دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

آموزش ساخت NFT قدم به قدم + معرفی سایت‌ها

تکنیک و ترفند
آموزش ساخت NFT قدم به قدم + معرفی سایت‌ها

NFT مخفف non fungible tokens است و به معنی توکن غیرقابل معاوضه یا رمزکلید یکتا است.

قبل از هرچیزی به شما این خبر خوب را بدهیم که آکادمی نورنگار برای علاقمند به سرمایه گذاری در NFT ، ورکشاپ آموزشی NFT در دنیای هنر را در نظر گرفته چنانچه تمایل دارید در این زمینه با اساتید مجرب تجارب خوبی را کسب کنید به آموزشگاه نورنگارمراجعه نمایید.

دارایی‌ها از هر نوعی که باشند به دو گروه دسته‌بندی می‌شوند؛ قابل تعویض و غیر قابل تعویض.

دارایی‌های «غیرقابل تعویض»  قابل تبدیل شدن به NFT هستند.

دارایی غیر قابل تعویض یعنی چه؟

یک اسکناس 10 هزار تومانی را می‌توانید با یک اسکناس 10 هزار تومانی دیگر تعویض کنید.

همچنین یک اسکناس 10 هزار تومانی را می‌توانید با 10 اسکناس هزار تومانی دیگر جا به جا کنید. دقت کردید؟ اسکناس شما قابلیت تعویض با یک اسکناس هم ارزش و همچنین قابلیت تقسیم و تعویض با مجموعه‌ای از اسکناس‌ها با همان ارزش 10 هزارتومان را دارد.

پس این اسکناس 10 هزار تومانی یک ارز قابل تعویض و قابل تقسیم است.

دارایی‌های قابل تعویض یا تعویض‌پذیر معمولا دارای ارزش یکسان و همچنین قابل بخش‌پذیری هستند. درست مثل پول اما دارایی‌هایی هم هستند که نه قابل تعویض و نه قابل بخش‌پذیری هستند.

مثلاً یک اثر هنری تاریخی، کاپشن چرم مایکل جکسون، میز کار یک شاعر مشهور که تمام عمرش روی آن نوشته است، یک استیکر دیجیتال، عکسی که یک عکاس حرفه‌ای یا یک عکاس آماتور گرفته است و …

ویژگی مشترک همه این دارایی‌هایی که مثال زدیم در غیرقابل تعویض بودن و غیرقابل بخش‌پذیری بودن است. شاید شما بتوانید عکس مشابهی بگیرید ولی این عکس آن عکس نیست! تابلو نقاشی کپی اصلی را می‌سازند اما این آن نیست!

اما مگر از میز آن شاعر مشهور یا کاپشن چرم مایکل جکسون فقط یکی ساخته شده بود؟ شاید کارخانه سازنده هزاران کاپشن چرم مشابه تولید کرده بود یا هزاران میز مشابه در دنیا باشد. چه چیزی باعث می‌‌شود آن یکی منحصر به فرد باشد و ارزش بیشتری پیدا کند؟

بگذارید یک مثال ساده بزنیم تا قضیه واضح شود.

فرض کنید می‌خواهید از یک فروشگاه اینترنتی یک کاپشن نارنجی بخرید؛ وارد سایت می‌شوید و یک کاپشن 400 هزارتومانی انتخاب می‌کنید. اگر یکی از این کاپشن‌ها را بخرید، برایتان مهم نیست کدام کاپشن برای شما ارسال می‌شود؛ چون هزاران کاپشن با همان رنگ و سایز و طراحی در تولیدی لباس دوخته شده و برای فروش به فروشگاه ارسال شده است.

این کاپشن تا قبل از این که به دست شما برسد با بقیه کاپشن‌هایی که در انبار فروشگاه بودند یکسان است. آن کاپشن قابل تعویض است و در صورتی که سایز شما نباشد تا مدت زمان کوتاهی حق تعویض آن را دارید.

حالا فرض کنید از خرید این کاپشن یک سال گذشته است.

با آن مسافرت، سینما، سرکار، کوهنوردی و پیاده‌روی رفته‌اید. عکس‌های دو نفره زیبایی با نامزدتان دارید که همین کاپشن را پوشیده‌اید؛ در آخرین سفر خارجی که رفته بودید یک برچسب نشنال جئوگرافی هم خریدید و به کاپشن خودتان دوختید. حال این کاپشن پس از مدتی برای شما ارزش عاطفی خواهد داشت و شاید حاضر نشوید آن را با کاپشن دیگری تعویض کنید.

حتی شاید بعد از مدتی آن را نپوشید ولی حاضر هم نیستید آن را دور بیاندازید.

به همین سادگی شما یک دارایی غیرقابل تعویض دارید که قبلا قابل تعویض بود.

حالا برویم سراغ این که NFT کردن دارایی‌ها یعنی چه؟

NFT چیست؟

NFT در واقع یک توکن غیر قابل تعویض است.

اگر نمی‌دانید توکن چیست پس هنوز با مفاهیم ارزهای دیجیتال و دنیای بلاک‌چین آشنا نیست و ما هم قرار نیست در این مقاله درباره این چیزها حرف بزنیم ولی خیلی خلاصه در حد چند جمله این مفاهیم را تعریف می‌کنیم.

توکن چیست؟

توکن به زبان خیلی ساده یک رمز یا فایل است که شما می‌توانید آن را به عنوان دارایی دیجیتال داشته باشید یا جابجا کنید.

برای مثال، ارزهای دیجیتال به نوعی توکن هستند افراد زیادی روی ارزشمند بودن آنها توافق کرده‌اند.

حالا این توکن می‌تواند هر نوعی باشد و برای کاربردهای مختلفی استفاده شود.

در خرید و فروش NFT هم توکن‌ها هستند که بین افراد جابجا می‌شوند و از حساب فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند.

تفاوت اصلی توکن‌هایی که در شبکه NFT استفاده می‌شوند یا دیگر توکن‌ها در همین غیرقابل تعویض بودن است. یعنی شما اگر توکن یک اثر هنری یا هرچیز دیگری را دارید، با توکن دیگری که برای یک کلیپ صادر شده یکسان نیست.

اگر هم قرار باشد شما توکن خودتان را بفروشید، آن را با یک ارزش قابل تعویض مثل ارزهای دیجیتال یا حتی پول ملی کشورها مبادله می‌کنید.

پس وقتی شما توکن یک اثر هنری را دارید که صاحب اثر آن را به شما فروخته و فقط یک توکن برای آن اثر صادر شده است، هیچ توکن معادلی ندارد و غیرقابل تعویض است.

ار می‌دانید بلاک چین چیست که بخش بعدی را رد کنید اگر نه سعی کردیم به زبان ساده توضیح دهیم.

بلاک چین چیست و چه نقشی در NFT دارد؟

بلاک چین به زبان ساده شبکه‌ای از کامپیوترهای متصل به هم است که مبادلات، تراکنش‌ها و جابجایی هر نوع دارایی دیجیتال مثل توکن‌ها را به صورت مشترک ثبت می‌کنند.

به عنوان مثال، وقتی شما در بانک حساب باز می‌کنید، اطلاعات و مشخصات شما و همینطور میزان دارایی پولی شما در یک پایگاه داده در سرورهای بانک ثبت می‌شود. این سرورها که در واقع یک کامپیوتر حساب می‌شود متعلق به همان بانک است و هیچ کس دیگر به آن دسترسی ندارد.

اگر روزی برای سرورهای بانک مشکل جدی به وجود آید، اطلاعات شما و موجودی بانکی شما هم به خطر می‌افتد مگر این که یک یا چند کپی دیگر هم از همین اطلاعات در کامپیوترهای دیگری موجود باشد.

بلاک چین به زبان ساده همین کار را می‌کند. یعنی تعداد زیادی کامپیوتر (فرض کنید هزاران عدد) به هم وصل هستند و همه به صورت همزمان حساب و کتاب‌های افراد را ثبت و بررسی می‌کنند. برای این که یک جابجایی در این شبکه ثبت شود، باید اکثر کامپیوترهای موجود در این شبکه آن را تایید کنند و مختل شدن یکی از این رایانه‌ها هیچ تاثیری نخواهد داشت. در چنین شبکه‌ای امکان تقلب به صفر می‌رسد و همه انتقال‌ها به راحتی قابل رهگیری و رصد هستند.

NFTها برای تایید صحت و مالکیت در یک بلاک‌‌چین به صورت عمومی ثبت و توزیع می‌شوند.

بلاک چین اتریوم یکی از بزرگترین شبکه‌هایی است که نقل و انتقال NFT در آن جریان دارد.

خلاصه کنیم:

  • NFT یعنی توکن غیر قابل تعویض.
  • توکن از نوع NFT برای دارایی‌های غیرقابل تعویض توسط صاحبان یا مالکان آنها صادر می‌شود.
  • صادر کردن NFT برای هر چیزی امکان‌پذیر است و این کار توسط پلتفرم‌ها و سایت‌های ثبت NFT به راحتی قابل انجام است.
  • معاملات NFT در شبکه‌های بلاک چین انجام می‌شود.
  • شما می‌توانید توکن‌های صادر شده را قیمت‌گذاری کنید و بفروشید.

چطور NFT بخریم یا بفروشیم؟

خرید NFT به راحتی خرید اینترنتی است که حتما تا حالا انجام داده‌اید. فروختن آن هم به همین سادگی است اما ساخت یا تبدیل یک دارایی به NFT نیاز به توضیحات بیشتری دارد که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

اول ببینیم برای خرید NFT چه کار باید کرد.

آموزش خرید NFT

خرید و فروش NFT در پلتفرم‌ها یا سایت‌های واسطه این کار اتفاق می‌افتد.

سایت‌های زیر در حال حاضر بزرگترین بازارهای خرید و فروش NFT هستند:

قبل از شروع خرید و فروش در این مارکت‌پلیس‌های NFT اول قوانین و توضیحات آنها را بخوانید و از افراد با تجربه مشورت بگیرید. به ویژه کاربران ایرانی امکان دارد به دلایل تحریم‌ها امکان معامله نداشته باشند.

هر شخصی بخواهد در دنیای NFT فروشنده یا خریدار باشد، باید چند کار اولیه را انجام دهد.

۱. در یکی از بازارهای واسطه عضو شوید.

۲. با توجه به نوع ارزی که می‌خواهید برای خرید و فروش NFT استفاده کنید به یک کیف پول دیجیتال هم نیاز دارید.

۳. بیشتر این سایت‌ها امکان اتصال کیف پول دیجیتال به پلتفرم را فراهم کرده‌اند. اگر چنین امکانی بود کیف خودتان را به پلتفرم وصل کنید.

بعد از این ۳ کار اولیه می‌توانید خرید و فروش را شروع کنید.

حالا بیایید همین کارها را مرحله به مرحله انجام دهیم.

عضویت در opensea

وارد سایت opensea.io شوید.

روی آیکون پروفایل در بالای سایت کلیک کنید تا منوی آن باز شود.

روی گزینه Profile کلیک کنید.

در قدم بعدی از شما خواسته می‌شود که کیف پول دیجیتال خودتان را به opensea وصل کنید. کار با کیف پول دیجیتال Metamask آسان است و پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا با همین گزینه پیش بروید. اگر بعدا نیاز به امکانات خاصی داشتید از کیف پول‌های دیجیتال دیگر هم می‌توانید جایگزین کنید.

بعد از کلیک روی متامسک به سایت آن هدایت می‌شوید تا افزونه یا برنامه آن را نصب کنید. ما افزونه کروم را انتخاب می‌کنیم. شما می‌توانید اپ اندروید یا iOS را نصب کنید.

بقیه مراحل کار مشابه است و فقط اپلیکیشنی که استفاده می‌کنید متفاوت است و تفاوتی هم از نظر عملکرد ندارد.

بعد از نصب باید کیف پول دیجیتال خودتان را ایجاد کنید.

اگر قبل از این کیف پول در متامسک نداشتید گزینه ساخت کیف جدید را انتخاب کنید.

قوانین و توضیحات را بخوانید و قبول کنید.

مرحله بعد باید یک رمز برای خودتان تعیین کنید.

در مرحله بعد از شما می‌خواهد یک ویدیو کوتاه درباره حفظ امنیت کیف پول تماشا کنید. برای حفظ امنیت کیف پول دیجیتال باید کلید خصوصی آن که در متامسک به آن Secret Recovery Phrase را در یک جای امن نگه دارید و در اختیار هیچ کس قرار ندهید. فقط با این کلید خصوصی می‌توانید به کیف پول خودتان دسترسی داشته باشید.

کلید خصوصی می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد. در متامسک ترکیبی از کلمات با ترتیب مشخص است.

این کلمات را به همین شکلی که هست کپی کنید و در جایی امن و مطمئن نگه دارید. با کلیک روی کادر مستطیلی شکل این کلمات نمایان می‌شود.

مرحله بعد از شما می‌خواهد کلمات را با همان ترتیب انتخاب کنید تا مطمئن شود آن را ذخیره کرده‌اید.

در آخرین مرحله کیف پول دیجیتال شما فعال می‌شود.

حالا دوباره به صفحه پروفایل در opensea برگردید و بعد از یک رفرش دوباره روی متامسک کلیک کنید تا افزونه را بشناسد و به کیف پول دیجیتال شما وصل شود.

بعد از اتصال می‌توانید پروفایل خودتان را تکمیل کنید.

حالا از منوی بالای سایت وارد بخش explore که همان بازار خرید و فروش است شوید.

اگر قصد خرید NFT آثار را دارید اول باید حساب خودتان را شارژ کنید. شارژ حساب با هر نوع ارزی که سایت مربوطه پشتیبانی می‌کند امکانپپذیر است.

ما وارد بخش NFT عکس‌ها می‌شویم.

کلکسیونی از عکس‌های NFT شده را در این بخش می‌بینید.

یکی از کلکسیون‌ها را انتخاب می‌کنیم تا فرایند خرید NFT را آموزش دهیم.

یکی از عکس‌های این کلکسیون را انتخاب می‌کنیم.

در این صفحه اطلاعات کاملی درباره این NFT و خریدهای قبلی، قیمت و تعداد NFT صادر شده را می‌بینید. توجه کنید که امکان دارد یک اثر چند NFT داشته باشد یا یک NFT مربوط به کلکسیونی از آثار باشد.

حالا اگر کیف پول شما شارژ مورد نیاز معادل مبلغ تعیین شده را داشته باشد می‌توانید بقیه مراحل خرید را انجام دهید یا این که باید اول کیف پول خود را از راه‌‌های مختلف موجود شارژ کنید. برای مثال اگر حساب ارز دیجیتال در صرافی‌های ارز دیجیتال دارید به راحتی می‌توانید مقدار مورد نیاز را به کیف پول خودتان منتقل کنید.

بعد از پرداخت ارز دیجیتال تعیین شده (معمولا اتریوم)، توکن مربوطه به حساب شما منتقل می‌شود.

بعضی از توکن‌های NFT قیمت ثابت دارند، بعضی حالت حراج دارند و قیمت به پیشنهاد خریدار تعیین می‌شود، بعضی قیمت متغیر دارند و با توجه به عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

آموزش ساخت NFT و فروش آن

مطابق همان روش خرید NFT که در قسمت قبل توضیح دادیم، برای ساخت NFT و فروش آن هم نیاز دارید که پروفایل خودتان را در سایت Opensea یا هر پلتفرم واسطه خرید و فروش NFT بسازید.

ما ادامه مراحل را در همان سایت opensea توضیح می‌دهیم.

از منوی بالای سایت گزینه Create را انتخاب کنید.

در مرحله بعد از شما خواسته می‌شود مشخصات و توضیحات کامل اثری که می‌خواهید NFT کنید را وارد کنید. تصویر نسخه دیجیتال هم باید آپلود کنید.

در این بخش باید توضیحات کاملی درباره اثر بنویسید و همینطور بلاک چین را که به صورت پیش فرض روی اتریوم است را انتخاب کنید.

بعد از ساخت NFT می‌توانید از کلکسیون خودتان آن را انتخاب کنید و فرایند فروش آن را شروع کنید.

مرحله بعدی باید قیمت و مدت زمان فروش را تعیین کنید.

قیمت در این سایت برحسب اتریوم تعیین می‌شود.

بعد از تعیین قیمت کارمزد پلتفرم و کارمزد صاحب اثر مشخص می‌شود.

در مرحله آخر هم کارمز پلتفرم از حساب شما کسر می‌شود و آیتم شما در میان توکن‌های قابل خرید سایت ثبت می‌شود.

حالا باید منتظر بمانید تا مشتریانی برای NFT شما پیدا شود. البته بهتر است با انواع راه‌ها و کانال‌های تبلیغات و بازاریابی این روند را سریع‌تر کنید و هرجایی که امکان دارد مشتریان توکن شما باشد را پیدا کنید.

ضرب کردن یا Mint کردن NFT چیست؟

مینت کردن یعنی نسخه دیجیتال یک دارایی (مثل عکس یا هرچیزی) را به توکن تبدیل و به بلاک‌چین وارد کنید.

وقتی یک نسخه دیجیتالی را مینت می‌کنید، آن در پرونده‌های غیر قابل تعویض بلاک‌چین ثبت می‌شود و به چرخه توکن‌های موجود، اضافه می‌شود. همین کاری که در مراحل قبل توضیح دادیم همان مینت کردن است.

چه چیزهایی قابل NFT شدن هستند؟

NFT‎‌ها محدود به یک حوزه خاص و بازار کریپتوکارنسی نیستند و از این توکن‌ها می‌توان در هر زمینه‌ای استفاده کرد. یک NFT می‌تواند برای هر چیزی صادر شود مثل:

  • نقاشی
  • فایل‌های GIF
  • ویدیو‌ها
  • استیکرهای و آواتارهای مجازی
  • قطعه موسیقی
  • دارایی‌های فیزیکی
  • دارایی‌های مجازی مثل زمینی در یک دنیای مجازی (مثل متاورس)
  • اکانت‌های بازی‌های مختلف که به مرحله یا امتیاز بالایی رسیده‌اند.

حتی توییت و یک نوشته هم می‌تواند، NFT شود. جک دورسی، یکی از بنیان‌گذاران توییتر، اولین توییت خود را با قیمت بیش از دو میلیون پوند فروخت.

در اصل NFT‌ ها مانند اقلام جمع‌آوری فیزیکی و کلکسیون‌ها هستند، فقط دیجیتالی شده‌اند. حالا دیگر به جای این‌که نقاشی رنگ و روغن ‌واقعی را به دیوار آویزان کنیم و یا برای فروش به نمایشگاه ببریم، آن را به صورت یک فایل دیجیتال تحویل خریدار می‌دهیم.

تفاوت NFT و ارزهای دیجیتال

رمز ارزهای پایه مانند پول فیزیکی قابل تعویض هستند، یعنی می‌توان آن‌ها را مبادله کرد. به عنوان مثال: ارزش یک بیت کوین همیشه با یک بیت کوین دیگر برابر است. به طور مشابه همیشه یک واحد اتریوم نیز با یک واحد دیگر اتریوم برابر است. ارزهای دیجیتال قابل جا به جایی و تعویض‌پذیر هستند و به همین دلیل ویژگی تعویض‌پذیری به عنوان یک ارز قابل مبادله، مناسب هستند.

NFT ها بازار ارزهای دیجیتال را با مفهوم توکن غیرقابل تعویض و منحصر به فرد بودن هر توکن تغییر می‌دهند و شما نمی‌توانید ارزش یک توکن غیرقابل تعویض را با یک توکن غیرقابل تعویض دیگر برابر قرار دهید.

یعنی شما نمی‌توانید توییت جک دورسی را با تابلو مونالیزا جا به جا کنید، چون ارزش آن‌ها یکسان نیست.

شاید صاحب و مالک یک اثر موقع مینت کردن آن تصمیم بگیرد ۱۰ یا صدها هزار توکن برای آن صادر کند که هر کدام ارزش یکسان داشته باشند اما همچنان این توکن‌ها با توکن‌های یک اثر دیگر برابر نیستند.

قوانین مربوط به NFT هنوز در حال توسعه است و امکان دارد با شکل‌های جدیدی از آن مواجه شوید.

مثلا امکان دارد صاحب یک اثر بعد از فروش توکن‌ها همچنان از خرید و فروش‌های بعدی سهمی داشته باشد و درصدی سود به او برسد.

مزیت‌های NFT

مهم‌ترین مزیت NFT شاید تبدیل دارایی‌های فیزیکی به غیر فیزیکی است. NFT ها بر روی بستر بلاکچین فعالیت می‌کنند و می‌توانند باعث حذف واسط‌ها شوند تا هنرمندان و خریداران آثار بتوانند به صورت مستقیم باهم در ارتباط باشند.

در نتیجه NFT معاملات را ساده و فرایند دارایی‌ها را بهبود می‌بخشد. هر توکن NFT حاوی اطلاعات مالک و خریدار و همچنین مالکان قبلی است.

هرچند شاید این اطلاعات به صورت ناشناس ثبت شده باشند اما کاملا قابل رصد هستند و به صورت عمومی هرکسی می‌تواند معاملات را رهگیری کند.

فناوری NFT و بلاک‌چین برای هنرمندان و تولیدکنندگان محتوا فرصتی منحصر به فرد، برای کسب درآمد فراهم کرده است.

به عنوان مثال: هنرمندان دیگر مجبور نیستند برای فروش آثار خود به گالری‌ها یا نمایشگاه‌های نقاشی اعتماد کنند. در عوض، هنرمندان می‌توانند اثر خود را مستقیم به عنوان NFT به مصرف‌کننده بفروشند که موقعیت کسب سود بیش‌تری نیز برایشان فراهم باشد.

علاوه بر این، هنرمندان در دنیای NFT می‌توانند حق امتیاز برای اثرشان تعیین کنند تا هر زمان که هنرشان به فرد جدیدی فروخته شد، درصدی از سود فروش آن را دریافت کنند. این یک ویژگی جذاب است؛ زیرا هنرمندان عموما در دنیای واقعی پس از یک بار فروش آثار هنری خود درآمد جدیدی در آینده دریافت نمی‌کنند.

البته حواستان به این نکته باشد که معاملات توکن NFT ربطی به حق کپی‌رایت و مالکیت معنوی ندارد و این دو قوانین کشوری و بین‌المللی دارند که باید برای ثبت آنها از راه‌های قانونی اقدام کرد.

مالکیت انحصاری آثار NFT

شما در دنیای اینترنت هر فایل دیجیتال را می‌توانید بارها کپی و برای دیگران ارسال کنید؛ اما NFT ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابل کپی کردن نیستند. ( شاید صاحب اثر بتواند حق تکثیر و بازتولید اثرش را مانند آثار فیزیکی حفظ کند. یعنی آن‌ها را چندین بار صادر کند؛ اما NFT ها تنها در هر زمان می‌توانند یک مالک داشته باشند). علاوه بر این؛ فروشنده یا مالک‌های آثار NFT می‌توانند اطلاعات خاصی را درون آن ذخیره کنند یا آثارشان را با امضای خود برای فروش در دسترس خریداران بگذارند.

در واقع با خرید یک NFT، شما مالک انحصاری یک اثر دیجیتالی خواهید بود که نسخه دیگری از آن موجود نیست و حق کپی‌رایت آن اثر نیز، تنها برای خریدار ثبت می‌شود. خریدار اثر NFT می‌تواند، اثر خریداری شده را هرکجا که می‌خواهد به اشتراک بگذارد و تا زمانی که آن اثر را به فرد دیگری نفروخته است، مالک آن خواهد بود.

آیا NFT امن است؟

NFT ها بر بستر بلاک‌چین خرید و فروش می‌شوند و امنیت بالایی دارند که هک کردن آن‌ها تقریبا غیرممکن است.

همان‌طور که گفتیم تمام اطلاعات NFT روی بستر بلاک‌چین ثبت می‎شود و کاملا قابل ردیابی است.

در واقع هنگامی که شما یک NFT را  در بلاک‌چین قرار می‌دهید، همه معاملات ثبت شده و اطلاعات آن همیشه در دسترس همگان خواهد بود و قابلیت دستکاری اطلاعات آن تحت هیچ شرایطی وجود ندارد.

اگر به هردلیل شما تصمیم بگیرید توکن خود را از دسترس خارج و آن را حذف کنید، تمام اطلاعات توکن NFT شما به یک آدرس غیرقابل بازگشت منتقل می‌شود و اطلاعات تراکنش حذف توکن شما همیشه بر روی بستر بلاک‌چین باقی می‌ماند.

دلیل اوج گرفتن این بازار چیست؟

NFT می‌تواند، هر چیزی در اطراف شما باشد که به صورت اثر دیجیتال قابل فروش است. مانند: نقاشی، موسیقی، خطاطی، نوشته خاص و… اگر خاطرتان باشد در قدیم و یا حتی همین دوره افراد زیادی علاقه داشتند، کلکسیونی از یک وسیله یا هنر خاص را جمع‌آوری کنند.

برای مثال: کلکسیون تمبر، سکه‌های قدیمی و کلکسیون گل ‌های خشک. حالا همان کلکسیون‌ها را در قالب دیجیتال تصور کنید. معمولا افرادی که برای خرید NFT هزینه می‌کنند، آن را به چشم یک خرید احساسی، جمع‌آوری کلکسیون و راهی برای ارتباط مستقیم با هنرمند اثر نگاه می‌کنند و یا حتی آن را برای سرمایه‌گذاری بلند مدت خریداری می‌کنند.

معمولا سرمایه‌گذاران قدیمی بازار کریپتوکارنسی که از خرید بیت‌کوین در طولانی مدت نتیجه دیده‌اند، برای خرید NFT سرمایه‌گذاری می‌کنند.

شاید قسمت جالب NFT برای همه افراد استفاده از فناوری و فروش آثار به صورت دیجیتال باشد که همه را به سوی این بازار روانه کرده است. چون مانند قدیم نیاز نیست افراد کلکسیون‌هایشان را با خود حمل کنند و یا برای آثار هنریشان نمایشگاه برگزار کنند. همه این‌کارها آسان و بدون دردسر در فضای اینترنت انجام می‌شود.

از سوی دیگر با توجه به امنیت بالای اطلاعات در فضای بلاک‌چین دور از انتظار نیست که در آینده‌ای نه چندان دور تمام مدارک دانشگاهی، گواهینامه و اطلاعاتی از این قبیل تبدیل به NFT شوند و در بستر اینترنت قرار گیرند.

در آخر این مقاله باهم چند نمونه از گران‌ترین NFT ها را می‌بینیم.

آیا سرمایه‌گذاری در بازار NFT منطقی است؟

بازار NFT ها یک بازار جدید است و هنوز نمی‌توان درباره آینده آن قضاوتی کرد.

سرمایه‌گذاری در بازار NFT یک تصمیم شخصی است و توصیه می‌کنیم نکاتی را درباره آن به خاطر داشته باشید. ارزش یک NFT کاملا بر اساس آن چیزی که شخص دیگری مایل به پرداخت آن‌هاست، تعیین می‌شود. یعنی بازار تقاضا و میزان تقاضا برای آن NFT به جای شاخص‌های فنی، بنیادی، فنی یا اقتصادی که بر روی قیمت سهام اثر می‌گذارد و به طور کلی مبنای تقاضای سرمایه‌گذاران را تشکیل می‌دهد، هدایت می‌شود.

در واقع ممکن است یکNFT بخرید و آن را کمتر از آن‌چه که برای خرید‌ه‌اید، بتوانید دوباره بفروشید.

بنابراین تحقیقات خود را کامل انجام دهید و با در نظر گرفتن ریسک‌هایی که وجود دارد، با احتیاط کامل وارد این بازار شوید.

گران‌ترین و پرفروش‌ترین NFT ها

The Merge اثر PAK

اثر ان اف تی THE Merge یکی از گران‌ترین آثار تاریخ NFT تا به امروز است. اینNFT با قیمت 91.8 میلیون دلار به فروش رسیده است و طرفداران بسیاری در سطح جهان دارد.

 HUMAN ONE اثر Beeple

شخصی به نام مایک وینکلمن با لقب بیپل در بازارهای ان اف تی این طرح NFT را در حراجی‌ها با قیمت 28.9 میلیون دلار فروخت. طرح این اثر هنری در واقع یک مجسمه بوده که در یک بیابان قدم میزند. این مجسمه نیز در رده گران‌ترین آثار NFT قرار دارد. البته این هنرمند، اثر  همه روزه: 5000 روز اول خود را نیز با قیمت فوق‌العاده 69 میلیون دلار به فروش رساند.

Ocean Front اثر Beeple

ان اف تی  Ocean Front توسط مایک وینکلمن  که با نام کاربری «بیپل» در بازارهای NFT حضور دارد، طراحی شده و با قیمت باورنکردنی 6 میلیون دلار به فروش رسیده است. Ocean Front ، سومین اثر این هنرمند است که در زمره گران‌ترین آثار NFT قرار دارد. این اثر یک پیام زیست محیطی دارد که در واقع همه انسان‌ها باید قبل از نابودی محیط زیست، هوشیارانه رفتار کنند و با دفن زباله در طبیعت آن را به مرز نابودی نرسانند.

 

 

 

6 دیدگاه
  • نوید گفت:

    ممنونم از مطالبی که توضیح دادید، آموزش ساخت NFT بسیار نکات زیادی داره و فروش و موفقیت یک ان اف تی به نکات مختلفی بستگی داره، قبل از اینکه اقدام به سرمایه گذاری بکنید بهتره که تحقیقات گسترده انجام بدید.

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      ممنون میشم اگه شمام تجربه ای در این زمینه دارین با ما به اشتراک بزارین 😍🌱

  • مریم گفت:

    سلام آیا واقعا ما ایرانی ها هم میتونیم بفروشیم؟

  • محمد گفت:

    مثل همیشه عالی. کلی چیز یاد گرفتم

  • یابر گفت:

    واقعا دست شما درد نکنه اطلاعات مفید وکاملی بود ممنون

  • نرگس گفت:

    توضیحات و اطلاعات کامل جامع و قابل فهم بود و با توجه به اینکه از قبل هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداشتم با مطالعه این مطالب اطلاعات بسیار مفیدی کسب کردم.
    سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط