دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

بهترین لنز برای عکاسی از حشرات چیست؟

بهترین لنز برای عکاسی از حشرات چیست؟

خلاصه مطلب:

بهترین لنز برای عکاسی از حشرات عبارتند از:

    • Canon RF 100mm f/2.8L Macro IS USM

    • Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

    • Nikon Z MC 105mm f/2.8 VR S

    • Nikon AF-S DX 85mm f/3.5G VR Micro

    • Fujifilm XF 80mm f2.8 LM OIS WR Macro

    • Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS

    • OM System M.Zuiko 90mm f/3.5 Macro

    • Panasonic Lumix S 100mm f/2.8 Macro

    • Pentax 100mm f/2.8 SMC D-FA WR Macro

    • Sigma 105mm f/2.8 DG DN Macro Art

گرفتن جزئیات بسیار ظریف و باورنکردنی از بدن حشرات به لنز مناسب نیاز دارد. انتخاب بهترین لنز عکاسی حشرات می‌تواند به شما کمک کند تا تصاویری خلق کنید که تاکنون چشم انسان به خود ندیده است! به این روش عکاسی ماکرو می‌گویند. ماکرو به سبکی اشاره دارد که در آن سوژه در مقیاس 1:1 روی سنسور قرار می‌گیرد. یک لنز خوب باعث می‌شود تا بدون نزدیک شدن به یک مگس، از فاصله مشخصی از این حشره عکس بگیرید. پس اگر به این سبک از عکاسی علاقه دارید، پس به یک لنز فوق العاده نیاز خواهید داشت. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا بهترین لنز عکاسی حشرات را پیدا کنید.

بهترین لنز برای عکاسی از حشرات چیست؟

عکاسی ماکرو حشرات به چند لنز تخصصی نیاز دارد که ممکن است با آنها آشنایی کاف نداشته باشید. پس برای اینکه بتواند بهترین لنز برای عکاسی از حشرات را انتخاب کنید، ابتدا باید ابتدا ویژگی‌های لنز ماکرو را بشناسید. در ادامه به ویژگی‌های بهترین لنز برای عکاسی از حشرات اشاره می‌کنیم:

بهترین لنز برای عکاسی از حشرات چیست؟
شاخص های گوناگونی برای بررسی و انتخاب بهترین لنز برای عکاسی از حشرات وجود دارد.

نسبت بزرگنمایی

بسیاری از لنزهای موجود در بازار، لنزهای ماکرو نامیده می‌شوند، اما اغلب این یک دروغ است! لنزهای ماکرو واقعی نسبت بزرگنمایی 1:1 دارند، به این معنی که سوژه را در اندازه واقعی روی حسگر تصویر شما بازتولید می‌کنند. با این حال، سازندگان اغلب از برچسب ماکرو برای توصیف هر لنز با نسبت بزرگنمایی مناسب استفاده می‌کنند؛ بنابراین تعداد زیادی لنز 1:3 یا 1:2 را با ویژگی ماکرو خواهید دید.

فاصله کانونی

انتخاب فاصله کانونی برای لنز ماکرو اهمیت زیادی دارد، زیرا همه لنزهای ماکرو 1:1 لنزهای پرایم هستند. هرچه فاصله کانونی کمتر باشد، لنز ماکرو خیلی مفید نخواهد بود؛ بدین دلیل که شما را ملزم به نزدیک شدن به سوژه می‌کند و از آنجایی که حشرات از اجسام بزرگ می‌ترسند، به ندرت می‌توانید با استفاده از نمای 50 میلی‌متری فول فریم عکس خوبی بگیرید. فاصله کانونی بیشتر بهترین گزینه است، زیرا فضای زیادی برای کار در اختیارتان قرار می‌دهد. فاصله کانونی 90 میلی‌متر و بیشتر پیشنهاد می‌شود.

ویژگی‌های اضافی

دو ویژگی که در دوربین ماکرو بسیار مفید واقع می‌شوند، تثبیت کننده تصویر و مقاومت بالا در برابر آب و هوا هستند. نحوه نامگذاری تثبیت کننده تصویر به برند سازنده دوربین بستگی دارد. فوجی فیلم این ویژگی را OIS (تثبیت کننده تصویر اپتیکال)، نیکون آن را VR (کاهش لرزش) و کانن IS می‌نامد؛ اما مزیت تثبیت کننده این است که می‌توانید بدون لرزش بالاترین وضوح را از سوژه بگیرید.

تاریخچه عکاسی ماکرو

تاریخچه عکاسی ماکرو را می‌توان به اوایل قرن بیستم ردیابی کرد، زمانی که عکاسان برای گرفتن نماهای نزدیک از اجسام کوچک علاقه داشتند. در ابتدا، عکاسان برای دستیابی به بزرگنمایی مورد نظر، از حلقه‌های گسترش فاصله کانونی (Extension Tube) استفاده می‌کردند. توسعه لنزهای ماکرو با پیشرفت تکنولوژی امکان گرفتن عکس‌های نزدیک با جزئیات را برای عکاسان آسان‌تر کرد. عکاسی ماکرو در دهه 1970 محبوبیت پیدا کرد و از آن زمان به یک ژانر پرکاربرد در زمینه عکاسی تبدیل شد.

تاریخچه ماکرو
در دهه 1830 بود که ویلیام هنری فاکس تالبوت شروع به استفاده از دوربین‌های کوچک متصل به میکروسکوپ کرد.

معرفی بهترین لنز برای عکاسی حشرات

چندین نوع لنز برای عکاسی حشرات در بازار وجود دارند که هر کدام می‌توانند نیازهای خاصی را برآورده کنند. در ادامه به بهترین لنز برای عکاسی حشرات از برندهای معتبر اشاره می‌کنیم:

معرفی بهترین لنز عکاسی حشرات کانن

درحالی‌که یک لنز ماکرو 1:1 برای حشرات ایده آل است، اما Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro با لنز کانن پنج برابری به شما امکان می‌دهد نماهایی با بزرگنمایی بسیار زیاد داشته باشید. این لنز به شما امکان می‌دهد تا جزئیات ظریفی مانند موهای روی پاهای حشره یا چشم مرکب را از قاب دورین خود بگیرند. نسبت بزرگنمایی 5 برابر به این معنی است که می‌توانید از آن با ریل ماکرو برای فوکوس دقیق استفاده کنید.

مشخصات Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro طبق جدول زیر است:

اندازه سنسورCanon EF (APS-C و فول فریم)
بزرگنماییتا 5 برابر
وزن710 گرم
ویژگی‌های اضافیندارد

معرفی بهترین لنز عکاسی حشرات نیکون

اگر به تازگی عکاسی ماکرو را شروع کرده‌اید، خرید لنز Nikon 40mm f/2.8G Micro توصیه می‌شود. این لنز بزرگنمایی 1:1 (ماکرو واقعی) را ارائه می‌دهد. 40 میلی‌متر f/2.8 micro کاملاً شفاف است و در تمام محدوده دیافراگم به همین شکل باقی می‌ماند. در حالی که تثبیت کننده تصویر را دریافت نمی‌کنید، اما این لنز نسبتا کوچک و سبک است و لازم نیست آنقدر نگران لرزش دوربین باشید. متأسفانه این یک لنز DX است، به این معنی که شما نمی‌توانید از آن در یک دوربین فول فریم استفاده کنید.

مشخصات Nikon 40mm f/2.8G Micro طبق جدول زیر است:

اندازه سنسورفول فریم
بزرگنمایی1:1
وزن238 گرم
ویژگی‌های اضافیندارد

معرفی بهترین لنز عکاسی حشرات فوجی

در حالی که FUJIFILM XF 80mm f/2.8 R LM OIS WR Macro یکی از بزرگترین لنزهای پرایم برای این برند مشهور است، از نظر کیفیت نمی‌توان از آن ایرادی گرفت. مدل XF یک لنز ماکرو فوق العاده شارپ را با یک سیستم تثبیت‌کننده ترکیب می‌کند. این لنز یک آهن رباهای شناور دارد تا از ایجاد تاری حرکتی جلوگیری کند. موتورهای فوکوس خودکار خطی این لنز نیز کاملاً بی‌صدا هستند. این تنها لنز فوجی فیلم با بزرگنمایی واقعی 1:1 است، زیرا لنز بسیار قدیمی‌تر اما ارزان‌تر 60 میلی‌متری f/2.4 Macro در واقع یک لنز 1:2 است.

مشخصات FUJIFILM XF 80mm f/2.8 R LM OIS WR Macro طبق جدول زیر است:

اندازه سنسورAPS-C
بزرگنمایی1:1
وزن750 گرم
ویژگی‌های اضافیمقاوم در برابر آب و هوا و ثببیت کننده تصویر

معرفی بهترین لنز عکاسی حشرات سونی

برای دوربین‌های فول فریم سونی هیچ جایگزینی برای ماکرو 90 میلی‌متری f/2.8 وجود ندارد. در حالی که فاصله کانونی Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS کمی کمتر از گزینه‌های APS-C و Micro 4/3rds است، اما همچنان می‌تواند برای گرفتن عکس از حشرات مفید باشد. این لنز از آخرین نسل اپتیک برای مقاومت در برابر شعله عدسی، افزایش کنتراست رنگ و همچنین آب بندی گرد و غبار و رطوبت بهره می‌برد. لنز 90 میلی‌متری یک محدودکننده فوکوس و سوئیچ‌های کنترل OSS دارد که در هر لحظه نیازهای شما را برآورده می‌کند.

مشخصات Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS طبق جدول زیر است:

اندازه سنسورفول فریم
بزرگنمایی1:1
وزن602 گرم
ویژگی‌های اضافیمقاوم در برابر آب و هوا و ثببیت کننده تصویر

نکاتی که باید درهنگام خرید لنز عکاسی حشرات به آنها توجه کنیم

هنگام خرید لنز برای عکاسی از حشرات باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید. این فاکتورهای به شرح زیر هستند:

نکاتی که باید درهنگام خرید لنز عکاسی حشرات به آنها توجه کنیم
عکاسی از حشرات ریز به خصوص در حالت ماکرو نتیجه بتهری دربر خوهد داشت.
  • به دنبال یک لنز ماکرو واقعی باشید که نسبت بزرگنمایی 1:1 را ارائه می‌دهد.
  • فاصله کانونی بین 90 میلی‌متر و بیشتر توصیه می‌شود.
  • تثبیت کننده تصویر به کاهش لرزش دوربین در زمان عکاسی کمک می‌کند.
  • لنز با ویژگی‌هایی مانند طول عمر و مقاومت برابر آب و هوا را در نظر بگیرید.
  • لنز با حداکثر دیافراگم باز (به عنوان مثال f/2.8) نور بیشتری را ارائه می‌دهد.
  • برای عکاسی حشرات، لنزها با سیستم‌های فوکوس خودکار را در تهیه کنید.
  • مطمئن شوید که لنز با بدنه دوربین شما سازگار است.
  • لوازم جانبی مانند حلقه‌های گسترش فاصله کانونی و ریل ماکرو را در نظر بگیرید.
  • لنز را از برندهای معتبر و با گارانتی اصالت کالا تهیه کنید.

 

عکاسان ماکرو اغلب از تکنیک‌هایی مانند انباشتن فوکوس یا فوکوس استکینگ برای دستیابی به عمق میدان بیشتر و همچنین استفاده از نور طبیعی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، تست کردن با زوایا و پس زمینه‌های مختلف می‌تواند منجر به تصاویری جذاب‌تر شود. توصیه می‌کنیم از حشرات در پس زمینه‌ای تک رنگ عکس بگیرید، زیرا بدن حشرات جزئیات زیادی دارند و در یک پس زمینه ساده بهتر دیده می‌شوند.

مزایای استفاده از قویترین لنز ماکرو در عکاسی حشرات

استفاده از قوی‌ترین لنز ماکرو در عکاسی از حشرات چندین مزیت بالقوه دارند. این لنزها معمولاً قابلیت‌های بزرگنمایی بسیار خوبی را ارائه می‌دهند و به شما اجازه خواهند داد تا جزئیات پیچیده‌ای را که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند، شکار کنید. با نسبت بزرگنمایی بالا، مانند 1:1 یا بیشتر، لنزهای ماکرو به شما کمک می‌کنند تا کادر دوربین خود را با جزئیات خیره کننده از بدن حشرات پر کنید.

لنزهای ماکرو پیشرفته اغلب طرح‌های اپتیکال پیشرفته و عناصر شیشه‌ای باکیفیت دارند که منجر به کیفیت تصویر با وضوح بالا و حداقل اعوجاج حتی در فواصل نزدیک می‌شوند. این لنزها همچنین در ارائه عمق میدان کم عالی هستند و به شما اجازه می‌دهند سوژه‌های کوچک خود را در برابر پس زمینه‌های زیبا جدا کرده و ترکیب‌بندی‌های جذاب و چشمگیری را برای تصاویر خود ایجاد کنید.

بهترین لنزهای عکاسی حشرات یا ماکرو 2024 کدامند؟

در ادامه بهترین لنزهای عکاسی حشرات یا ماکرو 2024 معرفی شده‌اند:

بهترین لنزهای عکاسی حشرات یا ماکرو 2024
وسعت حق انتخاب شما در خرید لنز ماکرو به عوامل متغیری بستگی دارد.
  • Canon RF 100mm f/2.8L Macro IS USM
  • Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
  • Nikon Z MC 105mm f/2.8 VR S
  • Nikon AF-S DX 85mm f/3.5G VR Micro
  • Fujifilm XF 80mm f2.8 LM OIS WR Macro
  • Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS
  • OM System M.Zuiko 90mm f/3.5 Macro
  • Panasonic Lumix S 100mm f/2.8 Macro
  • Pentax 100mm f/2.8 SMC D-FA WR Macro
  • Sigma 105mm f/2.8 DG DN Macro Art

تکنیک‌های عکاسی از حشرات

عکاسی از حشرات نیاز به صبر، مهارت و درک تکنیک‌های خاصی برای ثبت تصاویر دارد. یکی از تکنیک‌های مهم در استفاده از لنز ماکرو، سرعت شاتر است. سرعت شاتر بدین دلیل مهم است که حشره در یک چشم بهم زدن فرار می‌کند. پس باید سریع عکاسی کنید. برای مثال، اگر فاصله‌تان با سوژه 20 سانتی‌متر است، سرعت شاتر به اندازه 1.200 ثانیه یا بالاتر گزینه خوبی است.

سخن پایانی

عکاسی ماکرو یک ژانر جذاب از عکاسی محسوب می‌شود که شامل ثبت جزئیات دقیق سوژه‌ها با بزرگنمایی بیشتر از اندازه واقعی است. این سبک به عکاسان اجازه می‌دهد تا زیبایی پیچیده حشرات کوچک را کشف کنند و جزئیاتی را که اغلب با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، آشکار کنند. برای تبدیل شدن به یک عکاس ماکرو باید یک لنز مناسب تهیه کنید. خرید بهترین لنز عکاسی از حشرات مهمترین عامل در موفقیت شما در این حرفه است.

نویسنده : ابولفضل ملکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *