها احتیاج داشته باشید فکر کنید و از قبل تنظیمات لازم را انجام دهید. البته که می‌توانید این‌ تنظیمات را در حین عکاسی هم انجام دهید، اما به همان دلایلی که ذکر کردیم تنظیم لنز و دوربین از قبل آسان‌تر خواهد بود. فراموش نکنید آمادگی همیشه کلید اصلی برای عکاسی خوب است.

Kav-Dadfar-Photography-Photographing-Strangers-DPS-6
۳ – ترکیب بندی عکس را ساده انتخاب کنید

بسیاری از افراد به من مراجعه میکنند و از من میخواهند مجموعه عکسهایشان را نقد کنم. مشکلی که بین اکثر کارها به چشم میخورد عکس‌هایی با ترکیب بندی شلوغ است که سوژه یا موضوع اصلی تصویر در این نوع ترکیب بندی حتی پرتره‌های محلی یا یک پرتره‌ی ساده‌ی سر و گردن گم می‌شود. توجه داشته باشید نقطه‌ی مرکزی باید بر روی ‌فردی باشد که قاب عکس را در اطراف او بسته‌اید. پس تلاش کنید ترکیب خود را زیاد پیچیده نکنید و آن را ساده نگه دارید.

همیشه به یاد داشته باشید، شما باید پیامی را در عکس خود منتقل کنید. زیاد جالب نیست که با شلوغی در اطراف سوژه حواس بیننده را پرت کنید. اگر سوژه یا حرکتی که در حال اجرایش هستند جالب‌ترین اتفاقی که در حال افتادن است نیستند، پس حتما دارید از موضوع اشتباهی عکس می‌گیرید.

عکاسی از افراد ناشناس

۴- به پس‌زمینه فکر کنید

یکی از تکنیک‌های کلیدی برای نگه داشتن ترکیب‌بندی ساده، پس‌زمینه است. سعی کنید پس‌زمینه را خلوت و منظم نگه دارید تا حواس تماشاگر را بهم نریزد. زمانی که در محیط بیرون عکاسی می‌کنید، دیوار یا بوته‌ای را پیدا کنید که بتوانید به عنوان پس‌زمینه از آن استفاده کنید.

اگر در یک جای شلوغ در حال عکاسی هستید و نمی‌توانید پس‌زمینه را ساده‌تر انتخاب کنید، از دیافراگم باز استفاده کنید تا پس‌زمینه را مات کنید و به طبع نقطه‌ی مرکزی روی سوژه‌ی اصلی واضح باشد. حواستان باشد که پشت مدلتان چه اتفاقاتی در حال وقوع است، عناصر ناخواسته‌ای مثل خطوط برق، قوطی‌های آشغال و کارهای ساختمانی ممکن است توجه‌ها را به خود جلب کند و ناخوشایند باشند.

۵ – چشمان شارپ

چشم‌ها مهم‌ترین بخش یک عکس پرتره هستند و لازم است که تا حد ممکن شارپ باشند، در غیر این صورت، کل عکس بی‌کیفیت به نظر می‌آید. همینطور چشم‌ها نظری اجمالی به فرد هستند و می‌توانند تفاوت عظیمی را بین عکس قابل قبول و یک عکس عالی ایجاد کنند. یک نگاه به عکس زیبای “دختر افغان” که توسط عکاس جهانی استیو مک‌کوری گرفته شده است بیندازید، به سرعت خواهید فهمید که داستان زیادی راجع به دختر جوان در آن چشمان نهفته است.

۶ – شرایط

یکی از مشکلات عکاسی از افراد ناشناس در بیرون از استدیو این است که نمی‌توانید عناصر طبیعی را کنترل کنید. مهم‌ترین  آن نور است که از کنترل شما خارج است. اما نترسید، عکاسی در محیط بیرون معمولا سخت نیست. بهترین مکان برای عکاسی از مردم بیرون در سایه‌های غیر مستقیم است طوری که سایه‌های بسیار تیره هم روی صورت افراد نیافتد.

اما اگر خود را میان نوری پیدا کردید که سایه‌ای روی صورت سوژه‌یتان می‌اندازد، در اینجا فلاش می‌تواند به شما کمک کند. بیشتر مردم با استفاده‌ی فلشفقط در شب، اشتباه بزرگی می‌کنند، در حالی که استفاده از فلش در سایه هم می‌تواند به گرفتن عکس‌های پرتره‌ی کمک بسیاری کند.

۷ – تنظیمات دوربین

همانطور که در بالاتر اشاره کرده‌ایم، هیچ‌ قانون سفت و سختی برای عکاسی از افراد ناشناس و بیشتر به موقعیت‌ها بستگی دارد. برای مثال، اگر می‌خواهید حرکت را متوقف کنید به سرعت بالای شاتر احتیاج دارید ولی اگر بخواهید حرکت را نشان دهید باید سرعت شاتر را پایین‌تر بیاورید. بستگی به موقعیتی که در آن قرار دارید و اینکه تا چه حد دوربین را محکم نگه دارید، ممکن است بتوانید سرعت شاتر را تا ۱/۶۰ کم کنید اما من به شخصه ترجیح می‌دهم با سرعت ۱/۱۰۰ یا حتی بیشتر کار کنم.

اگر از فرد در حال حرکت عکاسی می‌کنید، لازم است که سرعت شاتر خود را بسیار بیشتر کنید، که در این مواقع به تنظیمات ایزو نیاز پیدا خواهید کرد. این نکته را فراموش نکنید که اگر ایزو را خیلی زیاد بالا ببرید نتیجه‌ی عکس ‌های پر از نویز خواهد شد و شارپنس عکس از بین خواهد رفت. به یاد داشته باشید که تنظیمات را قبل از برخورد با سوژه انجام دهید.

Local buskers at Portobello Market

نتیجه

ترس از ارتباط برقرار کردن با افراد ناشناس‌ها گاهی باعث توقف عکاس‌های تازه‌کار از عکاسی مردم می‌شود. که این موضوع بسیار بد است مخصوصا اینکه مردم اکثرا موقعیت‌های خوبی برای عکاسی در اختیار قرار می‌دهند. خوشبختانه، با کمی شجاعت و تمرین، می‌توانید عکس‌های عالی‌ای از افراد بگیرید، حتی اگر کاملا افراد ناشناس باشند.

عکاسی از افراد ناشناس

[porto_blog post_layout=”medium” columns=”3″ post_in=”15186″ number=”1″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
عکس ژورنال چیست؟ تاریخچه پیدایش و انواع آن
عکس ژورنال چیست؟ تاریخچه پیدایش و انواع آن
3 روز پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه