021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

مقایسه دوربین‌های سونی A6400 و فوجی X-T30

مقایسه دوربین‌های سونی A6400 و فوجی X-T30

اما با وجود اینکه این دوربین‌های خیلی شبیه به هم هستند، عملکرد آن‌ها تفاوت خیلی زیادی با یکدیگر دارد. فوجی فیلم دوربین خودش را به شکلی طراحی کرده است که تجربه‌ی عکاسی در زمان فیلم آنالوگ را شبیه‌سازی کند ولی سونی از جایگاه خودش به عنوان یک شرکت تکنولوژی استقبال کرده است. A6400 مدرن‌تر به نظر می‌رسد و تجربه کاربری آن هم کمتر روی کلیدها و دیال‌های فیزیکی متمرکز است. از لحاظ قابلیت‌ها هر دو دوربین خیلی به هم نزدیک هستند و به همین خاطر انتخاب یک برنده‌ی قطعی از بین این دو کار خیلی سختی است. اما از لحاظ طراحی و تجربه‌ی کاربری به اندازه‌ای با هم تفاوت دارند که ممکن است عاشق یکی از آن‌ها شوید و از دیگری متنفر باشید. با ما همراه باشید با مقایسه دوربین های Fujifilm X-T30 و Sony A6400:

سنسور

هر دو دوربین از سنسورهای APS-C با ضریب کراپ 1.5x استفاده می‌کنند. تعداد مگاپیکسل‌های هر دو دوربین تقریبا با هم برابر است ولی X-T30 با داشتن 26 مگاپیکسل نسبت به A6400 که 24 مگاپیکسل رزولوشن دارد کمی سرتر است.

سنسور مورد استفاده در X-T30 دو مشخصه‌ی منحصر به فرد دارد: این سنسور از نوع BSI یا Backside Illuminated است یعنی اینکه مدار آن به جای جلو در پشت سنسور قرار دارد و از آرایه فیلتر رنگ پیچیده‌ی X-Trans استفاده می‌کند که در کنترل Moire خیلی موثر است و می‌تواند در برخی شرایط خاص تصاویری با وضوح بیشتر را به شما تحویل دهد. روی کاغذ، سنسورهای BSI توانایی خیلی بیشتری در جمع‌آوری نور دارند و به همین خاطر عملکرد آن‌ها در نور کم نیز بهتر است ولی این دوربین سونی است که محدوده ایزو پیشرفته‌تری دارد. شما می‌توانید محدوده ایزو دوربین سونی را تا 102400 افزایش دهید که در مقایسه با مقدار 51200 برای فوجی فیلم مقدار خیلی زیادی است. البته در دنیای واقعی این دو دوربین با هم برابر هستند و در سطح ایزو مساوی، مقدار نویز هر دو دوربین تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.

در این بخش ما برتری را به دوربین فوجی می‌دهیم که از تکنولوژی پیشرفته‌تر، رزولوشن بیشتر و Moire کمتری برخوردار است. اما راستش را بخواهید هر دو دوربین می‌توانند نتایج خیلی زیبایی خلق کنند.

برنده: Fujifilm X-T30

سرعت

این دوربین‌ها هر دو خیلی سریع هستند اما عکاسی پیاپی را به روش‌های مختلفی انجام می‌دهند. دوربین سونی در زمینه عکاسی با شاتر مکانیکی سریع‌تر است و سرعت عکاسی پیاپی آن برابر با 11 فریم بر ثانیه است. این مقدار را با سرعت عکاسی پیاپی فوجی که فقط 8 فریم در ثانیه است مقایسه کنید. با این وجود این سریع‌ترین سرعتی است که سونی می‌تواند به آن دست یابد. در حالی که دوربین فوجی با شاتر الکترونیکی می‌تواند به سرعت 20 فریم بر ثانیه و با کراپ 1.25x به سرعت 30 فریم بر ثانیه برسد.

[relatedpost post=”87068″]

پس می‌توان نتیجه گرفت که X-T30 در این بخش برنده است؟ راستش را بخواهید خیر! سونی A6400 از یک بافر خیلی بزرگ بهره می‌برد که می‌تواند تا 49 عکس Raw را در خود نگه دارد. این مقدار برای X-T30 فقط 18 عدد عکس است که با توجه به سرعت عکاسی بالای آن در کمتر از 1 ثانیه پر می‌شود. بنابراین سونی گزینه خیلی بهتری برای تعقیب کردن حرکات پیاپی مثل رویدادهای ورزشی خواهد بود ولی در صورتی که می‌خواهید بیشترین تعداد عکس را در کمترین مدت زمان ممکن ثبت کنید، دوربین فوجی فیلم گزینه خیلی بهتری است. اما برای استفاده‌ی عملی برتری کلی با سونی است.

برنده: سونی A6400

اتوفوکوس

بخش بعدی مقایسه دوربین های Fujifilm X-T30 و Sony A6400 سیستم اتوفوکوس است. هر دو دوربین از سیستم‌های اتوفوکوس قدرتمندی استفاده می‌کنند که روی کاغذ تقریبا شبیه به هم هستند. هر دو دوربین از سیستم تشخیص فاز On-Chip با 425 نقطه‌ی فوکوس استفاده می‌کنند. همچنین هر دو دوربین حالت ردیابی چهره و چشم دارند که خیلی خوب عمل می‌کنند ولی اینجاست که توانایی‌های سونی به عنوان یک پیشرو در زمینه‌ی تکنولوژی باعث جلو افتادن آن خواهد شد. A6400 از جدیدترین تکنولوژی ردیابی بلادرنگ (Real-Time Tracking) سونی استفاده می‌کند که عملکرد خیلی خوبی در ردیابی و شناسایی سوژه‌های معمولی و خیلی سریع دارد. این تکنولوژی کاملا صنعت عکاسی ورزشی را زیر و رو خواهد کرد و همچنین استفاده از آن نیز خیلی ساده است. با قرار دادن جعبه‌ی فوکوس روی صورت یک شخص، دوربین می‌داند که باید به دنبال چشم بگردد. در صورتی هم که جعبه فوکوس را روی جسم دیگری قرار دهید، بدون اینکه هرگونه صورت یا چشمی بتواند باعث منحرف شدن آن شود، به خوبی جسم موردنظر را ردیابی خواهد کرد.

[relatedpost post=”153453″]

برنده: سونی A6400

فیلمبرداری

سونی برای مدت‌های خیلی طولانی یک کمپانی برجسته در زمینه فیلمبرداری بوده است اما فوجی فیلم هم چندین سال است که تلاش می‌کند دوربین‌های خودش را از لحاظ فیلمبرداری به سطح قابل قبولی برساند و با دوربین X-T30 نیز ممکن است بتواند سونی را در این زمینه شکست دهد.

هر دو دوربین توانایی فیلمبرداری 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه را دارند اما X-T30 تنها دوربینی است که امکان استفاده از هر دو رزولوشن UHD (3,840 x 2,160) و DCI (4,096 x 2,160) را به شما می‌دهد. همچنین هر دو دوربین امکان استفاده از منحنی‌های تون لگاریتمی اختیاری را هم به شما می‌دهند اما X-T30 از شبیه‌ساز فیلم Eterna نیز بهره می‌برد. Eterna در دوربین پرچمدار X-H1 رونمایی شد و یک پروفایل خیلی زیبا برای ثبت ویدیوهایی با ظاهر فیلم است.

برای فیلمبردارهای حرفه‌ای که عاشق تصحیح رنگ ویدیو در زمان ادیت هستند نیز X-T30 نرخ بیت بالاتر 200 مگابیت بر ثانیه را به شما پیشنهاد می‌دهد که دوبرابر بیشتر از مقدار پیشنهادی A6400 است. علاوه بر این، با وجود اینکه هر دو دوربین توانایی ضبط ویدیوهای 8 بیت 4:2:0 را به صورت داخلی دارند، فوجی توانایی ارسال ویدیوهای 10 بیت 4:2:2 را از طریق HDMI به ضبط کننده‌ی خارجی دارند. در واقع این دوربین تنها دوربین در این رده قیمتی است که چنین توانایی را دارد.

برنده: Fujifilm X-T30

طراحی

سونی و فوجی هر دو یک روش کاملا مشخص برای طراحی دوربین‌های خودشان برگزیده‌اند. سونی A6400 خیلی زیبا، مینیمالیست و مدرن به نظر می‌رسد ولی X-T30 یادآور یک دوربین کلاسیک از زمان عکاسی آنالوگ است. البته همه چیز فقط ظاهر نیست. یکی از قابلیت‌های خیلی خوب X-T30 دیال‌های اختصاصی سرعت شاتر و جبران نوردهی است. قرار دادن منظره‌یاب در بخش مرکزی دوربین هم یکی دیگر از تصمیم‌های خیلی خوب فوجی فیلم در زمینه طراحی دوربین بوده است. این دوربین از لحاظ کنترل‌های مستقیم شباهت خیلی زیادی به یک دوربین حرفه‌ای دارد.

[relatedpost post=”129660″]

بزرگترین مزیت دوربین سونی صفحه نمایش چرخان آن با قابلیت چرخش 180 درجه است. همین موضوع باعث شده است که این دوربین گزینه‌ی خیلی بهتری برای عکاسی سلفی و ولاگرها باشد. با این وجود به دلیل اینکه این صفحه نمایش رو به بالا می‌چرخد و در کنار دوربین قرار نمی‌گیرد، در صورتی که هر گونه تجهیزات نورپردازی یا میکروفون به دوربین خودتان وصل کنید، مانع صفحه نمایش خواهد شد. به همین خاطر کاربرد این دوربین برای ولاگرها زیر سوال می‌رود.

این موضوع تا حدود زیادی به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد ولی ما در این بخش به دلیل داشتن کنترل‌های مستقیم و ظاهر زیبا برتری را به دوربی فوجی فیلم می‌دهیم.

برنده: Fujifilm X-T30

ارتباطات

هر دو دوربین از وای‌فای و بلوتوث برای انتقال بیسیم تصویر و کنترل دوربین از راه دور استفاده می‌کنند. از لحاظ ارتباطات فیزیکی نیز هر دو دوربین تقریبا شبیه به هم هستند و فقط چند تفاوت کوچک ولی مهم با یکدیگر دارند. سونی از اتصال Micro USB 2 قدیمی‌تر استفاده می‌کند ولی X-T30 از یک پورت USB-C جدید استفاده می‌کند. مهم‌تر از همه این دوربین می‌تواند یک سیگنال صوتی را با استفاده از این پورت USB-C ارسال کند و به همین خاطر شما می‌توانید با استفاده از آداپتور از هدفون نیز استفاده کنید. A6400 به صورت کلی هیچگونه جک هدفونی ندارد.

هر دو دوربین جک ورودی میکروفون دارند اما ورودی میکروفون فوجی یک جک 2.5 میلیمتری است که از استاندارد بازار کوچک‌تر است. سونی از جک سنتی 3.5 میلیمتری استفاده می‌کند؛ به همین خاطر شما می‌توانید بدون نیاز به هرگونه آداپتوری به صورت مستقیم یک میکروفون را به دوربین خودتان متصل کنید. هر دو دوربین از پورت‌های میکرو HDMI پشتیبانی می‌کنند.

برنده: Fujifilm X-T30

باتری

در تست‌های CIPA دوربین سونی A6400 با 20 شات بیشتر توانست دوربین فوجی را پشت سر بگذارد. به عنوان دوربین‌های بدون آینه‌ی کوچک، هیچکدام از این دوربین‌ها عمر باتری خیلی خوبی ندارند. در تست‌های ما سونی A6400 با یکبار شارژ 400 عکس و فوجی فیلم X-T30 نیز با یکبار شارژ توانست 380 عکس را ثبت کند. مثل همیشه اینکه عمر باتری چقدر است تا حدود زیادی بستگی به این دارد که شما چطور از دوربین استفاده می‌کنید اما این تست‌ها نشان دهنده‌ی این هستند که برتری با دوربین سونی است.

برنده: سونی A6400

برنده‌ی کلی

این دو دوربین رقیب مستقیم یکدیگر هستند اما فلسفه‌ی طراحی آن‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت است. به صورت کلی ما X-T30 را برای عکاسی‌ و فیلمبرداری عمومی ترجیح می‌دهیم اما برای عکاسی ورزشی و اکشن سیستم ردیابی اتوفوکوس بلادرنگ پیشرفته‎‌ی سونی باعث برتری آن خواهد شد.

[relatedpost post=”156883″]

اما دوربین یک وسیله‌ی منحصر به فرد نیست و کیفیت تصویر تا حدود زیادی به کیفیت لنزی که روی دوربین نصب کرده‌اید بستگی دارد. ما طرفدار جدی لنزهای سری XF فوجی هستیم که شامل لنزهای پرایم سریعی است که به صورت اختصاصی برای دوربین‌های APS-C طراحی شده‌اند. اکثر لنزهای رده بالای سونی برای سنسورهای فول فریم طراحی شده‌اند. این بدین معنی است که اگر قصد داشته باشید این لنزها را روی دوربینی مثل A6400 نصب کنید، باید پول لنزی را بدهید که قرار نیست از تمام توانایی آن استفاده کنید. سری X فوجی فیلم به زبان ساده کامل‌تر است و در بین سیستم‌های APS-C گزینه‌ی خیلی بهتری است. با این وجود در صورتی که می‌خواهید روزی دوربین خودتان را ارتقاء دهید و یک دوربین فول فریم تهیه کنید، دوربین سونی گزینه‌ی خیلی بهتری است. می‌توانید در ابتدای راه روی یک دوربین فول فریم سرمایه گذاری کنید و بعدا در طول مسیر یک دوربین فول فریم هم تهیه کنید.

در اینجا مقایسه دوربین های Fujifilm X-T30 و Sony A6400 به پایان رسید. حقیقت این است که با انتخاب هرکدام از این دو دوربین ضرر نمی‌کنید. اما قبل از خرید دوربین، قابلیت‌هایی که نیاز دارید را لیست کنید تا تصمیم بهتری بگیرید. ممکن است در طول مسیر یکی از این دوربین‌ها عملکرد بهتری برای شما داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *