021-7356

مقایسه دوربین های بدون آینه سونی

مقایسه دوربین های بدون آینه سونی

دوربین‌های سری آلفا یا همان سری a این شرکت، آن‌قدر محبوب شدند که دیگر وقتی از دوربین های بدون آینه سونی حرف می‌زنیم، اغلب ما دوربین های بدون آینه سونی سری a7 را به یاد  می‌آوریم. به همین دلیل هم این شرکت، دوربین‌های a7 را با قدرت ادامه داد. این شرکت، مدل‌های جدید خودش را از ادامه راه همین سری به پیش برد و مدل‌های بعدی را با پیروی از نام‌گذاری کانن در دوربین‌های حرفه‌ای خودش، با عبارت Mark II و Mark III … ادامه داد تا هم کاربران برند‌های دیگر بتوانند پیشرفت‌های این دوربین‌ها را بهتر درک کنند و هم بیشترین استفاده را از نام‌های a7 که حالا دیگر بازار را به دست گرفته بودند ببرد.

 

اما در این میان ناگهان سر و کله یک دوربین جدید پیدا شد که می‌گفتند سریع‌ترین دوربین فول ‌فریم  تاریخ است. ادعایی که خیلی زود فهمیدیم چندان بیراه هم نبوده. دوربین پرچم دار سونی a9 به عنوان دوربینی با یک رده بالاتر از دوربین های بدون آینه سونی سری a7، پا به عرصه رقابت دوربین‌های حرفه‌ای گذاشت و به سرعت نام سریع ترین دوربین فول ‌فریم  را از آن خود کرد. نامی که هنوز هیچ کدام از برند‌های دیگر مانند کانن و نیکون، بعد از نزدیک به 3 سال نتوانسته آن را پس بگیرد. این دوربین در ماه می 2017 با قیمت 4500 دلار عرضه شد.

 

اوایل که این دوربین به بازار آمده بود، خیلی‌ها هنوز نمی‌دانستند با چه چیزی روبرو هستند. خصوصاً اینکه تا آن زمان، سونی، چند مدل فول فریم با حسگر 24 مگاپیکسلی معرفی کرده بود و a9 هم همان 24 مگاپیکسل را داشت. اما این حسگر، همان حسگر نبود. سونی برای این دوربین یک حسگر CMOS کاملاً جدید با تکنولوژی (Exmor RS backside illuminated (BSI را طراحی کرده بود. این حسگر هنوز در اختیار هیچ شرکت دیگری قرار نگرفته است.

 

[relatedpost post=”85907″]

 

علاوه بر این سونی در این دوربین مدل جدیدی از پردازشگر Bionz X خودش را قرار داد که سرعت عمل فوق‌العاده بالایی داشت. اگرچه این پردازشگر  می‌تواند توان پردازش نویز در این دوربین را بسیار بالاتر از دوربین‌های دیگر ببرد، اما این سرعت بالا برای هدف دیگری مورد نیاز بود. عکس‌برداری پی‌درپی سریع‌تر. دوربین a9 می‌توانست با سرعت 20 فریم بر ثانیه عکس بگیرد. یعنی اگر بخواهیم این سرعت را با سرعت فیلم‌برداری سینمایی 24 فریم بر ثانیه مقایسه کنیم، دوربین سونی a9 می‌تواند 4 فریم کمتر از فریم‌های یک ثانیه فیلم‌برداری را “عکاسی کند”.

 

اصلاً این سرعت به درد چه کسی می‌خورد؟ آیا واقعاً 20 فریم بر ثانیه، وقتی دوربین‌های کوچک‌تر یا موبایل می‌توانند با سرعت‌های خیلی بیشتر عکس بگیرند، این‌قدر اهمیت دارد؟ بیایید با هم نگاهی به این سرعت بی‌نظیر بیندازیم.

 

هیچ دوربینی در دنیا نیست که بتواند با چنین سرعتی، سطح حسگر بزرگی به اندازه Full Frame را بازخوانی کند. هرچقدر حسگر‌های دوربین‌ها کوچک‌تر می‌شود، خواندن اطلاعات از روی آن‌ها راحت‌تر و سریع‌تر اتفاق می‌افتد. یک حسگر فول ‌فریم  چند ده برابر یک حسگر موبایل است. گول بررسی‌های اینترنتی را نخورید که به شما می‌گویند دوربین‌های موبایل دارند جایگزین دوربین‌های حرفه‌ای می‌شوند. هنوز و قطعاً تا سال‌ها بعد هم هیچ‌وقت هیچ عکاسی، جرئت نمی‌کند فینال جام جهانی یا عکاسی از جشن عروسی پسر ملکه انگلستان را با دوربینی غیر از یک فول ‌فریم حرفه‌ای و عکاسی با فرمت JPEG انجام دهد.

 

کسی که 4500 دلار فقط بابت یک بدنه بدون لنز a9 می‌دهد، می‌داند که هیچ دوربینی نمی‌تواند کیفیتی که عکس‌های این دوربین فول ‌فریم  دارند را با سرعت 20 فریم بر ثانیه عکاسی کند.

 

 

اما بیایید یک مقایسه ساده بین این دوربین و دوربین‌های فول فریم پرچم‌دار در برند‌های دیگر بکنیم. نزدیک‌ترین رقبا به این دوربین، Canon 1D X Mark II و Nikon D5 هستند. هر دوی آن‌ها فول فریم هستند و هر دو برای عکاسی ورزشی، عکاسی حیات وحش و عکاسی خبری که بیشترین کاربرد این دوربین‌ها به شمار می‌آیند، بیشترین کاربر را در جهان دارند. تا سال 2017، هر کسی می‌خواست یکی از این اتفاق‌های مهم، مانند مسابقات ورزشی المپیک یا پوشش خبری مناطق جنگی را انجام دهد، به سراغ یکی از این دو برند می‌رفت.

 

رزولوشن هر دوی این دوربین‌ها، یعنی کانن و نیکون، به ترتیب 20 و 21 مگاپیکسل است. اینجاست که می‌فهمیم سونی با 24 مگاپیکسل چقدر با ارزش است.

 

دوربین بدون آینه سونی

 

سرعت آن‌ها به ترتیب، 14 و 12 فریم بر ثانیه است، اما سونی می‌تواند با رزولوشن 24 مگاپیکسل، در هر ثانیه 20 بار سطح حسگر را بخواند. آن هم نه با فرمت JPEG، بلکه با فرمت RAW ذخیره کند. این نکته را هم در نظر بگیرید: کانن و نیکون در هر بار خوانش اطلاعات، فقط از 61 و 153 نقطه فوکوس برای بررسی فوکوس استفاده می‌کنند. اما سونی a9 در بین هر بار ثبت و ذخیره‌سازی یک تصویر RAW، 693 نقطه فوکوس را بررسی می‌کند. یعنی اگر کانن و نیکون، تنها بخش کوچکی از کادر را با نقاط فوکوس خودشان پوشش می‌دهند، سونی a9 می‌تواند 93 درصد از سطح تصویر را با سرعت 60 بار در هر ثانیه بررسی کند تا مطمئن شود که هیچ سوژه‌ای از زیر نگاه ماژول فوکوس آن بیرون نرفته است. این سرعت، خیلی سریع تر از سرعت جابجایی یک توپ فوتبال یا پرواز یک پرنده در آسمان است و امکان ندارد هیچ سوژه متحرکی را از دست بدهد.

 

این بیشترین تعداد نقطه فوکوس و قوی‌ترین ماژول فوکوس خودکار در بین تمامی دوربین‌های فول ‌فریم  پرسرعت است و برای کسانی که در این شاخه‌ها عکاسی می‌کنند، یک جواهر محسوب می‌شود.

 

در این میان، قابلیت‌هایی مانند لرزشگیر روی حسگر را هم اصلاً در نظر نمی‌گیریم. لرزشگیری که فارغ از خود لنز، در میان این شات‌های پی‌درپی، کوچک‌ترین لرزش‌های دوربین را هم خنثی می‌کند تا هر لرزشی که روی دوربین می‌بندید، حتی اگر لرزشگیر هم نداشته باشد، باز هم تصویری کاملاً شارپ و دقیق و بدون محوشدگی را ثبت کند.

 

اما اینجا یک تفاوت خیلی خیلی مهم را هم نباید فراموش کنیم. دوربین‌های DSLR فول ‌فریم ، هر چقدر هم سریع باشند، باز هم DSLR هستند. یعنی یک آینه دارند که وقتی با سرعت زیاد عکس می‌گیرند، با هر عکس، یکبار باز و یکبار بسته می‌شود. کاری با صدایی که ایجاد می‌کنند نداریم (که اتفاقاً همین صدا وقتی برای عکاسی پشت صحنه فیلم یا تئاتر استفاده می‌شوند بسیار دردسر ساز هم هست)، اما همین باز و بسته شدن، دقیقاً مانند این است که با سرعت خیلی خیلی زیاد، پلک‌هایتان را باز و بسته کنید. تصور کنید چقدر دنبال کردن یک سوژه پر سرعت مانند یک اتومبیل فرمول 1 در حالی که 14 بار در ثانیه چشم‌هایتان را باز و بسته کنید چقدر سخت می‌شود. بر عکس این دوربین‌ها، دوربین های بدون آینه سونی مدل a9 چنین مشکلی ندارد. چون اصلاً آینه‌ای ندارد که بخواهد باز و بسته شود. شما دقیقاً به همان شکلی که سوژه را در تصویر می‌بینید، آن را دنبال می‌کنید و بعد از  هر ثانیه، 20 عکس با فرمت خام در کارت حافظه‌تان ذخیره می‌شود.

 

حالا دیگر کاری به فیلم‌برداری 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه و حجم داده 100 مگابایت بر ثانیه آن هم نداریم و اصولاً امکانات فیلم‌برداری و کنترل از راه دور با Wi-Fi آن را هم در نظر نمی‌گیریم. و به این ترتیب بود که کانن و نیکون فهمیدند، حالا دیگر با یک رقیب خیلی خیلی سرسخت روبرو شده‌اند.

 

این همان نقطه‌ای است که این دو غول بزرگ دنیای عکاسی را قانع کرد که یا باید هر چه زودتر وارد بازی بدون آینه‌ها شوند، یا بازی را باخته‌اند. دیگر زمین بازی آن‌ها عوض شده بود.

 

مقایسه مدل‌های مختلف a7 با یکدیگر

 

همان‌طور که گفتیم، سونی با مدل a9 به همه دنیا نشان داد که در زمینه دوربین‌های پرسرعت فول فریم، چه کسی رئیس است. از آنجا که کانن و نیکون، به عنوان دو غول بزرگ صنعت عکاسی، هنوز حتی به این دوربین نزدیک هم نشدند، سونی هم نیازی به ارتقا این مدل نداشته است. حداقل تا امروز، این دوربین در رده دوربین‌های پر سرعت، در بالای قله ایستاده و هیچ مدل جدیدی‌تری جایگزین آن نشده است.
اما در رده دوربین‌های a7 (یعنی دوربین های بدون آینه سونی a7، a7r و a7s) در طول این چند سال، تغییرات زیادی را شاهد بودیم. سونی با آپدیت کردن امکانات این دوربین‌ها و همچنین استفاده از برخی از تکنولوژی‌های اختصاصی a9 در این مدل‌ها، همچنان جایگاه پرفروش‌ترین دوربین‌های بدون آینه را در دست خود دارد.

 

همان‌طور که گفتم این مدل‌ها با اضافه شدن عدد‌های یونانی به انتهای نام مدل‌های اصلی، نشان‌ می‌دهند که دقیقاً با کدام نسل از این دوربین های بدون آینه سونی روبرو هستیم. به عنوان مثال یکی از جدید‌ترین و محبوب‌ترین دوربین‌های سری a7 که فوریه 2018 (اواخر سال 96) معرفی شد، سومین مدل از دوربین های بدون آینه سونی مدل a7 است. به بیان ساده‌تر، سومین نسل از ساده‌ترین و پایه‌ای ترین دوربین a7 که البته یکی از محبوب‌ترین دوربین‌های این رده هم هست.

 

سونی، پیش‌تر (حدود 4 ماه قبل از  a7 III) هم سومین نسل از دوربین های بدون آینه سونی مدل a7r را معرفی کرده بود و نام آن هم a7r III است. آخرین مدل از دوربین های بدون آینه سونی مدل a7s که تابه‌حال وارد بازار شده a7s II است که دسامبر 2016 (زمستان 95) در بازار موجود است و یکی از مهم‌ترین محدودیت‌های مدل قبلی‌اش، یعنی امکان ضبط 4K فقط با رکوردر جانبی را برطرف کرده است. در ادامه نگاهی داریم به مهم‌ترین قابلیت‌ها و امکانات سه مدل آخر، یعنی a7 III ، a7r III و a7s II تا ببینیم کدام‌یک از این دوربین‌های سونی برای شما مناسب‌تر هستند و چه تفاوتی با هم دارند؟

 

دوربین a7 سونی

 

دوربین سونی a7s II

 

این تنها مدل از سری دوربین های بدون آینه سونی مدل a7 است که هنوز به نسل سوم نرسیده است و از آنجا که در نسخه دوم خودش هم همچنان 12 مگاپیکسل رزولوشن دارد، یکی از محدودترین دوربین های بدون آینه سونی برای عکاسی است. اگرچه همان‌طور که قبلاً هم گفتم، این رده از دوربین‌ها، با تمرکز بر قابلیت‌های فیلم‌برداری خود، اصولاً بازار محدودی را در نظر گرفته‌اند، اما به‌هرحال باید قبول کنیم که 12 مگاپیکسل رزولوشن، حتی از خیلی از دوربین‌های بدون آینه کوچک‌تر و ساده‌تر که فیلم‌برداری 4K دارند هم عقب افتاده است. به همین دلیل حدس قطعاً تغییر بعدی در رده دوربین های بدون آینه سونی مدل a7 را در این مدل خواهیم دید.

 

اما 12 مگاپیکسل، یعنی اندازه پیکسل‌های روی حسگر خیلی خیلی بزرگ‌تر از حسگر‌های عادی است و بی‌دلیل نیست که سونی برای تبلیغ این دوربین، ویدئو‌هایی از آن را منتشر کرد که یک نفر در زیر نور ماه، در یک ساحل در حال دویدن است.

 

حساسیت این دوربین می‌تواند تا ISO 409600 بالا برود. اما یادمان باشد که برای ثبت ویدئو‌هایی با حداقل نویز در نور کم، فقط نیاز به حساسیت بالا نداریم. مثلاً حساسیت Nikon D5 می‌تواند بالاتر از میلیون هم برود. مسئله بر سر کیفیت و میزان جذب نور در تاریکی است . دوربین a7s II تقریباً مانند یک دوربین دید در شب عمل می‌کند و در محیط‌هایی مانند غار‌ها، جنگل‌های تاریک یا فیلم‌برداری از آسمان شب، تصویری را ضبط می‌کند که هیچ‌کدام از دوربین‌های فعلی نمی‌توانند به پای آن برسند.

 

اما مزیت دیگر این دوربین نسبت به مدل قبلی خودش هم این است که می‌تواند ویدئو‌های 4K را با استفاده از تمامی سطح حسگر فول فریم خودش ضبط کرده و روی کارت حافظه داخل خود دوربین ذخیره کند. این تفاوت کوچک، به معنی داشتن پردازشگر قوی‌تر برای پردازش و ذخیره‌سازی ویدئو‌ها است. شاید در دوربین‌های دیگر، مانند سونی a7r II هم فیلم‌برداری 4K را دیده باشید، اما اغلب دوربین‌های فول ‌فریم  نمی‌توانند برای ضبط ویدئوی 4K از تمامی سطح حسگر استفاده کنند و برای این رزولوشن، تنها محدوده کوچکی از مرکز حسگر را استفاده می‌کنند. اینکه همه حسگر برای ضبط استفاده شود، به منظور پرهیز از اسراف و اتلاف منابع دوربین نیست! در واقع به معنی کادربندی بهتر و باز تر است. وقتی یک دوربینی، در هنگام فیلم‌برداری، از مرکز حسگر استفاده می‌کند، جدای از موضوع تعداد پیکسل‌ها و کیفیت تصویر، موجب بسته‌تر شدن کادر و تله تر شدن تصویر می‌شود.

 

به بیان ساده‌تر، سونی a7s II همان کادری را فیلم‌برداری می‌کند که در هنگام عکاسی هم می‌بینید.

 

اما از امکانات پیشرفته این دوربین برای فیلم‌برداری که بگذریم، شاید سونی a7s II، ضعیف‌ترین دوربین از سری دوربین های بدون آینه سونی مدل a7 برای عکاسی باشد. نه فقط به خاطر رزولوشن پایین 12 مگاپیکسلی آن، بلکه به خاطر اینکه هیچ‌یک از 169 نقطه فوکوس آن، براساس تکنولوژی تشخیص فاز کار نمی‌کند. تمام این نقاط با فوکوس تشخیص کنتراست کار می‌کند که فوکوس پر سرعتی نیست و خصوصاً وقتی می‌خواهید سوژه‌های متحرک را دنبال کنید، عکاسی با آن، خیلی کند و کم دقت‌تر از مدل‌های دیگر است. بنابراین اگر نمی‌خواهید فیلم‌برداری کنید (خصوصاً فیلم‌برداری در نور کم و به صورت حرفه‌ای) بهتر است سراغ این مدل نروید.

 

دوربین سونی a7R III

 

این دوربین سومین مدل از دوربین‌های High Resolution سونی محسوب می‌شود که در ابتدا با 36 مگاپیکسل شروع شده بود. اما حالا رزولوشن حسگر این دوربین فول ‌فریم ، برابر 42 مگاپیکسل است و مانند a9، حسگر این دوربین هم از تکنولوژی BSI CMOS استفاده می‌کند. این تکنولوژی، پیشرفته‌ترین تکنولوژی حسگر در بین دوربین‌های دیجیتال محسوب می‌شود و برای عکاس در نور کم، عملکرد بهتری نسبت به CMOS عادی دارد. این حسگر می‌تواند با Dynamic Range باور نکردنی 15 استاپ عکاسی کند. بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که ویرایش عکس را به صورت جدی دنبال می‌کنید، این دوربین یکی از بهترین دوربین‌هایی است که ممکن است بتوانید با فایل خام آن کار کنید.

 

سونی تا امروز روی همه دوربین‌های بدون آینه فول فریم خودش لرزشگیر گذاشته است. اما لرزشگیر a7r III یکی از پیشرفته‌ترین آن‌هاست. چون می‌تواند تا 5.5 استاپ لرزشگیری انجام دهد. این قدرت لرزشگیری برای زمانی که می‌خواهید در نور کم، روی دست عکاسی کنید عالی است. به عنوان مثال می‌توانید در حالی که از یک لنز 100mm بدون لرزشگیر استفاده می کنید، با خیال راحت سرعت شاتر دوربین را تا 1/4 ثانیه هم پایین بیاورید و باز هم نگران محوشدگی ناشی از لرزش دستتان نباشید.

 

اما اگر به جای دست، روی سه پایه عکاسی کنید، تکنولوژی جدیدی در این دوربین به کار رفته که می‌تواند هوش از سرتان ببرید. خصوصاً برای کسانی که از صحنه‌های ثابت، مانند منظره، عکس‌های تبلیغاتی از محصولات یا عکاسی شب می‌کنند، این تکنولوژی می‌تواند به معنای یک زندگی جدید باشد! دوربین سونی a7r III قابلیتی به نام Pixel-Shift Multi Shooting دارد. در این حالت، دوربین قابت می‌ماند، اما می‌تواند از یک صحنه چند شات پی‌درپی بگیرد که در هر کدام از آن‌ها، حسگر را تنها به اندازه یک پیکسل جابجا می‌کند. به این ترتیب، می‌تواند با ترکیب این عکس‌ها، به یک عکس با رزولوشن باورنکردنی 169.6 مگاپیکسل (تقریباً 170 مگاپیکسل) برسد که کیفیتی باورنکردنی است. البته پردازشگر خود دوربین نمی‌تواند چنین عکسی را پردازش کند و باید نرم افزار دوربین در داخل کامپیوتر این کار را انجام دهد.

 

اما به‌هرحال، داشتن عکس‌هایی با رزولوشن 170 مگاپیکسل از یک دوربین فول ‌فریم ، آن‌قدر وسوسه انگیز  است که می‌توان نه فقط چند دقیقه، بلکه چند ساعت هم برای رسیدن به آن‌ها وقت گذاشت!

 

سونی با مدل a7r III سعی دارد عکاسانی را که توان خریدن a9 را ندارند هم به سمت خودش بکشد. اگر به عکاسی با سرعت 20 فریم بر ثانیه نیازی ندارید، اما می‌خواهید سرعت فوکوس و دقت نقاط فوکوس دوربینتان به اندازه a9 باشد، می‌توانید به سراغ a7r III بروید. این دوربین، از ماژولی نزدیک به ماژول فوکوس a9 استفاده می‌کند. 399 نقطه فوکوس تشخیص فاز و 425 نقطه فوکوس تشخیص کنتراست در این دوربین، تقریباً 68 درصد از کادر تصویر را زیر دید خود گرفته‌اند. در مدل قبلی این دوربین، تعداد نقاط فوکوس تشخیص کنتراست آن، فقط 25 نقطه بود. به همین دلیل اصلاً فرقی نمی‌کند در حالت عکاسی یا فیلم‌برداری باشید. به‌هرحال، امکان ندارد یک سوژه بتواند از زیر فوکوس دوربین فرار کند.

 

البته عکاسی پی‌درپی در این دوربین 42 مگاپیکسلی، چندان هم کند نیست. دوربین a7r III می‌تواند با سرعت 10 فریم بر ثانیه عکس بگیرد! توجه داشته باشید که هر فریم از این عکس‌ها 42 مگاپیکسل هم هست و فرمت آن‌ها هم خام یا RAW است. خواندن این حجم از اطلاعات واقعاً مشکل است و هنوز هیچ‌کدام از دوربین‌های کانن و نیکون در این سطح نتوانسته‌اند به چنین سرعتی برسند. البته سونی مجبور شده برای اینکه بتواند چنین حجمی از اطلاعات را در کمتر از یک ثانیه ثبت و ذخیره کند، Dynamic Range عکس‌های خام در این حالت را موقتاً روی 12 bit قرار دهد. نگران نباشید، این Dynamic Range هنوز از چیزی که اغلب دوربین‌های کانن می‌توانند در حالت عادی خودشان هم ثبت کنند هم بالاتر است.

 

خوشبختانه سونی می‌داند که این حجم اطلاعات و سرعت بالا چقدر می‌تواند وسوسه انگیز باشد و چقدر سریع می‌تواند کارت‌های حافظه ما را پر کند. برای همین هم یک قابلیت دیگر از a9 را به این دوربین کوچک و سبک آورده است: پشتیبانی از دو کارت حافظه هم‌زمان. یکی UHS-II و یکی هم UHS-I.

 

بعضی از کاربران می‌گویند که این دوربین می‌تواند بازار a7s II را خراب کند. چون اگر کسی نیاز به فیلم‌برداری در غار نداشته باشد، بعید است به سراغ a7s II برود و می‌تواند a7r III را بخرد که هم قدرت عکاسی آن بی‌نظیر است و هم امکانات فیلم‌برداری آن، برای نور طبیعی، دست کمی از a7s II ندارد. این دوربین (یعنی a7r III) هم می‌تواند با فرمت 4K و با استفاده از تمامی سطح حسگر فیلم‌برداری کند و هم می‌تواند با استفاده از یک برش کوچک‌تر از میان کادر، از سطحی هم اندازه یک حسگر Super 35mm فیلم بگیرد که در این حالت دومی هم اگرچه ویدئو‌ها باز هم 4K هستند، اما ظاهراً دوربین می‌تواند شارپنس ویدئو‌ها را بالاتر ببرد. یعنی به بیان ساده‌تر، تصویر کمی تله تر می‌شود، اما شارپنس آن بیشتر می‌شود. پروفایل S-Log2 در این دوربین هم در دسترس است. بنابراین اگر فیلم‌برداری و ویرایشگر حرفه‌ای هستید، می‌توانید رنگ و نوری شبیه به فیلم‌های سینمایی حرفه‌ای را از ویدئو‌های خام این دوربین به دست آورید.

 

راستش را بخواهید، دوربین a7r III شاید دوربین مناسبی برای همه نباشد. کیفیت این دوربین خیلی بالاست و همان‌طور که دیدید می‌تواند خیلی خیلی هم بالاتر برود. اما این حجم از کیفیت، نیازمند دانش و صرف وقت زیادی است و شاید خیلی بیشتر از چیزی باشد که بسیاری از عکاسان به آن نیاز دارند. به همین دلیل هم هنوز مدل قبلی این دوربین، یعنی a7r II بسیار پر فروش و پر رونق است. اگر فکر می‌کنید 42 مگاپیکسل برایتان کافیست، احتمالاً نیازی به آخرین مدل دوربین a7r نخواهید داشت و می‌توانید هزینه بیشتر را برای خرید تجهیزات جانبی و لنز‌های این دوربین کنار بگذارید.

 

بهترین دوربین سونی

 

دوربین سونی a7 III

 

این دوربین، تا امروز که این مطلب نوشته می‌شود، جدیدترین و محبوب‌ترین دوربین فول ‌فریم  سونی است. دلیل محبوبیت آن هم کاملاً مشخص است، امکانات پیشرفته در برابر قیمت مناسب. سونی ممکن است این دوربین را یک مدل پایه یا Basic بنامد، اما سونی a7 III بسیار فراتر از یک دوربین پایه است. شاید تنها چیزی که این دوربین را به دوربین های بدون آینه سونی پایه هم رده خودش در برند‌های دیگر شبیه می‌کند، رزولوشن 24 مگاپیکسلی آن باشد. اما همین حسگر 24 مگاپیکسلی CMOS هم با تکنولوژی BSI ساخته شده تا حداقل در Dynamic Range خودش بسیار فراتر از اغلب رقبای خودش قرار گیرد. یادمان باشد که خیلی از کاربران، نه نیاز به رزولوشن 42 مگاپیکسلی a7r دارند و نه دنبال عکاسی در شب با دوربین a7s هستند. بلکه آن‌ها یک عکس خوب، از یک فایل خام باکیفیت و پر از جزئیات هستند که پاسخگوی کاربری عمومی تبلیغاتی و عروسی و خبری و ورزشی و … باشد. اما اینکه بتوانند با هر بار شارژ باطری بیشتر از 700 شات عکس بگیرند، برایشان خیلی مهم‌ است. چون دیگر نیازی به خرید باطری یدکی ندارند و خود این موضوع یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این دوربین بدون آینه کوچک است.

 

سرعت عکس‌برداری این دوربین فول فریم، 10 فریم بر ثانیه است و اگر بخواهیم منطقی باشیم، به جز  برخی مسابقات ورزشی خاص، خیلی بعید است که کسی بخواهد با سرعتی بیشتر از این، با یک دوربین فول فریم عکاسی کند.

 

در بحث فیلم‌برداری هم این دوربین فراتر از خیلی از رقبای خودش است. هم می‌تواند با استفاده از تمام سطح حسگر خودش فیلم‌های 4K بگیرد، هم پروفایل S-Log2 دارد، هم ورودی و خروجی‌های صدابرداری حرفه‌ای را پشتیبانی می‌کند، هم ویدئو‌های خام آن تا 14 استاپ Dynamic Range دارند. به همین دلایل هم هست که می‌گوییم این دوربین فراتر از یک دوربین Basic است. شاید در گفتمان سونی درباره دوربین‌های فول فریم خودش، این دوربین را Basic بنامند، اما در مقایسه با رقبا، یک دوربین فوق پیشرفته محسوب می‌شود. خصوصاً اینکه وقتی قیمت آن را نگاه می‌کنیم، این یکی از قوی‌ترین و کارآمد ترین دوربین‌های زیر 2000 دلار در دنیاست که بدون شک، نیکون و کانن (خصوصاً کانن) را مجبور می‌کند تا سیاست‌‌های قیمت‌گذاری خود را بازنگری کنند.

 

[relatedpost post=”87160″]

 

نگاهی خلاصه به مدل‌های قبلی

 

در این مقاله، تمرکز ما بر روی جدیدترین مدل‌های دوربین های بدون آینه سونی فول فریم بود. اما همان‌طور که در متن مقاله هم آمد، هنوز هم مدل‌های قدیمی‌تر دوربین های بدون آینه سونی هم در بازار موجود هستند. اگرچه برخی از امکانات در مدل‌های جدیدتر را در آن‌ها نمی‌بینیم، اما افت قیمت آن‌ها باعث شده تا هنوز هم انتخاب‌های فوق‌العاده ای محسوب شوند. مثلاً a7r II همان رزولوشن و کیفیتی را که مدل بعدی‌اش دارد در اختیارتان می‌گذارد یا کیفیت فیلم‌برداری حسگر a7s تفاوتی با a7s II نکرده است، فقط اگر بخواهید ویدئو‌های 4K بگیرید و حتماً هم بخواهید که این ویدئو‌ها را روی خود دوربین و نه روی یک رکوردر جانبی ضبط کنید، احتمالاً به مدل جدیدتر نیاز خواهید داشت. در غیر این صورت، مدل قبلی با قیمتی مناسب‌تر در اختیار شماست.

 

بهترین دوربین بدون آینه سونی

 

اگرچه باز هم تاکید می‌کنم که دوربین سونی a7 III جذاب‌ترین مدل در این گروه است، اما a7 II هنوز هم دوربین فوق‌العاده‌ای است و با این قیمت‌های بالای دوربین‌های عکاسی پیشرفته، یک دوربین فول ‌فریم  با حسگر 24 مگاپیکسلی، برای کسانی که نیازی به فیلم‌برداری 4K ندارند، یک گزینه عالی محسوب می‌شود. حتی اگر مشکل مالی هم ندارید، باز هم شاید مانند خیلی از ما، علاقه‌مند آخرین تکنولوژی‌های روز نباشید و بتوانید این هزینه اضافه‌تر را برای خرید لنز‌های بهتر، سرمایه‌گذاری کنید.

 

توجه داشته باشید که خرید لنز‌های بهتر را هزینه نمی‌نامیم. چون خرید لنز‌های بهتر، می‌تواند همیشه، حتی با تعویض دوربین هم، باعث شود که همواره به کیفیت بالاتری دسترسی داشته باشید و طبیعتاً این مدل هزینه، برای سال‌های سال، یک سرمایه‌گذاری عالی محسوب می‌شود.

 

در این مقاله درباره دوربین های بدون آینه سونی فول فریم صحبت کردیم. دوربین‌هایی که اندازه حسگر آن‌ها به اندازه حسگر دوربین Canon 5D Mark IV یا Nikon D850 هستند. این دوربین‌ها مانت FE دارند که مخفف Full Frame E-Mount است که در گویش معمول، به آن‌ها هم مانت E گفته می‌شود. موضوع وقتی پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم سونی یک مانت دیگر با نام مانت E هم دارد که در ابتدا با دوربین‌های غیر فول ‌فریم  سونی پا به عرصه گذاشت و ما در ابتدای مقاله هم درباره آن توضیح دادیم. اما از آنجا که دوربین‌های مانت E می‌توانند لنز‌هایشان را به دوربین‌های مانت FE (یعنی فول ‌فریم ‌های سونی) هم قرض بدهند، ممکن است کاربران این دوربین‌ها را کمی سر درگم کند.

 

زیرا وقتی به دنبال لنز‌های مانت E می‌گردند ممکن است ندانند که همه لنز‌های مانت E نمی‌تواند برای آن‌ها مناسب باشد.

 

خرید لنز سونی

 

اصولاً لنز‌های مانت E برای دوربین های بدون آینه سونی با حسگر کوچک‌تر مانند Sony a6400 ساخته می‌شوند و اگرچه روی این دوربین‌های فول ‌فریم  هم نصب می‌شوند، اما یک کادر سیاه تیره رنگ دورتادور کادر ایجاد می‌شود که طبیعتاً استفاده از این لنز‌ها را روی دوربین‌های فول فریم سونی محدود می‌کند. البته دوربین‌های سونی فول فریم، یک مد برش یا Crop Mode هم دارند که تنها بخشی از میان کادر حسگر را که قابل پوشش دهی با لنز‌های APS-C است فعال نگه می‌دارد تا حداقل، لبه‌های تیره رنگ دورتادور عکس دیده نشود. اما این کار باعث افت رزولوشن دوربین می‌شود. (تقریباً شبیه به مد DX در دوربین‌های نیکون) به زودی مقاله‌ای مفصل و کامل درباره دوربین‌های سونی غیر فول ‌فریم  هم منتشر خواهیم کرد، اما فعلاً برای آشنایی بیشتر با این سیستم‌های لنز، می‌توانید به این صفحه از وب‌سایت سر بزنید. در وب‌سایت نورنگار، مقالات دیگر ما را دنبال کنید.

 

نویسنده : امیر یاری

4 دیدگاه

  • سلیمان گفت:

    سلام نکات خیلی خوبی بود و ممنون بابت زحمات شما عزیزان . ولی همونطور که میدونید کسانی که برای شکار لحظه ها به دل جنگل و طبیعت میرن نیاز به یک بادی با عمر باطری بیشتر مثلا 5000 شات و سیلینگ خیلی خوب دارند چون همیشه هوا صاف و افتابی نیست اگر در همون روز هوا ابری باشه و بارندگی رخ بده آیا دوربین سونی قابل اعتماد هست ؟ از مزیت های میرورلس به وزن و حجم کمتر اشاره کردین ایا 5000 شات را با باطری آلفا ناین سونی میشه در یک سفر داشت ؟ یا باید چندین باطری اضافی حمل کرد ؟ ( وزن اضافی ) همه میدونن که برای ثبت در ژانر حیات وحش و … به لنز های سوپر تله نیاز هست بستن یک لنز سوپر تله روی بادی آلفا ناین از نظر تعادل و هندلینگ چه مزیتهایی بر دی اس ال آر داره ؟

    • سمیرا توکلی گفت:

      سلام، لطفا برای ارتباط با کارشناسان نورنگار و مشاوره رایگان و تخصصی با شماره 0217356 تماس بگیرید.

  • نصر گفت:

    توضیحات عالی و کابردی بود، تمام نکات مورد نیاز رو به بهترین شکل ممکن بیان کردین
    موفق باشین.

  • حسنی محمدی گفت:

    سلام
    تفاوت بارز دوربینهای بدون آینه با دوربین های dslr چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه