021-7356

دسته بندی محصولات

بررسی دقیق دوربین بدون آینه Sony a9

بررسی دقیق دوربین بدون آینه Sony a9
آنچه خواهید خواند ... (مشاهده بیشتر)

دوربین بدون آینه sony a9

روند بازار نشان داده است که استقبال عمومی از دوربین‌های بدون آینه سونی توانسته جایگاه این برند را در میان دوربین‌های فول‌فریم، به دومین برند پرفروش جهان، پس از کانن ارتقا دهد. در پاسخ به این استقبال بی‌نظیر، سونی دوربین بدون آینه Sony a9 را معرفی کرد که ترکیبی از یک حسگر فول‌فریم ۲۴.۲ مگاپیکسلی CMOS BSI در کنار فوکوس بسیار پیشرفته ۶۹۳ نقطه‌ای و فیلم‌برداری ۴K بی‌نظیر است. قابلیت‌های این دوربین، سونی a9 را به قوی‌ترین دوربین فول‌فریم جهان تا به امروز تبدیل کرده است که در واقع مرز میان دوربین‌های بدون آینه و DSLR را از بین برده است.

بدنه دوربین بدون آینه Sony a9

بدنه این دوربین شباهت زیادی به سری دوربین‌های a7 دارد، اما تفاوت‌های کاربردی خوبی نیز در آن دیده می‌شود که احتمالاً برای عکاسان حرفه‌ای جالب است. اولین تغییر، ترکیب دکمه‌های چرخان Drive و Focus Mode است. بنابراین دیگر نیازی نیست برای تغییر مد‌های فوکوس وارد منو‌های دوربین بشوید. هر دو دکمه چرخان Drive و تغییر مد‌های فوکوس می‌توانند قفل شوند تا از تغییر اتفاقی وضعیت جلوگیری شود.

پشت بدنه دوربین هم تغییراتی داشته است. اکنون اختصاصاً یک دکمه AF-On جدید در پشت دوربین سونی قرار گرفته تا عکاسانی که به جای حالت نیمه فشرده دکمه شاتر عادت به استفاده از این دکمه دارند بتوانند از قابلیت‌های فوکوس پیشرفته سونی a9 استفاده کنند.

همچنین یک دکمه جویستیک جدید هم در پشت دوربین قرار گرفته که می‌توان برای انتخاب دستی نقاط فوکوس استفاده کرد. استفاده از دکمه جویستیک برای انتخاب نقاط فوکوس کار را بسیار ساده و سریع‌تر می‌کند و ضمناً می‌تواند در هنگام دیدن عکس‌ها برای جابجایی بین عکس‌ها نیز استفاده شود.

بدنه این دوربین از جنس آلیاژ منیزیم است و تقریباً تمامی دکمه‌ها و اتصالات آن به طور کامل در برابر بارش باران و گرد و غبار، عایق‌بندی شده است. باطری این دوربین مدل NP-FZ100 است که به طور کامل از نو طراحی شده و به گفته سونی دارای حجم ۲.۲ برابر باطری‌ دوربین‌های a7 این شرکت است.

این باطری می‌تواند با هر بار شارژ کامل ۴۸۰ شات عکس در حال استفاده از منظره‌یاب چشمی و ۶۵۰ عکس در حال استفاده از نمایشگر LCD خودش بگیرد. از آنجا که باطری، همیشه یکی از نقاط ضعف دوربین‌های بدون آینه به شمار می‌رفته، سونی همراه با این دوربین یک باطری گریپ جدید هم معرفی کرده که می‌تواند حجم باطری آن را دو برابر کند. همچنین یک کیت آداپتور چند باطری به نام NPA-MQZ1K نیز همراه با این دوربین معرفی شده که می‌تواند تا ۴ باطری را در خود جای دهد و در واقع یک منبع باطری اکسترنال برای دوربین سونی a9 به شمار می‌آید.

ورودی‌ها و خروجی‌ها

دوربین بدون آینه Sony a9 از دو کارت SD همزمان استفاده می‌کند و برخلاف دوربین‌های a7 هم اکنون یکی از این اسلات‌ها می‌تواند کارت‌های پرسرعت UHS-II را نیز پشتیبانی کنند. به دلیل حجم بالای اطلاعات ویدئو‌های ۴K و همچنین کارت‌های پرحجم جدیدی که برای این دوربین طراحی شده است، دوربین سونی a9 هم اکنون مانند کامپیوترها، به درگاه اتصال WLAN مجهز شده است و می‌تواند از طریق کابل شبکه به شبکه‌های کامپیوتری متصل شود. البته علاوه بر این امکان اتصال WiFi ، بلوتوث و NFC نیز در این دوربین موجود است.

اولین LCD بازشو در دوربین‌های پیشرفته سونی

دوربین بدون آینه Sony a9 نخستین دوربین رده بالای این شرکت است که نمایشگر LCD آن باز می‌شود. نمایشگر ۳ اینچی ۱,۴۴۰K لمسی این دوربین نخستین نمایشگری است که امکان فوکوس لمسی یا Touch AF را نیز در اختیار کاربران می‌گذارد. این نمایشگر ۱۰۷ درجه رو به بالا و ۴۱ درجه رو به پایین تا می‌شود و تکنولوژی WhiteMagic در آن موجب می‌شود که حتی در نور بسیار شدید هم درخشش فوق‌العاده‌ای داشته باشد. تکنولوژی WhiteMagic در نمایشگر‌های سونی شامل ترکیب پیکسل‌های سفید، در کنار پیکسل‌های قرمز و سبز و آبی معمول در نمایشگر‌ها می‌شود.

نمایشگر و منظره‌یاب بسیار پرسرعت، برگ برنده سونی

اگر بخواهیم مهم‌ترین قابلیت سونی a9 را نام ببریم، سرعت فوق‌العاده بالای این دوربین در همه زمینه‌ها است. اینکه یک دوربینی بتواند با سرعت خیلی بالا عکاسی کند، بدون تجربه مناسب کاربری منظره‌یاب، کاربر لذت‌بخشی ندارد.

اما سونی a9 با استفاده از منظره‌یاب فوق‌العاده پرسرعت و پردازشگر BionzX توانسته فاصله میان دو شات پی‌درپی که منظره‌یاب سیاه می‌شود را حذف کند. این اتفاق که Viewfinder Black Out نام دارد حتی در سرعت عکس‌برداری ۲۰ فریم بر ثانیه نیز به صفر رسیده و در حین عکس‌برداری پی‌درپی تصویری کاملاً ثابت و روان از کادر روبرو را می‌بینید.

منظره‌یاب ۰.۵ اینچی این دوربین از نوع OLED با ۳,۶۸۶K نقطه می‌تواند با سرعت Refresh برابر ۱۲۰ فریم بر ثانیه عمل کند (این سرعت در حالت LiveView برابر ۶۰ فریم بر ثانیه است). منظره‌یاب Tru-Finder EVF سونی a9 با بزرگنمایی ۰۷۸x و پوشش‌ ۱۰۰% تصویر، دارای پوشش Zeiss T* است و میزان بازتاب نور در آن بسیار ناچیز می‌باشد.

شاتر مکانیکی با طول عمر بالا

شاتر این دوربین از نوع مکانیکی و با طول عمر ۵۰۰ هزار شات از نو طراحی شده و صدای آن تقریباً نزدیک به صفر است و می‌تواند تا ۱/۸۰۰۰ ثانیه تا ۳۰ ثانیه نوردهی کند. این شاتر دارای قابلیت سرعت Bulb و همچنین سرعت ۱/۲۵۰s است. علاوه بر این شاتر الکترونیکی این دوربین نیز با میزان اعوجاج بسیار ناچیز، دارای حداکثر سرعت ۱/۳۲۰۰۰ ثانیه است. سونی تاکید می‌کند که مود عکاسی Silent Shooting در این دوربین برای عکاسان فتوژورنالیست و حیات وحش کاربرد بسیار زیادی دارد، زیاد هیچ نوع صدایی از شاتر دوربین شنیده نمی‌شود.

حسگر فوق‌العاده پیشرفته

سونی برای نخستین بار در Sony a9 از یک حسگر Exmor RS back-illuminated با ساختار طبقه‌بندی شده استفاده کرده است. این حسگر دارای سرعت خوانش اطلاعات بسیار زیادی است که تقریباً ۲۰ برابر سرعت خوانش اطلاعات از حسگر نسل قبلی خودش یعنی A7 II است.

این حسگر دارای رزولوشن ۲۴.۲ مگاپیکسل است و می‌تواند فایل‌های خام ۱۴-bit را با دامنه حساسیت ISO 50 تا ۵۱۲۰۰ (قابل گسترش تا ISO 204800) ثبت کند. علاوه بر این حسگر به لرزشگیر ۵ استاپ مجهز شده که حتی در صورتی که خود لنز هم دارای لرزشگیر نباشد، می‌تواند تمامی لرزش‌های کوچک دست را حذف کند.  نمونه عکس‌های دوربین سونی a9 را در اینجا ببینید.

فوکوس ۶۹۳ نقطه‌ای با پوشش ۹۳ درصد از کل کادر

دوربین بدون آینه Sony a9 از سیستم فوکوس بسیار قدرتمند hybrid 4D Focus این شرکت استفاده می‌کند. این سیستم فوکوس با پوشش ۹۳ درصد از کل کادر، به ۶۹۳ نقطه فوکوس مجهز است که همگی آن‌ها از نوع پرسرعت Phase Detection هستند و به گفته سونی حدود ۲۵ درصد سریع‌تر از نسل قبلی خود در A7R II عمل می‌کنند.

نکته مهم این است که دوربین a9 می‌تواند با سرعت ۲۰ فریم بر ثانیه عکس بگیرد و در حین عکس‌برداری از تمامی این نقاط فوکوس استفاده می‌کند. در عین حال که قابلیت نورسنجی خودکار و فوکوس خودکار فعال است، هیچ نوع سیاهی بین شاتر‌های گرفته شده دیده نمی‌شود که باعث می‌شود در هنگام عکاسی روی Drive پرسرعت، تصویر روندی کاملاً عادی و روان داشته باشد. سونی a9 می‌تواند با همین سرعت تا ۲۴۱ فریم پشت سر هم با فرمت خام عکس‌برداری کند.

 

فیلمبرداری ۴K UHD با نرخ ۱۰۰MB بر ثانیه

دوربین بدون آینه Sony a9 می‌تواند ویدئو‌های ۴K UHD (3840×2160 px) را با استفاده از کل سطح حسگر فول‌فریم خودش ضبط کند. به این ترتیب نرخ ضبط اطلاعات این ویدئو‌ها حدود ۲.۴ برابر اطلاعات مورد نیاز برای ویدئو‌های ۴K عادی و تقریباً هم اندازه نرخ اطلاعات ویدئو‌های ۶K است.

به همین دلیل ویدئو‌های ضبط شده توسط این دوربین تصویری بسیار شفاف با رنگ‌هایی فوق‌العاده طبیعی و دامنه رنگ بالا دارد. این دوربین می‌تواند ویدئو‌ها را روی کارت حافظه خودش ذخیره کرده یا خروجی HDMI فشرده نشده برای رکوردر اکسترنال ارسال کند. فرمت فیلمبرداری این دوربین X AVC HD با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه برای ۴K است و همچنین می‌تواند با فرمت XAVC S HD و رزولوشن Full HD ویدئو‌های ۱۲۰ فریم بر ثانیه را نیز ضبط کند.

استفاده از سونی a9 در برابر کانن و نیکون

دوربین بدون آینه Sony a9 را نمی‌توان مدل جدیدی از دوربین‌های بدون آیینه سری a7 به شمار آورد و به وضوح مشخص است که خط تولید جدید سری a9 سونی در برابر دوربین‌های DSLR رده‌بالای کانن و نیکون برای عکاسان ورزشی و خبری محسوب می‌شود.

رقبایی مانند  Canon 1DX Mark II  و  Nikon D5 برای عکاسان خبری و ورزشی اهمیت زیادی دارند و سونی a9 قرار است این سطح از کاربران را به سمت خود بکشد. به نظر می‌رسد که امکانات این دوربین یک سر و گردن بالاتر از رقبای قدیمی خودش است و این احتمال می‌رود که به زودی به انتخاب نخست عکاسان حرفه‌ای در این شاخه تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه