021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

راهنمای شروع عکاسی منظره برای مبتدی‌ها

راهنمای شروع عکاسی منظره برای مبتدی‌ها

عکس‌های طبیعت ممکن است خیلی وسوسه کننده باشند و در صورتی که به درستی این کار را انجام دهید، افرادی که عکس شما را مشاهده می‌کنند به آن مکان منتقل می‌شوند. آن‌ها می‌توانند هوای پاک کوهستان یا گرمای بیابان را احساس کنند. ممکن است از خودتان بپرسید که چطور می‌توانم چنین عکس‌هایی بگیرم یا بگوئید که شروع عکاسی منظره خیلی سخت است، آیا من برای این کار مناسب هستم؟ امیدواریم در این مقاله بتوانیم به این سوال و چند سوال دیگر در مورد شروع عکاسی منظره پاسخ دهیم. حقیقت این است که عکاسی منظره اصلا سخت نیست اما به صبر و از خود گذشتگی زیادی نیاز دارد. برای انجام این سبک عکاسی معمولا باید خیلی زودتر از طلوع آفتاب از خواب بیدار شوید و تا ساعت‌ها بعد از غروب آفتاب هم بیدار بمانید. همچنین باید تجهیزات خودتان را هم به خوبی بشناسید. با ما همراه باشید.

پیدا کردن لوکیشن مناسب برای شروع عکاسی منظره

بسته به اینکه کجا زندگی می‌کنید، ممکن است نیاز باشد چند ساعت رانندگی کنید تا بتوانید عکس‌های منظره‌ی فوق‌العاده‌ای بگیرید. البته ممکن است لوکیشن خیلی هم از شما دور نباشد. کاری که خیلی از عکاس‌ها قبل از شروع انجام می‌دهند این است که از طریق گوگل به دنبال مناظر دراماتیک و زیبا می‌گردند. برخی اوقات ممکن است با این کار چشم‌اندازهایی را پیدا کنید که قبلا نمی‌دانستید در منطقه وجود دارند و بدین ترتیب به یک ایده کلی از عکس‌هایی که می‌توانید بگیرید خواهید رسید. همچنین می‌توانید از طریق 500px یا فلیکر هم به دنبال لوکیشن‌های مناسب برای عکاسی بگردید. اسم مکانی که قصد دارید از آن بازدید کنید را وارد کنید و ببینید چه نتایجی به شما نمایش داده خواهد شد. با این کار می‌توانید عکس‌هایی که قرار است بگیرید را محدود کنید. ممکن است شما بخواهید از بالای کوه‌ها با منظره‌ی شهر عکاسی کنید یا یک منظره دریایی و یا حتی جنگلی عکاسی کنید.

پس از اینکه دقیقا متوجه شدید که قرار است چه عکسی بگیرید باید نوع نور را هم مشخص کنید. ابزاری که ما استفاده از آن را به شدت پیشنهاد می‌کنیم، نرم‌افزار  The Photographer’s Ephemeris است. نکته جالبی که ما در مورد این نرم‌افزار دوست داریم، این است که شما می‌توانید یک لوکیشن را روی نقشه انتخاب کنید و بلافاصله محل طلوع و غروب آفتاب و همچنین طلوع ماه را مشاهده کنید. این نرم‌افزار جهت خورشید و زمان وقوع طلوع و غروب آفتاب را هم نمایش خواهد داد و به همین خاطر می‌توانید به صورت دقیق مشخص کنید که چه زمانی از روز نور در بهترین حالت خودش قرار دارد و برای عکس موردنظر خودتان برنامه‌ریزی کنید.

دوره آموزش عکاسی با استاد افشین بختیار در آکادمی نورنگار

بهترین زمان روز برای شروع عکاسی منظره

شروع عکاسی طبیعت

ساعت طلائی بهترین زمان ممکن برای عکاسی منظره است. همچنین شما می‌توانید از ساعت آبی هم برای خلق عکس‌های خیلی خوب استفاده کنید. ساعت آبی بهترین زمان برای عکاسی از مناظر شهری است و نور لامپ‌های شهری به خوبی در تضاد با آسمان آبی قرار خواهد گرفت. اما ساعت طلائی در اینجا راهنمای شما خواهد بود. شما باید برای استفاده از این ساعت در زمان طلوع و غروب آفتاب عکاسی کنید اما باید از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید. هیچ چیز بدتر از این نیست که به لوکیشن برسید و متوجه شوید که خورشید در حال غروب است و سوژه‌ی شما در سایه قرار گرفته است. در صورت امکان یک روز قبل و دقیقا در ساعتی که قرار است عکاسی کنید، از صحنه بازدید کنید و حرکت نور را به دقت دنبال کنید. با این روش به صورت دقیق می‌دانید که چگونه باید محل قرارگیری تجهیزات خودتان را انتخاب کنید.

تجهیزات موردنیاز برای عکاسی منظره

دوربین

مطمئنا دوربین بخش خیلی مهمی از تجهیزات مورد نیاز برای شروع هر سبکی است اما برای شروع عکاسی منظره به یک دوربین 40 مگاپیکسلی نیاز ندارید. شما می‌توانید با هر دوربین DSLRای با رزولوشن 10 مگاپیکسل و بیشتر به عکاسی بپردازید. دلیل اینکه نمی‌توانید از یک دوربین 4 مگاپیکسلی برای این سبک از عکاسی استفاده کنید، این است که ممکن است یک عکس خیلی خوب از یک منظره بگیرید و بعد از آن دوست داشته باشید عکس خودتان را چاپ کنید و به دیوار آویزان کنید. اما در صورتی که رزولوشن تصویر خیلی کم باشد، چاپ عکس در ابعاد بزرگ خیلی سخت خواهد بود.

سه پایه

سه پایه یکی دیگر از وسایل ضروری برای شروع عکاسی منظره است. در صورتی که در زمان طلوع یا غروب آفتاب عکاسی می‌کنید، مقدار نور موجود در صحنه خیلی کم خواهد بود. شما باید با سرعت شاترهای طولانی‌تر عکاسی کنید و دوربین خودتان را برای این کار روی یک پایه قرار دهید. یک سه پایه مقاوم تاثیر زیادی در تصاویر شما خواهد داشت. نکته جالب در مورد سه پایه این است که پس از اینکه شما ترکیب بندی عکس خودتان را انجام دادید، دیگر نیازی نیست که نگران ترکیب‌بندی باشید و می‌توانید تا زمانی که سه پایه را حرکت نداده‌اید به عکاسی ادامه دهید.

[relatedpost post =”145976″]

ریموت تریگر کابلی

ریموت تریگر آزادی عمل خیلی بیشتری در زمان عکاسی در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید به سادگی آن را در دست بگیرید، از دوربین دور شوید و هر موقع که دوست داشید شاتر را فشار دهید. همچنین در این حالت به جای اینکه فقط منظره یاب را نگاه کنید، می‌توانید تمام صحنه را ببینید. مطمئن شوید وقتی که فوکوس را به دست آوردید، دوربین را روی فوکوس دستی قرار دهید و یا از فوکوس دکمه پشتی استفاده کنید (به خصوص اگر در زمان غروب آفتاب عکاسی می‌کنید). در صورتی که این کار را نکنید ممکن است با تاریک شدن هوا دوربین برای به دست آوردن فوکوس به دردسر بیافتد و زمان زیادی از شما هدر برود. بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق در حالی که نور صحنه مناسب است فوکوس دوربین را به خوبی انجام دهید، دوربین را روی فوکوس دستی قرار دهید و سپس به عکاسی بپردازید.

فیلتر

شروع عکاسی طبیعت

از مدت‌ها قبل فیلترهای ND یکی از پر استفاده‌ترین فیلترها برای عکاسی منظره بوده‌اند. این موضوع هنوز هم وجود دارد اما در سال‌های اخیر عکاس‌ها بیشتر به عکس‌های ترکیبی روی آورده‌اند. این بدین معنی است که شما ابتدا نوردهی را برای قسمت‌های روشن صحنه انجام می‌دهید، یک عکس می‌گیرید و دوباره نوردهی را برای قسمت‌های تاریک انجام می‌دهید و یک عکس دیگر می‌گیرید. در اکثر مواقع بخش روشن تصویر آسمان و بخش تاریک نیز پیش زمینه خواهد بود. سپس در فتوشاپ می‌توانید بخش‌هایی که به خوبی نوردهی شده‌اند را با هم ترکیب کنید. این تکنیک در شرایطی که نوردهی صحنه خیلی پیچیده است کمک زیادی به شما می‌کند و حتی می‌تواند خیلی بهتر از فیلتر عمل کند. می‌توانید از هر دو روش هم استفاده کنید. برای مثال چند عکس با فیلتر بگیرید و چند عکس هم با مقادیر نوردهی مختلف بگیرید و ببینید کدام عکس‌ها بهتر هستند.

[relatedpost post =”149128″]

موضوع مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که سعی کنید زمانی که بیرون هستید بهترین عکس‌های ممکن را بگیرید. هیچ چیزی بدتر از این نیست که پس از یک روز سخت به خانه برگردید و مطمئن شوید به دلیل نوردهی نامناسب هیچ کدام از عکس‌هایی که گرفته‌اید درست از آب درنیامده‌اند. انجام نوردهی درست در زمان عکاسی کلید رفع این مشکل است. البته این کار به کمی تمرین نیاز دارد و ممکن است عکس‌های اولی که می‌گیرید خیلی خوب از آب درنیایند. اما به تمرین ادامه دهید و نا امید نشوید. پس از مدتی یاد می‌گیرید که چطور نور را ببینید، چطور از فیلترهای مختلف استفاده کنید و چطور به خوبی نوردهی را انجام دهید.

لنز

در صورتی که قصد شروع عکاسی منظره را دارید ممکن است برای شما سوال باشد که چه نوع لنزی برای این سبک لازم است؟ در اکثر مواقع یک لنز واید بهترین گزینه برای عکاسی منظره است. برای اینکه عکس شما وسیع و باشکوه به نظر برسد باید سعی کنید تا جای ممکن صحنه‌ی پیش رو را در آن بگنجانید و چه چیزی بهتر از یک لنز واید می‌تواند این افکت را خلق کند؟ مراقب باشید که از لنزهای فیش‌آی استفاده نکنید زیرا اعوجاج ناشی از این نوع لنز اصلا برای عکاسی منظره مناسب نیست. زمانی که شما از یک لنز واید استفاده می‌کنید بهتر است چیزی داخل پیش زمینه داشته باشید که لنگرگاه تصویر شما باشد. البته در صورتی که چنین چیزی هم داخل پیش زمینه نداشته باشید مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد و باز هم می‌توانید عکس‌های خیلی خوبی بگیرید اما عکس‌هایی که در پیش زمینه آن‌ها عنصر جالبی وجود دارد بهتر عمل خواهند کرد. همچنین ممکن است دوست داشته باشید به عکاسی منظره با لنز زوم بپردازید. این موضوع نیز شدنی است اما نه برای همه‌ی صحنه‌ها. آن را امتحان کنید و در صورتی که متوجه شدید نمی‌توانید عکس‌های خوبی با آن بگیرید دوباره به سراغ لنزهای واید بروید.

تنظیمات مورد نیاز برای شروع عکاسی منظره

تنظیمات نوردهی

شروع عکاسی طبیعت

هیچ فرمولی برای ثبت بهترین عکس منظره وجود ندارد اما چند گایدلاین کلی وجود دارد. اول از همه اینکه تمامی عناصر صحنه باید در فوکوس باشند. این بدین معنی است که دیافراگم شما باید چیزی مثل f/8، f/11 یا f/16 باشد. پس از اینکه دیافراگم مورد نیاز خودتان را پیدا کردید هم می‌توانید سرعت شاتر را بسته به آن انتخاب کنید. ممکن است نیاز باشد سرعت شاترتان را تا چند ثانیه کاهش دهید تا یک عکس با نوردهی مناسب داشته باشید. این موضوع اصلا مشکلی ندارد و حتی باعث زیباتر شدن تصویر هم می‌شود. زمانی که آب یا ابرهای روان داخل عکس خودتان داشته باشید، عکاسی با نوردهی طولانی کمک زیادی به تصاویر شما می‌کند. در این شرایط آب و ابرها روان و ابریشمی شکل خواهند شد. برخی اوقات ممکن است برگ درخت‌های منظره‌ی شما هم با نسیم حرکت کنند و تاری ناشی از این موضوع هم می‌تواند به زیباتر شدن تصاویر شما کمک کند.

یکی دیگر از موضوعاتی که باید در زمان شروع عکاسی منظره مراقب آن باشید ایزو است. توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان با ایزو خودکار عکاسی نکنید. این کار، به خصوص در غروب آفتاب باعث مشکلات خیلی زیادی برای شما خواهد شد. دوربین شما متوجه کاهش نور خواهد شد و سعی می‌کند نور از دست رفته را با افزایش ایزو جبران کند و این کار باعث افزایش نویز دیجیتال تصویر خواهد شد. ایزو دوربین را روی پائین‌ترین مقدار آن (ایزو 100 یا 200) تنظیم کنید و با همین مقدار ایزو به عکاسی بپردازید. برای تنظیم نوردهی تصویر فقط می‌توانید سرعت شاتر را تغییر دهید و مطمئنا برای این کار هم به یک سه پایه مستحکم نیاز خواهید داشت.

وایت بالانس

وایت بالانس یک انتخاب خلاقانه است که برای شروع عکاسی منظره باید به خوبی با آن آشنا باشید. برای شروع عکاسی منظره با وایت بالانس Daylight عکاسی کنید. از وایت بالانس خودکار استفاده نکنید زیرا این قابلیت رنگ‌های صحنه‌ی شما را خنثی خواهد کرد. شما باید تلاش کنید رنگ‌های موجود در تصویر شما تا جای ممکن عمق زیادی داشته باشند و به همین خاطر با حالت پیشفرض Daylight شروع کنید. سپس می‌توانید در انتخاب وایت بالانس خلاقیت به خرج دهید. برای مثال حالت فلورسنت باعث افزوده شدن رنگ ارغوانی به صحنه‌ی شما خواهد شد، حالت‌های Cloudy و Shade هم رنگ‌های نارنجی و قرمز صحنه را تقویت می‌کنند و حالت تنگستن هم باعث تقویت رنگ آبی خواهد شد. در صورتی که می‌خواهید هرکدام از این رنگ‌ها را داخل عکس خودتان داشته باشید، وایت بالانسی را انتخاب کنید که باعث تقویت رنگ مورد نظر شما خواهد شد. در صورتی که متوجه شدید هر کدام از این حالت‌ها برای صحنه‌ی شما کاربرد ندارد و به نتایج خیلی خوبی منجر نخواهد شد از حالت Daylight استفاده کنید زیرا این حالت رنگ‌های صحنه را به صورت دقیق ثبت خواهد کرد.

سخن نهایی

شروع عکاسی طبیعت

پس از اینکه عکس‌های مورد نظر خودتان را گرفتید و به منزل برگشتید، عکس‌ها را به کامپیوتر منتقل کنید و آن‌ها را بررسی کنید. معمولا آخر شب و دیر وقت به منزل برمی‌گردید؛ به همین خاطر بهتر است ادیت عکس‌ها را به روز بعد موکول کنید. می‌توانید از لایتروم و فتوشاپ برای ادیت عکس‌های خودتان استفاده کنید. در صورتی هم که با روش براکتینگ عکاسی کرده‌اید، می‌توانید از فتوشاپ برای ترکیب عکس‌های خودتان استفاده کنید. نکته‌ی مهمی که در این بخش باید رعایت کنید این است که زمان کافی برای ادیت عکس‌های خودتان اختصاص دهید و بهترین عکس‌ها را برای ادیت انتخاب کنید.

وقتی که به منزل برگردید متوجه خواهید شد که نزدیک 100 عکس گرفته‌اید اما فقط 3 یا 4 عدد از آن‌ها ارزش ادیت شدن را دارند. این موضوع هیچ اشکالی ندارید. فقط بهترین عکس‌های خودتان را ادیت کنید و سعی کنید به اندازه‌ای برای آن‌ها وقت بگذارید که به اندازه‌ی صحنه‌ای که دیده‌اید جذاب شوند.

[relatedpost post =”148479″]

به صورت خلاصه برای شروع عکاسی منظره به ترکیبی از صبر و مهارت نیاز دارید. رشد مهارت‌ها زمانبر است و صبر نیز به شما این امکان را می‌دهد که به اندازه‌ای منتظر بمانید که صحنه‌ی مناسب را پیدا کنید. در دنیای دیجیتال امروزی که همه با سرعت در حال حرکت هستند عکاسی منظره خیلی لذت بخش است. شما هیچ کنترلی روی آب و هوا و نور محیط ندارید. شما فقط باید به لوکیشن موردنظر بروید و در صورتی که شرایط مناسب بود کلید شاتر را فشار دهید.

زیبایی این سبک عکاسی این است که در صورتی که شرایط مناسب باشد، شما پاداش باورنکردنی‌ای خواهید گرفت. شما عکس‌های بسیار زیبایی خواهید داشت و برای مدتی هم در دل طبیعت و در آرامش بوده‌اید و توانسته‌اید برای مثال طلوع و غروب زیبای آفتاب را مشاهده کنید. مهم‌ترین نکته این است که زمان کافی صرف کنید و خیلی عجله نکنید. به هیچ وجه تا زمانی که مطمئن نشده‌اید نمی‌توانید عکس‌های بهتری بگیرید وسایل خودتان را جمع نکنید. همیشه بیرون بروید و خوش بگذرانید. حتی در صورتی که نور با شما همکاری نکند و یا آب و هوا نیز خیلی مناسب نباشد، به عنوان یک جلسه تمرینی به موضوع نگاه کنید و طولی نخواهد کشید که شما قادر خواهید بود به سادگی عکس‌هایی رویایی بگیرید.

https://digital-photography-school.com/5-tips-newbie-landscape-photographers/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *