دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بررسی لنز Sigma 150-600mm f/5-6.3 سری Contemporary

چاپ
بررسی لنز Sigma 150-600mm f/5-6.3 سری Contemporary

فاصله کانونی 150 تا 600 میلی‌متر در دنیای عکاسی یکی از نایاب‌ترین فواصل زوم هستند و تنها سه لنز جهان دارای چنین پوشش‌دهی می‌باشند، اتفاقاً از میان این سه گزینه، دو لنز یعنی  لنز Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary و Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sport ساخت شرکت سیگما هستند. انتخاب هر یک از این لنز‌ها، امکان انتخاب بین یک گزینه سبک و قابل‌حمل و مقرون به صرفه و همچنین یک انتخاب پیشرفته با سیستم اپتیک پیچیده را در اختیارتان قرار می‌دهند. از آنجا که سیگما به عنوان یک شرکت سازنده لنز‌ برای شرکت‌های دیگر نیز شناخته می‌شود، می‌توانید این لنز را برای مانت‌های کانن، نیکون و خود سیگما تهیه کنید. ما در اینجا نسخه مانت کانن این لنز را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

[porto_content_box border_top_color=”blue”]

لنز Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary

[/porto_content_box]

از نظر برد فاصله کانونی، حالت واید این لنز Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary یعنی فاصله کانونی 150mm چندان خاص نیست، زیرا دست‌کم بسیاری از لنز‌های کیت دوربین‌ها نیز همین فاصله کانونی را پوشش می‌دهند. اما این لنز در بلند‌ترین حالت خود، دارای فاصله کانونی 600mm است. وقتی با این لنز شروع به زوم کردن می‌کنید، با گذشتن از فاصله کانونی 300mm کم‌کم با تجربه‌ای جالب روبرو می‌شوید و احتمالا این میزان بزرگنمایی روی یک دوربین DSLR برایتان تجربه‌ای منحصربه‌فرد خواهد بود.

Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary

اگرچه این امکان وجود دارد که با بستن یک مبدل تله 2X روی یک لنز 300mm هم به چنین فاصله کانونی‌ دست پیدا کنید، اما این کار به قیمت از دست رفتن شارپنس و افت دیافراگم و همچنین افت کیفیت و فوکوس در برخی از دوربین‌ها خواهد بود.اما این لنز Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary ، بدون نیاز به استفاده از Teleconverter و همراه با دیافراگم باز f/6.3 شما را به چنین فاصله کانونی می‌برد که در آن، هر گام و هر کسری از یک گام نوری برایتان اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند.

حالا که حرف مبدل تله شد باید بدانید که این لنز‌های سیگما، با مبدل لنز Sigma TC-1401 1.4x Teleconverter (برای مانت‌های کانن، نیکون و سیگما) هماهنگی کامل دارد که تنها با افت یک استاپ، شما را به فاصله کانونی باورنکردنی 210 تا 840 میلی‌متر (روی دوربین فول‌فریم) می‌برد.

طراحی لنز Sigma 150-600mm f/5-6.3

طراحی لنز‌های جدید سری Global Vision سیگما بسیار زیباست. این شرکت که از سال 2012 به بعد، طراحی لنز‌های خودش را همانند کیفیت آن‌ها، متحول کرده در این لنز Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary نیز از بدنه‌ای زیبا و جذاب استفاده کرده است. اگرچه طراحانی که در دنیای طراحی لنز‌ها کار می‌کنند همانند طراحان دنیای اتومبیل معروف و پرآوازه نیستند، اما واقعا باید به طراحان ناشناخته لنز‌های جدید سیگما تبریک گفت. لنز‌های جدید این شرکت، اغلب دارای ظاهری زیبا و البته یکدست و نزدیک به هم هستند. در واقع می‌توان این طراحی جدید لنز‌های سیگما با انحنا‌های نرم و بدنه‌های مات و سیاهی که دارند را یک یونیفرم زیبا برای نسل جدید لنز‌های سیگما به شمار آورد. هر آنچه که از نوارهای قرمز، طلایی یا نقره‌ای دورتادور لنز‌های دیگر به یاد دارید را به طور کامل فراموش کنید. روی بدنه لنز‌های جدید سیگما تنها سیاهی به چشم می‌خورد. اما این رنگ سیاه روی آلیاژ پولیش خورده فلزی این لنز بسیار جذاب از آب درآمده است.

اگرچه بدنه نسخه Sport این لنز دارای بیشترین عایق‌بندی در برابر باران و گرد و خاک است، اما بدنه نسخه Contemporary هم دارای عایق‌بندی خوبی در برابر رطوبت و گردوغبار دارد و به راحتی می‌توان در زیر باران نه چندان شدید نیز به راحتی از آن استفاده کرد. همراه با این لنز یک هود نیز ارائه می‌شود که ظاهر جالبی دارد. برخلاف هود‌های معمول که کمی مخروطی شکل هستند، این هود کاملا استوانه‌ای شکل است. ظاهرا به دلیل فاصله کانونی بسیار تله در این لنز، تفاوت چندانی بین زاویه دید 150 تا 600 میلی‌متر آن وجود ندارد و به همین دلیل نیازی به طراحی مخروطی شکل برای این هود نبوده است.

sigma-150-600mm-sports-and-contemporary-comparison

رینگ بزرگ روی لنز Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary مخصوص زوم لنز در نظر گرفته شده است. با چرخاندن این رینگ در جهت خلاف ساعت از 150mm به 600mm می‌روید. برای زوم کامل بین این دو فاصله کانونی به یک دور کامل چرخش لنز نیاز است که طبیعتا اغلب کاربران مجبورند دو بار رینگ را بچرخانند تا این فاصله زوم را طی کنند. ضمنا یک دکمه قفل زوم نیز روی لنز وجود دارد که می‌تواند آن را روی یکی از دو انتهای 150 یا 600 میلی‌متر قفل کند و اجازه زوم به جلو یا عقب را به لنز ندهد.

رینگ فوکوس دستی روی این لنز، یکی از باریک‌ترین رینگ‌هایی است که برای فوکوس روی لنز‌های زوم تله بلند دیده‌ایم. شاید سیگما این رینگ را این‌قدر باریک طراحی کرده که بتوان به صورت ظاهری، از دور فرق بین این لنز با نسخه Sport که دارای دو رینگ بزرگ و پهن است را تشخیص داد! با وجود چنین رینگ باریکی، به نظر می‌رسد که سیگما بیشترین کوشش خود را بر روی موتور فوکوس پرقدرت این لنز معطوف کرده و فوکوس دستی را در درجه دوم اهمیت قرار داده است. بر روی این لنز می‌توانید پنجره مقیاس فاصله و فوکوس را نیز ببینید.

سوییچ‌های روی بدنه

در کنار پنجره مقیاس فاصله سوییچ‌های عملکرد‌های لنز دیده می‌شود. سوییچ اول مربوط به نوع عملکرد فوکوس می‌شود و طراحی جالبی دارد، زیرا برخلاف وضعیت‌های دوگانه در اغلب لنز‌ها، شامل 3 وضعیت AF، MF و MO می‌شود. MF وضعیت فوکوس تمام دستی، AF فوکوس خودکار و MO وضعیت Manual Override است که در واقع حالت خودکار، با امکان کنترل دستی توسط رینگ فوکوس است. در حالت AF پس‌زمینه دکمه به رنگ سفید است تا کاربر را آگاه کند که از حالت خودکار استفاده می‌کند و سعی نکند با شدت، رینگ فوکوس دستی را بچرخاند.

سوییچ بعدی هم از نوع سه حالته است و برای محدود کردن حداقل فاصله فوکوس استفاده می‌شود. حالت اول برای فوکوس از روی سوژه‌های 10 متر به بعد، حالت دوم برای باز گذاشتن تمام فاصله فوکوس (2.8 متر به بعد) و حالت سوم برای محدود کردن فاصله فوکوس به کمتر از 10 متر (تا حداقل فاصله فوکوس یعنی 2.8 متر) است.

sigma-150-600mm-os-contemporary-lens-switches

سوییچ سه حالته بعدی به امکانات لرزشگیر این لنز مربوط می‌شود. دکمه لرزشگیر اختصاصی Optical Stabilization یا OS در این لنز‌ سیگما، دارای حالت خاموش و 2 مد عملکرد جداگانه است. مد اول برای لرزشگیری کامل و مد دوم برای زمانی است که بخواهید لرزش در یکی از جهات عمودی یا افقی غیرفعال شود. به عنوان مثال اگر بخواهید با این لنز Panning یا Tilt داشته باشید، می‌توانید با این گزینه‌ها، لرزشگیر لنز را در جهت حرکت لنز غیرفعال کنید. نکته جالب اینکه لنز، گزینه‌ای برای انتخاب تیلت یا پنینگ ندارد، بلکه لرزشگیر به طور خودکار می‌تواند جهت حرکت لنز را تشخیص داده و لرزش در آن جهت را غیرفعال کند.

و آخرین سوییچ سه حالته روی لنز یک دکمه برای انتخاب عملکرد‌های از پیش برنامه‌ریزی شده است که می‌توان توسط داک USB سیگما، تنظیمات مختلف لرزشگیر، OS و فاصله فوکوس را روی آن‌ها برنامه‌ریزی کرد. با این کار می‌توانید در مواقع موردنیاز، تنها با انتخاب یک دکمه، تمامی تنظیمات موردنیازتان را با هم فراخوانی کنید.

اندازه لنز

لنز Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary اگرچه با نزدیک به 2 کیلوگرم وزن، یک لنز بسیار سنگین به شمار می‌آید، اما نسبت به لنز‌های هم رده خود با چنین پوشش بلند فاصله کانونی، به عنوان یک لنز سبک‌وزن شناخته می‌شود. نسخه Contemporary این لنز در رده لنز‌های عمومی یا رده C سیگما قرار گرفته و خود سیگما آن را نسخه سبک‌تر Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sports (با وزن 2.86 کیلوگرم) معرفی می‌کند.

لنز Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary از نظر ظاهر و طراحی شبیه به لنز‌های EF 70-200mm f/2.8 کانن یا EF 300mm f/4 است، با این تفاوت که وقتی با آن زوم می‌کنید، ابعاد آن بلند‌تر می‌شود. متاسفانه این لنز دارای زوم داخلی نیست و وقتی با آن زوم می‌کنید، از حالت کاملا فشرده 150mm تا انتهای 600mm خودش، حدود 8.5 سانتی‌متر افزایش طول دارد. اما خود بدنه ابعادی منطقی و کوچک دارد و اگر تا پیش از این لنز EF 70-200mm را در کیفتان جای می‌دادید، احتمالا این لنز هم با کمی فضای بیشتر (حدود 5 سانتی‌متر) در همان قسمت از کیف جا می‌گیرد.

sigma-150-600mm-f-5-6-3-dg-os-hsm-contemporary-lens

اما قطر دهانه این لنز Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary با اندازه 95mm نسبت به لنز‌های تله‌زوم دیگر کمی بزرگ به نظر می‌رسد. جالب اینجاست که این ابعاد نسبت به قطر دهانه همتای دیگر این لنز یعنی Sigma 150-600mm Sport که 105mm است هنوز خیلی کوچک و جمع و جور به نظر می‌رسد!

بدنه این لنز Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary ترکیب آلیاژ آلومینیوم و رزین پلی‌کربنات ساخته شده و با رنگ سیاه مات و پرداخت خوب سطح بدنه، ظاهری مستحکم و پایدار به لنز می‌دهد. اگر بخواهید همراه یک دوربین فول‌فریم با این لنز روی دست عکاسی کنید، احتمالا بعد از نیم ساعت عکاسی، حالی شبیه ورزش بدنسازی خواهید داشت. البته می‌توانید خودتان را این‌طور راضی کنید که در حال عکاسی با یک لنز 600mm و دیافراگم نسبتاً باز هستید. فراموش نکنید خیلی از لنز‌های با این شرایط همراه با پایه‌های مخصوص نگهداری و دستیار عکس‌برداری و کلی تجهیزات جانبی دیگر استفاده می‌شوند.

تجربه عکاسی

عکاسی کردن با لنز Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary برای توریست‌ها عالی است. جایی که دیگران امکان نزدیک شدن به سوژه‌ها را ندارند، شما می‌توانید در فاصله‌ای دورتر از دیگران بایستید و با خیال راحت روی دست عکاسی کنید. خصوصا اگر آن را روی یک دوربین غیر فول‌فریم مانند EOS 7D Mark II ببندید، احتمالا سوژه‌های دور را آن‌قدر نزدیک می‌بینید که احساسی مانند عکاسی با یک دوربین دوچشمی به شما می‌دهد.

Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary

به عنوان یک عکاس حیات‌وحش یا ورزشی، پیشنهاد می‌کنیم از یک دوربین فول‌فریم مانند EOS 5D Mark IV استفاده کنید. خصوصا عکاسان ورزشی که اغلب مجبور به عکاسی در نور کم و استفاده از سرعت‌ شاتر بالا هستند، با این لنز مجبورند از حساسیت‌های خیلی بالا استفاده کنند تا میزان محوشدگی را کاهش دهند. عکاسان حیات‌وحش هم به دلیل عکاسی از سوژه‌های با تحرک زیاد با همین مشکل مواجه هستند و درصورتی‌که بخواهند از دوربین‌های غیر فول‌فریم با نویز زیاد استفاده کنند، احتمالا برای چاپ عکس‌ها با سایز بزرگ با دردسر حذف نویز مواجه می‌شوند.

Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary

ما نتوانستیم اطلاعات مربوط به مشخصات لرزشگیر OS که سیگما روی این لنز به کار برده است را پیدا کنیم، اما به نظر می‌رسد که OS این لنز نیز همانند اغلب لنز‌های سری C جدید این شرکت دارای چهار استاپ لرزشگیر باشد. عکس‌هایی که با این دوربین روی دست گرفته شده نشان می‌دهند که عکاسی با دیافراگم باز و حساسیت زیر ISO 1600 در نور نه چندان زیاد نزدیک غروب به راحتی امکان‌پذیر بوده و بدون محوشدگی است.

شاید برایتان سوال باشد که آیا این عکس‌ها واقعا شارپ است؟ خیر! اما نباید انتظار داشته باشید در چنین شرایطی بتوان یک عکس فوق‌العاده شارپ ثبت کرد. اما اینکه آیا شارپنس عکس‌ها به اندازه‌ای کافی است که بتوان بدون مشکل آن‌ها را چاپ کرد؟ باید گفت بله، شارپنس عکس‌ها برای چاپ و همچنین انتشار روی وب، کاملا قابل‌قبول است.

Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary

اما اگر می‌خواهید که عکس‌هایی کاملا شارپ بگیرید، می‌توانید از سه‌پایه استفاده کنید. وقتی دوربین را روی پایه قرار می‌دهید و از یک دوربین فول‌فریم (EOS 6D) همراه با Mirror Lockup استفاده می‌کنید، عکس‌ها حتی با دیافراگم بسته f/16 و سرعت 16 ثانیه نیز شارپنس خوبی دارند. نکته جالب درباره این لنز این است که در 600mm بوکه فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند و درصورتی‌که روی سوژه‌ای نسبتاً نزدیک‌تر فوکوس کنید (حتی اگر صدها متر دورتر از شما باشد) پس‌زمینه عکس محو و ملایم می‌شود. اما نباید از آن انتظار شکل‌های ستاره‌ای در اطراف نقاط نورانی در عکس داشته باشید. حتی اگر دیافراگم را روی f/16 قرار دهید، باز هم دیافراگم 9 پره‌ای این لنز امکان ایجاد نورهای کشیده ستاره‌ای شکل را نمی‌دهد.

sigma-150-600mm-os-contemporary-lens-side-on-tripodحرف آخر

این لنز Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary یکی از بهترین‌ لنز‌ها برای استفاده روز‌مره است. منظور ما از روزمره اشاره به کلمه Contemporary است که سیگما برای ایجاد تفاوت بین این لنز و مدل Sport آن قائل شده است. امکانات خوب، لرزشگیر پرقدرت، بدنه‌ای خوش‌ساخت و بادوام در کنار فاصله کانونی غیر قابل رقابت 150 تا 600 میلی‌متر، این لنز را به یک لنز تله‌فتو بدون استفاده از مبدل و اشکالات افت کیفیت عمومی این لنز‌ها تبدیل می‌کند. اگر عکاس حرفه‌ای هستید و می‌خواهید از مسابقات المپیک یا جام‌جهانی فوتبال عکاسی کنید، بد نیست نگاهی هم به مدل Sport این لنز بیندازید، اما اگر فقط علاقه‌مند به عکاسی از سوژه‌های خیلی دور هستید، احتمالا لنز Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary یکی از بهترین‌ لنز‌ها برای شماست.

[porto_blog post_layout=”medium” columns=”3″ post_in=”12371″ number=”1″]

نویسنده : امیر یاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
8 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه