دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

رفرش ریت (refresh rate) مانیتور چیست و چرا مهم است؟

راهنمای انتخاب
رفرش ریت (refresh rate) مانیتور چیست و چرا مهم است؟

رفرش ریت چیست؟

به تصویر بالا با دقت نگاه کنید. همان‌طور که در این تصویر هم مشخص است، رفرش ریت یا نرخ تازه‌سازی به فرکانسی اشاره دارد که یک نمایشگر تصویر روی صفحه‌اش را به‌روز می‌کند. به‌این‌ترتیب که هر تصویر توسط پیکسل‌هایی به شما نمایش داده می‌شود؛ اما این پیکسل‌ها ثابت نیستند. هر پیکسل دائماً در حال به‌روز شدن است تا آخرین محتوای پردازنده نمایشگر شما را نمایش دهد.

زمان بین این به‌روزرسانی‌ها برحسب میلی‌ثانیه (ms) اندازه‌گیری می‌شود؛ درحالی‌که معیار اندازه‌گیری رفرش ریت نمایشگر هرتز (Hz) است. درواقع، رفرش ریت مانیتور شما به تعداد دفعاتی اشاره دارد که نمایشگر می‌تواند در هر ثانیه تصویر جدید و جزئیات بیشتری را نشان دهد.

به‌عنوان‌مثال، اگر صفحه‌نمایش شما دارای رفرش ریت 144 هرتز باشد، تصویر را 144 بار در ثانیه تازه می‌کند. هنگامی‌که نرخ تازه‌سازی فریم بالا توسط GPU و CPU در صفحه‌نمایش تولید شود، تصاویر روان‌تر به نمایش درآمده و FPS آن بیشتر می‌شود. پس هرچه مقدار رفرش ریت بیشتر باشد، صفحه‌نمایش سریع‌تر به‌روز می‌شود.

برای بهره‌مندی از رفرش ریت بالا، سه مؤلفه مهم باید در نظر گرفته شود:

  • مانیتور، تلویزیون یا گوشی باقابلیت رفرش ریت سریع
  • پردازنده سریع جهت ارائه دستورالعمل‌های مهم بازی‌های ویدیویی ازجمله هوش مصنوعی، فیزیک، منطق بازی و داده‌های رندر
  • یک GPU قدرتمند و سریع برای اجرای دستورالعمل‌های ذکرشده و ایجاد گرافیک روی صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش فقط می‌تواند یک تصویر را با سرعتی که سیستم تولید می‌کند، نمایش دهد؛ بنابراین مهم است که CPU و GPU سیستم قادر به تکمیل سریع این فرآیند باشند. در غیر این صورت، مانیتور شما هرچقدر مشخصات عالی و برند معتبری داشته باشد، قادر به تولید تصویر با نرخ تازه‌سازی بالا نخواهد بود.

پس اگر صفحه‌نمایش شما دارای رفرش ریت 144 هرتز است، برای بهره‌مندی از این نرخ تازه‌سازی باید GPU شما قابلیت پشتیبانی از آن را داشته باشد.

چرا رفرش ریت یا هرتز مانیتور مهم است؟

تا همین چند سال پیش اهمیت رفرش ریت در مانیتورهای قدیمی بسیار زیاد بود؛ زیرا مقدار رفرش ریت پایین منجر به سوسوزدن قابل‌توجه در نمایشگر به‌هنگام به‌روزرسانی می‌شد؛ بنابراین هرچه مقدار رفرش ریت بالاتر باشد، این سوسوزدن از بین می‌رود.

در حال حاضر رفرش ریت مانیتورهای مدرن به‌حدی است که هیچ‌گونه سوسوزدنی در آن‌ها به چشم نمی‌خورد. میزان رفرش ریت در آن‌ها تنها زمانی اهمیت پیدا می‌کند که نیازمند دریافت تصاویر روان‌تر و سریع‌تر هستید. برای مثال، گیمرها حساسیت زیادی در این رابطه به خرج می‌دهند؛ چراکه رفرش ریت پایین مانیتور به روند بازی آ‌ن‌ها لطمه زده و می‌تواند نتیجه بازی را به‌کلی تغییر دهد.

پس اگر سریع‌تر نشان دادن محتوا در نمایشگر برایتان مهم است، توصیه می‌کنیم کمی بیشتر هزینه کنید و یک مانیتور با رفرش ریت بالا خریداری کنید.

رفرش ریت بالا چه مزایایی دارد؟

شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی رفرش ریت بالا نه‌تنها تجربه راحت‌تری در استفاده از مانیتور برای شما به همراه دارد، بلکه حتی در سلامت جسمیتان نیز مؤثر است. چطور؟ در زیر تمامی مزایای رفرش ریت را شرح می‌دهیم.

پیمایش روان‌تر

این روزها بسیاری از فعالیت‌های مربوط به صفحه‌نمایش با مشاهده و پردازش داده‌ها سروکار دارند. یک صفحه‌نمایش نرم‌تر تفاوت زیادی هم در سلامت چشم و هم در درک سریع آنچه روی صفحه است، ایجاد می‌کند. هرچه رفرش ریت بالاتر و سریع‌تر باشد، میزان تاری تصاویر در صفحه به‌هنگام حرکت کم‌تر شده و تجربه دیداری بهتری را به ارمغان می‌آورد.

نمایش ویدیو واضح‌تر

رفرش ریت بالاتر باعث می‌شود تا رسانه‌های روی صفحه‌نمایش نرم‌تر و واقعی‌تر شوند. تعداد تصاویر نمایش داده‌شده بیشتر در هر ثانیه، میزان تاری تصاویر را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. این موضوع در کیفیت ویدیوهای پخش‌شده تأثیر چشم‌گیری دارد.

سلامت بیشتر چشم

حرکت واضح و طبیعی روی صفحه‌نمایش می‌تواند حتی به سلامت چشم شما نیز کمک کند. همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، رفرش ریت پایین باعث سوسوزدن صفحه و درنهایت ایجاد مشکلات و چالش‌های بینایی می‌شود؛ بنابراین با افزایش نرخ تازه‌سازی مانیتور می‌توان تا حد زیادی از این اتفاقات جلوگیری کرد.

عملکرد خوب در بازی

رفرش ریت بالای مانیتور می‌تواند لذت بازی‌های ویدیویی را دوچندان کند. با افزایش میزان نرخ تازه‌سازی حرکات موجود در بازی بسیار نرم‌تر شده و عملکرد شما نیز نسبت به رقبایتان سریع‌تر می‌شود.‌ این موضوع به‌خصوص در بازی‌های آنلاین بیشتر به چشم می‌آید.

تفاوت رفرش ریت و فریم ریت چیست؟

بسیاری از افراد رفرش ریت و فریم ریت را باهم اشتباه می‌گیرند. با این‌که این دو شباهت‌های زیادی به هم دارند؛ اما به‌هیچ‌عنوان یکی نیستند.

همان‌طور که گفتیم، رفرش ریت تعداد دفعاتی است که تصویر در هر ثانیه بر روی صفحه به‌روزرسانی می‌شود. در مقابل، فریم ریت برحسب فریم در ثانیه (fps) اندازه‌گیری شده و تعداد تصاویری را که در هر ثانیه روی صفحه‌نمایش نشان داده می‌شود، توصیف می‌کند.

تعریف آن‌ها کاملاً مشابه همدیگر است؛ اما یک تفاوت بزرگ باهم دارند. رفرش ریت توسط نمایشگر تعیین می‌شود، درحالی‌که تعیین‌کننده میزان فریم ریت، پردازنده‌های رایانه (GPU و CPU) است.

بااین‌حال رفرش ریت و فریم ریت به‌طور مستقیم به هم مربوط هستند. برای بهره‌گیری کامل از رفرش ریت بالای مانیتور، مهم است که واحد پردازش مرکزی کامپیوتر (CPU) و واحد پردازش گرافیکی (GPU) قادر به تولید فریم‌های کافی در ثانیه باشند.

چگونه رفرش ریت مانیتور خود را چک کنیم؟

بررسی رفرش ریت مانیتور بسیار ساده است. اگر از ویندوز 10 یا 11 استفاده می‌کنید، دکمه‌های Windows و I را هم‌زمان فشار دهید تا به منوی تنظیمات دسترسی پیدا کنید. (می‌توانید آن را از منوی Start باز کنید)

سپس بر روی System کلیک کرده و Display Setting را انتخاب کنید. کمی به سمت پایین اسکرول کنید تا به گزینه Advance display settings برسید. بر روی آن کلیک کنید. حالا در بخش Display Information میزان رفرش ریت (Refresh Rate) نوشته‌شده است.

کد تخفیف نورنگار

سخن آخر

همان‌طور که در این مقاله گفتیم، رفرش ریت سرعت ارائه محتواها را تعیین کرده و تعداد دفعات به‌روزرسانی در هر ثانیه را نشان می‌دهد.

این رفرش ریت در هر دستگاهی حضور پررنگی دارد؛ حتی این گزینه جزو معیارهای اصلی افراد در خرید گوشی هوشمند نیز هست. پس توصیه می‌کنیم به‌هنگام خرید هر دستگاهی که دارای صفحه‌نمایش است، به این موردتوجه ویژه‌ای داشته باشید.

نویسنده : الهه سرباز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *