دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

بهترین نرم‌افزارهای کاهش نویز عکس

تکنیک و ترفند
بهترین نرم‌افزارهای کاهش نویز عکس

در این مقاله قصد داریم پس از نگاهی کوتاه به دلایل به وجود آمدن نویز به بررسی بهترین نرم‌افزارهای کاهش نویز عکس بپردازیم. برای مطالعه‌ای عمیق‌تر درباره نویز تصویر می‌توانید به مقاله‌ای که قبلا در نورنگار منتشر کرده‌ایم مراجعه کنید.

نویز چیست؟

نویز به زبان ساده نقاط رنگی یا سیاه و سفیدی در عکس‌ها هستند که در اثر تنظیمات نادرست دوربین یا ضعف سنسور دوربین به وجود می‌آیند.

این عیب‌های تصادفی به وجود آمده، عکس‌های شما را دانه‌دار کرده و بر نتیجه و کیفیت نهایی آنها تاثیر می‌گذارد.

در عکاسی با دو نوع نویز روبرو هستیم: نویز تصویر و نویز دیجیتال. نویز تصویر توسط فوتون‌های تصادفی‌ای که در صحنه عکاسی وجود دارد، ایجاد می‌شود. در حالی که دلیل به وجود آمدن نویز دیجیتال سنسور دوربین عکاسی است. با اینکه این دو نوع نویز از منابع مختلفی ساطع می‌شوند، در نتیجه کار بسیار شبیه به هم هستند و معمولا قابل تشخیص از هم در نتیجه نهایی عکس‌ها نیستند.

چرا در عکس‌ها با نویز مواجه می‌شویم؟

عکاسی در نور کم موجب ایجاد نویز خواهد شد. معمولا عکاسان در نور کم برای به دست آوردن تصویری با کیفیت بهتر از ‌ISO بالاتر، دیافراگم بازتر و یا سرعت بیشتر شاتر استفاده کنند. عکاسان طبیعت و حیات‌وحش از جمله عکاسانی هستند که خیلی وقت‌ها مجبور به عکاسی در نور کم هستند و اغلب ‌ISO خود را به 6400 و حتی بالاتر می‌رسانند. این تنظیمات می‌تواند در بهترین دوربین‌ها هم نویز ایجاد کند.

عکاسان نجومی از دیگر عکاسانی هستند که از سرعت‌های بالای شاتر در عکاسی استفاده می‌کنند تا از تار شدن ستارگان جلوگیری کنند. این کار هم به ‌ISO بالاتر نیاز دارد.

علاوه بر مثال‌های عینی ذکر شده، از لحاظ فنی همه تصاویر دارای نویز هستند. با این حال هرچه تصویر شما کم‌نورتر باشد، در واقع جزئیات کمتری ثبت می‌کنید و در نتیجه نویز واضح‌تر خواهد بود. در مقابل و در تصاویری با نوردهی بالا با جزئیات بیشتر و نویز کمتری مواجه خواهیم بود.

می بینیم که در بسیاری از موقعیت‌های عکاسی با شرایطی مواجهیم که ظهور نویز در عکس را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. بنابراین مهم است که راه‌های مختلف کاهش نویز عکس به خصوص نرم‌افزارهای کامپیوتری این کار را بشناسید.

نرم افزار کاهش نویز عکس

در عکس‌ها با دو نوع نویز رنگ و نویز درخشندگی مواجهیم. نویز رنگ، که به پیکسل‌های با رنگ نادرست اشاره دارد و نویز درخشندگی که به پیکسل‌های خیلی روشن و خیلی تاریک اشاره دارد. برنامه‌های کاهش نویز عکس به دنبال مقابله با هر دو نوع نویز از طریق روش‌های مختلفی هستند.

به عنوان مثال، یک برنامه کاهش نویز ساده ممکن است به سادگی انتقال رنگ سریع بین پیکسل ها را هموار کند (که منجر به یک آشفتگی غیر واقعی می‌شود). در حالی که یک برنامه پیچیده کاهش نویز عکس تمام جنبه‌های تصویر شما را تجزیه و تحلیل می‌کند، نویز را شناسایی کرده و آن را از طریق کاهش هدفمند حذف می‌کند.

با این حال توجه داشته باشید که حتی بهترین نرم‌افزارها هم نمی‌توانند عکسی با ISO شش رقمی گرفته و آن را به تصویری بدون نویز، کنتراست بالا و با جزئیات زیبا تبدیل کنند.

اما نرم افزار کاهش نویز خوب می تواند نویز رنگ و درخشندگی را حذف کرده و در عین حال جزئیات را حفظ کند.

بهترین نرم افزارهای کاهش نویز عکس

حال بیایید نگاهی بیندازیم به بهترین نرم‌افزارهای کاهش نویز عکسی که می‌توانید از آنها در راستای اهداف مختلف خود بهره ببرید.

  1. Topaz DeNoise AI

نرم‌افزار Topaz DeNoise AI از هوش مصنوعی برای تشخیص نویز در تصاویر شما استفاده می‌کند – و می‌تواند نویز را در چند ثانیه حذف کند.

این روزها، Topaz DeNoise AI به عنوان موثرترین نرم افزار کاهش نویز عکس در سراسر جهان شناخته می‌شود. به طور دقیق هم نویز رنگ و هم نویز درخشندگی را هدف قرار داده و این پیکسل‌های ناخواسته را کاهش می‌دهد. در عین حال جزئیات خیره‌کننده ای را در عکس‌های شما حفظ می‌کند.

نکته مهم و قابل توجه این است که Topaz DeNoise AI به راحتی قابل استفاده است. به سادگی یک تصویر را بارگذاری کنید، سپس منتظر بمانید تا نرم افزار هوش مصنوعی الگوریتم‌های کاهش نویز خود را اجرا کند. پس از تکمیل تحلیل اولیه، Topaz DeNoise AI چندین گزینه کاهش نویز را در اختیار شما قرار می‌دهد. گزینه مورد نظر خود را انتخاب کرده و در چند لحظه تصویر بدون نویز خود را تحویل بگیرید.

  1. Adobe Lightroom

ادوبی لایت‌روم احتمالاً محبوب‌ترین نرم‌افزار کاهش نویز در سراسر جهان است و حتی اگر در سطح هوش مصنوعی Topaz DeNoise نباشد، بسیار مؤثر و کارا است.

با به کار گرفتن قابلیت کاهش نویز Lightroom، می توانید هم نویز رنگ و هم نویز درخشندگی را در تصاویر خود کاهش دهید. در ادوبی لایت‌روم قابلیت کار کردن با اسلایدرها برای انجام تنظیمات، محیطی ساده را برای کاهش نویز عکس در اختیار شما قرار می‌دهد.

در کلاس‌های عکاسی آکادمی نورنگار به صورت تخصصی و عملی درباره مساله کاهش نویز عکس آموزش داده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما از کلاس‌های حضوری و آنلاین این مجموعه استفاده کنید.

یکی از مزایای لایت روم دسترسی آسان آن است که می‌توانید به راحتی آن را نصب کرده و استفاده کنید.

با این حال باید گفت که ادوبی لایت‌روم خوب است، اما عالی نیست. این نرم‌افزار در کاهش نویز رنگ خوب عمل می‌کند اما کافی است که اسلایدر کاهش نویز درخشندگی را کمی بیشتر تکان دهید و با تصویری تار و شطرنجی مواجه شوید.

با مطالعه مقاله‌ای که قبلا در نورنگار منتشر شده می‌توانید به طور کامل روش کاهش نویز عکس در لایت‌روم را یاد بگیرید.

  1. Adobe Photoshop CC

جذابیت اصلی ادوبی فتوشاپ در توانایی آن برای ایجاد تغییرات انتخابی در عکس‌های شما است. این قابلیت به کاهش نویز نیز گسترش می‌یابد، به همین دلیل است که یکی از بهترین برنامه‌های کاهش نویز هدفمند موجود در بازار است.

با چند کلیک سریع در فتوشاپ، می توانید کاهش نویز را در پس زمینه تصویر اعمال کنید و در عین حال سوژه اصلی را دست نخورده باقی بگذارید. یا می‌توانید کاهش نویز را در گوشه‌های تصویر اعمال کرده و در عین حال نویز مرکز را دست نخورده نگه دارید. یا می‌توانید کاهش نویز را روی موهای یک سوژه انسانی اعمال کنید، اما نویز چشم‌هایش را بدون کاهش نویز رها کنید.

در یک جمله فتوشاپ سی‌سی نرم‌افزاری موثر و سریع است و با نتیجه تصاویر شما را شگفت‌زده می‌کند.

شاید تنها نکته منفی این نرم‌افزار یادگیری سخت بعضی از قسمت‌های آن باشد. معمولا پی بردن به نحوه اعمال کاهش انتخابی نویز کار راحتی نیست. شما نیاز دارید که ابتدا لایه‌ها، سپس پوشش تصویر و سپس فیلترهای کاهش نویز فتوشاپ را درک کنید تا بتوانید نتیجه خوبی از کار کردن با آن بگیرید.

با این حال مطالعه مقاله جامعی که قبلا درباره کاهش نویز تصویر در فتوشاپ منتشر کردیم می‌تواند راهنمای خوبی برای کار کردن با این نرم‌افزار باشد.

  1. Neat Image Pro

Neat Image Pro شاید یک کاهش‌دهنده نویز کامل نباشد، اما واقعاً خوب است. انجام سریع کارها با سطوح کم تا متوسطی از ​​نویز، به اندازه‌ای که عکاسان باتجربه را با توانایی خود در حذف نویز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، کار با Neat Image Pro، حتی برای عکاسانی که تجربه پردازش فراوانی دارند، دشوار است. تعداد زیادی تنظیمات قابل کنترل در برنامه وجود دارد که کار با آن را تا حدودی سخت می‌کند و احتمالا زمان زیادی برای انجام درست تنظیمات خود صرف خواهید کرد.

  1. Noiseware

Imagenomic’s Noiseware در واقع یک افزونه فتوشاپ است، به این معنی که برای اجرای آن باید فتوشاپ داشته باشید. با این فرض Noiseware کاملاً ارزش امتحان کردن را دارد. کار کردن با آن آسان است، حتی برای ویرایشگرهای کم تجربه. در عین حال بسیار قدرتمند است، به خصوص وقتی صحبت از حفظ جزئیات در تصاویر با نویز بالا باشد.

برخی از قانع‌کننده‌ترین ویژگی‌های Noiseware تنظیم‌های خودکار آن است که به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به دانش نیز نویز را از همان ابتدا کاهش دهید. حتی می‌توانید از تنظیم‌های سفارشی در طول مسیر کار خود ایجاد کنید، که می‌توانید برای کاهش سریع نویز این تنظیمات را روی چندین تصویر پشت سر هم اعمال کنید.

البته نگران نباشید. اگر نیاز به تنظیمات دستی داشته باشید هم تمامی گزینه‌های مورد نیاز شما در این نرم‌افزار وجود دارد و ابزارهای محتلفی در راستای کاهش نویز تصاویر خود در آن خواهید یافت.

  1. AI Skylum Luminar

Luminar AI جدیدترین نرم افزار ویرایش مبتنی بر هوش مصنوعی Skylum است که قدرت هوش مصنوعی زیادی را برای عکاسان علاقه‌مند به ایجاد ویرایش‌های خیره‌کننده و سریع ارائه می‌دهد. در حالی که الگوریتم‌های کاهش نویز Luminar AI جامع‌ترین الگوریتم‌های موجود در بازار نیستند، از قابلیت‌های هوش مصنوعی چشمگیر Luminar برای ارائه روشنایی دقیق و حذف نویز رنگ استفاده می‌کنند.

نرم‌افزار کاهش نویز Luminar اجازه سفارشی‌سازی زیادی را به کاربر نمی‌دهد. بسته به نوع نویز موجود در تصویر، به سادگی یکی از دو نوار لغزنده Denoise را می‌کشید. هرچند می‌توانید از ابزارهای ماسک اولیه Luminar برای اعمال انتخابی کاهش نویز در قسمت‌های خاصی از تصویرتان استفاده کنید، که یک امتیاز برای این نرم‌افزار به شمار می‌رود.

  1. Noise Ninja

Noise Ninja یکی از برنامه‌های قدیمی کاهش نویز عکس است که دارای رابط کاربری ساده‌ای است و حذف نویز و تنظیم تنظیمات کاهش نویز را در چند ثانیه برای شما انجام می‌دهد.

این نرم‌افزار بسیار مؤثر و کارا است. هم نویز درخشندگی و هم نویز رنگ را کاهش می‌دهد، حتی اگر نتواند از Topaz DeNoise AI یا Noiseware پیشی بگیرد.

  1. Exposure X6

Exposure X6 یک جایگزین قدرتمند لایت روم است. گزینه‌ای که تمام ویژگی‌های مهم لایت روم را در بر می گیرد اما بسته کلی را بهبود می بخشد. برای مثال، Exposure X6 در مقایسه با Lightroom با سرعت نور حرکت می کند (در واقع، Exposure X6 سریع ترین ویرایشگر RAW موجود در بازار امروز است). به علاوه، Exposure X6 شامل قابلیت‌های لایه، فرآیند مدیریت فایل بصری‌تر و موارد دیگر است.

در روند کاهش نویز، ابزارهای Exposure X6 برای کاربران بسیار ساده هستند. با اسلایدرهای استاندارد ویرایشگر RAW می‌توانید به راحتی کارهای کاهش نویز عکس‌های خود را انجام دهید.

  1. Reshade

Reshade تنها نرم افزار کاهش نویز رایگان در این لیست است!

در حالی که Reshade به شما امکان کاهش نویز را با هزینه صفر می‌دهد، تنها یک نوار لغزنده حذف نویز دارد. در واقع شما مجبور هستید تصاویر خود را قبل از شروع فرآیند ویرایش به TIFF یا JPEG تبدیل کنید زیرا Reshade از فایل های RAW پشتیبانی نمی‌کند.

اگر به طور حرفه‌ای عکاسی را دنبال می‌کنید، می‌توانید روی یک نرم افزار کاهش نویز پولی یا حداقل یک برنامه ویرایش تصویر جامع مانند Lightroom Classic یا Exposure X5 سرمایه‌گذاری کنید. به این ترتیب، می‌توانید از تصاویر خود نهایت استفاده را ببرید و مطمئن شوید که بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

جشنواره عکس نورنگار

سخن پایانی

اکنون که با بهترین انتخاب‌ها برای کاهش نویز عکس آشنا شدید، به این نکته توجه کنید که در بیشتر مواقع نرم‌افزارهای ادوبی‌لایت و فتوشاپ برای هدف کاهش نویز کافی هستند. با این حال اگر با سطوح بالاتری از نویز مواجه شدید یا اگر می‌خواهید یک برنامه کاهش نویز اختصاصی در اختیار داشته باشید، Topaz DeNoise AI انتخابی عالی برای شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط