021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بهترین لنزها برای عکاسی ماکرو

بهترین لنزها برای عکاسی ماکرو

لنزهای ماکرو امروزی با دیافراگم بالا یک گزینه ایده‌آل برای عکاسی پرتره، اشیاء بی جان و مصارف عمومی هم هستند بزرگترین مزیت این لنزها این است که می‌توانند با مقدار بزرگنمایی 1.0x یا بزرگنمایی 1:1 نیز در نزدیک‌ترین نقطه فوکوس فعالیت کنند.

برای درک بهتر این مسئله، اینطور به آن نگاه کنید. با یک لنز ماکرو شما می‌توانید تمام سنسور APS-C یک دوربین SLR یا بدون آینه را با یک شئ در ابعاد تمبر پر کنید. این کار باعث خواهد شد بتوانید تصویر را در صفحه نمایش یا روی کاغذ به اندازه شگفت‌انگیزی بزرگ کند.

فاصله کانونی استاندارد برای عکاسی ماکرو معمولا چیزی بین 90 تا 105 میلیمتر است. این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید به اندازه کافی به سوژه خودتان نزدیک شوید. در صورتی که فاصله کانونی کوتاه‌تر از این مقدار باشد، باید لنز را خیلی به سوژه نزدیک کنید و این موضوع باعث خواهد شد که سایه لنز روی سوژه شما بیافتد یا حشرات خیلی کوچک را بترساند. با این وجود چند لنز با فاصله کانونی خیلی کمتر هم در لیست ما وجود دارند.

در قسمت مشخصات مربوط به هر لنز مانت لنز را بررسی کنید. برخی تولیدکننده‌های ثالث لنزهای خودشان را برای مانت‌های مختلف عرضه می‌کنند اما تولیدکننده‌های دوربین، لنزهای خودشان را به گونه طراحی می‌کنند که فقط امکان نصب آن روی دوربین برند خودشان وجود داشته باشد.

1- لنز تامرون SP 90mm F/2.8 Di VC USD Macro

مانت: Canon EF، Nikon F، Sony A | عناصر/گروه‌ها: 14/11 | تیغه‌های دیافراگم: 9 عدد | اتوفوکوس: التراسونیک (حلقه‌ای) | لرزشگیر: دارد (هیبریدی) | کمترین فاصله کارکرد: 0.3 میلیمتر | بیشترین بزرگنمایی: 1.0x | حلقه فیلتر: 62 میلیمتر | وزن: 610 گرم

نقاط قوت:

  • کیفیت تصویر بالا
  • لرزشگیر هیبریدی قوی
  • کاملا ضد نفوذ

نقاط ضعف:

  • قیمت بالا

بهترین لنزهای ماکرو

در این لنز از دو عنصر XLD و یک عنصر LD به علاوه Nano-Structure دوگانه و یک پوشش معمولی استفاده شده است. کیفیت ساخت این لنز خیلی خوب است و از پوشش فلورین تمیز کننده و همچنین ساختار ضد آب در آن استفاده شده است که تاثیرات انتقال X-Y و لرزش را از بین می‌برد و عملکرد لنز را در تصاویر کلوزآپ بهبود می‌بخشد. با این وجود برای کاهش لرزش حتما باید از یک سه پایه استفاده کنید.

[relatedpost post=”108543″]

2- لنز سیگما Macro 105mm f/2.8 EX DG OS HSM

مانت: Canon EF، Nikon F، Sony A، Sigma SA | عناصر/گروه‌ها: 16/11 | تیغه‌های دیافراگم: 9 عدد | اتوفوکوس: التراسونیک (حلقه‌ای) | لرزشگیر: دارد | کمترین فاصله کارکرد: 0.31 میلیمتر | بیشترین بزرگنمایی: 1.0x | حلقه‌ی فیلتر: 62 میلیمتر | وزن : 725 گرم

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت بالا
  • لرزشگیر خوب
  • عملکرد کلی خیلی خوب

نقاط ضعف

  • ضد نفوذ نیست
  • قیمت نسبتا بالا

این لنز سیگما از یک سیستم اتوفوکوس حلقه‌ای دقیق، بی صدا و سریع، سوئیچ محدودکننده 3 نقطه‌ای و لرزشگیر اپتیکال با حالت‌های Dual Static و Panning پشتیبانی می‌کند. شیشه‌های این لنز شامل دو عنصر اپتیکال SLD است و به همراه آن یک کیف نرم، یک هود لنز و حتی یک مبدل عرضه می‌شود تا بتوانید به جز دوربین‌های فول فریم، از آن روی دوربین‌های APS-C هم استفاده کنید. وضوح این لنز نسبت به دیگر لنزهای ماکرو خیلی زیاد است و لرزشگیر آن نیز می‌توانید تا 4 گام لرزش را جبران کنید اما به دلیل اینکه این لرزشگیر هیبرید نیست، برای تصاویر کلوزآپ خیلی کاربرد ندارد.

3- کانن EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM

مانت: Canon EF-s | عناصر/گروه‌ها: 10/6 تیغه‌های دیافراگم: 7 عدد | اتوفوکوس: Stepping Motor | لرزشگیر: هیبرید | کمترین فاصله کارکرد: 0.13 متر | بیشترین بزرگنمایی: 1.0x | حلقه فیلتر: 49 میلیمتر | وزن 190 گرم

نقاط قوت:

  • نور led داخلی
  • لرزشگیر اپتیکال هیبرید

نقاط ضعف

  • فاصله کارکرد خیلی کم برای عکاسی ماکرو
  • لامپ داخلی خیلی کم نور است

لنزهای ماکرو

این لنز که به صورت اختصاصی برای دوربین‌های DSLR کانن با سنسور APS-C طراحی شده است از یک Stepping Motor برای اتوفوکوس استفاده می‌کند که کاملا بی صدا است. مانند لنز 100 میلیمتر کانن که در همین مقاله آن را بررسی می‌کنیم، این لنز از یک لرزشگیر هیبریدی استفاده می‌کند که می‌تواند انتقال x-y و لرزش‌های تصویر را از بین ببرد. به دلیل فاصله کانونی کمی که این لنز دارد، در صورتی که بخواهید از کمترین فاصله کارکرد آن استفاده کنید، لنز در فاصله 3 سانتی‌متری سوژه قرار می‌گیرد اما با استفاده از نور ماکرو LED داخلی لنز می‌توانید سایه‌ای که روی سوژه انداخته شده است را از بین ببرید. این لامپ خیلی روشن نیست و برای استفاده از آن باید از سرعت شاتر 1/15 ثانیه و دیافراگم F/8 استفاده کنید. کیفیت تصویر به صورت کلی خوب است اما انحراف Barrel نسبت به لنزهای دیگر بیشتر مشهود است.

4- لنز Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

مانت: Canon EF | عناصر/گروه‌ها: 15/12 | تیغه‌های دیافراگم: 9 عدد | اتوفوکوس: التراسونیک (حلقه‌ای) | لرزشگیر: هیبریدی | کمترین فاصله کارکرد: 0.3 متر | بیشترین بزرگنمایی: 1.0x | حلقه فیلتر: 67 میلیمتر | وزن 625 گرم

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت بالای سری L
  • لرزشگیر اپتیکال هیبریدی

نقاط ضعف:

  • قیمت زیاد
  • وضوح کم در مقایسه با لنزهای سیگما و تامرون

[relatedpost post=”110730″]

جدیدترین لنز ماکرو 100 میلیمتری کانن علاوه بر کیفیت خیلی بالای سری L از یک لرزشگیر اپتیکال هیبریدی هم بهره می‌برد. از دیگر مزایای این لنز می‌توان به موتور الترافوکوس التراسونیک حلقه‌ای و سوئیچ محدودکننده اتوفوکوس 3 نقطه‌ای که می‌تواند در ابتدای محدوده فوکوس یا انتهای آن قفل شود اشاره کرد. همچنین این لنز ضد آب است و از عنصر UD بهره می‌برد. این لنز در دیافراگم‌های مختلف وضوح بسیار بالایی دارد و با پشتیبانی از دیافراگم f/22 به شما کمک می‌کند عمق میدان را تا جای ممکن افزایش دهید. فوکوس خودکار سریع، دقیق و بی صدا است. مهم‌تر اینکه حلقه فوکوس دستی نیز خیلی نرم و دقیق عمل می‌کند.

5- لنز Nikon AF-S DX 85mm f/3.5G VR Micro

مانت: Nikon DX | عناصر/گروه‌ها: 14/10 | تیغه‌های دیافراگم: 9 عدد | اتوفوکوس: التراسونیک (حلقه‌ای) | لرزشگیر: دارد | کمترین فاصله کارکرد: 0.29 متر | بیشترین بزرگنمایی: 1.0x | حلقه فیلتر: 52 میلیمتر | وزن: 355 گرم

نقاط قوت:

  • فاصله کارکرد بهتر نسبت به لنز ماکرو نیکون 40 میلیمتر DX
  • لرزشگیر VR

نقاط ضعف

  • دیافراگم F/3.5 بسته‌تر از میانگین است
  • وضوح کم در دیافراگم باز

لنزهای ماکرو

نیکون یک لنز ماکرو 40mm DX format نیز تولید می‌کند اما کیفیت این لنز برای عکاسی کلوزآپ خیلی بیشتر است. حداقل فاصله کارکرد این لنز خیلی بیشتر است اما طول لوله داخلی آن در فواصل فوکوس کم تغییر نمی‌کند. نتیجه این موضوع این است که فاصله موردنیاز برای فوکوس و دستیابی به بزرگنمایی 1.0x ماکرو 14.5 سانتیمتر است که در مقایسه با 3.5 میلیمتر لنز 40 میلیمتر خیلی بیشتر است. از دیگر مزایای این لنز می‌توان به لرزشگیر VR و عنصر ED آن اشاره کرد که در لنز 40 میلیمتر وجود ندارند. وضوح تصویر در f/3.5 خیلی خوب نیست اما در دیافراگم‌های بسته‌تر که برای عکاسی ماکرو متداول‌تر هستند خیلی بهتر است.

6- لنز Nikon AF-S 105mm f/2.8 G IF ED VR Micro

مانت: Nikon FX | عناصر/گروه‌ها: 14/12 | تیغه‌های دیافراگم: 9 عدد | اتوفوکوس: التراسونیک (حلقه‌ای) | لرزشگیر: دارد | کمترین فاصله کارکرد: 0.31 متر | بیشترین بزرگنمایی: 1.0x | حلقه فیلتر: 62 میلیمتر | وزن: 750 گرم

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت بالا
  • لرزشگیر اپتیکال 3-stop

نقاط ضعف

  • عدم کارایی لرزشگیر برای عکاسی ماکرو
  • قیمت زیاد

[relatedpost post=”122069″]

این لنز یکی از بهترین لنزهای نیکون برای عکاسی ماکرو در دوربین‌های فول‌فریم است اما کاربران دوربین‌های Half-Frame هم می‌توانند از این لنز برای عکاسی کلوزآپ استفاده کنند. مانند لنز 85 میلیمتر DX که به آن اشاره شد، این لنز نیز از یک سیستم اتوفوکوس التراسونیک حلقه‌ای، لرزشگیر 3-Stop VR II و پوشش نانو کریستال استفاده می‌کند. هر دو لنز از 14 عنصر مختلف استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها یک عنصر ED است. از آن‌جایی که لنزهای FX باید حلقه بزرگتری از تصویر را پوشش دهند، قطر این لنز نیز بیشتر است. حداقل فاصله کارکرد از جلوی این لنز 15 سانتیمتر است. لرزشگیر VR برای اهداف عمومی خیلی موثر است اما برای عکاسی کلوزآپ، نسبت به لرزشگیرهای هیبریدی تامرون و کانن عملکرد ضعیف‌تری دارد. ولی کیفیت تصویر در تمام عرض فریم خیلی خوب است.

7- لنز سیگما APO Macro 150mm f/2.8 EX DG OS HSM

مانت: Canon EF، Nikon F، Sony A، Sigma | عناصر/گروه‌ها: 19/13 | حلقه‌های دیافراگم: 9 عدد | اتوفوکوس: التراسونیک (حلقه‌ای) | لرزشگیر: دارد | حداقل فاصله کارکرد: 0.38 متر | بیشترین بزرگنمایی: 1.0x | حلقه‌های فیلتر: 72 میلیمتر | وزن 1150 گرم

نقاط قوت

  • فاصله کارکرد بیشتر به لطف فاصله کانونی بالا
  • کیفیت بالا برای عکاسی از حشرات و پروانه‌ها
  • عرضه‌ی حلقه‌ی مانت سه پایه

نقاط ضعف

  • وزن زیاد و ابعاد بزرگ
  • قیمت بیشتر نسبت به لنز 105 میلیمتری سیگما

لنزهای ماکرو

با وزن 1150 گرم، این لنز یکی از لنزهای ماکرو سنگین و بزرگ است و دلیل آن فاصله کانونی طولانی 150 میلیمتر آن است. مانند اکثر لنزهای ماکرو پرایم امروزی فوکوس به صورت کاملا داخلی انجام می‌شود و ابعاد لنز به صورت فیزیکی افزایش نمی‌یابد. کیفیت ساخت و در دست گرفتن این لنز تقریبا همسان با لنز 105 میلیمتری سیگما است و مانند همان لنز از یک سیستم اتوفوکوس التراسونیک حلقه‌ای، لرزشگیر Dual-Mode برای عکس‌های Static و Panning استفاده می‌کند و حتی یک سوئیچ محدود‌کننده نقطه فوکوس نیز در آن قرار گرفته است. به همراه این لنز یک هود و یک مبدل هود APS-C نیز عرضه می‌شود و می‌توانید برای افزایش تعادل لنز به خصوص در عکس‌هایی که به صورت پرتره می‌گیرید، از حلقه مانت سه پایه استفاده کنید. تعداد عناصر اپتیکال SLD این لنز به جای دو عدد سه عدد است و همانطور که از اسم آن مشخص است، این محصول یک لنز Apochromatic است اما در تست‌های ما مشخص شد که مشکلات رنگی این لنز هیچ تفاوتی با مدل 105 میلیمتری آن ندارد. کیفیت تصویر خیلی خوب است و در تمام عرض فریم و تمام دیافراگم‌ها وضوح تصویر بالایی را شاهد هستیم.

8- لنز سونی FE 90mm f/2.8 Macro G OSS

مانت: Sony E | عناصر/گروه‌ها: 15/11 | تیغه‌های دیافراگم: 9 عدد | اتوفوکوس التراسونیک (موتور) | لرزشگیر: دارد | کمترین فاصله فوکوس: 0.28 متر | بیشترین بزرگنمایی: 1.0x | حلقه فیلتر: 62 میلیمتر | وزن: 620 گرم

نقاط قوت:

  • سیستم اتوفوکوس و لرزشگیر خوب
  • کیفیت تصویر بالا

نقاط ضعف:

  • قیمت بالا
  • وزن بسیار زیاد برای دوربین‌های بدون آینه

مانند دیگر لنزهای ماکرو سری G و G Master سونی این لنز نیز از لحاظ کیفی هیچ کمبودی ندارد. این محصول به صورت کامل با دوربین‌های فول فریم و APS-C سونی که از مانت E استفاده می‌کنند سازگار است و از قابلیت‌های پیشرفته‌ای مثل موتور فوکوس Dual DDSM (Direct Drive Super Sonic Wave Motor) استفاده می‌کند تا بتوانید با سرعت و دقت بالا از آن استفاده کنید. همچنین از لرزشگیر Optical SteadyShot هم در این لنز استفاده شده است. در مسیر اپتیکال از عناصر کروی، ED و Super ED استفاده شده است و این عناصر در یک محفظه کاملا ضد نفوذ فلزی قرار گرفته‌اند. یک سوئیچ محدودکننده محدوده اتوفوکوس و کلید نگه داشتن فوکوس نیز در این لنز قرار گرفته است. کیفیت تصویر لنز نیز خیلی خوب است اما باز هم قیمت آن خیلی زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *