دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

هدفون خوب چی بخرم؟

چاپ
هدفون خوب چی بخرم؟

ویژگی های هدفون خوب چیست؟

درایور هدفون

درایور اصلی‌ترین بخش هدفون است و وظیفه آن، تبدیل سیگنال‌های الکترونیکی به صدا است. در بسیاری از درایورها از یک آهن‌ربای ساده، سیم‌پیچ صوتی و دیافراگم استفاده شده است. عملکرد این اجزا در کنار هم، باعث لرزش دیافراگم و در نتیجه تبدیل این لرزش‌ها به موج‌های صوتی است.

هنگام خرید هدفون باید دقت کنید که قطر دیافراگم که بر اساس میلی‌متر بیان می‌شود، چقدر است! هرچقدر درایور بزرگ‌تر باشد، میزان صدای بیس آن بیشتر و قوی‌تر خواهد بود. به عنوان مثال اگر قصد خرید هدفون دور گوشی را دارید، درایور 40 میلی‌متر یا بزرگ‌تر گزینه مناسبی است. در هدفون‌های توگوشی که کوچک هستند، امکان استفاده از درایور بزرگ نیست و به همین دلیل از درایورهای دوگانه یا سه‌گانه استفاده می‌شود.

ویژگی های هدفون خوب چیست؟

محدوده پاسخ فرکانسی هدفون

این معیار نشان‌دهنده محدوده فرکانس‌های صوتی است که هدفون می‌تواند تولید کند؛ واحد آن هرتز است و معیار مهمی در خرید هدفون محسوب می‌شود. فرکانس‌های پایین برای تولید صدای بیس و فرکانس‌های بالا برای تولید صداهای تریبل هستند. البته بسیاری از هدفون‌ها محدوده وسط را پوشش می‌دهند تا صدای هدفون برای همه کاربران مناسب باشد! با این حال گاهی اوقات سازندگان هدفون برای کاربردهای خاصی، هدفونی تولید می‌کنند که از این محدوده فراتر می‌رود.

در حال حاضر اکثر سازندگان هدفون ادعایشان این است که فرکانس پاسخ‌دهی هدفون‌هایشان پایین‌تر و بالاتر از توانایی شنوایی انسان است؛ یعنی بین 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز! با این حال بزرگ بودن این عدد مهم نیست، بلکه باید ببینید که شما چه نیازی به هدفون دارید. اگر می‌خواهید آهنگ‌های با بیس زیاد گوش کنید، باید هدفونی را انتخاب کنید که فرکانس‌های پایین را هم پوشش می‌دهد و حجم صدای بالاتری داشته باشد.

حساسیت و سطح فشار صدای هدفون

این معیار نشان می‌دهد که هدفون تا چه حدی می‌تواند صدای بلندتری را پخش کند. اگر بخواهیم این مفهوم را تخصصی‌تر بررسی کنیم، باید بگوییم که حساسیت نشان‌دهنده این است که هدفون به‌ازای توان دریافتی، تا چه حد می‌تواند صدای بلندی تولید کند. واحد میزان حساسیت بر اساس میلی‌وات (dB / mW) است و هرچقدر این عدد بالاتر باشد، هدفون صدای بلندتری تولید می‌کند.

البته یکی از مشکلاتی که این مفهوم دارد، این است که روش اندازه‌گیری آن توسط سازندگان مختلف هدفون، متفاوت است! به عبارت دیگر، یک آزمایش معیار برای سازندگان وجود ندارد و به همین دلیل نمی‌توان این معیار را در هدفون‌ها با هم مقایسه کرد. در هدفون‌های معمولی میزان حساسیت حدود 70 دسی‌بل و در هدفون‌های رده‌بالا، این عدد تا بیش از 110 دسی‌بل هم می‌رسد.

ویژگی های هدفون خوب چیست؟

امپدانس هدفون

امپدانس یکی دیگر از مفاهیم مهم در هدفون‌ها است و نشان‌دهنده میزان مقاومت الکتریکی است! واحد آن اهم است و هرچقدر امپدانس در هدفون بالاتر باشد، به دلیل مقاومت الکتریکی بیشتر نیازمند قدرت بیشتری هم برای تولید صدا است. هدفون‌های موبایل معمولاً دارای امپدانس پایین (کمتر از 32 اهم) هستند و به همین دلیل انرژی کمی مصرف می‌کنند. در حالی که در هدفون‌های حرفه‌ای امپدانس تا 300 اهم هم افزایش پیدا می‌کند.

در هدفون‌های موبایل معمولاً امپدانس پایین است و همین مسئله باعث می‌شود تا ولتاژ پایینی نیاز داشته باشد! با این حال نیازمند جریان بالا هستند و همین مسئله می‌تواند نویزهایی در پس‌زمینه ایجاد کند. بسیاری از هدفون‌ها متناسب با موبایل و کامپیوتر طراحی می‌شوند و نیازی به آمپلی‌فایر ندارند! در هدفون‌های حرفه‌ای هم که به آن نیاز دارید، روی جعبه هدفون و سایت فروشنده درج می‌شود تا پیش از خرید آگاه شوید.

اعوجاج هارمونیک یا (THD) هدفون

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حال گوش دادن به آهنگی با صدای بلند هستید، اما متوجه لرزشی در پس‌زمینه آهنگ می‌شود. اعوجاج هارمونیک یکی از عوامل تأثیرگذار در این مسئله است. این مفهوم نشان‌دهنده مقدار اغتشاش صدایی است که در حجم صدای بالا به گوش می‌رسد. درواقع در حجم صدای بالا، دیافراگم قادر به ایجاد لرزش با سرعت بالا نیست و در نهایت منجر به ایجاد اعوجاج در صدا می‌شود.

هنگام خرید هدفون باید به این نکته دقت زیادی داشته باشید! مقدار THD به‌صورت درصد محاسبه می‌شود و قطعاً هرچقدر کمتر باشد، عملکرد هدفون بهتر است. در حال حاضر سازندگان هدفون مقدار THD کمتر از یک درصد دارند و البته درصد آن در هدفون‌های رده‌بالا بسیار کمتر است.

کدک‌های صوتی بلوتوث هدفون

بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند که هدفون‌های بلوتوث استفاده کنند تا دیگر نیازی به اتصال سیمی نداشته باشند! یکی از نکاتی که باید در نظر بگیرید، کیفیت صدای پخش شده از تمام هدفون‌های بلوتوث همیشه نمی‌تواند رضایت شما را جلب کند و این مسئله به یک مفهوم مهم به نام کدک‌های صوتی بلوتوث مربوط می‌شود. هرچقدر نسخه بلوتوث موبایل و هدفون شما بالاتر باشد، انتقال صدا در آن سریع‌تر است و می‌توانید کیفیت بهتری را تجربه کنید.

کدک‌های بلوتوث نه تنها روی سرعت انتقال اطلاعات تأثیر دارد، بلکه روی ویژگی‌های امنیتی و میزان مصرف انرژی هم تأثیرگذار هستند. گاهی اوقات هم سازندگان هدفون برای فریب کاربران، ورژن بلوتوث بالایی قرار می‌دهند اما کدک‌های آن بی‌کیفیت هستند. در این صورت پهنای باند بسیار محدودی خواهید داشت و ممکن است هدفون بلوتوث شما دائماً قطع و وصل شود.

پشت باز یا پشت بسته بودن هدفون

اگر قصد خرید یک هدفون خوب را داشته باشید، هنگام تحقیق در مورد آن ممکن است با هدفون‌های پشت باز یا پشت بسته روبرو شوید! در این صورت ممکن است بپرسید که کدام نوع بهتر است و کدام یک را باید خریداری کرد؟ هدفون‌های پشت باز به این دلیل که هیچ راهی برای مسدود کردن ورود و خروج صدا ندارند، صدای بیرون را به داخل و صدای داخل را به بیرون منتقل می‌کنند.

پشت باز یا پشت بسته بودن هدفون

در حالی که هدفون‌های پشت بسته باعث می‌شوند تا صدای زیادی به بیرون منتقل نشود و صدای بیرون هم به گوش شما نرسد؛ البته نه به طور کامل اما قطعا کمتر از هدفون‌های پشت باز.

حذف نویز

حتماً تاکنون هدفون‌هایی که از لاستیک برای دور گوش استفاده می‌کنند، را دیده‌اید. بسیاری از هدفون‌ها با ایزوله کردن گوش به حذف یا کاهش مقدار نویزی که به گوش شما می‌رسد، کمک می‌کنند. راه‌های مختلفی برای ایزوله کردن گوش و حذف نویز وجود دارد اما مهم‌ترین آن، استفاده از لاستیک‌های تو گوشی است! هدفون‌هایی که این قابلیت را دارند، عبارت «Passive noise cancellation» روی جعبه آن‌ها درج شده است.

یکی دیگر از تکنولوژی‌های مربوط به حذف نویز (نویز کنسلینگ) مفهوم «Active noise cancellation» است که البته تکنولوژی گران‌تری است! به عبارت دیگر، برای خرید یک هدفون با این قابلیت باید هزینه بیشتری پرداخت کنید اما اگر مشکل بودجه نداشته باشید، قطعاً ارزش آن را دارد. این تکنولوژی در محیط‌های شلوغ هم به انجام حذف نویز می‌پردازد. در حال حاضر برندهای مختلفی نظیر بوز و سونی از این قابلیت استفاده می‌کنند.

قابلیت‌های دیگر

مواردی که در بالا بررسی کردیم، مهم‌ترین مواردی هستند که هنگام انتخاب و خرید هدفون خوب باید در نظر داشته باشید. اما هدفون‌ها ممکن است قابلیت‌های دیگری هم داشته باشند؛ به عنوان مثال، افرادی که فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهند ممکن است به حس‌گر ژیروسکوپ و شتاب‌سنج نیاز داشته باشند. مانند هدفون‌های ایرپاد.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که تنها در هدفون‌های بسیار گران به چشم می‌خورد، قابلیت «Hi-Res AUDIO» است. این قابلیت توانایی پخش صدا تا 40 کیلوهرتز و بیشتر را هم دارد که البته بیشتر جنبه نمایشی خواهد داشت. دلیل آن هم این است که حداکثر فرکانس قابل تشخیص توسط انسان 20 هزار هرتز است که هرچقدر سن شما بالاتر باشد، فرکانس قابل تشخیص کمتر خواهد بود.

هنگام خرید هدفون خوب به چه چیزهایی دقت کنیم؟

حال که با ویژگی های هدفون جنس خوب آشنا شدید، در این بخش از مقاله می‌خواهیم 4 نکته بسیار مهمی که باعث می‌شود تا خرید هدفون رضایت‌بخشی داشته باشید را در اختیارتان قرار می‌دهیم:

کاربری و نیاز شما

اولین سؤالی که هنگام خرید هدفون باید از خودتان بپرسید، این است که هدف من از خرید هدفون چیست! قرار است از هدفون برای یادگیری فیلم‌های آموزشی استفاده کنید یا موزیک گوش دهید؟ از هدفون در محیط خانه استفاده می‌کنید یا باشگاه؟ پاسخ این سؤالات به شما کمک می‌کنند تا بدانید که واقعاً چه نوع هدفونی می‌تواند نیاز شما را برطرف کند.

به عنوان مثال اگر شما قصد استفاده از هدفون در باشگاه بدن‌سازی را دارید، ممکن است استفاده از هدفون‌های روگوشی شما را اذیت کند. به همین دلیل بهتر است از هدفون‌های جمع‌وجور توگوشی استفاده کنید. البته کیفیت هدفون باید به قدری بالا باشد که سروصدای محیط اطراف به گوش شما نرسد تا بتوانید هنگام استفاده از آن، لذت ببرید.

افرادی که در حوزه آهنگ‌سازی و تدوین فیلم فعالیت می‌کنند، نیازمند یک هدفون بسیار باکیفیت هستند تا صداهای بسیار ریز در پس‌زمینه را هم متوجه شوند. در حالی که افرادی که تنها آهنگ یا پادکست گوش می‌دهند، نیازی به هدفون خیلی حرفه‌ای ندارند و هدفون‌های متوسط به بالا هم می‌تواند نیاز آن‌ها را به خوبی پاسخ دهد.

روش اتصال هدفون

حتماً می‌دانید که انواع هدفون از نظر نحوه اتصال به گوشی، در دو دسته بی سیم و سیمی تقسیم می‌شوند! هدفون‌هایی که اتصال باسیم دارند، معمولاً برای زمانی مناسب هستند که در یک جای ثابت از آن استفاده می‌کنید. همچنین در هدفون‌های هم رده معمولاً کیفیت هدفون باسیم بالاتر است اما گاهی اوقات تفاوت آن به قدری نیست که بخواهید به‌خاطر کیفیت، به‌جای هدفون بی‌سیم از هدفون باسیم استفاده کنید.

هدفون‌های بی‌سیم به کمک بلوتوث به دستگاه‌های مختلفی نظیر موبایل متصل می‌شوند؛ بنابراین استفاده از آن‌ها بسیار راحت است و به‌راحتی می‌توانید موبایل خود را در جیبتان بگذارید و صداهای آن را از طریق هدفون بی‌سیم خود گوش دهید. هدفون‌های بی‌سیم هم انواع مختلفی دارند؛ برخی از آن‌ها داخل گردن شما قرار می‌گیرند و برخی دیگر کوچک هستند که مستقیم می‌توانید در گوش خود قرار دهید.

نحوه قرارگرفتن هدفون روی گوش

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که باید هنگام خرید هدفون خوب در نظر بگیرید، این است هدفون موردنظر چگونه روی گوش قرار می‌گیرد! برخی هدفون‌ها روی گوش قرار می‌گیرند و برخی دیگر داخل. این مسئله روی کیفیت عملکرد آنها تأثیر زیادی ندارد و تنها باید ببینید که با کدام نوع راحت هستید. برخی کاربران از این که هدفون روی تمام گوش قرار بگیرد اذیت می‌شوند و ترجیح می‌دهند که از هدفونی استفاده کنند که داخل گوش قرار بگیرد.

نحوه قرارگرفتن هدفون روی گوش

همچنین باید مسائلی دیگری را هم در این مورد در نظر بگیرید! مثلاً اگر عینکی هستید، ممکن است استفاده از هدفون روی گوش شما را اذیت کند و به همین دلیل بهتر است هدفون توگوشی استفاده کنید. البته فراموش نکنید که حجم و کیفیت هدفون به هم مرتبط هستند؛ زیرا در هدفون‌های کوچک نمی‌توان از درایورهای بزرگ استفاده کرد. البته این مسئله به معنی کاهش کیفیت آن نیست و تنها روی بیس تأثیرگذار خواهد بود.

معرفی 10 مارک خوب هدفون

اکنون که می‌دانید هنگام خرید هدفون باید چه مواردی را در نظر داشته باشید، شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که بهترین برندهای هدفون خوب کدام هستند؟ در ادامه به معرفی بهترین برندهای تولیدکننده انواع هدفون می‌پردازیم که البته هرکدام مزایا و معایب منحصر به خود را دارند.

به خاطر داشته باشید که با انتخاب بهترین برندهای مطرح، گاهی اوقاتت علاوه بر هزینه امکانات، باید هزینه نام برند را هم پرداخت کنید. پس با توجه به امکانات موردنیاز و بودجه‌ای که دارید، یکی از برندهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، انتخاب کنید:

  • Bose
  • Sony
  • Sennheiser
  • Audio-Technica
  • Beyerdynamic
  • JBL
  • Plantronics
  • Beats
  • Jabra
  • Anker

کد تخفیف نورنگار

هدفون بی‌سیم بخریم یا باسیم؟

بسیاری از برندها هدفون‌های باسیم و بی‌سیم تولید می‌کنند اما سؤال اصلی کاربران این است که بهتر است هدفون باسیم خریداری کنیم یا بی‌سیم؟ چیزی که مشخص است، این است که استفاده از هدفون بی‌سیم راحت‌تر است. در حالی که هدفون با‌سیم نیازمند دستگاهی است که از آن پشتیبانی کند. مثلاً ممکن است نتوانید از برخی هدفون‌های باسیم روی موبایل استفاده کنید اما هدفون‌های بی‌سیم روی هر دستگاهی که از بلوتوث پشتیبانی می‌کند، به‌راحتی قابل استفاده است.

هدفون بی سیم بخریم یا با سیم؟

اگر از هدفون در محیط خاصی نظیر خانه و روی کامپیوتر خود استفاده می‌کنید، می‌توانید از هدفون‌های باسیم استفاده کنید. اما اگر در محیط‌های دیگری استفاده می‌کنید، بهتر است از هدفون بی‌سیم استفاده کنید تا راحت باشید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل مفاهیمی که برای خرید هدفون به آن نیاز دارید، بپردازیم. اگر سؤالی دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا راهنمایی کنیم.

در ضمن، می‌توانید برای خرید هدفون اصل و از برندهای مختلف سری به فروشگاه نورنگار بزنید.

نویسنده : نگار پورجواد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه