021-7356

هر آنچه باید درباره دوربین Sony Cyber-shot RX100 VI بدانید

هر آنچه باید درباره دوربین Sony Cyber-shot RX100 VI بدانید

-مهم‌ترین تغییر دوربین سونی Cyber-shot RX100 VI  : لنز پرقدرت 24-200 میلیمتر

 

شاید مهم‌ترین تفاوت این دوربین با مدل‌های قبلی خودش را بتوان به لنز بسیار بلند آن نسبت داد. این لنز با فاصله کانونی معادل 24-200 میلیمتر و دیافراگم متغیر f/2.8-f/4.5، بلند‌ترین فاصله کانونی را در بین مدل‌های قبلی این دوربین دارد. سونی در این لنز از 15 عدسی در 12 گروه استفاده کرده است که هشت عدسی آن، از نوع آسفریکال هستند (4 تا از آن‌ها آسفریکال AA می‌باشند). نام ZEISS Vario-Sonnar T* به عنوان سازنده این لنز، نشان‌دهنده استفاده از امکانات و اپتیک بسیار قوی زایس در این دوربین کوچک است.

 

پوشش اختصاصی ZEISS T* روی عدسی‌های این لنز، از بازتاب اضافی و پراکندگی نور روی تمامی عدسی‌ها جلوگیری می‌کند تا تصویری بسیار شارپ با بیشترین غلظت و کنتراست رنگ‌ها را از خود عبور دهند.

 

باید توجه داشته باشیم که لنز مدل قبلی این دوربین، می‌توانست تا حداکثر فاصله کانونی 70 میلیمتر زوم کند و جای دادن لنزی با فاصله کانونی حداکثر 200 میلیمتر و استاندارد‌های کیفیتی زایس، در دوربینی جیبی کار چندان ساده‌ای نیست. نکته مهم دیگر درباره لرزشگیر این لنز است. طبیعتاً لنزی با فاصله کانونی 200 میلیمتر نمی‌تواند با یک لرزشگیر معمولی در نور کم کاربرد داشته باشد.

 

دوربین سونی Cyber-shot RX100 VI

 

سونی در این لنز از یک لرزشگیر اپتیکال با قدرت 4 استاپ استفاده کرده است. علاوه بر این، قابلیت اختصاصی Clear Image Zoom را برای زوم بیشتر با این دوربین نیز می‌بینیم. حالت بزرگنمایی اختصاصی Clear Image Zoom  در دوربین‌های سونی، نوعی زوم دیجیتال است که دوربین با استفاده از درون‌یابی پیکسل‌های تصویر، تعداد آن‌ها را در مرکز تصویر دو برابر می‌کند.

 

به این ترتیب، بدون اینکه کیفیت تصویر کاهش پیدا کند، بزرگنمایی تصویر تا دو برابر افزایش می‌یابد. این بزرگنمایی همراه با بزرگنمایی اپتیکال خود لنز که 16 برابر است، می‌تواند میزان بزرگنمایی کلی دوربین را به 32 برابر برساند که برای دوربینی با ابعاد جیبی مقدار بزرگنمایی قابل توجهی است.

 

البته چنین تغییراتی، بدون محدودیت هم نیست. در واقع به دلیل زوم بالای این لنز، بازترین دهانه دیافراگم این لنز نهایتاً f/2.8 است که در بالاترین زوم آن به f/4.5 می‌رسد و در مقایسه با مدل قبلی خودش که f/1.8 تا f/2.8 بود، نزدیک دو استاپ بسته‌تر است. علاوه بر این، فیلتر ND داخلی دوربین در مدل‌های قبلی نیز، در این مدل حذف شده است و نمی‌توانید در نور شدید، در کنار استفاده از دیافراگم باز، نور را کاهش دهید.

 

فوکوس روی سوژه‌های نزدیک در حالت واید با این لنز می‌تواند در حداقل فاصله 8 سانتی‌متری انجام شود. البته در صورت استفاده از انتهای بلند زوم لنز، این فاصله تا 1 متر افزایش می‌یابد.

 

دوربین سونی Cyber-shot RX100 VI

 

 

-حسگر بزرگ، کیفیت بالا

 

قدرت دوربین‌های سری RX100 سونی، در حسگر بزرگ 1 اینچی آن‌ها نهفته است. دوربین سونی Cyber-shot RX100 VI از یک حسگر 1 اینچی Exmor RS CMOS اختصاصی خود سونی استفاده می‌کند.

 

سونی سال‌هاست که یکی از مطرح‌ترین برند‌ها، در تولید حسگر دوربین‌های دیجیتال است و استفاده از این حسگر با رزولوشن 20.1 مگاپیکسل، با اندازه بزرگ، کیفیت بالای تصاویر آن را تضمین می‌کند. اندازه بزرگ این حسگر، خصوصاً برای عکاسی در نور کم بسیار کاربرد دارد و میزان نویز تصویر را بسیار کمتر از دوربین‌های کامپکت عادی می‌کند. به همین دلیل هم حساسیت این دوربین کوچک، می‌تواند از ISO 100 تا ISO 12800 بالا رود.

 

اما نکته دیگری که درباره این دوربین وجود دارد استفاده از پردازشگر بسیار قدرتمند Bionz X سونی در آن است. این پردازشگر یکی از سریع‌ترین پردازشگر‌های دوربین در جهان است که سونی معمولاً در دوربین‌های بسیار رده‌بالا و گران‌قیمت خودش (مانند سری دوربین‌های a7) از آن استفاده می‌کند. طبیعی است وقتی این پردازشگر، برای یک دوربین کوچک استفاده شود چه نتیجه‌ای دارد.

 

حالا با یک دوربین بسیار سریع روبرو هستیم. دوربین سونی Cyber-shot RX100 VI می‌تواند با سرعت 24 فریم بر ثانیه (همراه با فوکوس و نورسنجی کامل) عکس بگیرد. تصورش را بکنید. این دوربین با حسگر 1 اینچی خودش می‌تواند، در یک ثانیه، 24 بار فوکوس کند، 24 بار نورسنجی و تنظیم نور کند، 24 بار عکس بگیرد، 24 بار این عکس‌ها را ذخیره کند، و این کار را 233 بار تکرار کند. یعنی حدود 10 ثانیه این کار‌ها را به طور پیوسته انجام دهد. این تعداد در مدل قبلی این دوربین هم همین‌قدر بود، اما بافر مدل قبلی می‌توانست نهایتاً 150 عکس پی‌درپی بگیرد.

 

 

-سیستم فوکوس بسیار پیشرفته

 

سیستم فوکوس هیبریدی با 315 نقطه فوکوس تشخیص فاز در دوربین سونی Cyber-shot RX100 VI ، یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های فوکوس در بین تمام دوربین‌های کامپکت است.

 

دوربین سونی Cyber-shot RX100 VI

 

نقاط فوکوس خودکار در این دوربین 65 درصد از سطح حسگر را پوشش می‌دهند و می‌توانند با همکاری فوکوس خودکار براساس تشخیص کنتراست، هم در حالت عکاسی و هم در حالت فیلم‌برداری 4K، با سریع‌ترین حالت ممکن، فوکوس را روی سوژه قفل کرده و در صورت حرکت، آن را دنبال کند. سرعت یافتن و قفل کردن فوکوس روی یک سوژه با این دوربین، 0.03 ثانیه است و طبیعتاً در عکس‌برداری پی‌درپی می‌تواند 24 بار در ثانیه آن را انجام دهد. و ضمناً خود دوربین سونی Cyber-shot RX100 VI می‌تواند حرکت سوژه را تشخیص داده و حالت فوکوس را از روی AF-S یا AF-C روی AF-A جابجا کند.

 

 

-فیلم‌برداری قوی‌تر از 4K

 

همان‌طور که همیشه از دوربین‌های سری RX سونی انتظار داریم، دوربین سونی Cyber-shot RX100 VI هم با امکانات پیشرفته‌ فیلم‌برداری ارائه شده است. این دوربین علاوه بر امکانات عکاسی حرفه‌ای، دارای قابلیت فیلم‌برداری باکیفیت 4K نیز هست. سرعت ویدئو‌ها با این رزولوشن برابر 30 fps و حداکثر انتقال داده برابر 100 Mbps است.

 

اما نکته جالب درباره این دوربین، ضبط ویدئو‌ها با رزولوشن 5K توسط حسگر و سپس تبدیل آن از 5K به 4K است که موجب می‌شود تا ویدئو‌ها دارای کیفیت فوق‌العاده بالایی باشند. ویدئو‌های اسلوموشن در این دوربین نیز به دلیل قدرت بالای پردازشگر می‌تواند با رزولوشن Full HD 1080p، سرعت 120 فریم بر ثانیه داشته باشند و همچنین یک مد اسلوموشن هم دارد که می‌تواند با سرعت 960 فریم بر ثانیه فیلم بگیرد.

 

فیلم‌برداری HDR نیز یکی از قابلیت‌های پنهان فیلم‌برداری با دوربین سونی Cyber-shot RX100 VI است. شما می‌توانید برای استفاده از فیلم‌برداری HDR یا HLG (مخفف Hybrid Log-Gamma) از تنظیمات رنگی یا Picture Profileهای این دوربین استفاده کنید.

 

سونی این قابلیت جدید HLG را، “یک راه حل فوری و موثر برای ضبط ویدئو‌های HDR” نامیده است. پروفایل HLG Gamma می‌تواند تمام محدوده دینامیکی (فاصله گسترده نورها و تاریکی) در تصویر را در ویدئویی که ضبط می‌شود بگنجاند. البته این ویدئو‌ها روی نمایشگر پشت دوربین، بسیار بی‌رنگ و کم‌کنتراست به نظر می‌رسد. اما کافی ست دوربین را به یک نمایشگر یا LCD که از HDR پشتیبانی می‌کند وصل کنید تا تصویری اعجاب انگیز از آنچه ضبط کرده‌اید را ببینید.

 

وجود HLG و Zebra در ویدئو‌های این دوربین، نشان می‌دهد که دوربین سونی Cyber-shot RX100 VI چیزی بیشتر از یک دوربین کوچک برای فیلم‌برداری خانگی است. اما جای تعجب است با این‌همه امکانات، چرا ورودی میکروفون حرفه‌ای برای این دوربین در نظر گرفته نشده است.

 

 

-نمایشگر لمسی و تاشو

 

بالاخره دوربین سونی Cyber-shot RX100 VI به یک نمایشگر لمسی هم مجهز شد. این نخستین دوربین سونی RX100 است که نمایشگر آن با قابلیت لمسی طراحی شده است. این قابلیت برای دوربینی به این کوچکی بسیار مهم است.

 

زیرا دوربین‌های کوچک، معمولاً دکمه‌های کنترلی کمی هم دارند و وجود یک نمایشگر لمسی به معنی دسترسی راحت به تمامی منو‌ها و کنترل‌ها است. اما قابلیت لمسی در این دوربین هم صرفاً برای جابجایی بین منو‌ها یا دیدن و زوم کردن روی عکس‌ها استفاده نمی‌شود. بلکه می‌توانید با لمس کردن نمایشگر LCD در هر جایی از تصویر، بلافاصله روی آن نقطه فوکوس کنید یا شاتر دوربین را بزنید.

 

رزولوشن این نمایشگر 3 اینچی برابر 921 هزار پیکسل است و می‌توانید برای استفاده در زاویه‌های خیلی بالا یا خیلی پایین، آن را به پایین و بالا، تا کنید. ضمناً می‌توانید آن را به طور کامل (به صورت 180 درجه) رو به بالا تا کنید تا بتوانید برای ضبط ویدئو یا گرفتن عکس سلفی از خودتان از آن استفاده کنید.

 

 

-امکانات سفارشی‌سازی برای عکاسی سریع‌تر

 

یکی از لذت‌بخش‌ترین امکاناتدوربین سونی Cyber-shot RX100 VI ، رینگ چرخان دور لنز آن است که می‌توانید انواع قابلیت‌های مختلف دوربین را به آن اختصاص دهید. مثلاً می‌تواند آن را طوری تنظیم کنید که برای فوکوس دستی یا زوم استفاده شود یا حتی می‌توانید با استفاده از آن، مقدار نور تصویر را کنترل کنید. این رینگ کاملاً Click Less است، یعنی به طور کاملاً روان و بدون حرکت پله‌‌ای کار می‌کند. این قابلیت و امکان اختصاص آن به عملکرد‌های مختلف، برای عکاسان حرفه‌ای که عادت به کنترل دوربین با دو دست دارند بسیار عالی است.

 

دکمه‌های روی دوربین نیز می‌توانند به صورت جداگانه سفارشی سازی شده و نزدیک به 40 عملکرد مختلف برای هر کدام از آن‌ها قابل انتخاب است. همچنین فلاش و منظره‌یاب دوربین نیز می‌توانند در مواقع نیاز از داخل بدنه بیرون آمده و دوباره به داخل بدنه باز گردند.

 

 

-منظره‌یاب چشمی فوق‌العاده پیشرفته

 

منظره‌یاب الکترونیکی 0.39 اینچی این دوربین دارای رزولوشن 2.36 میلیون نقطه و تکنولوژی پیشرفته XGA OLED سونی است. این نمایشگر تصویری بسیار شفاف و باکیفیت از کادر تصویر را نمایش می‌دهد و همانند پوشش خود لنز دوربین، دارای پوشش Zeiss T* است که از بازتاب‌های اضافی جلوگیری می‌کند. این نمایشگر با استفاده از یک دکمه مخصوص در کنار بدنه، بیرون آمده و بلافاصله فعال می‌شود و بعد از استفاده هم می‌توانید آن را به راحتی در داخل بدنه فشار دهید.

 

دوربین سونی Cyber-shot RX100 VI

 

 

-قابلیت‌های WiFi، NFC و GPS

 

قابلیت WiFi روی این دوربین به شما امکان می‌دهد تا علاوه بر ارسال سریع عکس‌ها و ویدئو‌ها از طریق تلفن‌های همراه هوشمند یا تبلت روی شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، بتوانید تمامی محتوایی که با دوربینتان ثبت می‌کنید را نیز هم‌زمان روی یک کامپیوتر که به WiFi دوربین وصل شده است، بکاپ بگیرید.

 

اتصال این دوربین به تلفن‌های همراه هوشمند از طریق نرم‌افزار مخصوص سونی انجام می‌شود. در صورتیکه گوشی یا تبلت شما اندرویدی است و از قابلیت NFC یا Near Field Communication پشتیبانی می‌کند، کافیست که آن را به دوربین نزدیک کنید تا بلافاصله همدیگر را شناخته و به هم متصل شوند.

 

دوربین‌هایی از این دست معمولاً به عنوان یک گزینه خوب برای عکاسی سفری محسوب می‌شوند. در صورتیکه در سفر عکاسی می‌کنید، قابلیت GPS این دوربین، امکان تگ کردن موقعیت مکانی که در آن‌ها عکس گرفته‌اید را دارد. بنابراین می‌توانید به راحتی موقعیت عکس‌های مسیر و عکس‌هایی که در هر نقطه از سفر گرفته‌اید را روی نقشه ببینید. فقط کافیست برنامه PlayMemories خود سونی را باز کنید تا مکان هر عکس را به شما نشان دهد.

 

دوربین سونی Cyber-shot RX100 VI

 

 

-یک دوربین، صدها کاربرد

 

طبیعتاً دوربینی با این امکانات را نمی‌توان یک دوربین خانگی یا سفری نامید. امکانات این دوربین بسیار فراتر از دوربین‌های عمومی و کوچکی است که ما معمولاً در بازار می‌بینیم. شاید بتوان دوربین سونی Cyber-shot RX100 VI را دوربین دوم عکاسان حرفه‌ای در نظر گرفت که هرکجا که امکان استفاده از دوربین‌های DSLR رده بالای خود را ندارند، می‌توانند آن را روشن کرده و کیفیتی بسیار بالا و قابل قبول را از آن انتظار داشته باشند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه