021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

شولدر فیلمبرداری چیست؟

شولدر فیلمبرداری چیست؟

شولدر فیلمبرداری چیست؟

زمانی که دوربین را روی پایه قرار می‌دهید، از عدم وجود تکان‌های شدید در آن مطمئن خواهید بود. اما فیلمبرداران حرفه‌ای گاهی نیاز دارند که دوربین را روی شانه‌های خود قرار دهند و صحنه‌هایی را از زوایای خاص فیلمبرداری کنند.

قطعاً زمانی که دوربین روی شانه‌های شما قرار دارد، تکان‌های بیشتری خواهد داشت. در این صورت نیاز به‌وسیله‌ای دارید که این تکان‌ها را کنترل کند؛ شولدر فیلمبرداری این کار را برای شما انجام می‌دهد.

درواقع شولدرهای فیلمبرداری نوعی نگهدارنده دوربین هستند، درست مانند پایه‌های دوربین، اما تفاوت آن‌ها با پایه دوربین در آن است که روی شانه قرار می‌گیرند و نه زمین.

با شولدرهای فیلمبرداری نه‌تنها امکان تنظیم دوربین در جهت چشم اپراتور فراهم می‌شود، بلکه تمرکز او نیز تا حد زیادی بالا می‌رود. این درست همان چیزی است که یک فیلمبردار برای ضبط بهتر فیلم‌های خود به آن نیاز دارد.

کاربرد شولدر دوربین چیست؟

درست است که برای انجام هر کاری ابتدا باید دانش آن را بیاموزید، اما تنها دانش کافی نخواهد بود. این تجهیزات هستند که کمک می‌کنند، دانش خود را به نمایش بگذارید. اگرچه دوربین لازمه کار هر فیلمبرداری است، اما برای این که در کار خود حرفه‌ای باشید، به‌احتمال زیاد به شولدر دوربین نیاز خواهید داشت.

کاربرد شولدر دوربین چیست؟

این وسیله کاربردهای زیادی دارد که مهم‌ترین آن کاهش حرکت دوربین است. اما این تنها مزیت استفاده از شولدر فیلمبرداری نیست. اگر یک‌بار دوربین‌های فیلمبرداری حرفه‌ای را بلند کرده باشید، می‌دانید که وزن آن‌ها به چه اندازه سنگین است. قطعاً تحمل این وزن برای فیلم‌بردارانی که نیاز به ضبط صحنه‌هایی با دوربین روی شانه دارند، سخت خواهد بود.

در این موارد شولدر دوربین کارایی خود را نشان می‌دهد. با استفاده از این ابزار وزن دوربین روی ستون فقرات پخش می‌شود؛ همین امر کمک می‌کند که حمل دوربین آسان‌تر شود.

خرید شولدر فیلمبرداری به چه کسانی توصیه می‌شود؟

این که آیا شما به این تجهیزات نیاز دارید یا خیر، بستگی به این دارد که قصد تصویربرداری از چه سوژه یا صحنه‌ای را دارید. معمولاً فیلمبرداران دوربین را روی شانه‌های خود قرار می‌دهند که فیلم را از نمایی خاص ضبط کنند؛ به‌خصوص اگر بخواهند بیننده حس کند درست در همان شرایط قرار گرفته است. در واقع تصاویری که با کمک این ابزار ضبط می‌شود، مانند تماشاگری بدون بدن است.

همچنین شولدر دوربین اجازه می‌دهد که فیلمبردار خیلی سریع حرکت کند در عین اینکه کنترل کاملی روی دوربین دارد. به‌این‌ترتیب می‌تواند تصاویری زنده و واقعی ضبط کند، بدون آن که هیچ خللی در کیفیت آن ایجاد شود.

راهنمای خرید خرید شولدر فیلمبرداری

بنابراین اگر تأثیرگذاری روی مخاطب و کیفیت فیلم اهمیت زیادی برایتان دارد، شاید بهتر باشد به فکر خرید شولدر فیلمبرداری باشید! برای مشاهده مدل‌های موجود در بازار ایران می‌توانید به فروشگاه نورنگار مراجعه کنید.

هنگام انتخاب و خرید شولدر فیلمبرداری به موارد زیر توجه کنید

مثل بسیاری دیگر از تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری، شولدرهای فیلمبرداری هم دارای تنوع مدل با کاربردهای مختلف هستند؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید شولدر دوربین، توجه به موارد زیر را فراموش نکنید:

سازگاری با مدل دوربین

در خرید شولدر دوربین باید سراغ گزینه‌هایی بروید که با مدل دوربین شما سازگار باشد. در غیر این صورت امنیت دوربین شما به خطر می‌افتد. معمولاً اکثر شولدرها کارایی لازم را برای دوربین‌های کامپکت، SLR و DSLR دارند.

حمل آسان

یکی از دلایل اصلی استفاده از شولدر، فیلمبرداری آسان برای مدت طولانی است؛ بنابراین شولدر باید حمل دوربین را برای شما آسان کند. برخی از شولدرها وزن زیادی دارند؛ استفاده از این ابزارها نه‌تنها به شما کمکی نمی‌کند، بلکه باری اضافه نیز روی دوش شما می‌گذارد.

متعادل و پایدار

برخی از شولدرها تعادل لازم را نداشته و معمولاً وزن دوربین را روبه‌جلو هدایت می‌کنند. ازاین‌رو وزن ست یعنی دوربین و شولدر روی بازوی اپراتور می‌افتد که حمل دوربین را بسیار سخت خواهد کرد.

این مشکل را می‌توان با اضافه‌کردن وزن به شولدر حل کرد. همچنین می‌توانید با افزایش نقاط تماس شولدر با بدنتان ثبات بیشتری در آن ایجاد کنید. اما توجه داشته باشید که تعادل از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید هر شولدر دوربین دارا باشد.

راهنمای خرید خرید شولدر فیلمبرداری

نصب آسان

با شولدر فیلمبرداری به دنبال راحتی بیشتر هستید؛ ازاین‌رو شولدرهایی که نصب آن‌ها سخت است، شما را با چالش‌های زیادی مواجه خواهد کرد؛ شاید حتی شما را از استفاده از این ابزار نیز منصرف کند. ازاین‌رو به دنبال گزینه‌هایی باشید که نصب آن‌ها آسان و بدون دردسر باشد.

امکان نصب تجهیزات دیگر

جالب است بدانید که برخی از شولدرها امکان نصب تجهیزات دیگر روی آن را به شما می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید مانیتور، میکروفون، بسته باتری یا حتی بازوی مفصل را روی آن قرار دهید. وجود این قابلیت‌ها کمک می‌کند که در فیلمبرداری خود موفق‌تر عمل کنید.

قابلیت اتصال

شما قرار است دوربین خود را روی شولدر قرار دهید، در این صورت باید از اتصالات آن مطمئن باشید. در برخی از شولدرها امکان اتصال بند وجود دارد که شما را از ایمنی این ابزار مطمئن می‌کند؛ در این صورت دیگر نگران افتادن دوربین خود نخواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه