دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

موتور فوکوس USM؛ با قابلیت فوکوس دستی همیشگی

چاپ
موتور فوکوس USM؛ با قابلیت فوکوس دستی همیشگی

موتور الترا سونیک، موتوری برای وضوح خودکار تصویر است که از ارتعاشات فراصوتی (مافوق صوت/قدرت شنوایی انسان) برای به حرکت در آوردن آن استفاده می شود. مکانیزم یا نحوه ی عمل سیستم های وضوح خودکار سنتی، متشکل از موتورهایی حاوی سیم پیچ های کوچک مغناطیسی است که درون لنز یا بدنه ی دوربین تعبیه می شوند و این نوع موتورها بدلیل ارزان قیمت بودن دارای سه ایراد کلی می باشند:

۱- تولید نویز در تصویر
۲- محدودیت سرعت عمل
۳- عمل نکردن در حالت وضوح دستی (بدون اینکه قفل مربوط به آن بر روی رینگ فوکوس را آزاد نمایید)

[relatedpost post=”111616″]

برخلاف موتورهای سیم پیچی، موتورهای فراصوتی مانند موتور فوکوس USM دارای ایرادهای فوق نمی باشند. به دلیل اینکه این نوع موتورها، از عناصر پیزو الکتریک برای تولید ارتعاشاتی سریع به منظور حرکت دایره وار رینگ فوکوس بهره می برند. این نوع موتورها دارای سرعت عمل بسیار بالایی بوده و بواسطه ی ارتعاشات فراصوتی، حرکت آنها هیچ صدایی تولید نمی کند.

موتورهای فراصوتی دارای دو گونه ی مختلف می باشند، ریزموتورهای حلقوی یا Ring micro motor و ریزموتورهای چرخ دنده ای یا Geared micro motor. موتورهای حلقوی از دو حلقه ی متحد المرکز تشکیل یافته اند که ساختار این موتورها را به گونه ای نموده است عملکردی بهتر از دیگر موتورهای وضوح خودکار دارند.

قابلیت فوق العاده دیگری که موتور فوکوس USM به شما می دهد، این است که در همه حال می توانید از فوکوس دستی استفاده کنید. حتی  زمانی که لنز در حالت فوکوس خودکار یا اتوفوکوس(َAF) قرار گرفته است.

مزیت فوکوس دستی همیشگی FT-M=Full-Time Manual Focus ای که لنزهای با موتور فوکوس USM به ارمغان آورده اند را کسانی که با لنزهای غیر USM کار کرده باشند، خوب می فهمند. با این لنز ها زمانی که دوربین روی حالت اتوفوکوس باشد و سوژه خود را شکار کرده باشید و دوربین نتواند به خوبی اتوفوکوس را انجام دهد. باید فوکوس را دستی تنظیم کنید تا به فوکوس مدنظر خود برسید. پس مجبورید از حالت فوکوس خودکار به فوکوس دستی بروید تا به فوکوس مناسب خود دست پیدا کنید و احتمال اینکه سوژه مورد نظر از دستتان در رفته باشد یا به سختی باز بتوانید به کادربندی مدنظر خود برسید در این فرآیند بسیار زیاد است.

موتورهای چرخ دنده ای دارای یک موتور فراصوتی کوچک نیز بوده تا علاوه بر به حرکت درآوردن چرخ دنده های موتور، امکان فوکوس دستی را نیز بدون تغییر حالت فوکوس خودکار، فراهم آورد. هر یک از تولیدکنندگان لنزهای عکاسی، از موتورهایی با ویژگی های منحصر بفرد آن، برای سیستم فوکوس خودکار لنزهای خود بهره می برند. به طور مثال شرکت کانن از موتور فوکوس USM، نیکون از موتورهایی موسوم به SWM، سونی از موتورهای SSM و سیگما از موتورهای HSM برای لنزهای خود استفاده می نمایند.

نویسنده : یاسین زرین کام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
8 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه