021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آشنایی کامل با علائم اختصاری لنزهای تامرون  

آشنایی کامل با علائم اختصاری لنزهای تامرون  

معرفی برند تامرون

یکی از برندهای شناخته شده و بسیار قدیمی در زمینه ساخت و تولید لنزهای تخصصی دوربین‌های عکاسی، برند تامرون است. تاریخ تاسیس و شروع به کار این شرکت به سال 1950 باز می‌گردد. در ادامه به  علائم اختصاری لنزهای تامرون می‌پردازیم.

شرکت تامرون یک شرکت ژاپنی است که در زمینه ساخت انواع لنزهای اپتیکی فعالیت دارد و در این زمینه نیز بسیار موفق بوده است. این شرکت در حال حاضر لنزهای بسیار متنوع و پیشرفته‌ای را تولید می‌کند که با شناخته شده‌ترین دوربین‌های عکاسی جهان سازگاری دارد.

پیش از بررسی علائم اختصاری لنزهای تامرون، بهتر است ببینیم این لنزهای اختصاصی و بسیار پرکاربرد، با چه دوربین‌ها و برندهایی سازگاری دارند و عکاسان در صورت داشتن کدام دوربین‌ها می‌توانند از این لنزهای باکیفیت در دوربین‌هایشان استفاده کنند.

لنزهای تامرون به‌صورت اختصاصی برای دوربین‌های کانن و نیکون سازگاری یافته‌اند. البته سازگاری و کاربری آن‌ها به این دوربین‌ها محدود نشده و از این لنزها می‌توان برای دوربین‌های مینولتا، سونی و پنتاکس نیز استفاده کرد.

تم نورنگار یک ویدئو برای شما تهیه کرده است که در آن به  آموزش علائم عمومی لنز ها پرداخته است شما را به دیدن این ویدئو مفید دعوت میکنیم

علائم اختصاری لنزهای تامرون

داشتن اطلاعات در خصوص علائم اختصاری لنز ضروری است. از آن جایی که بسیاری از لنزهای اخیر تولید شده توسط برندهای مختلف از جمله تامرون، دارای چندین ویژگی متفاوت هستند، نوشتن همه آن‌ها به صورت کامل غیرممکن است.

ازاین‌رو کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده لنز، از یک سری علائم اختصاری استفاده می‌کنند تا از این طریق ویژگی‌ها و کاربردهای لنز را برای کاربران تعریف کنند.

این علائم به‌صورت یک سری حرف یا عدد روی لنز نوشته شده است.

در خصوص هر لنزی، نحوه خواندن اطلاعات و علائم اختصاری روی لنز مخصوص همان برند و مدل است. در مورد علائم اختصاری لنزهای تامرون نیز، این علائم و نشانه‌ها می‌توانند برای انجام تنظیمات مختلف لنز و دسترسی به ویژگی‌های متفاوت آن مورداستفاده قرار بگیرند.

[relatedpost post=”122077 “]

بیایید به یک مثال نگاه کنیم:

Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD

ما می‌توانیم چند علامت اختصاری را در اینجا ببینیم: SP ،F/5-6.3 ،Di ،VC و USD. هر یک از این علائم اختصاری لنزهای تامرون را می‌توان به یک مشخصه و کاربری مربوط دانست. مثلا این لنز با دوربین‌های فول فریم یا دوربین‌هایی با قابلیت سنسور کراپ کار می‌کند.

از طرفی نیز لنزهایی با این نمادهای اختصاری دارای تثبیت‌کننده و یک درایو مافوق‌صوت هستند. در نتیجه می‌توان از آن برای فوکوس خودکار به‌صورت کاملا سریع و بی‌سروصدا استفاده کرد.

[relatedpost post=”311405 “]

توجه کنید که برخی از این علائم تنها مختص یک برند و مدل به‌خصوص بوده و در سایر برندهای لنز این علائم مشاهده نمی‌شوند. از طرفی نیز یک سری اختصارات عمومی وجود دارد که در تمام لنزها و برندهای مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود.

با کمی تمرین و با دنبال کردن ادامه این مقاله، تنها با نگاه‌کردن به اختصارات، می‌توانید همه چیز را درمورد کاربرد لنزهای تامرون بدانید.

اهمیت آشنایی با علائم اختصاری لنزهای تامرون

این علائم اختصاری نوشته شده روی دوربین‌های عکاسی می‌توانند در خصوص ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که لنز خریداری شده ارائه می‌دهد، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کاربران بگذارد. برای مثال برخی از آن‌ها افکت‌ها و پوشش‌های ویژه‌ای را برای عکاسی ارائه می‌کنند و برخی دیگر نیز لرزش دوربین عکاسی را کاهش می‌دهند.

دانستن این علائم اختصاری در استفاده هر چه راحت‌تر از لنز و دوربین عکاسی موردنظر موثر است. خصوصا برای استفاده کردن هر چه حرفه‌ای‌تر از دوربین‌های عکاسی و لنزهای تخصصی آن‌ها، دسترسی سریع به ویژگی‌های لنز و گزینه‌های تنظیمات آن اهمیت زیادی دارد.

[relatedpost post=”153453″]

آشنایی با دسته‌بندی انواع لنزهای تامرون و ویژگی‌های آن‌ها

لنزهایی که شرکت تامرون تولید می‌کند، برای انواع مختلف عکاسی ایده‌آل است و ویژگی‌های موردنیاز عکاسان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. ازاین‌رو می‌توان بر اساس سبک و سوژه عکاسی تصمیم گرفت که از کدام لنزها می‌توان استفاده کرد.

برای عکاسی خبری، عکاسی ورزشی، عکاسی منظره، عکاسی در فضاهای داخلی و هر گزینه دیگری، تامرون یک لنز مناسب را ارائه می‌دهد. علائم اختصاری لنزهای تامرون نیز کاربردهای متنوع آن‌ها را مشخص می‌کنند.

این شرکت بیش از 70 سال است که انواع مدل لنزهای کاربردی در عکاسی را تولید می‌کند. در حال حاضر شرکت تامرون سه دسته از لنزهای عکاسی را تولید می‌کند:

  • اپتیک‌های سری Di برای دوربین‌های فول فریم و فرمت APS-C
  • اپتیک‌های سری Di II برای استفاده با دوربین‌های فرمت APS-C
  • اپتیک‌های سری Di III که با دوربین‌های دیجیتال بدون آینه سازگار هستند.

[relatedpost post=” 200186″]

دسته‌بندی دیگر لنزهای تامرون نیز شامل:

  • لنزهای پرایم بدون قابلیت زوم و تغییر فاصله کانونی
  • لنزهایی با قابلیت زوم کردن
  • لنزهای ماکرو

قدرت زوم‌های به‌کاررفته در لنزهای تامرون شامل زوم‌های پرسرعت، زوم‌های تله فوتو، ماکروها و مجموعه‌ای از لنزهای واید و فوق عریض می‌شود.

علاوه‌بر این برای اطمینان از کیفیت تصویر بهینه، لنزهای Tamron دارای تعدادی فناوری تصویربرداری پیشرفته هستند که برای تولید تصاویر واضح و دقیق طراحی شده‌اند.

برخی از لنزهای تامرون را نیز با نام Tamron All-in-One Zooms می‌شناسند که می‌تواند تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های موردنیاز برای عکاسی را در اختیار عکاسان قرار دهد. این زوم‌ها خصوصا برای عکاسی از مناظر شهری که مناظر وسیع و بزرگ‌نمایی بیشتر نیاز دارد، گزینه‌ای مناسب خواهند بود.

از لنزهای ماکرو نیز می‌توان برای عکاسی پرتره استفاده کرد.

علائم اختصاری لنزهای تامرون

قبل از خرید لنزهای تامرون باید با مشخصات و ویژگی‌های آنها آشنا باشید تا لنز مناسب با نیازتان را انتخاب کنید. در این بخش تمام علائم اختصاری لنزهای تامرون را توضیح دادیم.

یکی از علائم اختصاری که روی لنزهای تامرون مشاهده می‌کنید، علامت AD است. این علامت نشان‌دهنده پراکندگی غیرعادی است. این ویژگی عنصر تصحیح رنگ را در لنز فراهم می‌کند و موجب می‌شود انحرافات رنگی کاهش پیدا کند. در نتیجه دقت رنگ‌ها در تصاویر گرفته شده به‌مراتب بیشتر خواهد شد.

این فناوری خصوصا برای کاهش انحرافات رنگی در لنزهای تله فوتو و کاهش انحرافات جانبی در لنزهایی با زاویه بازتر کارایی دارد.

علامت اختصاری ADH

ADH یکی دیگر از علائم اختصاری لنزهای تامرون است که نشان‌دهنده ترکیبی از پراکندگی غیرعادی و عدسی کروی است. ماهیت ترکیبی این شکل و عنصر خاص لنز به کاهش و حذف انحرافات کروماتیک و کروی کمک می‌کند. می‌توان آن را به‌عنوان عنصر لنز هیبریدی نیز معرفی کرد. این شاخصه ترکیبی از علامت AD + ASL است.

علامت اختصاری AF و A/M

AF یکی از کاربردی‌ترین گزینه‌های روی لنز است. در واقع اکثر عکاسان به‌نوعی به این ویژگی نیاز دارند. این علامت اختصاری به معنای فوکوس خودکار است. فوکوس خودکار قابلیت‌های بسیار زیادی را در عکاسی فراهم می‌آورد.

در مقابل گزینه دیگری نیز برای فوکوس کردن وجود دارد و آن A/M است. این علامت اختصاری برای فوکوس خودکار و فوکوس دستی است.

 علامت اختصاری ASL

به این علامت اختصاری، Aspherical گفته می‌شود که به‌صورت اختصاری با علامت ASL روی لنز نوشته می‌شود.

این علامت نشان‌دهنده عدسی کروی لنز است که موجب حذف کردن انحرافات کروی در زمان عکاسی می‌شود. این گزینه هم‌گرایی بهتری در طرح‌های کانونی ایجاد خواهد کرد و با ترکیب‌شدن با سایر علائم مانند AD و LD، گزینه‌های دیگری را هم در اختیار عکاسان قرار می‌دهد.

علامت اختصاری BIM

یکی دیگر از علائم اختصاری لنزهای تامرون، علامت BIM است. موتور داخلی لنزی که این علامت را داشته باشد به فوکوس خودکار اجازه کار می‌دهد، حتی اگر دوربین شما ظرفیت آن را نداشته باشد. در نتیجه عکاسان با هر دوربینی می‌توانند با استفاده از این لنزها، از قابلیت فوکوس خودکار بهره‌مند شوند.

علامت‌های اختصاری Di

یکی از گزینه‌های کاربردی در بین علائم اختصاری لنزهای تامرون، اختصار Di است که کوتاه شده عبارت Digitally Integrated است. این لنزها به طور خاص برای دوربین‌های فول فریم طراحی شده‌اند ولی با دوربین‌های سنسور APS-C نیز سازگاری دارند. زاویه دید در این دوربین‌ها کمی بسته‌تر است. لنزهای Di می‌توانند زاویه دید گسترده‌تری را ایجاد کنند.

DI – II نیز یکی دیگر از گزینه‌های دیجیتالی یکپارچه است که این لنزها به طور اختصاصی برای استفاده با دوربین‌های سنسور APS-C/crop طراحی شده‌اند. این لنزها را نمی‌توان برای دوربین‌های فول فریم مورداستفاده قرارداد.

DI – III نیز گزینه دیگری از علائم لنزهای تامرون است که به طور خاص برای استفاده با سایر دوربین‌های سنسور برش مانند دوربین‌های میکرو چهار سوم طراحی شده‌اند.

علامت اختصاری  E BAND

E BAND از علائم اختصاری لنزهای تامرون است که می‌تواند به‌عنوان یک پوشش ویژه لنز در نظر گرفته شود و با کم‌کردن سایه‌ها و ناهماهنگی‌های تصویر، موجب بهبود یافتن کیفیت تصاویر شوند. ازاین‌رو آن‌ها را با عنوان بهبوددهنده کیفیت تصویر می‌شناسند.

علامت اختصاری FEC

FEC یکی دیگر از علائم اختصاری لنزهای تامرون است. این گزینه را به‌عنوان لنز کنترل اثر فیلتر در نظر می‌گیرند.

حلقه چرخان فیلتر به کاربر این امکان را می‌دهد که یک فیلتر را درحالی‌که هود لنز متصل است بچرخاند و آن را کنترل کنند. این لنزها بهتر است با فیلترهای CPL استفاده شوند.

علامت اختصاری FTM

FTM مربوط به فوکوس دستی تمام‌وقت می‌شود. این لنز دارای فوکوس دستی و خودکار است که به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از حلقه فوکوس به‌سرعت بین آنها سوئیچ کنید. این امر سرعت عمل عکاسی را بهبود بخشیده و درعین‌حال کیفیت آن را نیز افزایش می‌دهد.

در واقع عکاس می‌تواند باتوجه‌به شرایط و موقعیت‌های مختلف عکاسی، در صورت نیاز بین گزینه‌های فوکوس دستی و خودکار سوئیچ کند.

علامت اختصاری HID

HID یکی دیگر از علائم اختصاری لنزهای تامرون است که به شیشه‌ای با شاخص بالا و پراکندگی بالا مربوط می‌شوند. با این لنزها، عدسی‌های بهتری در دسترس بوده و کنترل انحرافات رنگی جانبی به‌صورت بهتر و دقیق‌تر انجام خواهد شد.

علامت اختصاری IF

IF هم سیستم فوکوس داخلی را در اختیار عکاسان قرار می‌دهد. سیستم فوکوس داخلی قابلیتی است که از چرخاندن حلقه فوکوس در حالت فوکوس خودکار جلوگیری می‌کند. در این حالت شاخصه‌های داخلی لنز جابه‌جا می‌شوند و شاخصه‌های جلویی لنز ثابت می‌مانند. این ویژگی لنزهای تامرون می‌تواند فوکوس در حالت کلوزاپ را راحت‌تر کند و کیفیت عکس‌ها را نیز بهبود ببخشد.

علامت اختصاری LAH

علامت اختصاری بعدی علامت LAH است که به پراکندگی کم و لنزهای غیر کروی اشاره دارد. این عنصر لنز هیبریدی می‌تواند انحرافات کروی و کروماتیک را کاهش دهد و کیفیت عکس‌ها را بیشتر کند.

[relatedpost post=”241822″]

علامت اختصاری LD

علامت اختصاری LD نیز به پراکندگی کم اشاره دارد. این لنز برای حذف انحرافات رنگی ساخته شده است. در ترکیب این لنز با ASL، یک عنصر لنز هیبریدی به دست می‌آید. با استفاده از گزینه LD در لنزها، پراکندگی نور پس از عبور از شیشه لنز به حداقل می‌رسد.

علامت اختصاری SP

SP یکی دیگر از علائم اختصاری لنزهای تامرون و مخفف عبارت Super Performance است. زمانی که این عبارت روی لنز نوشته شده باشد، به این معنی است که لنز موردنظر در زمینه‌ای به‌خصوص عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. به دلیل عملکرد حرفه‌ای که این لنزها دارند، معمولا بسیار گران‌قیمت نیز هستند.

زوم بسیار قوی، عملکرد بالا در زمینه ماکرو و کنتراست بسیار باکیفیت و بالا از مشخصات منحصربه‌فرد لنزهای SP است. این لنزهای تامرون را با عنوان لنزهای حرفه‌ای می‌شناسند.

برای اولین‌بار تامرون این لنزها را در سال 1979 معرفی کرد و از آن زمان تاکنون این لنزها دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده‌اند. در آخرین به‌روزرسانی تامرون، لنزهای SP این شرکت به دو لنز جدید و درجه یک پرایم مجهز شده‌اند.

این لنزها با دوربین‌های DSLR فول فریم سازگار هستند. آن‌ها دارای تثبیت‌کننده تصویر و حداکثر دیافراگم نیز هستند.

این لنز دارای یک میدان دید استاندارد با زاویه دید عریض است که برای عکاسان منظره یا هرکسی که می‌خواهد یک صحنه وسیع را ثبت کند، گزینه‌ای ایده‌آل است.

علامت اختصاری USD

وجود این علامت اختصاری روی لنزهای تامرون به فوکوس خودکار بی‌صدا اشاره دارد. دلیل آن هم وجود یک موتور فوکوس خودکار است که با فناوری فراصوتی ساخته شده است.

این لنزها می‌توانند برای فیلم‌برداری مناسب باشند. معمولا کیفیت و سرعت‌عمل آن‌ها بی‌نظیر است و کاملا بدون سروصدا کار خود را انجام می‌دهند.

علامت اختصاری RD

RD یکی دیگر از علائم اختصاری تامرون است که باید با آن آشنا باشید. داشتن لنزی با این علامت موجب می‌شود به‌جای داشتن یک کادر شش‌ضلعی روی بوکه دوربین، یک کادر و شکل دایره‌ای داشته باشید.

علامت اختصاری VC

این گزینه تثبیت‌کننده است که به شما این امکان را می‌دهد تا در زمان عکاسی دوربین را در دست بگیرید و درعین‌حال لرزش دوربین را نیز کاهش دهید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که از سرعت شاتر پایین‌تری استفاده کنید.

وجود چنین شاخصه‌ای موجب کاهش لرزش و ارتعاشات لنز در زمان عکاسی می‌شود. در نتیجه عکس‌ها تار نمی‌شوند و وضوح و کیفیت آن‌ها بیشتر می‌شود. در برخی از لنزهای تله و سوپر تله وجود چنین شاخصه‌ای اهمیت بسیار بالاتری دارد.

علامت اختصاری XLD

XLD یکی دیگر از علائم اختصاری لنزهای تامرون است که نشان‌دهنده پراکندگی بسیار کم‌تر است. در نتیجه پراکندگی بسیار کم با این لنز، انحرافات رنگی نیز کاهش می‌یابد و کیفیت تصاویر بهتر می‌شود. این نسخه بهبودیافته گزینه پراکندگی کم یا همان LD است.

علامت اختصاری XR

XR یکی دیگر از علامت‌های اختصاری در لنزهای تامرون است که مخفف شده عبارت Extra Refractive Index به معنی شیشه با ضریب شکست اضافی است.

این مشخصه در لنزهای تامرون موجب دسترسی به لنزهای کوچک‌تر و سبک‌تر می‌شود. در نتیجه با افزایش دقت عدسی‌ها و جلوگیری از شکست نور در لنز، کیفیت عکس‌ها نیز به‌مراتب بیشتر خواهد شد.

علامت اختصاری ZL

ZL یا ZOOM LOCK به معنی قفل‌کردن زوم دوربین است. به‌این‌ترتیب با استفاده از این لنز می‌توان روی سوژه موردنظر برای عکاسی زوم کرد و با قفل‌کردن آن، تصویر را ثابت و بدون لرزش و خزش نگه داشت. به‌این‌ترتیب می‌توان از هرگونه حرکت تصادفی در فاصله‌های کانونی تعیین شده جلوگیری کرد.

علامت 1:1 در لنزهای ماکرو

لنز 1:1 ماکرو نیز از جمله علائم اختصاری لنزهای تامرون است که برای بزرگ‌نمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لنز امکان بزرگ‌نمایی 1:1 را فراهم می‌کند که یک نسبت ماکرو واقعی است.

جمع‌بندی نهایی علائم اختصاری لنزهای تامرون

نگاه‌کردن به یک لنز بدون دانستن تمام اختصارات آن‌ها می‌تواند گیج‌کننده باشد. اما اگر معنی اختصارات را بدانید، به شما کمک می‌کند بدون نیاز به خواندن دفترچه راهنمای دوربین، با ویژگی‌های آن لنز آشنا شوید و از تمام ویژگی‌های لنزهای مختلف بر اساس نیازی که دارید استفاده کنید. در خصوص علائم اختصاری لنزهای تامرون نیز همین موضوع اهمیت دارد.

می‌توانید برای دفعه بعدی که به لنزهای تامرون نگاه می‌کنید، نگاهی هم به این مقاله داشته باشید تا با علائم روی لنزهای تامرون بیشتر آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه