دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

این قدرت حسگر 120 مگاپیکسلی کانن است!

اخبار عکاسی
این قدرت حسگر 120 مگاپیکسلی کانن است!

کانن نام حسگر 120 مگاپیکسلی کانن  را 120MXS گذاشته است و رزولوشن دقیق آن برابر 13280×9184 پیکسل است. این رزولوشن تقریباً 60 برابر یک حسگر Full HD معمولی است. نکته مهم درباره حسگر 120 مگاپیکسلی کانن این است که اندازه آن APS-H می‌باشد. یعنی کمی بزرگ‌تر از حسگر‌های APS-C (مانند حسگر Canon 80D) و کمی کوچک‌تر از حسگر‌های Full Frame (مانند Canon 5D Mark IV).

 

اما کانن چطور توانسته است این تعداد پیکسل را در اندازه‌ای به این کوچکی جای دهد؟ طبیعتاً با ریز‌تر کردن اندازه فتودیود‌ها یا همان سلول‌های روی حسگر. اندازه ضلع هر سلول این حسگر حدود 2.2 نانومتر است.

خود کانن درباره حسگر 120 مگاپیکسلی کانن  این‌طور توضیح می‌دهد:

رزولوشن فوق‌العاده حسگر 120 مگاپیکسلی کانن از پردازش موازی سیگنال‌های دریافت شده روی سلول‌ها با سرعت فوق‌سریع به دست می‌آید. خوانش اطلاعات از روی این سلول‌ها با سرعت 9.4 فریم بر ثانیه انجام می‌شود که توسط 28 کانال خروجی اطلاعات دیجیتالی امکان‌پذیر شده است.

 

 

حسگر 120 مگاپیکسلی کانن

 

 

اگر می‌خواهید کیفیت این تکنولوژی پیچیده را ببینید، می‌توانید مقایسه کیفیت ویدئوی ضبط شده از موتور یک ساعت مچی را مشاهده کنید که رزولوشن این ویدئو را در برابر ویدئوی گرفته شده با یک دوربین Full HD نشان می‌دهد.

 

حسگر 120 مگاپیکسلی کانن

 

 

اما آیا چنین رزولوشنی که  حسگر 120 مگاپیکسلی کانن برای فیلم‌برداری ضبط می‌کند برای نمایش آن روی تلویزیون‌های معمولی لازم است؟ نکته جالب اینجاست که شما می‌توانید با این دوربین، از یک صحنه معمولی فیلم‌برداری کنید و بعد برشی از تصویر یک فریم از این ویدئو را به عنوان عکس استفاده کنید. یعنی کافیست گوشه‌ای از این ویدئو را ببرید و آن را زوم کنید تا تبدیل به یک فریم عکس شود.

 

بنابراین احتمالاً دیگر نیازی نداریم از یک صحنه خاص عکس بگیریم. بلکه می‌توانیم به‌راحتی فیلم بگیریم و صحنه مورد نظرمان را از بین هزاران فریم از این ویدئو جدا کنیم و گوشه‌ای از آن را ببریم و زوم کنیم.

 

 

حسگر 120 مگاپیکسلی کانن

حسگر 120 مگاپیکسلی کانن

 

 

جالب اینجاست که کانن برای اینکه قدرت این دوربین را در فیلم‌برداری به رخ بکشد، ویدئوی مقایسه آن را با یک ویدئوی Full HD که توسط دوربین Canon 5D Mark IV خودش گرفته شده مقایسه کرده است. در این ویدئو که از تماشاچیان یک استادیوم ورزشی گرفته شده است، دو ویدئو تهیه شده.

 

یکی از آن‌ها با حسگر 120MXS و دیگری با Canon 5D Mark IV. در تصویر می‌بینیم که چطور در تصویری برش خورده از ویدئوی این دوربین، مارک روی لباس تماشاچیان را هم می‌توان تشخیص داد. در حالی که در ویدئوی Full HD دوربین 5D Mark IV، حتی جنسیت تماشاچیانی که روی صندلی‌ها نشسته‌اند غیر قابل تشخیص است.

 

اگرچه از ارائه چنین دوربینی خیلی خوشحالیم و اینکه چنین تجهیزاتی می‌تواند به صورت تجاری در اختیار عکاسان سرتاسر جهان قرار بگیرد خبر بسیار خوبی است، اما اگر فکر می‌کنید ممکن است بتوانید روزی با چنین دوربینی فیلم بگیرید، بهتر است فکری هم برای ذخیره کردن ویدئوی آن بکنید. هر عکس با فایل خام این دوربین، 210 مگابایت حجم دارد. یعنی روی یک گیگابایت حافظه، نمی‌توانید 4 عکس بیشتر ذخیره کنید.

 

نویسنده : امیر یاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *