دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

قلم نوری چیست؟ + معرفی 4 مدل قلم دیجیتال

راهنمای انتخاب
قلم نوری چیست؟ + معرفی 4 مدل قلم دیجیتال

قلم نوری یا قم دیجیتال وسیله‌ای مشابه خودکار یا مداد است که برای کار با صفحه‌ نمایش‌های لمسی کامپیوتر یا موبایل و همینطور صفحه‌های حساس مثل وکوم (Wacom) برای طراحی استفاده می‌شود.

بیشتر مدل‌های قدیمی مبتنی بر نور یا لیزر بودند اما مدل‌های جدید از فناوری‌های لمسی پیشرفته‌تری استفاده می‌کنند.

در واقع می‌توان گفت که قلم دیجیتال، نمونۀ تکامل‌یافته‌تری از موس است که کار را برای طراحی یا حتی کاربری راحت موبایل و رایانه آسان کرده است. این وسیله ابزار مناسبی برای فعالیت‌هایی مانند طراحی صنعتی، طراحی گرافیک و انیمیشن، آموزش الکترونیکی و … محسوب می‌شود.

قلم نوری چیست؟

قلم نوری با موس معمولی چه فرقی می‌کند؟

حساسیت قلم‌‌های نوری نسبت به موس خیلی بیشتر است و در نمونه‌های پیشرفته وابسته به میزان فشاری که کاربر به موس وارد می‌کند، قلم هم این میزان فشار یا سرعت را دریافت و در طراحی یا کار با نرم‌افزار اعمال می‌کند.

تصور کنید که می‌خواهید در یک نرم‌ا‌فزار گرافیکی یک خط بکشید؛ برای پررنگ کردن خط موردنظر، تنها کافی است فشار دست خود را زیاد کنید تا ضخیم‌تر رسم شود.

عدم وجود این امکان برای موس‌های معمولی، محدودیت بزرگی برای افراد، به‌ویژه کسانی که کار هنری انجام می‌دهند، به وجود می‌آورد. چرا که موس نسبت به فشار دست حساسیت نشان نداده و خطوطی که با آن رسم می‌کنید ضخامت یکسانی دارند.

از دیگر مزایا و ویژگی‌های قلم نوری، باید به استفاده از نوک جوهری در آن‌ها اشاره کنیم. این قلم‌ها به دفتر یادداشت دیجیتالی مشهور هستند. شما می‌توانید با قلم نوری خود روی کاغذی معمولی بنویسید و نوشته‌ها را به‌صورت خروجی دیجیتالی در سیستم خود مشاهده و دریافت نمایید. این دفترهای یادداشت دیجیتالی امکان اتصال به بلوتوث را داشته و ارتباط را بسیار آسان‌تر می‌کنند.

طرز کار این قلم‌های به این شکل است که یک صفحه کاغذ معمولی روی صفحه‌ای دیجیتال قرار می‌گیرد و قلم هم دارای جوهر است. شما طرح را روی کاغذ درست مثل حالت معمولی رسم می‌کنید و همزمان همین طرح به صورت دیجیتالی در حافظه دستگاه که زیر کاغذ قرار دارد ثبت می‌شود.

بعد کافی است دستگاه را به رایانه وصل کنید و تصویر آن را در نرم‌افزار ویرایش کنید.

از همۀ این‌ها گذشته، شکل و فرم ظاهری کلی قلم‌های نوری تسلط و دقت دست افراد را بالا می‌برد؛ بنابراین این قلم یکی از ضروری‌ترین ابزاری است که هر طراحی باید کنار سیستم خود داشته باشد.

قلم نوری با موس معمولی چه فرقی می‌کند؟

کاربردهای قلم نوری

مدل‌های مختلفی از قلم نوری با درجۀ حساسیت و رزولوشن متفاوت وجود دارند؛ بنابراین شما می‌توانید با توجه به کاربردی که مدنظر دارید، نوع خاصی از انواع این قلم را انتخابو خریداری کنید.

  • طراحی گرافیکی با قلم نوری: تقریباً یکی از وسیع‌ترین کاربردهای قلم‌های نوری، به حوزه‌های گرافیک، طراحی، ساخت انیمیشن و سایر امور تصویرگرایی مربوط می‌شود. قلم‌های نور کاربری ساده‎‌ای دارند، بنابراین برای هنرمندان بسیار مناسب‌اند. به‌علاوه، شما می‌توانید در هنگام طراحی یک اثر با قلم‌های نوری بلافاصله نتیجۀ کار خود را مشاهده کرده و اشکالات آن را اصلاح نمایید.
  • تدریس الکترونیکی با قلم‌های نوری: قلم‌های نوری گزینۀ مناسبی برای آموزش مجازی هستند. در ادامۀ این مطلب به طور مفصل‌تری به توضیح این بخش خواهیم پرداخت و نمونه‌های قلم نوری برای تدریس را به شما معرفی خواهیم کرد.
  • یادداشت دیجیتالی: قلم‌های دارای نوک جوهری، می‌توانند روی کاغذ نوشته شده و همان نوشته را به‌صورت یک فایل گرافیکی در حافظۀ خود ذخیره نمایند.
  • معماری: یکی دیگر از موارد استفاده از قلم‌های نوری، به حوزۀ معماری برمی‌گردد. دقت و حساسیت بالای این قلم‌ها کمک زیادی به فعالان این حوزه می‌کند.

انواع قلم نوری

فرقی نمی‌کند که طراح گرافیک هستید یا مدیر شرکتی بازرگانی؛ انواع مختلف قلم‌های نوری موجود در بازار، کاربردهای متفاوت و منحصربه‌فردی دارند که برای کاربران با نیازهای مختلف مناسب هستند.

قلم‌های نوری سیم‌دار

اگر دنبال یک وسیله ساده برای به اجرای طرح‌های بصری مدنظر خود هستید، قلم‌های نوری سیم‌دار برای شما مناسب هستند. استفاده از این قلم‌ها به‌راحتی آب خوردن است. برای انتخاب نقطه‌ای از صفحۀ مانیتور، فقط کافی است به آن نقطه اشاره کنید. از آنجایی که این قلم‌ها به یک سیم مجهز شده‌اند، نیازی به شارژ مجدد ندارند.

این نوع قلم‌ها تقریبا منسوخ شده‌اند چون انواع بی‌سیم جای آنها را گرفته‌اند.

قلم نوری مخصوص طراحی و بدون نمایشگر

همان‌طور که از نام آن مشخص است، این قلم مناسب طراحان بوده و به آن‌ها امکان استفاده از نور برای به انجام رساندن پروژه‌های خود را می‌دهد. طراحان با استفاده از این قلم، می‌توانند تصاویری سه‌بعدی نیز ترسیم کنند.

قلم مخصوص تبلت و موبایل

این نوع قلم‌ها که معمولا توسط سازنده همان مدل موبایل یا تبلت عرضه می‌شوند، قلمی هستند که همان کار انگشت‌های دست را روی صفحه لمسی انجام می‌دهند و در مواردی امکان دارد فناوری ساخت آنها قابلیت تشخیص میزان فشار و افزایش یا کاهش حساسیت هم دارند.

حتی برای موبایل‌های معمولی که سازنده قلم برای آن نساخته است هم می‌توانید از این قلم‌ها تهیه کنید.

قلم‌های نوری با نمایشگر

این نوع قلم‌های حرفه‌‌ای که معمولا برای طراحی‌های صنعتی یا طراحی انیمیشن استفاده می‌شوند، قبمت بالایی دارند و صفحه نمایش آنها حساسیت بسیار بالایی دارد.

معرفی 4 مدل قلم نوری برای تدریس

با پیشرفت تکنولوژی، تدریس آنلاین به یکی از اتفاقات رایج جوامع مختلف تبدیل گشته است. این امر به معلمان امکان می‌دهد تا به‌راحتی از خانۀ خود با دانش‌آموزانشان ارتباط برقرار کنند. اما همانند هر اتفاق دیگری، این پدیده نوظهور نیز با چالش‌های خاص خود همراه است.

آموزش و توضیح مسائل پیچیدۀ ریاضی، نظریه‌های علمی، نمودارهای بیولوژیکی و … از طریق وب‌کم، کار آسانی نیست. موس رایانه نمی‌تواند همان میزان مهارت ماژیک و تختۀ وایت‌برد را در اختیار شما قرار دهد. یکی از راه‌های حل این مشکل، فیلم‌برداری از تخته هنگام آموزش آنلاین است. اما به‌هرحال ممکن است که به دلیل بد بودن نور و یا زاویۀ دوربین، نوشته‌های روی آن خوانا نباشند.

راه‌حل اساسی که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم، استفاده از قلم‌های نوری مناسب برای تدریس است که در ادامه، به معرفی و شرح 4 مورد از آن‌ها پرداخته‌ایم.

۱. قلم نوری وکام

از بهترین ابزار برای معلمان در هنگام تدریس مجازی، می‌توان به قلم نوری وکام (وکوم) اشاره کرد. برند وکوم سال‌هاست که به عنوان پرفروش‌ترین قلم دیجیتال در ایران و بسیاری از کشورها شناخته شده است.

قلم وکام به فشار حساس بوده و بسته به میزان فشاری که به آن وارد می‌شود، ضخامت نوشته‌ها را تغییر می‌دهد.

وکوم قلم‌ها و صفحه‌های دیجیتال مختلفی در ابعاد و امکانات مختلف تولید کرده است که وابسته به نیاز می‌توانید مدل مورد نظر را انتخاب کنید.

قلم نوری وکام

۲. قلم نوری ایکس پی پن (XP-Pen) مدل Deco 01 V2

یکی از پرطرف‌دارترین مدل‌های برند ایکس پی پن، مدل دکو 01 V2 است.

این قلم نوری از جمله بادوام‌ترین مدل‌های قلم نوری بوده که اندازه، دقت و قیمت مناسبی دارد. این قلم از دو دکمۀ داخلی برخوردار است که به شما امکان جابه‌جایی سریع بین حالت نوشتن و پاک‌کن را می‌دهد.

قلم نوری ایکس پی پن مدل Deco 01 V2

۳. قلم نوری هویون (Huion)

این قلم یکی از بهترین قلم‌های نوری برای تدریس است که مجموعه‌ای از ویژگی‌های بسیار منحصربه‌فرد دارد. از ویژگی‌های برجستۀ قلم نوری هویون، می‌توان به ظاهر ساده و مینیمالیستی آن اشاره کرد. این قلم به فشار حساس بوده و همچنین رزولوشن و دقت بالایی نیز دارد.

قلم نوری هویون

۴. قلم نوری جنیوس

قلم نوری جنیوس نیز یکی از محصولات کاربردی برای تدریس است. این قلم دارای حساسیت به فشار بوده، ظاهری زیبا دارد و بسیار سبک است؛ در نتیجه احساس خستگی در حین کار برای شما به وجود نمی‌آورد.

قلم نوری جنیوس

کد تخفیف نورنگار

مزایای قلم نوری

  • مناسب برای طراحان کامپیوتری و دیجیتال
  • کارایی بیشتر از موس برای انجام کارهای طراحی و کار با نرم‌افزارای نیازمند دقت بالا
  • تسلط بیشتر
  • دقت بالاتر
  • سرعت عمل بهتر
  • امکان نوشتن با دست برای یادداشت

قلم نوری برای کاربرانی که در تصویرگری، طراحی دیجیتال و … به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنند، بسیار کاربردی و حتی ضروری است. این قلم‌ها بهترین جایگزین برای ماوس بوده و به‌راحتی میان انگشتان دست قرار می‌گیرد. انواع مختلفی از قلم‌های نوری در بازار موجود هستند که برای خرید قلم دیجیتال می‌توانید به قسمت قلم‌های لمسی فروشگاه نورنگار مراجعه کنید.

نویسنده : نگار پورجواد

1 Comment

  • مجید گفت:

    درود بر شما . من می خوام شروع کنم به یادگیری انیمیشن و فتوشاپ آیا حتما باید قلم نوری نمایشگر بگیرم ؟ و ضمناً چه نرم افزاری مناسبتر هست برای ساخت انیمیشن در سطح مبتدی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *