دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

مسترینگ چیست؟ تفاوت میکس و مسترینگ

چاپ
مسترینگ چیست؟ تفاوت میکس و مسترینگ

اما مسترینگ چیست؟ و میکس و مسترینگ چه تفاوتی با یک‌دیگر دارند؟ در این مقاله از مجله نورنگار به موضوع مسترینگ و تفاوت‌های آن با میکس پرداخته‌ایم. اگر شما هم مایل هستید در این رابطه بیشتر بدانید تا پایان این مقاله ما با ما همراه باشید.

مسترینگ چیست؟

مسترینگ آخرین مرحله در ساخت یک قطعه یا آلبوم موسیقی است. در این مرحله متخصص صدا ترکیب قوی میکس را تقویت می‌کند تا خروجی نهایی قطعه موسیقی حرفه‌ای شود و شنیدن آن لذت‌بخش باشد.

 پس مسترینگ یکی از مراحل مهم ساخت یک آهنگ است که خروجی موسیقی روی هر دستگاه صوتی را، به بالاترین کیفیت می‌رساند.

مسترینگ مثل پولیش‌کاری ماشین است. وقتی شما یک بنز می‌خرید مطمئن هستید که ماشین باکیفیتی دارید، اما برای جلای بیشتر این بنز باید آن را پولیش‌کاری کنید. مسترینگ هم مثل پولیش‌کاری صدا است. هرچقدر هم که میکس خوبی از یک قطعه تهیه کنید در نهایت به کمک مسترینگ کیفیت کار را می‌توانید چند برابر کنید.

بنابراین برای خروجی یک قطعه موسیقی حرفه‌ای نیاز به یک میکس خوب دارید تا مسترینگ را روی آن پیاده سازی کنید.

اصول فنی مسترینگ ثابت است، اما هر کسی طبق سلیقه شخصی، ایده‌ها و خلاقیت‌هایش مسترینگ را انجام می‌دهد و با ابزارها صداها را ویرایش می‌کند. در طول فرایند مسترینگ می‌توانید از افکت‌های تقویت صدا مانند اکولایزرها، کمپرسورها و… استفاده کنید و نویز و صداهای اضافی را از بین ببرید.

اگرچه در فرایند مسترینگ می‌توانید مسائل مربوط به میکس را  هم تغییر دهید، اما هدف اصلی مسترینگ، میکس صدا نیست؛ بنابراین اگر هنگام فرایند مسترینگ، تغییرات زیادی در میکس صدا داشتید، بهتر است یک مرحله به عقب برگردید و اشتباه رخ داده را از پایه اصلاح کنید.

انواع مسترینگ

ما در حوزه موسیقی دو نوع مسترینگ داریم:

  •  استریو مسترینگ
  • اِستم مسترینگ

مراحل این دو مسترینگ تقریبا با یکدیگر مشابه‌ است، اما در مسترینگ استریو تکیه بر کلیات موسیقی و در اِستم مسترینگ تکیه بر جزئیات است.

استریو مسترینگ چیست؟

استریو مسترینگ یکی از روش‌های مسترینگ آهنگ است که فرایند صوتی مسترینگ بیشتر روی ترکیب نهایی یک آهنگ تمرکز می‌کند. آهنگ‌هایی که در استریو مسترینگ استفاده می‌شوند، باید دارای میکس‌های قوی باشند، زیرا خطاهای بسیاری در مرحله میکس اتفاق می‌افتد و بازیابی اطلاعات به مرحله قبل کار دشواری است.

اِستم مسترینگ چیست؟

استم مسترینگ یا مسترینگ بنیادی نوع دیگری از مسترینگ است که در طی فرایند آن، صاحب اثر می‌تواند اِستم‌ها را در اختیار متخصص مسترینگ قرار دهد. منظور از اِستم، تک‌تک لایه‌های صوتی موسیقی است.

این نوع مسترینگ امکان دسترسی بیش‌تر به جزئیات را برای مهندسان مسترینگ فراهم می‌کند و در صورت لزوم می‌تواند وضوح و جزئیات قطعه موسیقی را بهبود ببخشد. در اِستم مسترینگ، مهندس مسترینگ امکان ویرایش فرکانس، داینامیک، رنگ صداها و… را دارد.

[relatedpost post=”309571″]

میکس چیست؟

اینکه مسترینگ چیست و انواع آن کدامند را با هم بررسی کردیم، اما میکس یعنی چی و چه فرقی با مسترینگ دارد؟

میکس کردن نیز یکی از فرایندهای آماده‌سازی موسیقی است که قبل از مسترینگ انجام می‌شود. در مرحله میکس، آهنگ باید کاملا یک‌نواخت شود.

میکس کردن شامل مواردی مثل متعادل کردن سطوح موسیقی، جا‌به‌جایی بخش‌های آهنگ، یکسان‌سازی و فشرده‌سازی آهنگ و افزودن افکت‌ به موسیقی است. زمان انجام میکس توجه داشته باشید صدای موسیقی که در پس‌زمینه پخش می‌شود از نظر کیفیت و فرکانس صدا، بر روی صدای خواننده غلبه نداشته باشد.

همچنین فرایند میکس کردن را باید به گونه‌ای انجام دهید که پس از اتمام فرایند آهنگ ضبط شده تا حدود نود و نه درصد بهتر شده باشد و سپس وارد مرحله مسترینگ شود.

تفاوت میکس و مسترینگ

حالا که فهمیدیم میکس و مسترینگ چیست باید ببینیم این دو چه تفاوتی با هم دارند. میکس و مسترینگ از جهت‌هایی به هم شباهت دارند، اما یکسان نیستند. همانطورکه قبلا هم اشاره کردیم، میکس فرایند شکل دادن و یک‌نواخت کردن قطعه موسیقی است ولی مسترینگ وظیفه تقویت و بالا بردن کیفیت یک قطعه موسیقی میکس شده را دارد.

مرحله ضبط تا خروجی یک آهنگ تقریبا شبیه زنجیره‌های دومینو دنباله یک‌دیگر رخ می‌دهند. در مرحله میکس کردن شما می‌توانید بین سطوح قطعه موسیقی تعادل برقرار کنید، افکت‌های لازم را به آن اضافه کنید تا کل آهنگ عالی به نظر بیاید. سپس در مرحله مسترینگ آن آهنگ عالی را بیشتر سروسامان می‌دهید تا کیفیت آن چند سطح بالاتر رود.

اگر امکانات لازم برای ضبط موسیقی مهیا باشد، میکس آهنگ راحت‌تر خواهد بود و هرچه میکس با تسلط بیش‌تری انجام شود، نتیجه آن یک مسترینگ حرفه‌ای خواهد بود.

[relatedpost post=”303162″]

عوامل موثر در مسترینگ حرفه ای

اکثر افرادی که می‌خواهند وارد صنعت موسیقی شوند تصور می‌کنند مسترینگ فقط مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و در نهایت ارائه فایل‌های موسیقی با کیفیت بالا است. این تصور اشتباه نیست، اما فقط پنجاه درصد این حرفه و یا حتی کمتر را پوشش می‌دهد.

برای انجام مسترینگ شما در درجه اول باید علافه‌مند به موسیقی و شنونده خبره‌ای باشید و در کنار آن با رعایت جزئیات دیگری تبدیل به مهندس مسترینگ حرفه ای شوید. انتخاب ابزار مناسب برای مسترینگ و تسلط بر تکنیک‌های تخصصی موسیقی، از عوامل مهم در یک مسترینگ حرفه ای است. عوامل دیگری هم دخیل هستند که در ادامه می‌بینیم.

ضبط باکیفیت

تنظیمات انتخابی شما برای ضبط صدا روی صدای نهایی آهنگ اثر مستقیم دارد؛ بنابراین برای ضبط صدا باید نسبت به ساختار آهنگ، قطعات آهنگ، بخش‌های آهنگ و مضامین موسیقی آگاه باشید.

سبک‌های موسیقی

پس از ضبط باکیفیت موسیقی، یک مهندس مسترینگ باید سبک‌های موسیقی را درک کرده و با آن‌ها آشنا باشد. هرکدام از سبک‌های موسیقی مانند راک، کلاسیک، پاپ، سنتی، تکنو و زیرشاخه‌های دیگر موسیقی هرکدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. برای مثال پاپ بر پایه آواز و راک اغلب بر پایه گیتار است و متخصص مسترینگ باید با این نوع موسیقی آشنا باشد تا بتواند اشکالات این سبک‌ها را شناسایی کند و بهبود ببخشد.

هنر گوش دادن انتقادی

دغدغه اصلی یک متخصص مسترینگ باتجربه، هنر گوش دادن است. یعنی این‌که فرد با شنیدن بتواند تشخیص دهد آیا این موسیقی برای پخش موثر و مناسب است یا جای بهتر شدن دارد؟

گوش دادن پایه و اساس مسترینگ و جزء حیاتی فرایند آهنگ‌سازی محسوب می‌شود و هرچه فرد مسلط‌تر باشد، ترک نهایی زیباتر خواهد شد.

مسائل فنی

بخش اول مسترینگ کاملا وابسته به موسیقی ضبط شده، میکس خوب و در نهایت موسیقی منتقل شده به متخصص مسترینگ است. اما در بخش دوم مسترینگ، ابتدا مهندس صدا این معیارها را بر اساس اصول فنی مانند نرخ بیت، عمق بیت و فرکانس تنظیم می‌کنند و در نهایت قطعه موسیقی را برای پخش فشرده‌سازی می‌کنند تا حجم آن‌ کم شود.

کد تخفیف نورنگار

آینده مسترینگ چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

در سال‌های اخیر متخصصان بسیاری تلاش کرده‌اند با استفاده از هوش مصنوعی، برای آسان شدن کار کاربران، سرویس‌های مسترینگ خودکار و هوشمند ارائه کنند. اما فناوری‌های موجود در حال حاضر همچنان توان رقابت با یک متخصص مسترینگ مسلط به موسیقی را ندارند و ابزارهای موجود برای انجام مسترینگ، تنها بخشی از  این هنر را پوشش می‌دهد.

در کل این حرفه چندین دهه است که متولد شده و هنوز یک حوزه نوپا و رو به پیشرفت است. به نظر شما چه عوامل دیگری در مسترینگ حرفه ای موثر است؟

نویسنده : الهه سرباز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه