دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

NFC چیست و چه کاربردی دارد؟

چاپ
NFC چیست و چه کاربردی دارد؟

NFC چیست؟

NFC مخفف عبارت Near field communication است که در فارسی عبارت «ارتباط در فاصله نزدیک» را معادل آن می‌دانند. ان اف سی نوعی ارتباط جدید برای برقراری ارتباط میان دو دستگاه است؛ البته فقط دستگاه‌هایی که به این فناوری مجهز باشند. در واقع اگر شما دو دستگاه هوشمند مجهز به این فناوری را داشته باشید، قابلیت انتقال داده میان این دو دستگاه با ارتباطات رادیویی فراهم می‌شود.

اما نکته‌ای که باید آن را در نظر بگیرید این است که این دو دستگاه باید در فاصله چند سانتی‌متری از یکدیگر قرار بگیرند؛ در غیر این صورت هیچ ارتباطی میان دو دستگاه برقرار نخواهد شد. اگر به نام این فناوری بیشتر دقت کنید، متوجه می‌شوید که به کوتاه‌برد بودن اتصال آن نیز اشاره دارد.

اگر بخواهیم در یک جمله به سؤال NFC چیست پاسخ دهیم، باید بگوییم که NFC یکی از قابلیت‌های ارتباطی است که دستگاه‌های مجهز به آن در شرایط نزدیک به یکدیگر قادر به ردوبدل کردن اطلاعات خواهند بود.

NFC چیست؟

NFC در موبایل چیست و چگونه کار می‌کند؟

احتمالاً زمانی که برای اولین‌بار راجع به این فناوری می‌شنوید یا نحوه استفاده از آن را از نزدیک می‌بینید، دررابطه‌با عملکرد آن کنجکاو شده باشید. در این صورت باید به شما بگوییم که بر خلاف آنچه در ذهن شما هست، این فناوری تکنولوژی ساده‌ای دارد.

اتصال ان اف سی بر اساس تکنولوژی شناسایی فرکانس رادیویی تکامل‌یافته است. این تکنولوژی را روی یک چیپ یا تراشه اختصاصی اعمال می‌کنند و از این طریق دستگاه‌ها به‌صورت بی‌سیم قادر به تبادل اطلاعات هستند.

درواقع ان اف سی یک فرکانس رادیویی ایجاد می‌کند که با کمک آن ارتباط میان دو دستگاه برقرار می‌شود. این فناوری نیز مانند بلوتوث و وای‌فای نوعی قابلیت ارتباطی بی‌سیم است و کاربردهای متنوعی دارد.

NFC در موبایل چیست و چگونه کار می‌کند؟

مزایای استفاده از ان اف سی چیست؟

حال که می‌دانید فناوری NFC چیست، حتماً می‌پرسید چرا باید از این قابلیت استفاده کنم؟ یا حتی شاید برای شما این سؤال پیش‌آمده باشد که در خرید گوشی‌های هوشمند به این فناوری باید توجه کنید یا خیر؟

اگر تکنولوژی در گوشی‌های همراه برای شما اهمیت دارد، بهتر است که از وجود این فناوری در گوشی مورد نظر خود مطمئن شوید. اما پیش از هر چیز ابتدا باید بدانید که این فناوری چه مزیت‌هایی برای شما به همراه دارد.

با وجود این فناوری موارد زیر برای شما ممکن خواهند شد:

  • نیاز به واردکردن کد برای اتصال ندارد؛
  • استفاده از این فناوری با مصرف انرژی بسیار پایینی همراه است؛
  • برای بدن ضرری ندارد.

اگرچه این تنها نگاهی کلی به مزیت‌های این روش ارتباطی است و در واقعیت از ان اف سی در موارد بسیار بیشتری استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، این فناوری به‌روز، پرداخت‌ها را در بسیاری از موارد آسان کرده است. البته لازم به ذکر است که بسیاری از کاربردهای این تکنولوژی در ایران جا نیفتاده است.

نگاهی به نقاط ضعف ان اف سی

این فناوری در کنار تمام ویژگی‌های ممتاز خود چند نقطه ضعف نیز دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • هر دو دستگاه باید به این فناوری مجهز باشند؛
  • سیگنال ضعیفی در کنار برد کم دارد.

این نقاط ضعف سبب شده‌اند که کاربرد این فناوری تنها به موارد خاصی محدود شود. اما هیچ کدام از این نقاط منفی کاربرد ان اف سی را به عنوان فناوری جدید زیرسوال نبرده‌اند و همچنان شاهد استفاده از این فناوری در موقعیت‌های مختلف هستیم.

کاربردهای NFC چیست؟

اگر به این فناوری تنها به‌منظور انتقال داده میان دو گوشی هوشمند نگاه کنید، شاید چندان برای شما جذاب نباشد. اما باید بگوییم که این فناوری کاربردهای بسیاری دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

پرداخت الکترونیکی و بی‌سیم

این روزها بسیار در مورد پرداخت الکترونیکی بی‌سیم می‌شنویم و قرار است به‌زودی در کشور ما نیز اجرا شود. در این شیوه پرداختی از گجت‌های موبایلی و فناوری NFC استفاده می‌کنند. به این صورت که دیگر نیازی به کارت ندارید و بدون هیچ تماسی مبلغ مور نظر خود را پرداخت می‌کنید.

در این روش پرداختی اطلاعات پرداخت میان دستگاه کارتخوان و دستگاه‌های پرداخت در گوشی‌های همراه انجام می‌شود. البته کارتخوان‌هایی که از این فناوری استفاده میکنند، با کارتخوان‌های معمولی تفاوت دارند.

از نکات قابل توجه در مورد این روش پرداختی به امنیت و سرعت بسیار بالای آن اشاره می‌کنیم. فکر می‌کنید که خرید بدون ارائه کارت بانکی، با گوشی همراه یا ساعت هوشمند مجهز به فناوری ان اف سی به چه اندازه جذاب خواهد بود؟

کاربردهای NFC چیست؟

پرینت

هر روز به قابلیت‌های پرینترها اضافه می‌شود تا جایی که این روزها بسیاری از پرینترهای وایرلس به فناوری NFC مجهز شده‌اند. فناوری‌ای که در عرض چند ثانیه نسخه‌های چاپی از عکس‌های دیجیتالی شما را در اختیارتان قرار می‌دهد.

البته در این مورد باید پرینتر و گوشی هوشمند هر دو به فناوری ان اف سی مجهز باشند. در این روش ابتدا باید ان اف سی پرینتر و گوشی را روشن کنید و سپس گوشی خود را روی محل NFC که روی پرینتر مشخص شده است، بگذارید.

در این مرحله پس از آن که فایل مورد نظر خود را انتخاب کردید، گزینه پرینت را زده و دستگاه پرینت فایل مورد نظر شما را آغاز می‌کند.

به این ترتیب دیگر نیازی نیست که فایل‌های خود را از گوشی به لپ تاپ انتقال دهید و سپس از سیستم اقدام به پرینت آن کنید. طبیعتا این روند زمان زیادی را از شما می‌گیرد، در حالی که با فناوری ان اف سی در کمترین زمان ممکن این کار را انجام خواهید داد.

انتقال تصویر از موبایل به تلویزیون

اگر تلویزیونی در خانه دارید که از قابلیت NFC پشتیبانی می‌کند، از این فرصت طلایی بهره ببرید. برای این منظور تنها کافی است که بررسی کنید تلویزیون شما برچسب NFC دارد یا خیر. اما برچسب NFC چیست؟

پشت تلویزیون‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، برچسب ان اف سی زده شده است. تنها باید گوشی خود را به تلویزیون نزدیک کنید؛ در این صورت تصویر موردنظر شما در عرض چند ثانیه رو صفحه نمایشگر تلویزیون ظاهر خواهد شد.

شارژر باتری گجت هوشمند

یکی از دغدغه‌های همه ما اتمام شارژ باتری گجت‌های هوشمند است. گجت‌هایی که این روزها یکی از الزامات زندگی همه ما محسوب می‌شوند. اما یکی از مهم‌ترین کاربردهای NFC این است که امکان شارژ باتری گجت‌های همراه خود را با پدهای شارژر مجهز به این قابلیت فراهم کرده است. در این صورت در کمترین زمان ممکن بدون اتصال هیچ کابل و سیمی گجت‌های شما شارژ خواهند شد.

شارژر باتری گجت هوشمند

اتصال به اسپیکر

فکر می‌کنید کاربرد NFC در اسپیکر چیست؟ اسپیکرها مسیری طولانی برای پیشرفت طی کرده‌اند و همچنان همگام با تکنولوژی پیش می‌آیند. امروزه اسپیکرهای خاصی مجهز به چیپ‌های NFC وجود دارند. استفاده از این اسپیکرها نیز بسیار آسان است؛ تنها باید گوشی خود را به قسمتی که به‌عنوان ان اف سی مشخص شده است، نزدیک کنید. پس از اتصال هر موزیکی که از گوشی خود پخش کنید، صدای آن را از اسپیکر به‌وضوح خواهید شنید.

بلیط مترو با NFC

با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از افرادی که رفت‌وآمد زیادی در مترو دارند از کارت‌های مترو برای پرداخت هزینه‌های خود استفاده می‌کنند. اما زمان آن رسیده است که دیگر با این کارت‌ها نیز خداحافظی کنیم.

طبیعی است که گوشی‌های هوشمند مجهز به فناوری NFC کار تمام کارت‌ها را برعهده می‌گیرد. کارت‌های مترو، اتوبوس و حتی کارت‌هایی که برای غذا خوردن در سلف دانشگاه به آن نیاز دارید.

قابلیت nfc در گوشی چیست؟ بلیط مترو با ان اف سی

با این تکنولوژی دیگر نیازی به چاپ بارکد روی کارت‌ یا کاغذ نیست؛ به این ترتیب تا حدود زیادی در مصرف کاغذ صرفه‌جویی می‌شود و هزینه‌های سنگینی در این مورد حذف خواهند شد. در این روش گوشی موبایل شما نقش بلیط را اجرا می‌کند.

برای پرداخت هزینه مترو به این روش به یک برچسب به نام NFC Tag نیاز دارید. این برچسب به یکی از بانک‌های شما متصل است. زمانی که از گیت عبور می‌کنید، باید این برچسب را در نزدیکی محل NFC تعبیه شده در گیت قرار دهید؛ به این ترتیب هزینه بلیط از شما به صورت خودکار کم خواهد شد.

یکی از نکات قابل توجه در استفاده از این روش به منظور پرداخت بلیط سرعت بالای آن است. با این روش 26 نفر قادر به عبور از گیت خواهند بود.

قفل گشایی درب‌ها با NFC

اگر به ماشین علاقه‌مند باشید، حتماً شنیده‌اید که این روزها درب‌های ماشین‌های مدل‌بالا با تکنولوژی‌های خاص باز می‌شوند. درست حدس زده‌اید، ان اف سی همان تکنولوژی است که در سوئیچ‌های خاص ماشین‌های شرکت BMW از آن بهره برده‌اند.

همه ما نیز درب‌هایی را که با کارت باز می‌شوند را دیده‌ایم. بسیاری از هتل‌ها یا ساختمان‌ها از این کارت‌ها برای قفل گشایی درب‌ها استفاده می‌کنند. این کارت‌ها نیز به فناوری ان اف سی مجهز هستند. این فناوری غوغایی در تکنولوژی به پا کرده است که کاربردهای آن نه‌تنها در گوشی‌های موبایل بلکه در موارد دیگر نیز دیده می‌شود.

قفل گشایی درب‌ها با NFC

NFC در تبلیغات

آیا می‌دانید این روزها از این فناوری جذاب در تبلیغات نیز استفاده می‌کنند؟ حتماً می‌پرسید که مزیت استفاده از NFC چیست؟

پوسترهایی وجود دارند که علامت ان اف سی روی آنها به چشم می‌خورد. اگر این علامت را دیدید، کافی است که گوشی خود را به آن پوستر نزدیک کنید. در این صورت حتماً اطلاعات بیشتری برای شما به نمایش درمی‌آید؛ به‌عنوان‌مثال، ممکن است که نزدیک‌ترین شعبه آن فروشگاه به شما نمایش داده شود. جذاب است، نه؟

کنترل وسایل منزل با NFC

این روزها بسیاری از وسایل منزل را مشاهده می‌کنیم که مجهز به فناوری ان اف سی هستند. این فناوری قابلیت کنترل لازم منزل را برای شما فراهم می‌کند. به‌عنوان‌مثال، ان اف سی گوشی خود را نزدیک ماشین لباسشویی بگذارید و برنامه‌ای را تنظیم کنید. با این برنامه مشخص کنید که ماشین لباسشویی شما تا چه ساعتی روشن باشد.

با کاربردهای NFC در ایران آشنا شوید

حالا که از کاربردهای قابلیت NFC در گوشی می‌دانید، حتماً این سؤال برای شما پیش‌آمده که این فناوری در ایران نیز کاربرد دارد یا خیر؟

سرویس NFC ایرانسل

سرویس NFC ایرانسل

اپراتور ایرانسل این فناوری را به‌زودی در دسترس عموم مردم قرار می‌دهد. فناوری که پرداخت با کمک گوشی‌های همراه را برای همه مردم آسان می‌کند. اما قابلیت NFC در گوشی چیست و چگونه در پرداخت‌ها به ما کمک می‌کند؟

کیف پول خود را باز کنید، چند کارت مختلف دارید؟ تصور کنید که دیگر نیازی به این کارت‌ها نداشته باشید و گوشی همیشه همراه شما وظیفه این کارت‌ها را نیز تقبل کند. در این صورت بسیار خوب خواهد شد، نه؟

دیگر برای پرداخت کرایه اتوبوس و مترو نیازی به کارت نخواهید داشت. در این صورت تنها موبایل خود را نزدیک دستگاه کارتخوان می‌گیرید و پرداخت شما به سرعت انجام می‌شود. البته که این تنها مزیت استفاده از NFC نیست؛ این فناوری پرداخت‌های شما در فروشگاه را نیز آسان خواهد کرد.

اما چگونه این کیف پول همراه را باید شارژ کرد؟ دستگاه‌های خودپرداز یا کارت‌خوان، این کار را برای شما آسان کرده‌اند. برای این کار باید گوش خود را نزدیک دستگاه‌های ATM بگیرید و از این طریق مبلغ موردنیاز شما از کارت بانکی مورد نظرتان وارد کیف پول همراه شما خواهد شد.

سرویس NFC همراه اول

سرویس ان اف سی در این اپراتور با ایرانسل کاملاً فرق دارد. در واقع در سرویس همراه اول هیچ نیازی به سیم‌کارت یا NFC در گوشی موبایل ندارید که این خبر خوشی برای کسانی است که گوشی‌های همراه آنها از این سرویس پشتیبانی نمی‌کند.

سرویسی که این اپراتور تحت عنوان ان اف سی ارائه می‌کند، در واقع یک سرویس تگ است. کاربران این تگ را پشت‌گوشی می‌چسبانند و به‌راحتی از فناوری NFC بهره‌مند می‌شوند. البته کسانی که گوشی‌های همراه آنها از این فناوری پشتیبانی می‌کند، نیازی به این تگ ندارند.

اما کاربرد سرویس همراه اول NFC چیست؟ این سرویس نیز پرداخت‌ها به‌خصوص بلیط‌های مترو و اتوبوس را پشتیبانی می‌کند.

برای شارژ این تگ باید چه کرد؟ خیلی ساده است؛ برای شارژ باید از باجه‌های شارژ کارت مترو و اتوبوس استفاده کنید. البته که همراه اول به دنبال شارژ این تگ‌ها از طریق حساب جیرینگ است.

سرویس NFC رایتل

احتمالاً این شرکت سخت‌گیرانه‌ترین حالت ممکن را برای استفاده از این فناوری به‌روز در نظر گرفته است. می‌پرسید چرا؟

برای استفاده از NFC شرکت رایتل باید سیم‌کارتی مجهز به این فناوری از این شرکت خریداری کنید. اما شرایط استفاده از ان اف سی تنها به این سیم‌کارت ختم نمی‌شود. شما به یک گوشی هوشمند با پشتیبانی از قابلیت NFC نیز نیاز دارید.

البته شرکت رایتل برای کسانی که گوشی‌های همراه آنها چنین قابلیتی ندارد، نیز راه چاره‌ای گذاشته است. در این صورت کاربر باید یک آنتن ان اف سی در زیر سیم‌کارت و روی باتری نصب کند.

اما امکانات سرویس NFC چیست؟ با این سرویس از شرکت رایتل قابلیت استفاده از خدمات بانکی برای کاربران وجود دارد. خدماتی مانند مشاهده مانده‌حساب، پرداخت قبوض و غیره. البته که امکان پرداخت بلیط‌های الکترونیکی در سطح شهر نیز برای کاربر فراهم می‌شود.

اما به‌غیراز این موارد کاربران می‌توانند هزینه‌های پارک خودرو را نیز بدون واردکردن هیچ رمزی بپردازند.

اگرچه شرکت رایتل این سرویس را در حوزه گسترده‌ای ارائه کرده است، اما سقف پرداختی برای استفاده از این سیستم نیز وجود دارد. شما برای مبالغ بالاتر نیاز به واردکردن رمز خواهید داشت. این موضوع به‌منظور حفظ امنیت حریم خصوصی شما در نظر گرفته شده است که در صورت دزدیده شدن گوشی شما کسی قادر به سوءاستفاده نباشد.

آیا تمام گوشی‌های اندروید و آیفون به فناوری ان اف سی مجهز هستند؟

بسیاری از شما تصور می‌کنید که ان اف سی به‌عنوان یک سیستم اتصال نوین در تمام گوشی‌های هوشمند وجود دارد. اما باید به شما بگوییم که اشتباه می‌کنید. این فناوری مانند بلوتوث در همه گوشی‌ها وجود ندارد.

البته این روزها بسیاری از گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار اندروید مجهز به تراشه ان اف سی هستند و در نتیجه از سیستم‌های پرداخت NFC پشتیبانی می‌کنند.

جالب است بدانید که تمام گوشی‌های آیفون جدید نیز از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند؛ در واقع تمام آیفون‌های 6 به بالا مجهز به این فناوری هستند.

برای چک کردن این موضوع نیاز به دفترچه راهنمای گوشی خود ندارید؛ کافی است که عبارت NFC را در قسمت تنظیمات گوشی خود سرچ کنید. در برخی از گوشی‌های همراه نیز از باتری‌هایی مجهز به این فناوری استفاده کرده‌اند. در این صورت حتماً روی باتری گوشی شما عبارت «Near Field Communication» هک شده است.

کد تخفیف نورنگار

آشنایی با سیستم‌های پرداخت NFC

حالا که می‌دانید NFC چیست، نوبت به آشنایی با سیستم‌های پرداخت مجهز به این فناوری می‌رسد. گوشی‌های اندروید از سیستمی به نام اندروید پی Android pay بهره می‌برند. این در حالی است که در گوشی‌های سامسونگ Samsung Pay دیده می‌شود.

آشنایی با سیستم‌های پرداخت NFC

البته در گوشی‌های شرکت اپل؛  نام Apple Pay برای این سیستم درنظر گرفته شده است. سیستم‌هایی مانند پی پال PayPal Mobile و مسترکارت MasterCard PayPass نیز از فناوری NFC بهره می‌برند.

جالب است بدانید که برخی از برنامه‌ها نیز برای پرداخت الکترونیکی از قابلیت ان اف سی استفاده می‌کنند؛ مانند، برنامه Google Pay.

با کارت‌های بیهوده در کیف خود خداحافظی کنید!

حالا که می‌دانید NFC چیست، حتماً متوجه شده‌اید که این فناوری بیش از هر چیز دیگری با کیف پول موبایل در ارتباط است. در واقع این فناوری گوشی‌های هوشمند شما را جایگزین پول‌های نقد و کارت‌های اعتباری شما کرده است.

 

نویسنده : حسین بابائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه