021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بررسی اولیه دوربین سونی FX30

بررسی اولیه دوربین سونی FX30

بررسی اولیه دوربین سونی FX30

Sony FX30 یک دوربین فیلمبرداری Super 35 / APS-C است که هدف آن تولید فیلم در مقیاس کوچک و رسانه های اجتماعی است. این در اصل یک نسخه 26 مگاپیکسلی APS-C از FX3 است و نوید تولید سطح بالایی را با قیمتی قابل دسترس‌تر می‌دهد.

 

 

مشخصات کلیدی

  • نمونه برداری بیش از حد UHD 4K (ضبط 6K) تا 60p
  • ضبط UHD 4K/120p با برش 1.62x اضافی
  • تثبیت کننده تصویر درون بدن
  • ضبط 10 بیتی 4:2:2 یا 4:2:0 در قالب‌های انتخابی AVC مبتنی بر H.265 یا H.264
  • مشخصات رنگ S-Cineton
  • S-Log3 با LUT های قابل آپلود برای پیش نمایش یا اعمال بر روی فیلم
  • خروجی ویدیوی خام 16 بیتی
  • بدون مکانیزم شاتر مکانیکی
  • لامپ های تالی جلو و عقب

 

سونی می‌گوید این دوربین به گونه‌ای طراحی شده است که در مقایسه با گوشی‌های هوشمند، کیفیت تولید را افزایش دهد و به سطح بالاتری از درجه‌بندی رنگ و گردش کار پس از تولید دسترسی داشته باشد که در غیر این صورت ممکن است به دوربین گران‌تری نیاز داشته باشد. سونی به جای تلاش برای ساخت یک مدل هیبریدی از یکی از دوربین های عکاسی خود، در عوض تصمیم به ساخت یک دوربین اختصاصی تری برای تولید فیلم گرفته است.

FX30 از اکتبر 2022 با قیمت پیشنهادی 1799 دلار فقط برای بدنه (به عنوان FX30B) یا 2199 دلار با آداپتور/دسته بالایی XLR در دسترس خواهد بود.

Sony FX30 initial review

ایده پشت FX30 این است که دسترسی به جریان کاری را فراهم کند که یا از طریق استفاده از نمایه نیمه نهایی S-Cinetone یا گزینه های Log 10 بیتی، به کاربران این فرصت را می دهد تا نتایج درجه بندی رنگی با ظاهری حرفه ای ایجاد کنند.

Sony FX30 initial review

FX30 مبتنی بر حسگر 26 مگاپیکسلی BSI است. این شرکت پیشنهاد می‌کند که این لزوماً همان سنسوری نیست که قبلاً در دوربین‌های دیگر استفاده می‌شود (احتمالاً اشاره به مدل‌های Fujifilm و Ricoh است) و مشخصات دوربین نشان می‌دهد که می‌تواند سنسور خود را کمی سریع‌تر از سنسوری که تا به حال دیده‌ایم بخواند. اکنون. همانند اکثر سنسورهای مدرن سونی، این سنسور دارای یک طراحی بهره تبدیل دوگانه است که ISO پایه با دامنه دینامیکی گسترده و حالت بهره دوم درون پیکسلی با DR کمتر اما نویز کمتر را ارائه می دهد.

Sony FX30 initial review

گام بهره بالای ISO پایه

 

حالت رنگ STd / HLG ISO 100 ISO 320

S-Cineton ISO 125 ISO 400

S-Log3 ISO 800 ISO 2500

Sony FX30 initial review

این سنسور فیلم UHD 4K خود را از برش 6K حسگر 6.2K عریض خود می گیرد، به این معنی که یک برش جزئی 1.04 برابر وجود دارد. برش بسیار مهم تر در حالت 120p انجام می شود، جایی که دوربین به ناحیه 3840 x 2160 از سنسور برش می دهد و برش 1.62x را ارائه می دهد. مانند همیشه در مورد کراپ، یافتن لنزی که زاویه دید وسیعی ارائه می دهد و همچنین کیفیت تصویر را کاهش می دهد، دشوارتر می کند، زیرا از ناحیه بسیار کوچکتری از سنسور استفاده می کنید (تنها کسری بزرگتر از یک تراشه نوع 1). نرخ فریم سریع‌تر مورد نیاز برای عکسبرداری 120p را اضافه کنید و حالت 120 احتمالاً در موقعیت‌های با نور محدود بسیار پر سر و صدا خواهد بود.

 

مانند چندین دوربین اخیر سونی، و همچنین لرزشگیر داخلی دوربین (مکانیکی و/یا دیجیتال)، دوربین متادیتای ژیرو خود را در کنار فیلم ضبط می‌کند و به شما امکان می‌دهد تصحیح را در پست اعمال کنید، جایی که می‌توانید تجارت را به خوبی تنظیم کنید. بین برش در فیلم و پایداری کلیپ پردازش شده ایجاد شده است.

اشکال این کار این است که شما باید کلیپ های ویدیویی خود را از طریق نرم افزار Catalyst سونی دوباره پردازش کنید. یک نسخه رایگان از این s/w با مجموعه ویژگی های محدود وجود دارد، اما حداقل در مک، ما دریافتیم که سریع ترین یا پایدارترین تجربه را ارائه نمی دهد. سونی می‌گوید پلاگین «Catalyst Prepare» برای نرم‌افزار Premiere Pro Adobe در دسترس خواهد بود.

FX30 از یک حسگر افزایش تبدیل دوگانه استفاده می‌کند و تنها با استفاده از تنظیمات ISO پایه یا مرحله بهره اضافی، روش «Cine EI» را برای نمایش ارائه می‌دهد.

FX30 حالت های Cine EI (شاخص نوردهی) را برای عکاسی Log ارائه می دهد که اخیراً به FX3 اضافه شده است. اینها جایگزینی برای سیستم سنتی ISO ارائه می‌دهند که همیشه سطح تقویت را در یکی از حالت‌های بهینه آن ثابت نگه می‌دارد (چه در حالت ISO پایه یا در حالت بهره بالای سنسور بهره تبدیل دوگانه). سپس می‌توانید EI را تنظیم کرده و نوردهی را افزایش دهید تا سایه‌های تمیزتری ایجاد کنید یا نوردهی را برای گرفتن نقاط برجسته‌تر کاهش دهید، در حالی که پیش‌نمایش روی صفحه همچنان صحنه را به‌طور صحیح در معرض نور قرار می‌دهد.

 

عکسبرداری EI (شاخص نوردهی)

حالت «Easy EI» همین کار را انجام می‌دهد، اما اگر نوردهی را خیلی دور از حالت پایه کاهش دهید، به‌طور خودکار بین حالت بهره پایین و بالا تغییر می‌کند.

ابرداده‌های این حالت‌ها در فایل نوشته می‌شوند تا نرم‌افزار سازگار بداند که چگونه فیلم را روشن یا تاریک می‌کند. با این حال، در بسیاری از نرم افزارهای NLE، به سادگی به عنوان یک فیلم ISO پایه با نوردهی بیش از حد یا کمتر ظاهر می شود، که پس از آن باید تیره یا روشن کنید تا نتیجه مورد نظر خود را به دست آورید.

 

LUT ها به عنوان نمایه های تصویری

FX30 به شما امکان می دهد LUT های سفارشی (جدول جستجو) را با انتخاب نحوه استفاده از آنها آپلود کنید. گزینه مرسوم استفاده از آنها برای ارائه یک پیش‌نمایش «تصحیح‌شده» قابل‌فهم‌تر در حین فیلم‌برداری Log، اولین گزینه است، اما همچنین قابلیت اعمال LUT به‌گونه‌ای که گویی یک نمایه تصویر است: اعمال تنظیمات رنگ و تن LUT وجود دارد. مستقیم به فیلم اساساً این بدان معنی است که شما می توانید “نگاه های” سفارشی را در دوربین آپلود کنید و آنها را مستقیماً اعمال کنید، نه اینکه مجبور باشید LUT را به عنوان بخشی از فرآیند ویرایش اعمال کنید. کار کردن با این روش انعطاف‌پذیری را در مرحله ویرایش کاهش می‌دهد، اما همچنین به شما امکان می‌دهد فیلمی را با ظاهر دلخواهتان که از قبل آماده شده است، خروجی بگیرید.

 

جبران تنفس

سنسور 6K دوربین به آن فضایی برای برش می‌دهد و امکان اجرای عملکرد «جبران تنفس» سونی را برای استفاده با برخی از لنزهای جدیدتر سونی فراهم می‌کند. این لنزهایی را که با فوکوس نزدیکتر از بی نهایت، زاویه دید آنها تغییر می کند، اصلاح می شود. دوربین عریض‌ترین نمای لنز را برش می‌دهد تا با باریک‌ترین آن مطابقت داشته باشد، و سپس با فوکوس کردن لنز، مقدار برش را تنظیم می‌کند تا اطمینان حاصل شود که هنگام فوکوس، عکس بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی نمی‌کند.

علاوه بر این که FX30 یک گزینه در دوربین است، اکنون تمام اطلاعات لازم در مورد موقعیت فوکوس را در فایل های ویدئویی خود می نویسد، به این معنی که اکنون می توان با استفاده از نرم افزار “Catalyst” سونی، جبران تنفس را پس از این واقعیت اعمال کرد. هنوز گزینه استفاده از حالت درون دوربین و اعمال مستقیم آن در هنگام فیلمبرداری وجود دارد.

 

خروجی ویدیوی خام 16 بیتی

مانند FX3 و a7S III، سونی تبلیغ می‌کند که دوربین از طریق سوکت HDMI، ویدیوی Raw 16 بیتی تولید می‌کند. ارزش این را دارد که با کمی نمک مصرف کنید. تقریباً می‌توانیم مطمئن باشیم که سنسور از یک بازخوانی 12 بیتی فیلم می‌گیرد. فرآیند ترکیب داده‌های 12 بیتی 6K در خروجی 4K، اطلاعات سطح پیکسلی بیش از 12 بیت تولید می‌کند، اما احتمالاً برای نیاز به کدگذاری 16 بیتی کافی نیست. همانطور که همه چیز وجود دارد، هیچ ضبط کننده خارجی نمی تواند 16 بیت خام را ضبط کند، بنابراین در پایان فرآیند دوباره به 12 بیت تبدیل می شود.

هنگامی که یک دوربین با مشخصات تولید و یک Atomos Ninja V+ در یک مکان داشته باشیم، سعی می‌کنیم نگاه دقیق‌تری به داده‌هایی داشته باشیم که از طریق این جریان «خام» منتشر می‌شوند (ویدئوی «خام» لزوماً ندارد ارتباط نزدیکی با داده های حسگر که ما در عکاسی عکس عادت داریم).

 

مقایسه

احتمالاً تصادفی نیست که سونی FX30 (با آداپتور XLR) را دقیقاً در همان سطح پاناسونیک Lumix DC-GH6 قیمت گذاری کرده است، با توجه به اینکه سری GH مدت‌هاست که ابزار تولید ویدیو با بودجه کم بوده است. تصمیم برای کاهش چشمگیر پاناسونیک، فقط بدنه، یک حرکت تهاجمی است.

با توجه به تجربه ما از X-H2S فوجی فیلم، ما فکر می کنیم که ارزش آن را دارد که سونی جدید را در کنار گزینه هیبریدی متمرکزتر فوجی فیلم در نظر بگیریم.

FX30 رویکرد متفاوتی نسبت به FX3 دارد: استفاده از برش 6K از یک سنسور 6240 پیکسلی به جای استفاده از عرض کامل یک سنسور 4240 پیکسلی. هر دو دوربین به یک منطقه بومی 3840 x 2160 پیکسل برش می‌دهند تا به اندازه کافی سریع خوانده شود تا 4K/120p ارائه شود، اما تعداد پیکسل‌های بالاتر FX30 به این معنی است که این برش بسیار مهم‌تر است (از یک سنسور کوچکتر).

هر چهار دوربین راه‌های مختلفی برای عکس‌برداری ارائه می‌کنند – از جمله گزینه‌هایی مانند گیت باز (ضبط با سنسور کامل)، ProRes، H.265 یا H.264 capture، Log و گزینه‌های خروجی نزدیک به نهایی – که این جدول در نهایت شامل می‌شود. اطلاعات زیاد. تعداد بسیار کمی از کاربران به تمام حالت‌هایی که هر یک از این دوربین‌ها ارائه می‌دهند نیاز خواهند داشت، و اکثر آنها فقط به یک زیر مجموعه شخصی از ویژگی‌ها نیاز دارند.

آنچه باید واضح باشد این است که FX30 مجموعه‌ای قوی از مشخصات ویدیویی، از جمله طیف گسترده‌ای از حالت‌های رنگی و فرمت‌های خروجی را با قیمت بسیار گزاف ارائه می‌دهد. چیزی که به تصویر کشیدن در جدولی مانند این دشوار است این است که شامل پیاده سازی فوکوس خودکار بسیار قابل اعتمادتر و انعطاف پذیرتر از رقبای خود در اینجا است، با الگوریتم های ردیابی پیچیده که با تشخیص فاز روی حسگر ترکیب میشود تا تجربه فوکوس خودکار قابل اعتماد‌تری را نسبت به دو مورد دیگر ارائه دهد. 

بدن و هندلینگ

FX30 دقیقاً همان بدنه FX3 را دارد، به این معنی که تمام قفس ها و لوازم جانبی طراحی شده برای مدل فول فریم نیز با دوربین Super35/APS-C مطابقت دارند. سونی ساختار را به‌عنوان محصور در گرد و غبار/رطوبت توصیف می‌کند که مناسب یک ابزار تولید ویدیو است (اگرچه آداپتور XLR اینطور نیست).

در عکس‌ها شبیه یک دوربین سری a6x00 به نظر می‌رسد: مکعبی با دستگیره دستی بیرون زده در سمت راست. اما تفاوت زمانی آشکار می شود که شما واقعاً با یکی از آنها روبرو می شوید: کمی بزرگتر و به طور قابل توجهی سنگین تر / متراکم تر است.

کنترلر چهار طرفه

 

مجموعه ای از سوراخ های 1/4-20 (به سبک سه پایه) در سراسر بدنه برای نصب لوازم جانبی یا برای نصب دوربین پراکنده شده است. گزینه‌ها شامل آداپتور/دسته بالایی XLR است که به‌صورت استاندارد با FX3 گران‌تر ارائه می‌شود، که دو سوراخ نصب را در دو طرف کفشک ایجاد می‌کند تا اطمینان حاصل شود که همه چیز به طور ایمن نصب شده است.

 

تفاوت بزرگ دیگر، در مقایسه با مدل‌های عکاسی سری APS-C آلفا، ارائه شماره‌گیر جلو است. این به این معنی است که می توانید سرعت شاتر، مقدار دیافراگم و ISO/EI را مستقیماً تنظیم کنید و کار را بسیار سریع و آسان می کند.

کنترلر چهار طرفه به ویژگی هایی مانند گورخرها و فوکوس پیک دسترسی مستقیم می دهد. با فشار دادن جهت رو به پایین، سرعت شاتر در مقدار فعلی آن قفل می شود و هر عددی که روی آن تنظیم شده است غیرفعال می شود. یک عملکرد قفل جداگانه وجود دارد که با فشار طولانی دکمه Fn، این فشارهای جهت دار یا همه شماره گیری ها یا همه موارد فوق را غیرفعال می کند. اینها یک راه عالی برای جلوگیری از عملیات ناخواسته هنگام عکسبرداری هستند، اما ارزش توجه به این تمایز را دارد.

Sony FX30 initial review

 

علاوه بر این، شش دکمه عملکرد سفارشی شماره گذاری شده وجود دارد که هر کدام را می توان به طور جداگانه برای فیلمبرداری و عکسبرداری پیکربندی کرد. مهمتر از همه، هر یک از آنها را می توان برای شروع ضبط ویدیو تنظیم کرد، به این معنی که اگر دوربین در یک دکل دفن شده یا روی یک گیمبال نصب شده باشد، می توانید در دسترس ترین دکمه را انتخاب کنید.

این رابط با دوربین های اخیر سونی سازگار است اما با بیت های اضافی اضافه شده در بالا. بنابراین با فشار دادن دکمه Fn یک منوی Fn قابل تنظیم ظاهر می شود که برای هرکسی که در دهه گذشته از سونی استفاده کرده است آشنا خواهد بود. این به طور جداگانه برای حالت های فیلم و عکس قابل تنظیم است. علاوه بر این، تب دوم منوی اصلی شامل یک نمایشگر وضعیت دو صفحه ای است که از آن همه تنظیمات کلیدی ضبط قابل انتخاب و تنظیم هستند.

 

باتری

FX30 از همان باتری NP-FZ100 مانند اکثر مدل های آلفای بزرگتر خود استفاده می کند. دوربین های سونی در کاهش طول عمر مناسب از این باتری ها بسیار خوب عمل کرده اند، اما هنوز آماری برای عملکرد FX30 ارائه نشده است. همانطور که انتظار دارید، در صورت تمایل می توانید دوربین را از طریق USB تغذیه کنید، تا زمانی که یک باتری در دوربین وجود داشته باشد.

 

برداشت های اولیه

برخلاف FX3، آداپتور/دسته بالایی XLR با FX30 همراه نیست. همچنین میکروفون نشان داده شده با آداپتور همراه نیست.

من هنوز فرصتی برای بیرون رفتن و گرفتن فیلم های زیادی با FX30 نداشته ام، بنابراین درک کاملی از نحوه عملکرد آن به عنوان یک ماشین تولیدی ندارم، اگرچه متوجه شده ام که تقریباً بلافاصله تنظیمات شماره گیری را دوست دارم. به همین ترتیب، تب تنظیمات اصلی در منوهای دوربین راه خوبی برای مشاهده و تنظیم تنظیمات دوربین است. جای تاسف است که هیچ گزینه ای برای دسترسی به آن از طریق دکمه های Fn یا DISP وجود ندارد، به جای اینکه بخشی از سیستم منوی اصلی باشد.

Sony FX30 initial review

همانطور که نمودار مقایسه بالا سعی می کند روشن کند، مشخصات آن با برخی از بهترین دوربین های هیبریدی زیر 4000 دلار قابل رقابت است، با گزینه ای برای عکاسی 4K/60، برگرفته از فیلم برداری 6K، از تقریباً تمام عرض سنسور. برداشت اولیه ما این است که شاتر نوردی آن به خوبی کنترل می‌شود، حتی اگر نتواند با سرعت سنسور کوچک‌تر GH6، چیپ Stacked CMOS در X-H2S یا سنسور با وضوح پایین‌تر در FX3 برابری کند.

سونی می‌گوید تلاش می‌کند تا دسترسی آسان به جریان‌های کاری که توسط تولیدات حرفه‌ای برای درجه رنگ استفاده می‌شود را با استاندارد بالا فراهم کند. این به این معنی است که شامل نمایه S-Cinetone و گزینه ای برای اعمال مستقیم LUT های آپلود شده، به جای ارائه صرفاً امکان ضبط Log. این واقعاً تنها گزینه اعمال LUT های سفارشی مستقیماً روی فیلم است که آن را از همتایان خود متمایز می کند و وقتی LUT دارید، استفاده از آن در اکثر نرم افزارهای ویرایش دقیقاً کار بزرگی نیست، بنابراین این تفاوت بزرگی نیست.

یک سری از حالت‌های FX30 به شما امکان می‌دهند اگر فیلم را از طریق نرم‌افزار Catalyst سونی اجرا کنید، از جمله حالت EI، زمانی که نرم‌افزار باید تشخیص دهد که شما چقدر نور برنامه‌ریزی کرده‌اید که فیلم ظاهر شود، کنترل بیشتری به دست آورید. به طور مشابه، توانایی انتخاب به‌عنوان یک تعادل بین برش در مقابل اثربخشی برای تثبیت‌کننده تصویر و تصحیح تنفس فوکوس یک ویژگی خوب است، اما بیشتر شما را به سمت استفاده از Catalyst سوق می‌دهد.

من تجربیات خوبی با Catalyst نداشتم و از اضافه کردن مرحله دیگری به گردش کار خود بیزارم (مثلاً). اما حداقل به این معنی است که سونی می‌تواند سعی کند کارها را ساده‌تر کند، یا سطح بیشتری از کنترل را فراهم کند و به گونه‌ای باشد که اگر بخواهید آن را نادیده بگیرید و منحصراً به NLE موجود خود پایبند باشید، وضعیت بدتری برای شما ایجاد نکند. همچنین یک پلاگین Catalyst برای Adobe Premiere وجود دارد که ممکن است دوباره تجربه بهتری نسبت به آنچه تاکنون داشته ام ارائه دهد.

چیزی که FX30 را برجسته می کند این است که چقدر روی دوربین فیلمبرداری بودن تمرکز دارد. بدنه بدون منظره یاب آن نه تنها ویدئو محورتر از همتایان مستقیم خود است، بلکه هیچ شاتر مکانیکی نیز ندارد، بنابراین نمی‌خواهد با X-H2S در بخش هیبریدی رقابت کند.

دوربین جدید با استقامت به کمک فن و توانایی استفاده از قفس و لوازم جانبی طراحی شده برای FX3، گزینه قدرتمند دیگری را ارائه می‌کند که فاصله بین هیبریدی‌های مشتق شده از عکس‌ها مانند GH6 و X-H2S و مدل‌هایی مانند FX3 و Canon را پر می‌کند. EOS R5C که بیشتر ریشه در دوربین های سینمای سازندگان مربوطه دارند. فیلمسازان در مقیاس کوچک هرگز انتخاب زیادی نداشته اند. و با توجه به قیمت FX30، به نظر می رسد سونی خریداران GH را مستقیماً مورد توجه خود قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *