021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

فریمور دوربین (firmware) چیست و چطور آن را بروزرسانی کنیم؟

فریمور دوربین (firmware) چیست و چطور آن را بروزرسانی کنیم؟

فریمور دوربین چیست؟

فریمور (Frimware) دوربین به نرم‌افزاری گفته می‌شود که دوربین برای کار کردن از آن استفاده می‌کند.

این نرم‌افزار بر روی یک ریزپردازنده داخل دوربین وجود داشته و ویژگی‌ها و عملکردهای مربوط به منوها، دکمه‌های دوربین، الگوریتم‌های فوکوس خودکار، پردازش تصویر، کاهش نویز و سایر موارد را کنترل می‌کند.

توجه داشته باشید که Frimware دوربین با سخت‌افزار دوربین شما (اجزای فیزیکی آن) متفاوت است. درواقع، تعامل میان نرم‌افزار و سخت‌افزار است که به شما امکان نوردهی، فوکوس خودکار روی سوژه‌ها و حتی عکس‌برداری را فراهم می‌کند.

در حال حاضر، هر دوربینی با یک سیستم‌عامل روی ریزپردازنده‌اش عرضه می‌شود. این سیستم‌عامل یا همان فریم ور دوربین هم معمولاً تا طول عمر خود دوربین به‌خوبی کار می‌کند. بااین‌حال، هرچند وقت یک‌بار، سازندگان دوربین ممکن است به‌روزرسانی‌هایی را برای فریمور منتشر کنند تا ویژگی‌های جدیدی به دوربین اضافه شود.

چرا به‌روزرسانی فریم ور دوربین مهم است؟

به‌روزرسانی فریمور معمولاً به یکی از دو مورد زیر انجام می‌شود:

  • گزینه‌هایی که عملکرد دوربین را بهبود می‌بخشند. (به‌عنوان‌مثال، عملکرد فوکوس خودکار ارتقا می‌یابد)
  • رفع مشکلات دوربین

در حالت کلی، به‌روزرسانی Frimware دوربین ضروری نیست. حتی برخی از دوربین‌ها هرگز آپدیتی را دریافت نمی‌کنند. معمولاً به‌روزرسانی‌های بعضی دوربین‌ها نیز فقط شامل اصلاحات جزئی یا افزودن زبان جدید به دوربین بوده و شاید این اصلاحات و ویژگی‌ها هیچ‌وقت به کار شما نیاید؛ بنابراین این موضوع به شما بستگی دارد که آیا این به‌روزرسانی‌ها ارزش اضافه شدن را دارد یا نه.

ولی اگر می‌خواهید دوربین شما همواره در اوج باقی بماند و عملکردش خوب باشد، بهتر است به‌محض انتشار به‌روزرسانی توسط سازنده، آن را نصب کنید. چراکه فرآیند نصب فریمور ساده بوده و وقت چندانی از شما نمی‌گیرد.

گاهی با نصب فریمور‌های جدید دوربین، پیشرفت‌های چشم‌گیری در دوربین به چشم خورده و بسیاری از مشکلات دوربین برطرف می‌شود. برای نمونه، ممکن است با این به‌روزرسانی حتی مشکل تخلیه باتری، قفل شدن غیرمنتظره دوربین و مشکلات فوکوس خودکار نیز حل شوند.

به همین دلیل، توصیه می‌کنیم تا هرازگاهی به‌روزرسانی‌های منتشرشده را بررسی کرده و به‌موقع آن‌ها را نصب کنید. همچنین به‌هنگام خرید دوربین نیز این مورد را چک کنید تا در صورت وجود، فریمور دوربین را به‌روزرسانی کرده و از بروز هرگونه مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

اگر دوربینتان نسبتاً قدیمی است، انتظار به‌روزرسانی‌های مکرر را نداشته باشید؛ اما بهتر است به‌صورت سالانه این مورد را بررسی کنید. در دوربین‌های جدیدتر معمولاً هرچند ماه یک‌بار فریمور جدیدی منتشر می‌شود.

چگونه آخرین نسخه Frimware دوربین را بررسی کنیم؟

اگر هرگز به‌روزرسانی‌های فریم ور دوربین را بررسی نکرده‌اید، الان زمان خوبی برای انجام این کار است. برای بررسی به‌روزرسانی‌های فریمور باید بدانید که دوربین شما درحال‌حاضر از چه فریموری استفاده می‌کند.

این اطلاعات را می‌توانید در جایی از منوی دوربینتان پیدا کنید. محل دقیق این اطلاعات در هر دوربین متفاوت است؛ بنابراین لازم است که تمام صفحات منو دوربین را مرور کرده و درنهایت آن را پیدا کنید. همچنین می‌توانید در صورت وجود از دفترچه راهنما دوربین کمک بگیرید.

هنگام مرور صفحات منو به دنبال گزینه‌هایی مانند نسخه (Version)، فریمور (Firmware) یا نسخه فریمور (Firmware Version) باشید.

پس از پیدا کردن گزینه موردنظر، آن را باز کنید تا شماره نسخه فریمور دوربینتان را ببینید.

سپس صفحه پشتیبانی دوربین خود را در وب‌سایت سازنده پیدا کنید. در زیر صفحات پشتیبانی برخی از سازنده‌های معتبر را ارائه می‌دهیم:

پس از ورود به وب‌سایت موردنظر، به‌سادگی مدل دوربین خود را وارد کنید. (نکته: هر سیستم‌عاملی منحصربه‌فرد بوده و با چندین دوربین سازگار نیست!) سپس اگر از شما خواسته شد، لینک Frimware را انتخاب کنید.

حالا نسخه فریم ور نمایش داده‌شده در وب‌سایت را با شماره نسخه فریمور فعلی دوربین خود مقایسه کنید. اگر شماره فریمور در وب‌سایت بالاتر از عددی است که در دوربین شما نمایش داده می‌شود، پس زمان به‌روزرسانی فریمور فرارسیده است.

اگر شماره ذکرشده در وب‌سایت با شماره فریم ور دوربین یکسان بود، به این معنی است که دوربین شما نیازی به به‌روزرسانی ندارد؛ اما چند ماه دیگر دوباره این بررسی را انجام دهید تا به‌محض انتشار نسخه جدید آن را دریافت کنید.

راهنمای گام‌به‌گام به‌روزرسانی فریمور دوربین

در این بخش مجموعه‌ای کلی از دستورالعمل‌ها را برای به‌روزرسانی فریمور دوربین ارائه می‌دهیم. نحوه به‌روزرسانی بسیاری از دوربین‌ها ازجمله مدل‌های کانن، نیکون و فوجی‌فیلم شبیه به‌هم است.

بااین‌حال همیشه باید قبل از شروع به‌روزرسانی فریمور، دستورالعمل‌های صفحه دانلود در وب‌سایت مربوطه را با دقت مطالعه کنید؛ زیرا یک اشتباه کوچک در فرآیند به‌روزرسانی می‌تواند دوربین شما را با خرابی یا اشکالات جدی روبرو کند.

توجه داشته باشید که هرگز نباید فریمور را با باتری کم به‌روز کنید. باتری دوربینتان باید به‌طور کامل شارژ شود؛ زیرا اگر در طول به‌روزرسانی خاموش شود، ممکن است با یک دوربین بی‌فایده مواجه شوید.

به‌روزرسانی فریمور دوربین‌های کانن، نیکون و فوجی‌فیلم

اگر از دوربین‌های نیکون، کانن یا فوجی‌فیلم استفاده می‌کنید، می‌توانید فریمور آن‌ها را از طریق کارت حافظه و به ترتیب زیر به‌روز کنید.

توجه: دستورالعمل‌هایی که در زیر به اشتراک گذاشته می‌شود، ممکن است مناسب دوربین شما نباشند. یکبار دیگر تاکیید می‌کنیم که پیش از انجام هر کاری ابتدا از طریق وب‌سایت سازنده دستورالعمل‌های به‌روزرسانی را بخوانید.

  • ابتدا توسط خود دوربین کارت حافظه را فرمت کنید. این کار کلیه تصاویر را از روی کارت حافظه پاک می‌کند؛ بنابراین پیش‌ازاین کار یک نسخه کپی از محتویات کارت حافظه داشته باشید.
  • آخرین نسخه فریم ور دوربین را از وب‌سایت سازنده دانلود کنید. با جستجوی مدل دوربین در وب‌سایت سازنده می‌توانید به آخرین نسخه فریمور دسترسی داشته باشید. (لینک صفحات پشتیبانی اکثر سازنده‌ها در بالا آورده شده است)
  • کارت حافظه خود را از دوربین خارج کرده و درون Memory reader رایانه قرار دهید. سپس فریمور دانلودشده را روی کارت حافظه کپی کنید.
  • مطمئن شوید دوربین خاموش است. حالا کارت حافظه را دوباره وارد دوربین کنید. دوربین را روشن کرده و به بخش Frimware در منو دوربین بروید.
  • هر دستورالعملی را که روی صفحه LCD دوربینتان نمایش داده می‌شود، با دقت دنبال کنید.
  • درنهایت پس از اتمام به‌روزرسانی، می‌توانید دوربین خود را خاموش کرده و کارت حافظه را بردارید.

برای اطمینان‌خاطر، توصیه می‌کنیم دوباره دوربین خود را روشن کرده و شماره Frimware دوربین را بررسی کنید. اگر شماره نشان داده‌شده آخرین نسخه فریمور است، عمل به‌روزرسانی با موفقیت به اتمام رسیده است.

به‌روزرسانی فریمور دوربین‌های سونی و Olympus

انجام به‌روزرسانی Frimware دوربین سونی و Olympus کمی پیچیده‌تر است. ابتدا دستورالعمل‌های گفته‌شده در وب‌سایت سازنده را مطالعه کنید و سپس مراحل زیر را به‌ترتیب طی کنید:

  • فریمور مربوطه را از وب‌سایت سازنده دانلود کنید. سپس نرم‌افزاری را که به‌همراه به‌روزرسانی ارائه‌شده، راه‌اندازی کنید.
  • کارت حافظه را از دوربین خود خارج کرده و تغییرات لازم را در منوی دوربین خود اعمال کنید.
  • سپس دوربین خود را از طریق کابل به رایانه متصل کنید.
  • از نرم‌افزار به‌روزرسانی فریمور برای نصب فریمور جدید استفاده کرده و مراحل نمایش داده‌شده روی صفحه‌نمایش دوربین را به‌دقت دنبال کنید.
  • با انجام این کار فریمور جدید بر روی دوربین نصب می‌شود.

اگر مشکلی پیش آمد…

اگر دستورالعمل‌های سازنده را دنبال کردید و در نصب فریمور دوربین با خطا مواجه شدید، دوباره دستورالعمل‌ها را بررسی کنید. آیا مرحله‌ای را بدون انجام رد شده‌اید؟ آیا بعضی مراحل را اشتباه متوجه شده‌اید؟

اگر پس از عیب‌یابی هنوز هم با مشکل در نصب مواجه هستید، توصیه می‌کنیم با مراکز خدمات و نمایندگی‌های برند دوربین خود تماس بگیرید.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم تا در کنار ارائه تعریف برای فریمور دوربین چیست، میزان اهمیت آن و همچنین نحوه به‌روزرسانی فریم ور دوربین را با شما به اشتراک‌گذاریم. به‌روزرسانی Frimware دوربین مزایای بسیار خوبی را به‌همراه دارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم همین امروز برای این کار اقدام کنید.

حالا شما بگویید! آیا تابه‌حال فریم ور دوربینتان را به‌روزرسانی کرده‌اید؟ چه مشکلاتی در این کار برای شما به‌وجود آمده است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

1 Comment

  • سیاوش گفت:

    دقیقا من فریم ور دوربینم رو به روزرسانی کردم خیلی باید مهارت داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *