021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

بازگشت برند قدیمی BOWENS

بازگشت برند قدیمی BOWENS

چرا این بازگشت Bowens (بوئنز ) این‌قدر مهم است؟

 

شرکت Bowens (بوئنز ) نام بسیار بزرگی در صنعت عکاسی است. این شرکت را سال ها به عنوان یکی از پیشگامان دنیای نورپردازی می‌شناختیم و نام آن آن‌قدر معتبر بود که هنوز هم بسیاری از فلاش های استودیویی را که از دهانه استاندارد معمول فعلی استفاده می‌کنند، با نام دهانه Bowens می‌شناسند (منظور همان مانت قرارگیری تجهیزات شکل‌دهنده نور مانند کاسه و سافت‌باکس روی فلاش‌های استودیویی است). اما این شرکت دو سال پیش، پس از نزدیک به 100 سال فعالیت در عرصه عکاسی، به ورشکستگی کشیده شده و در یک شرکت دیگر که خریدار آن بود، ادغام شد.

 

اما حالا دو سال بعد از رفتن Bowens (بوئنز ) می‌شنویم که این برند بازگشته است. عبارت Bowens in Back دقیقاً همان جمله تبلیغاتی است که شرکت Wex برای تبلیغ محصول جدید این شرکت به کار برده است. در واقع در دنیایی که تاکید روی امکانات و قابلیت‌های محصولات حرف اول را می‌زند، این شرکت تنها به اتکای نام خود، یک روند تبلیغاتی را آغاز کرده است که احتمالاً تصور می‌کند تأثیری به مراتب بیشتر از معرفی قابلیت‌های این فلاش دارد.

 

اما حقیقت چیست؟ آیا برند Bowens، یکی از سرشناس‌ترین و قدیمی‌ترین برند‌های تولید نورهای استودیویی در جهان، واقعاً بازگشته است؟

 

پیش از اینکه درباره این سؤال پاسخ دهم، ابتدا می‌خواهم برایتان درباره اهمیت این بازگشت توضیح دهم. اینکه چرا این نام را دنبال می‌کنیم و بازگشت آن چقدر برایمان مهم است؟ کمپانی Bowens در سال 1923 آغاز به کار کرد و در دهه 50 میلادی، این شرکت بزرگ‌ترین تولید کننده تجهیزات نورپردازی عکاسی در اروپا بود. این شرکت انگلیسی برای اولین بار در سال 1947 فلاش را اختراع کرد و اولین شرکتی بود که شروع به ساخت فلاش‌های استودیویی کرد. یعنی آن زمان که تابش نور فلاش استودیویی، نیاز به یک دستگاه بزرگ و حجیم جداگانه داشت،Bowens (بوئنز ) اولین شرکتی بود که توانست دستگاه تولید کننده نور و ژنراتور آن را در یک بدنه کوچک قرار دهد که بعدها به اسم Moolight موسوم شد. سال ها پیش، وقتی برند‌هایی مانند ProPhoto یا BronColor هنوز آن‌قدرها شناخته شده نبودند و عکاسان، کیفیت تجهیزات را از روی طول عمر آن‌ها می‌سنجیدند، Bowens (بوئنز ) برندی بود که به عنوان یک محصول جان‌سخت برای استفاده طولانی مدت شناخته می‌شد.

 

فلاش آتلیه

 

بیشتر بخوانید:چگونه با فلاش استودیویی عکاسی کنیم؟

 

یادمان هست که در سال‌های نه چندان دور، تغییرات در دنیای عکاسی مثل امروز تا این حد سریع نبود و حتی امروز هم بیشترین تغییرات را در دنیای دوربین‌ها و لنز‌ها می‌بینیم تا در فلاش‌های استودیویی. به همین دلیل فلاش‌های Bowens مانند بخشی از یک آتلیه عکاسی محسوب می‌شدند که هیچ‌وقت تمام نمی‌شدند. این فلاش‌ها به قدری باکیفیت بودند که برخلاف دوربین‌ها، به عنوان یک میراث از یک نسل به نسل بعدی منتقل می‌شدند.

 

علاوه بر این، همان‌طور که گفتم این فلاش‌ها آن‌قدر پر مصرف بودند که وقتی شرکت‌های دیگر می‌خواستند فلاش تولید کنند، دهانه مورد استفاده برای این فلاش‌ها را به عنوان استاندارد استفاده می‌کردند و به همین دلیل این شکل دهانه، آرام آرام به عنوان شکل و اندازه استاندارد در دنیای نورپردازی تبدیل شد. شاید امروز، خیلی از ما نام آن را ندانیم، اما تقریباً همگی ما از آن استفاده می‌کنیم. اسم این مانت S-Fit یا S Mount است. مثلاً شما می‌توانید روی اینترنت S-Type Speedlight Bracket for Bowens را سرچ کنید و اولین محصولی که نمایش داده می‌شود یک آداپتور است که می‌توانید با آن، مثلاً یک فلاش Speedlight نیکون را به یک سافت باکس گوداکس متصل کنید.

 

در واقع آن‌قدر از روی این مانت کپی شد، که دیگر چیزی به عنوان کپی‌رایت برای آن وجود ندارد و خود Bowens (بوئنز ) یک استاندارد محسوب می‌شود. امروزه انواع تجهیزات شکل‌دهنده نور، از کاسه نور و بیوتی‌دیش گرفته تا سافت‌باکس و گلوب، از برند‌های مختلف برای این مانت وجود دارند. تصور می‌کنم اتفاقاً یکی از دلایل شهرت و محبوبیت این برند هم، نه به دلیل کیفیت فوق العاده نورهایش (که واقعاً خیلی هم نمی‌توان آن را برتر از برند‌های فوق العاده‌ای مانند ProPhoto دانست) بلکه به دلیل گستردگی این مانت و لوازم جانبی شکل دهنده نور برای آن دانست.

 

اما شاید بتوان گفت که همین شهرت و استاندارد عمومی یکی از دلایلی بود که سال‌ها بعد، موجب سقوط این برند هم شد. در واقع در طی این سال‌ها، برند‌های مختلفی هم سعی کردند تا علاوه بر تولید تجهیزات جانبی، فلاش‌های خودشان را هم با این استاندارد تولید کنند. اما بدون شک هیچ‌کدام نمی‌توانستند کیفیت و کارآیی Bowens (بوئنز ) را ارائه کنند و به این دلیل خیلی از آن‌ها صرفاً به عنوان یک کپی بی‌کیفیت از فلاش اصلی محسوب می‌شدند. اما در طی 15 سال گذشته، اتفاق دیگری در دنیای تجارت افتاد که ما آن را به شیوه‌های مختلف تجربه کردیم. محصولات چینی، که در ابتدا با کیفیت و ساخت ضعیف خود سعی می‌کردند محصولات دیگر را کپی کنند، به دلیل تغییر ذائقه مشتریان یا عوامل اقتصادی، کم‌کم جان گرفتند و توانستند وارد بازارهای بزرگ‌تر شوند و کیفیت خود را بالا ببرند. در این میان برند‌های مهمی مانند Godox, Phottix, یا Yongnuo توانستند آن‌قدر کیفیت محصولات خود را بالا ببرند که وارد رقابت با نام‌هایی مانند ProPhoto یا Bowens شدند. کیفیت بالا در کنار قیمت تمام شده بسیار پایین‌تر، همان چیزی بود که نظر کاربران به این محصولات جلب شود. اما چه چیزی باعث شد تا این شرکت سقوط کند؟

 

قبل از اینکه دلیل سقوط Bowens (بوئنز ) را بررسی کنیم، بیایید با هم درباره حق انحصار صحبت کنیم. چیزی که شاید در روزگاری نه چندان دور، باعث افتخار این شرکت بود، اما به باور خیلی‌ها، باعث سقوط او هم شد.

می‌دانیم که دوربین‌های مختلف (مدل‌هایی که با لنز‌های قابل تعویض ساخته می‌شوند) دارای مانت‌های اختصاصی هستند. یعنی مثلاً یک دوربین کانن، دارای یک مانت یا دهانه اختصاصی است که فقط لنز‌های مخصوص به همان مانت، روی آن بسته می‌شوند. لنز‌های این دوربین‌ها را هم معمولاً خود برند سازنده دوربین تولید می‌کند. در اینجا شرکت‌های دیگری هم هستند که تولید کننده لنز یا همان اپتیک دوربین هستند و برای دوربین‌های مختلف، لنز تولید می‌کنند. مثلاً برند سیگما یا تامرون، برند‌های مشهوری هستند که برای دوربین‌های دیگر، لنز تولید می‌کنند. این‌ها شرکت‌های بسیاری بزرگی هستند و تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای دارند. به طوری که گاهی اوقات، لنز‌هایی که می‌سازند، باکیفیت‌تر و پیشرفته‌تر و مناسب‌تر از لنز‌های برند اصلی است.

 

مطالعه بیشتر:چگونه از فلاش در نور روز استفاده کنیم؟

 

فلاش آتلیه

اما سؤال اینجاست که شرکتی که این‌قدر پیشرفته است، چرا خودش دوربین نمی‌سازد؟

ساخت دوربین، تنها نیازمند تکنولوژی پیشرفته نیست. دوربین‌ها بازارهایی اختصاصی برای خود دارند که کاربر را مجبور می‌کند تا وقتی یک دوربین دارند، چندین لنز هم برای خودشان بخرند. یعنی یک نفر، وقتی یک دوربین دارد، ممکن است دو یا چند لنز هم داشته باشد. حالا فرض کنیم، می‌خواهد دوربینش را عوض کند، طبیعتاً نمی‌تواند همه لنز‌هایش را هم عوض کند. چون احتمالاً به شدت متضرر می‌شود. بنابراین در اینجا لنز‌های خود را نگه می‌دارد و دوباره مجبور می‌شود یک دوربین دیگر، از همان برند قبلی بخرد که از همان لنز‌هایی که دارد استفاده کند. اگر یک برند مانند سیگما، بخواهد دوربین تولید کند، هیچ‌کس آن را نمی‌خرد. اتفاقاً همین هم شد دوربین‌های فوق‌العاده‌ای مانند Sigma Foveon اصلاً با استقبال روبرو نشدند و هیچ‌کس آن‌ها را نخرید. چون عکاسان لنز‌های آن را ندارند. یا اینکه باید کلی هزینه بابت دوربین و لنز‌هایی کنند که هنوز جواب خودشان را پس نداده‌اند. نه اینکه دوربین‌های جدید بی‌کیفیت باشند. بلکه باید بتوانند این اطمینان را جلب کنند که در طول سالیان سال، در کنار یک عکاس باقی می‌مانند. اتفاقی که برای برند سامسونگ و مانت اختصاصی NX این شرکت افتاد، و دیدیم که با آن‌همه تبلیغات و علیرغم کیفیت بالای آن، بعد از چند سال، دوام نیاورد و از بازار عکاسی حرفه‌ای بیرون رفت.

 

حالا سؤال دیگر این است که چرا سیگما یا سامسونگ یا تامرون که شرکت‌هایی بسیار تکنولوژیک و پیشرفته هستند، دوربین‌هایی با مانت کانن تولید نمی‌کنند؟ جواب این سؤال خیلی ساده است. چون کانن اجازه نمی‌دهد.

کانن اجازه می‌دهد که شرکت‌های دیگر برای مانت اختصاصی خودش، لنز تولید کنند، اما نمی‌گذارد کسی با این مانت، دوربین تولید کند. خیلی از ما، به بدنه‌های دوربین‌های کانن ایراد می‌گیریم و می‌دانیم که ممکن است در بازه قیمتی که تولید می‌شوند، نقاط ضعف فراوانی هم داشته باشند. حالا کافیست فردا برند سیگما، دوربین‌هایی تولید کند که هم مانت کانن را دارند و هم قیمت و کیفیت مناسب‌تری. طبیعتاً بسیاری از کاربران، به سوی آن‌ها جذب می‌شوند و دوربین‌های خود برند اصلی را نمی‌خرند. اتفاقی که می‌افتد این است که هم دوربین و هم لنز، از برند دیگری است و فقط یک نام روی آن‌هاست. نام کانن! که برای کانن، پول نمی‌شود و این شرکت را به ورشکستگی می‌کشد.

 

وقتی چند سال پیش، شرکت‌های تولید کننده چینی، شروع به تولید فلاش‌هایی با استاندارد Bowens (بوئنز ) کردند، کسی فکر نمی‌کرد که به زودی کیفیت آن‌ها به پای Bowens برسد. اما رسید. با قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر و مناسب‌تر. Godox یکی از آن‌ها بود. برندی که با افتخار، فلاش‌هایی با مانت Bowens تولید می‌کرد.

 

ضرر Bowens (بوئنز ) از چند سال پیش شروع شد. اما در سال 2016 به اوج خودش رسید. در این سال، این شرکت به ورشکستگی کشیده شد و خبری که شنیدیم باور نکردنی بود. یک شرکت آلمانی به نام AURELIUS آن را خرید و این شرکت برای همیشه بسته شد. افسانه‌ای که سال‌ها بعد بتوانیم آن را برای فرزندانمان تعریف کنیم.

 

حالا شرکت WEX این وسط چه کاره است؟

 

همان‌طور که گفتم Bowens در AURELIUS  ادغام شد. اما ظاهراً این شرکت، یعنی AURELIUS  دو شرکت دیگر به نام‌های Calumet  و WEX Photographic را خریداری کرده است. براساس جستجوهایی که کرده‌ام، ظاهراً WEX Photographic بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین تجهیزات عکاسی و فیلم‌برداری در انگلستان است و Calumet  که خیلی‌ها آن را با نام Calumet Photographic می‌شناسند هم یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای صنعت عکاسی با 32 شعبه در سرتاسر دنیاست که مرکز اصلی آن در ایلینویز آمریکا قرار دارد. شرکت AURELIUS ، اوایل سال 2017 اعلام کرد که این دو شرکت را با هم ادغام می‌کند تا بتوانند خدمات بهتری به عکاسان در سرتاسر دنیا بدهند. از بعد از این اتفاق هم دیگر خبر خاصی از آن‌ها نشنیدیم.

 

خلاصه اینکه AURELIUS ، سه شرکت Calumet ، WEX و Bowens را خریداری کرد. Calumet  و WEX را ادغام کرد و Bowens را هم بست.

 

فلاش استودیویی

 

بیشتر بخوانید: راز و رمز‌های نورپردازی در عکاسی عروسی

 

یک خبر بد، یک خبر خوب

 

حتماً بارها از شما هم این سؤال را پرسیده‌اند که اول خبر خوب را می‌خواهید یا خبر بد را؟

تأسف‌آور است که شرکتی که نزدیک 100 سال، بزرگ‌ترین نام در دنیای نورپردازی بود، امروز از بین رفته است. آن هم به واسطه شرکت‌های چینی مانند Godox. اما خبر بد، بسیار شوکه کننده است. محصول جدید Bowens که با آن “برگشته” است، ساخت خودش نیست. این محصول ساخت شرکت Godox است. در واقع WEX به عنوان شرکت مادر، این محصول جدید را در کارخانه Godox و با نام Bowens تولید می‌کند. تصور کردن مدیران باقی‌مانده این شرکت وقتی با مدیران Godox دور یک میز نشسته‌اند و قرارداد تولید محصول جدیدشان را امضا می‌کنند، برایم دردآور است. تصور اینکه سعی می‌کنند به هم لبخند بزنند و به آینده امیدوار باشند.

 

اما خبر خوب چیست؟ خبر خوب این است که Bowens (بوئنز ) جدید را Godox تولید می‌کند. Godox در طی این سال‌ها ثابت کرده که برند موفقی است. محصولات خوبی تولید می‌کند و قیمت‌های آن فوق‌العاده‌اند. این برند را نمی‌توان یک برند “چینی” (با تاکید بر بی‌کیفیت بودن آن) به شمار آورد. محصولاتی مانند فلاشهای اکسترنال آن را با ProPhoto مقایسه می‌کنند، اما قیمت آن شاید نصف یا یک سوم ProPhoto باشد. ضمن اینکه مسئولان WEX تاکید می‌کنند که خط تولید Bowens از Godox جداست و محصولاتی قرار است از این به بعد برای Bowens تولید کنند، با همان استاندارد‌های کیفیتی است که از این شرکت انتظار داریم، اما با قیمتی که Godox تولید می‌کند. ظاهراً در یک کارخانه جداگانه که کارمندان آن تحت نام Bowens استخدام شده‌اند و جدای از کارخانه اصلی Godox است.

 

ترجمه: امیر یاری

2 دیدگاه

  • عسل کوهی گفت:

    سلام . وقت بخیر . دوربین فیلمبرداری که پیشانی وصل میکنند موجود دارید ؟؟؟

    • مهلا شریفان (کارشناس فروش) گفت:

      سلام وقت بخیر بله دوربینهای اکشن گوپرو موجود هست که میتوانید با یک نگهدارنده سر تهیه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *