021-7356

تفاوت فرمت‌ TIFF و RAW ؛ کدام بهتر است؟

تفاوت فرمت‌ TIFF و RAW ؛ کدام بهتر است؟

 نگاه اجمالی به فرمت‌ TIFF و RAW

TIFF مخفف عبارت Tagged Image File Format است که به‌عنوان یک فرمت فایل غیرفشرده گرافیکی باکیفیت و حجم بالا شناخته می‌شود. در عکاسی، این فرمت معمولاً برای ذخیره‌سازی تصاویر پس از پردازش با کیفیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متاسفانه، اکثر مردم از جمله عکاسان آماتور، با فایل‌های TIFF آشنایی ندارند. حتی برخی از افراد بر این باورند که این فرمت فایل منسوخ شده و نباید از آن استفاده کرد. از طرفی، بسیاری از متخصصان هنوز معتقدند که این فرمت بهترین راه برای ذخیره تصاویر پردازش شده با دوربین عکاسی است؛ چرا که با ارائه جزئیات بیشتر دست شما را در ویرایش یا روتوش عکس باز نگه می‌دارد.

فرمت RAW یکی از رایج‌ترین فرمت‌های موجود در عکاسی است. فایل‌های RAW حاوی داده‌های بسیار زیاد و پردازش نشده از یک عکس هستند. درحقیقت، به هنگام عکاسی با این فرمت، دوربین نقش چندانی در پردازش و فشرده‌سازی تصاویر ندارد و این وظیفه را به خود عکاس محول می‌کند؛ دقیقاً برعکس کاری که فرمت JPEG انجام می‌دهد.

اکثر فرمت‌های فایل‌های RAW دارای نام‌های اختصاصی هستند. به همین خاطر پسوندی با نام RAW وجود خارجی ندارد. درعوض، پسوندهایی مثل DNG ،ARW ،CR2 ،NRW و NEF جایگزین پسوند کلی RAW شده‌اند. همه دوربین‌های حرفه‌ای قابلیت عکاسی با فرمت RAW را دارند. حتی برخی گوشی‌های هوشمند نیز امکان عکس‌برداری با این فرمت را ارائه می‌دهند؛ اما اگر این امکان در دوربین اصلی گوشی همراه‌تان وجود ندارد، می‌توانید از یک برنامه شخص ثالث برای این کار کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: زیر و بم عکاسی با فرمت Raw

بررسی تفاوت فرمت‌ TIFF و RAW ؛ کدام بهتر است؟

حالا که شناخت کلی از هر دو فرمت RAW و TIFF به دست آوردیم، نوبت بررسی تفاوت‌های این دو فرمت است. به احتمال زیاد با شناخت تفاوت‌های آن‌ها به پاسخ سوال “کدام بهتر است؟” خواهید رسید.

داده‌ها و انعطاف‌پذیری پس از پردازش

فایل‌های RAW اغلب مواقع توسط دوربین‌ها تولید می‌شوند؛ به این خاطر که فایل‌های RAW حاوی اطلاعات پردازش‌نشده‌ای هستند که دوربین در زمان عکس‌برداری ضبط کرده است. با این وجود، جزئیات و داده‌ها از سایه‌ها و هایلایت‌های مخرب در امان نگه داشته شده و با ارائه تمام داده‌ها به هنگام ویرایش، انعطاف بیشتری را در اختیار عکاس قرار می‌دهد. این در حالی است که فایل‌هایی مانند JPEG یا TIFF تاکید زیادی به جزئیات ندارند. به همین دلیل است که تبدیل انواع دیگر فایل‌ها به RAW منطقی نیست.

برخلاف RAW، اکثر دوربین‌‌ها گزینه‌ای برای عکاسی در فرمت TIFF ارائه نمی‌دهند. معمولا، فایل‌های TIFF زمانی ایجاد می‌شوند که یک تصویر اسکن‌شده یا ویرایش‌شده به‌عنوان فایل TIFF ذخیره شود.

توجه داشته باشید که فایل‌های TIFF نیز همانند RAW غیرفشرده هستند؛ اما حجم داده‌های ذخیره شده در آن به اندازه فایل RAW نیست. توصیه می‌کنیم زمانی از TIFF استفاده کنید که قصد فشرده‌سازی تصاویر را ندارید و از طرفی، نمی‌خواهید ویرایش گسترده‌ای بر روی عکس انجام دهید. همچنین، زمانی‌که قصد ارسال فایل باکیفیت بالا را برای مشتری یا چاپگر دارید، می‌توانید از TIFF استفاده کنید.

حجم تصاویر فرمت‌ TIFF و RAW

باتوجه به میزان جزئیاتی که هر یک از فرمت‌های TIFF و RAW ارائه می‌دهند، انتظار می‌رود که فایل‌های RAW حجم بیشتری داشته باشند. اما جالب است بدانید که حجم فایل‌های TIFF تقریباً دوبرابر فایل‌های RAW است. این موضوع به این خاطر است که فایل‌های RAW هیچ اطلاعات رنگی ندارند، در حالی که فایل‌های TIFF در سه کانال رنگی قرمز، سبز و آبی پردازش می‌شوند. این یکی از دلایلی است که بسیاری از مردم در بحث «RAW یا TIFF» از فایل‌های کم‌حجم RAW دفاع می‌کنند.

از طرفی، عکاسی با TIFF به‌صورت مستقیم عملاً غیرممکن است؛ چرا که کارت حافظه به‌سرعت پر شده و روند ذخیره‌سازی عکس‌ها کند می‌شود.

حجم بالای تصاویر TIFF هم، از عملکرد صحیح و سریع دوربین به هنگام عکاسی جلوگیری می‌کند. پس اگر خواهان عکس‌های پردازش شده با حجم پایین هستید، می‌توانید گزینه‌های دیگری مانند JPEG را جایگزین TIFF کنید.

 

بازگشایی و پردازش فایل‌ها

TIFF به‌طور گسترده توسط اکثر برنامه‌های ویرایش و سازماندهی عکس در همه سیستم‌عامل‌ها پشتیبانی می‌شود. بنابراین، اشتراک‌گذاری تصاویر TIFF بسیار راحت است. در مقابل، اگرچه فایل RAW روزبه‌روز رایج‌تر و شناخته شده‌تر می‌شود؛ اما هنوز امکان پشتیبانی از آن به صورت جهانی و در همه سیستم‌عامل‌ها صورت نگرفته است.

هر سازنده‌ای پسوند و نرم‌افزار پردازش فایل‌های RAW متفاوتی را ارائه می‌دهد؛ مثلا Canon دارای نرم‌افزار Digital Photo Professional است که می‌تواند پسوندهای CR2، CRW و CR3 را باز و ویرایش کند، نیکون با نرم‌افزار ViewNX خود امکان بازگشایی، مرور، ویرایش، اشتراک‌گذاری و مدیریت فایل‌های NEF فراهم می‌کند، سونی هم مجهز به کدک RAW Driver بوده و پاناسونیک دارای کدک LUMIX RAW است.

جهت پردازش تمامی این فایل‌های RAW برنامه‌های متعدی وجود دارند. از رایج‌ترین و محبوب‌ترین برنامه‌های ویرایش عکس که از فرمت RAW نیز پشتیبانی می‌کنند، می‌توان محصولات ادوبی نظیر Photoshop (از طریق Adobe Camera Raw) و Lightroom را نام برد. بجز محصولات ادوبی، می‌توانید از نرم‌افزار‌های Luminar AI، Aurora HDR، ACDSee Photo Studio و Capture One برای ویرایش تصاویر خود استفاده کنید. همچنین کسانی که ترجیح می‌دهند با یک نرم‌افزار رایگان و منبع باز کار کنند، می‌توانند از GIMP به همراه پلاگین UFRaw، RawTherapee یا Darktable بهره گیرند.

لازم به ذکر است که Adobe یک فایل پتنت باز با نام DNG (Digital Negative) توسعه داده است؛ چرا که بسیاری از دوربین‌ها و گوشی‌های هوشمند قابلیت تولید فایل‌های DNG را دارند.

 

سوالات متداول درباره تفاوت TIFF و RAW

در این بخش به برخی سوالات متداولی که راجع‌ به تفاوت فرمت‌ TIFF و RAW مطرح است، پاسخ می‌دهیم.

آیا TIFF بهتر از RAW است؟

هیچ نوع فایلی وجود ندارد که از دیگری بهتر باشد! فایل‌ها فقط کاربردهای متفاوتی دارند. اگر می‌خواهید ویرایش سنگین و حرفه‌ای انجام دهید، بهتر است با فرمت RAW عکاسی کنید؛ اما اگر قصد ویرایش زیاد یا اشتراک‌گذاری فایل‌هایتان را دارید، TIFF بهترین گزینه برای شماست.

آیا TIFF کیفیت خود را از دست می‌دهد؟

خیر. TIFF تصاویر شما را فشرده نمی‌کند و با هر بار باز و ذخیره کردن تصویر کیفیت آن از دست نمی‌رود. با این حال، فایل‌های TIFF پردازش شده و بسیاری از اطلاعات اضافی و بلااستفاده در تصویر حذف می‌شوند.

آیا TIFF داده‌های RAW را نگه می‌دارد؟

نه! همان‌طور که گفتیم، TIFF فقط داده‌های پردازش شده را ذخیره می‌کند. پس اگر یک فایل RAW را به TIFF تبدیل کنید، بسیاری از جزئیات موجود در فایل RAW از دست خواهند رفت.

چگونه RAW را به TIFF تبدیل کنیم؟

بهترین راه برای تبدیل یک فایل RAW به TIFF این است که آن را در یک برنامه ویرایش عکس باز کرده و تصویر خود را ویرایش و پردازش کنید. سپس آن را به عنوان یک فایل TIFF ذخیره کنید.

چگونه TIFF را به RAW تبدیل کنیم؟

برنامه‌ها و وب‌سایت‌های زیادی برای این منظور وجود دارند که به شما امکان تبدیل TIFF به RAW را فراهم می‌کنند. هرچند که این کار چندان توصیه نمی‌شود؛ زیرا نمی‌توانید هیچ یک از داده‌های مخصوص فایل RAW را بازیابی کنید.

چگونه می‌توان یک فایل RAW را باز کرد؟

برای باز کردن فایل RAW یه یک ویرایشگر عکس نیاز دارید که از تصاویر RAW پشتیبانی کند.Adobe Photoshop، Lightroom و RawTherapee می‌توانند جزو منتخب‌های ویرایشگر عکس باشند.

 

 نکته پایانی

همان‌طور که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، هر دو فرمت RAW و TIFF معتبر هستند؛ اما کیفیت‌ها و اهداف متفاوتی را در پیش گرفته‌اند. فایل‌های RAW بهترین راه برای ذخیره‌سازی تصاویر با حداکثر کیفیت و انعطاف‌پذیری بالا در ویرایش هستند.

به یاد داشته باشید که برای اثبات تعلق یک تصویر به شخص شما، ارائه فایل RAW موجه‌تر است؛ اما با این حال، اشتراک‌گذاری فایل‌های RAW ممکن است کمی آزاردهنده باشد. در مقابل، شما می‌توانید فایل‌های TIFF را هرچندبار که می‌خواهید، بدون نگرانی از افت کیفیت تصاویر باز کرده و یا آن‌ها را به اشتراک گذارید.

حالا تصمیم با شماست! به نظر شما کدام یک از فرمت‌های RAW و TIFF بهتر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *