021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

لنز تله یا واید؛ کدام‌ یک بهتر است؟

لنز تله یا واید؛ کدام‌ یک بهتر است؟

میدان دید: کل صحنه در مقابل بخش‌هایی از آن

این سطحی‌ترین تفاوت مابین لنز ‌های تله و واید است. لنزهای واید به شما زاویه دید زیادی می‌دهند اما لنزهای تله فوتو یک نمای محدود به شما می‌دهند و این در حالی است که مناظر به طور کلی عالی به نظر می‌رسند، این عادت خوبی است که چند لحظه وقت بگذارید و به دنبال جزئیات بگردید. این‌ها عناصر زیبایی از یک منظره هستند که ممکن است کوچک شوند، یا در وسعت یک تصویر واید نادیده گرفته شوند. این زمانی است که لنز تله فوتو به میان می‌آید. زاویه دید محدود آن برای نشان دادن عناصر اضافی عالی است، و برای فوکوس صحیح روی صحنه‌های کوچک و زیبا مانند منحنی کوه، بازتاب یک حوضچه دور افتاده یا تصویر ضد نور یک درخت مناسب است

تفاوت لنز واید و تله

در دو تصویر بالا، شما این عملکرد را می‌بینید. هر دوی آن‌ها از نقطه اولمستد در پارک ملی یوسمیتی ثبت شده اند، یکی با لنز واید و دیگری با لنز تله فوتو. در تصویر اول لنز واید تمامی‌صحنه را به ما نشان می‌دهد. که شامل هر دو طرف دره می‌شود، از بافت صخره‌های نزدیک گرفته تا قله‌ای که در دور دست قرار دارد. در تصویر دوم لنز تله فوتو چشم‌ها را به سمت کوه می‌برد و شکل و جزئیات زمین شناسی آن‌ را نشان می‌دهد.

یک جفت دیگر از تصاویر(درپایین)، این امر را به طرز چشمگیری نشان می‌دهد. تصویر اول نه‌ تنها یک تصویر واید است، بلکه یک عکس خوب از آسمان نیز هست، این عکس توسط یک هواپیمای کوچک بر فراز آسمان بوستوانا ثبت شده است. از این نقطه دور، همه عناصر روی زمین بسیار کوچک به نظر می‌رسند، و چشم‌های شما بیشتر به چیدمان عناصر توجه می‌کند تا به ظاهر آن‌ها. در تصویر دوم، که در همان منطقه ثبت شده است، اما این بار از روی سطح زمین، یک لنز تله فوتو استفاده شده تا توجه را به سمت منحنی‌های زیبای یک درخت اقاقیا جلب کند.

[relatedpost post=”140062″]

تفاوت لنز واید و تله

تفاوت لنز واید و تله

[relatedpost post=”144177″]

عمق میدان: فوکوس چشم

دومین تفاوت عمده بین لنز های واید و تله میزان عمق میدان اصلی آن‌ها است. به طور خلاصه، فاصله کانونی بیشتر، محدوده فوکوس کوچک‌تر. در عمل، این به معنای این است که زمان عکاسی واید، ثبت تمام جزئیات در فوکوس بسیار راحت‌تر است، از چمن زیر پا گرفته تا خط الراس افق. این به ویژه هنگامی‌که می‌خواهید از واضح‌ترین دیافراگم استفاده کنید، خودش را نشان می‌دهد. با این حال، عمق میدان کوچک‌تر برای جداکردن سوژه از پس زمینه خیلی بهتر است، و این زمانی است که لنزهای تله فوتو به کار می‌آیند. با استفاده از چشم انداز به عنوان یک پس زمینه خوب بوکه، از جزئیات نزدیک در دیافراگم کم عکس بگیرید.

تفاوت لنز واید و تله

تفاوت لنز واید و تله

دو عکس بالا بهترین مثال برای این موضوع هستند. در تصویر اول، لنز واید تمام صحنه را فوکوس کرده، از نزدیک‌ترین آفتابگردان تا دوردست‌ترین کوه‌‌ها. در تصویر دوم، که با استفاده از یک لنز تله ثبت شده است گل‌ها و کوه‌ها را در پس زمینه تار کرده است و آن‌ها را تبدیل به یک پس زمینه نرم بسیار خوب برای آفتابگردان اصلی کرده است.

[relatedpost post=”142713″]

فشردگی عمق: بازی با مقیاس

بر هیچ کس پوشیده نیست که لنزهای واید با بزرگ کردن عناصر در پیش زمینه و کوچک کردن قسمت‌های پشت، حس عمق یک تصویر را گسترش می‌دهند. این امر برای ایجاد تصویری که به شما احساس این را بدهد که می‌توانید به داخل تصویر رفته و در آن قدم بزنید بسیار عالی است. اما از طرف دیگر، ممکن است کوه‌های زیبایی که در فواصل دور وجود دارند را مانند تپه‌های کوچک نشان دهید. اما از طرف دیگر لنز‌های تله فوتو، با فشرده سازی عمق، باعث می‌شوند که سوژه‌های دور و نزدیک از نظر اندازه به یک شکل به چشم برسند. یک حس عمق فشرده شده برای انتزاع یک صحنه عالی است.  ویژگی‌های گرافیکی مانند سایه‌بان‌های جنگلی رنگارنگ، خط الراس کوه‌های لایه ای و تپه‌های ماسه ای خمیده، همه سوژه‌های عالی برای این نوع عکاسی هستند.

تفاوت لنز واید و تله

در اولین مورد از عکس بالا، توجه کنید که چگونه لنز واید اندازه گل‌ها را در پیش زمینه را به بهای کوه‌های موجود در پس زمینه اغراق می‌کند. کوه‌ها به قدری بلند هستند که در ابرها دفن شده اند، اما لنزهای واید آن‌‌ها را از نگاه باز می‌دارد. اما از یک لنز تله فوتو استفاده کنید تا بتوانید دقیق روی کوهستان زوم کنید و تضاد بین قله و ابر را به خوبی نشان دهید.

تفاوت لنز واید و تله

تفاوت لنز واید و تله

در اینجا دو تصویر دیگر وجود دارد، هر دوی این تصاویر در مکانی در پارک ملی بیگ بِند ثبت شده اند، که این عملکرد را نشان می‌دهند. در تصویر اول، می‌بینید که لنز واید اندازه گیاهان و صخره را در پیش زمینه افزایش داده است، در حالی که کوهستان‌های بزرگ بیابان را در پس زمینه کوچک کرده است. در تصویر دوم، لنز تله فوتو عمق بسیاری از کوه‌های بیابانی را نشان ‌می‌دهد و توجه به الگوها و نمودار‌های گرافیکی آن‌ها را جلب می‌کند.

[relatedpost post=”143321″]

خلاصه: وسعت در مقابل سوژه

یادگیری تمام این نکات برای شما سخت است؟ در اینجا یک روش آسان برای خلاصه کردن آن با یک ایده ساده وجود دارد:

لنزهای واید مساحت و وسعت را نشان می‌دهند.

لنزهای تله فوتو سوژه و اشیاء را نشان می‌دهند.

میدان دید وسیع لنزهای واید، به دلیل سهولت در فوکوس یکنواخت و توانایی‌های اعوجاج عمق در نمایش مناظر بزرگ و گسترده عالی هستند. اما، آنها نشان دادن عناصر جداگانه در منظره را قربانی نشان دادن کل منظره می‌کنند. لنزهای تله فوتو طبیعتاً برعکس هستند. لنزهای تله فوتو برای نشان دادن اندازه، شکل و جزئیات عناصر جداگانه در منظره عالی هستند. اما میدان دید محدود، عمق میدان کوچک و فشرده سازی عمق این لنزها برای عکاسی از کل منظره مناسب نیست

تفاوت لنز واید و تله

شما می‌توانید این تصاویر را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید که همه این تکنیک‌ها چگونه کار می‌کنند. با عکس بالا شروع می‌کنیم، میبینید که لنز واید چگونه تمام صحنه را در عکس ثبت کرده است، از نزدیک ترین صخره‌ها تا دوردست ترین قله‌ها و آسمان. به دلیل عمق میدان بالای این لنز کل چشم انداز در توجه قرار دارد. اعوجاج عمق لنز نیز به خوبی قابل مشاهده است، صخره‌های پیش زمینه بسیار بزرگ به نظر می‌رسند، حس عمق دلپذیری ایجاد می‌کنند و بر خطوط راهنما که چشم را از لبه‌های عکس به سمت مرکز می‌کشند تاکید می‌کند. به طور کلی، شما حس بسیار خوبی از فضا و وسعت دره می‌گیرید.

تفاوت لنز واید و تله

این تصویر در همان مکان ثبت شده است اما با استفاده از یک لنز تله فوتو به روشی خیلی متفاوت. تصویر یک المان خاص از کل صحنه بیرون کشیده است. اگر از نزدیک نگاه کنید متوجه می‌شوید که این تصویر یکی از همان قله‌هایی است که در سمت راست بالای عکس قبل وجود دارد است و به بیننده این امکان را می‌دهد تا جزئیات ظریف آن را مشاهده کند. به لطف عمق میدان محدود این لنز آسمان اندکی از فوکوس خارج شده در حالی که جزئیات صخره کاملا قابل مشاهده است. و مهم تر از همه، حس فشردگی عمق تصویر را شکوفا می‌کند، توده سنگی کوه را نشان می‌دهد و توجه را به منحنی زیبای خط الراس جلب می‌کند. به طور کلی، شما به جای یک فضای محدود، از کوه به عنوان یک جسم محکم احساس عالی دریافت می‌کنید.

[relatedpost post=”103361″]

چه زمانی از چه چیزی عکاسی کنیم؟

بهترین راه برای اینکه بدانیم چه لنزی برای استفاده شما بهترین است، ببینید، و فکر کنید که کدام بخش از منظره برای شما جذاب است؟ آیا گستردگی منظره به عناصر آن میارزد؟ شما از فضا عکاسی می‌کنید یا از عناصر؟

تفاوت لنز واید و تله

استراتژی شخصی من، عکاسی با هر دو این موارد است، زیرا تقریبا در هر منظره زیبایی کافی وجود دارد که فقط یک نوع لنز کافی نیست که بتوانید همه آن‌ها را ثبت کنید.

شما استفاده از کدام یک از این لنز‌‌ها را ترجیح می‌دهید؟ لطفا نظرات انتقادات و پیشنهادات خودتان را در مورد تفاوت لنز های تله و واید با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه