دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

تایپوگرافی چیست و چطور تایپوگرافی بسازیم؟

چاپ
تایپوگرافی چیست و چطور تایپوگرافی بسازیم؟

در این مقاله از سایت نورنگار درباره همه مواردی که درباره تایپوگرافی باید بدانید صحبت می‌کنیم.

ما با تعریف تایپوگرافی و تاریخچه مختصری از آن شروع خواهیم کرد. سپس به تایپوگرافی فارسی، کاربرد، نکات و قوانین طراحی تایپوگرافی و تأثیر آن می‌پردازیم.

سرانجام تایپوگرافی را آموزش می‌دهیم، برنامه‌های تایپوگرافی و کتاب‌های آموزشی در این زمینه را معرفی می‌کنیم.

بعد از خواندن این مقاله می‌توانید تایپوگرافی را بهتر بشناسید و از این روش در طراحی گرافیک، طراحی سایت و… استفاده کنید و حتی اسم برندتان را روی عکس محصولات فروشگاه اینترنتی خود درج کنید.

آنچه خواهید خواند ... (مشاهده بیشتر)

معنی تایپوگرافی

ریشه کلمه تایپوگرافی یونانی است. این کلمه از دو بخش تایپو به‌علاوه گرافی تشکیل شده است. تایپو در این کلمه به معنی «شکل» و گرافی به معنی «نوشتن» است. وقتی این دو واژه کنار هم قرار می‌گیرند، معنی شکل‌نگاری یا شکل‌نویسی می‌دهد.

تایپوگرافی چیست؟

«تایپوگرافی هنر چیدن حروف و متن در کنار یکدیگر است، به‌گونه‌ای که متن را خوانا، واضح و از نظر ظاهری برای بیننده جذاب می‌کند.»

تایپوگرافی شامل سبک، شکل و ساختار قلم است که هدف آن ایجاد احساسات و انتقال پیام‌های خاص به مخاطب است. به طور خلاصه تایپوگرافی همان چیزی است که متن را زنده نگه می‌دارد.

تاریخچه تایپوگرافی

تاریخچه تایپوگرافی به قرن سیزدهم میلادی برمی‌گردد. در آن زمان اروپاییان قرون‌وسطی از قالب‌های سفالی تک حروفی برای نوشتن روی دیوار استفاده می‌کردند. بعد از آن در قرن پانزدهم میلادی ماشین چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ اختراع شد. در این زمان برای نشان‌دادن متفاوت و زیبا نشان‌دادن کلمات چاپی هنر تایپوگرافی اختراع شد.

اما تایپوگرافی مدرن در اواخر قرن نوزدهم میلادی توسط باهاوس و تیش هولد طراحی شد. باهاوس در زمینه تایپوگرافی شیوه جدیدی از حروف‌نگاری پیاده‌سازی کرد. باهاوس عناصر تزئینی و ترکیب‌بندی متقارن را کنار گذاشت و به‌جای یک تایپوگرافی کلاسیک، از انواع حروف دست‌ساخته و بدون پایه و با خطوط و زمینه کلفت سیاه و قرمز جهت درهم شکستن صفحه و تقسیم صفحه به اجزای پراکنده استفاده کرد تا با این طرح نگاه بیننده را جلب کند.

در ابتدا نقدهای زیادی به این نوع تایپوگرافی گرفته شد و حروف نگاری مدرن را انشعابی غیرعادی از طرح‌های مرسوم و جاری می‌دانستند، اما با گذشت زمان این شیوه طرف‌داران زیادی پیدا کرد و به اصول و قواعد تحسین‌برانگیز شد.

تایپوگرافی در ایران

تاریخ خوشنویسی در یک قرن گذشته در ایران نشان می‌دهد که ایرانی‌ها خط را می‌شناسند و می‌دانند چطور برای خلق کردن یک طرح هنری از آن استفاده کنند. اما تعریفی که از تایپوگرافی در ایران وجود دارد با کشورهای دیگر متفاوت است. در کشورهای غربی تایپوگرافی هنری است که در آن فقط از حروف تایپی استفاده شده باشد. درحالی‌که در نمایشگاه‌های هنری ایران شاهد کنار هم قرارگرفتن انواع کارها در کنار هم به نام «تایپوگرافی» هستیم.

مانند حروف تایپی، حروف طراحی شده با دست (خوشنویسی و انواع آن) و … در کنار تصویر (عکس، تصویرسازی) شاید با کنار هم قرارگرفتن این کارها بتوانیم به تعریفی تقریبی از اصطلاح «تایپوگرافی ایرانی» برسیم. اما در کشورهای صاحب‌سبک این هنرها هرکدام جدا از یکدیگر هستند و تعریف خاص خود را دارند.

تایپوگرافی فارسی

در ده سال اخیر در ایران رابطه بین تایپ و تصویر بسیار موردبحث بوده است. اگر در حوزه طراحی گرافیک مشغول به فعالیت باشید، حتماً از تأثیر تایپوگرافی فارسی در رفتار و فرهنگ طراحی ایران باخبر هستید. پنجمین رویداد طراحان گرافیک به نام دوسالانه سرو نقره‌ای نیمه دوم سال ۹۶ برگزار شد. در اولین نشست تخصصی این رویداد موضوع و محوریتی به نام «تایپ دیزاین» موردبحث قرار گرفت.

تفاوت و شباهت تایپوگرافی با کالیگرافی

اگر شما علاقه‌مند به یادگیری تایپوگرافی یا کالیگرافی هستید و یا قصد دارید شخصی را در شرکت خود استخدام کنید بهتر است تفاوت این دو را با یکدیگر بدانید تا هنگام صحبت با صاحب‌نظران این دو تخصص بتوانید موضوعات را به‌خوبی درک کنید. تایپوگرافی با کالیگرافی (خوشنویسی) اندکی تفاوت دارد.

تایپوگرافی یکی از شاخه‌های طراحی گرافیک است. یک طراح از حروف و فونت‌های آماده برای رساندن مفهوم یک تصویر یا نوشته استفاده می‌کند. تایپوگرافی در کلیه زبان‌ها مانند فارسی و یا انگلیسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کالیگرافی برای خلق آثار هنری از قلم و جوهر برای نوشتن روی کاغذ استفاده می‌کنند و در واقع همان هنر خوشنویسی ایرانی است. هنرمند بر اساس تجهیزات و امکانات از پیش تعیین شده نوشتن و خطاطی روی کاغذ را انجام می‌دهد. اما در تایپوگرافی طراح بر اساس نیاز فونت‌ها و حروف را انتخاب می‌کند و آن‌ها را تغییر می‌دهد.

 کاربرد‌ تایپوگرافی

تایپوگرافی همه‌جا وجود دارد. روی پوستر، بروشور، لوگو و سایت‌ها به میزان کم یا زیاد از تایپوگرافی در طراحی‌های خود استفاده کرده‌اند.

کاربرد تایپوگرافی در گرافیک

طراحان گرافیک از تایپوگرافی برای تنظیم متن، درون طرح استفاده می‌کنند. استفاده از حروف به طراح این امکان را می‌دهد تا طرحی زیبا و دلنشین خلق کند و با ارائه ایده‌های منحصر با مخاطبان خود به روشی هدفمند ارتباط برقرار می‌کنند. تایپوگرافی در طیف گسترده‌ای از طراحی شامل: لوگو، بسته‌بندی محصولات، طراحی جلد کتاب، بیلبورد تبلیغاتی و… کاربرد دارد.

کاربرد تایپوگرافی در طراحی UI سایت

در طراحی رابط کاربری (UI) وب‌سایت و یا اپلیکیشن برای ایجاد یک طرح کاربرپسند باید سلیقه به خرج داد. همان گونه که یک متن و ظاهر زیبا می‌تواند مخاطب را جذب کند. یک متن و یا ظاهر نامناسب به شکل قابل‌توجهی می‌تواند تأثیر بد روی مخاطب بگذارد. وقتی از متن و فونت نامناسب استفاده شود، کاربر مایل به خواندن متن نخواهد بود و بدون توجه به کالا و خدمات، سایت را ترک می‌کند.

چرا تایپوگرافی اینقدر طرفدار پیدا کرده است؟

در تجارت بین کسب‌وکارها فضای رقابتی وجود دارد و هر برند تلاش می‌کند، یک هویت و برند متمایز برای خود ایجاد کند. استفاده از تایپوگرافی برای انتقال پیام برند به مشتریان یا مخاطبان هدف یک برند تجاری بسیار مهم است. برندها از تایپوگرافی به‌عنوان یک ابزار قوی برای تبدیل متن به تصویری تأثیرگذار استفاده می‌کنند تا نظر مشتریان را جلب کنند.

استفاده خلاقانه و حرفه‌ای از تایپوگرافی باعث ایجاد اعتبار برای برند می‌شود. همچنین برای کاربران سایت تجربه فوق‌العاده رقم می‌زند و دسترسی آن‌ها به اطلاعات را آسان می‌کند. شفاف و خوانا بودن اطلاعات نظر کاربران را جلب می‌کند و آن‌ها زمان بیش‌تری را برای مطالعه سایت شما اختصاص می‌دهند.

آموزش تایپوگرافی ؛ از اصول اولیه تا طراحی عملی

برای این‌که بهترین تایپوگرافی را برای برند خود طراحی کنید لازم است فاکتورهای گوناگونی را در نظر بگیرید و قبل از اقدام به طراحی در مورد آن‌ها جستجو کنید.

هویت برند

هویت برند مجموعه‌ای از ارزش‌ها، نحوه ارتباط با مشتری، نحوه ارائه محصول به مشتری، ارتباط شما با مخاطب و در حقیقت احساسی است که به مخاطب منتقل می‌کنید. نام برند و شخصیت برند (مجموعه رفتار کسب‌وکار شما) تا مدت‌ها بر سر زبان‌ها و در ذهن مخاطب خواهد ماند. بهتر است قبل از طراحی لوگو فکر کنید و تصمیم بگیرید دوست دارید چگونه ظاهر شوید؟ به‌صورت رسمی و خشک یا دوستانه؟

حتماً شما هم وقتی نام برندهای بزرگ مانند کوکاکولا یا پپسی به گوشتان می‌خورد آرم آن برند، تبلیغات و شعارهای این برندها در ذهنتان تداعی می‌شود. همه این موارد در کنار هم از رنگ برند تا تبلیغات همان چهره برند است که نشان از قوی بودن آنها دارد و در ذهن مخاطب ماندگار شده است.

لحن برند

دوست دارید با چه لحنی با مخاطب صحبت کنید. لحن گفتاری یا نوشتاری؟ در این مورد مهم است که چه جمله‌ای را به‌عنوان پیام می‌خواهید به مخاطب برسانید و آن را درست انتقال دهید. اگر لحن برند شما رسمی است شاید بهتر باشد هنگام نوشتن و انتخاب فونت از فونت‌های ساده و مینیمال استفاده کنید و حواس مخاطب را فقط به جمله جلب کنید.

الهام گرفتن

اگر برای تایپوگرافی منحصربه‌فرد ایده‌ای به ذهنتان نمی‌رسد بهترین راه دیدن کار طراحان و رقبای کسب‌وکارتان است. با دیدن نمونه‌وارهای آن‌ها می‌توانید ایده جدید در ذهن خود شکل دهید. در این زمینه شبکه‌های اجتماعی مانند پینترست را دنبال کنید.

عملکرد

در نظر بگیرید فونتی که انتخاب می‌کنید با محل نشر آن متناسب باشد. برای مثال اگر قصد انتشار تایپوگرافی در سایت را دارید، فونت‌های مناسب برای سایت را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید تایپوگرافی را بر روی پوستر طراحی کنید حتماً سایز مناسب برای فونت را در نظر بگیرید تا عملکرد و نتیجه کار با مشکل مواجه نشود.

بازدهی

بازدهی تایپوگرافی به‌اندازه ظاهر آن اهمیت دارد. در درجه اول باید سعی کنید تایپوگرافی شما راهنمای خوبی برای مخاطب باشد. پیام برند را به‌صورت واضح و شفاف به مخاطب منتقل شود و پس آن زیبایی و ظاهر را در نظر بگیرید.

درج اطلاعات

اطلاعات مهم را در بالای صفحه درج کنید. پیام اصلی برند خود را در بالای صفحه و در مرکز توجه مخاطبان خود قرار دهید. می‌توانید فونت آن را متفاوت از بقیه متن انتخاب کنید و آن را بولد کنید.

طرح آزمایشی

وقت بگذارید و با فونت‌‌های مختلف تایپوگرافی طراحی کنید تا بتوانید بهترین آن را برای برندتان انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین فونت و طراحی فقط آزمایش کردن مداوم جواب می‌دهد تا زیبایی و متناسب بودن فونت‌ها را بررسی کنید. از دیگران نظرخواهی کنید، حتی از مخاطبان کسب‌وکارتان تا فونت مناسب برای لوگو کسب‌وکارتان پیدا کنید.

نکات و قوانین طراحی تایپوگرافی

باید برای طراحی تایپوگرافی یک برنامه استراتژیک داشته باشید. زیرا هر عنصر در طراحی تایپوگرافی بر درک مشتری در هنگام خرید محصول شما اثر می‌گذارد. وقتی با برنامه به سمت جلو حرکت کنید مشتریان را ترغیب می‌کنید تا با برند شما ارتباط بهتری داشته باشند. در ادامه نکات و قوانینی که کمک می‌کند تا طرح بهتری طراحی کنید را باهم مرور می‌کنیم:

انتخاب فونت مناسب

یک طراح گرافیک بهتر است انواع فونت را بشناسد و کاربرد آن‌ها را بداند. برای مثال در تایپوگرافی فارسی فونت‌های نستعلیق، فونت زرقان، ثلث و … از رسم‌الخطی‌های قدیمی و سنتی ایرانی طراحی شده است. فونت‌ها بنا بر سبکی که دارند کاربرد متفاوتی دارند.

مثال: متن نامه اداری با فونت نستعلیق و ثلث و زرقان نوشته نمی‌شود. بلکه از این نوع فونت در تایپوگرافی‌های مذهبی و نوشتن اسامی ائمه استفاده می‌شود.

  • فونت‌هایی مانند ایران سانس، وزیر، دانا به دلیل خوانا بودن در تجربه کاربری سایت و اپلیکیشن استفاده می‌شود.
  • فونت‌های انگلیسی نیز به دودسته تقسیم می‌شوند:
  • فونت‌های سریف فونت Serif Font
  • فونت‌های سریف به خطوط زائد و تزئینی گفته می‌شود که در ابتدا و انتهای حروف مختلف وجود دارد.
  • فونت‌های سنس سریف (Sans Serif)
  • فونت‌های سنس سریف برعکس فونت‌های سریف در ابتدا و انتها فاقد حروف اضافه هستند.

چگونه فونت بهتری انتخاب کنیم؟

برای این‌که در یک من از چند فونت استفاده شود قانون خاصی وجود ندارد. اما بهتر است برای جداسازی هر بخش از متن از فونت‌هایی با اندازه مختلف، رنگ متفاوت، وزن متفاوت و استایل‌های متفاوت استفاده کنید.

برای این‌که یک طرح مینیمال و ساده داشته باشید که راهنمای خوبی برای مخاطب باشد، بهتر است از تعداد محدودی از فونت استفاده کند تا تشخیص متن برای خواننده راحت باشد. از نگاه دیگر هنگام استفاده از فونت‌های مختلف دقت داشته باشید که فونت‌های انتخابی شما یک ارتباط و انسجام در متن ایجاد کند.

برای مثال هم‌زمان از فونت نستعلیق، دست‌نویس و ایران سنس در یک متن استفاده نکنید. این کار نه‌تنها از نظر ظاهری جذابیت ندارد، بلکه مخاطب را نیز گمراه می‌کند.

وزن فونت

یک طراح حرفه‌ای برای خواننده در تایپوگرافی یک سلسله‌مراتب بصری ایجاد می‌کند. یعنی باید متن را طوری برنامه‌ریزی کند که نوشته‌ها بر اساس میزان اهمیت به مخاطب نشان داده شود. هر تایپ فیسی که وجود دارد بر اساس سلیقه طراح و سازنده آن وزن متفاوتی دارد.

نمونه‌ای از وزن فونت‌ها که بسیار رایج است می‌توان به regular ، medium و Bold  اشاره کرد. از این وزن فونت‌ها بر اساس میزان اهمیت هر متن استفاده می‌شود. مثلاً برای انتخاب تیترها از bold استفاده می‌شود و برای متن عمومی از regular.

البته استفاده از این فونت‌ها به این صورت قانون مشخصی ندارد و هر شخص می‌تواند بنا بر استفاده خود آن‌ها را شخصی‌سازی کند.

سایز فونت

اندازه فونت، استایل، وزن فونت در هر متن بهتر است یک ثبات کلی داشته باشد و در نگاه اول برای خواننده قسمت‌های مختلف متن قابل تشخیص باشد. سایز فونت در ایجاد ارتباط چشمی مناسب با خواننده بسیار اهمیت دارد. برای مثال اندازه تیترها باید بزرگ‌تر از متن اصلی باشد. برای مثال اگر برای یک تیتر سایز ۱۸ انتخاب کردید و آن را بولد کردید. برای تیتر بعدی هم همین اندازه را در نظر بگیرید. اگر سایز تایپی متن را ۱۶ در نظر گرفتید. در کل متن سایز قلم ۱۶ را برای تایپ استفاده کنید.

رنگ فونت و کنتراست

رنگ فونت نیز بهتر است یک ثبات کلی در کل تایپوگرافی داشته باشد و چشم خواننده بهتر بتواند با آن ارتباط برقرار کند. در طرح‌های گرافیکی ماهیت فونت باید بر اساس مباحث تئوری رنگ و مباحث روان‌شناسی انتخاب شود و رنگ تایپوگرافی یک پالت رنگی مشخص داشته باشد.

کنتراست به انواع مختلفی مانند کنتراست رنگ، فونت، اشکال، بافت، مسیر و… تقسیم می‌شود. معنی این کلمه به معنی تضاد و تقابل است. اگر بخواهیم کنتراست رنگ را بیشتر توضیح دهیم. یعنی رنگ در تایپوگرافی باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که رنگ متن و نوشته باید تضاد مناسبی با رنگ‌هایی که در پس‌زمینه به کار می‌رود داشته باشد و خواننده موقع خواننده برای خواندن متن دچار مشکل نشود. توصیه می‌کنیم حتماً در انتخاب و بررسی اولیه پالت رنگ این نکات را مدنظر داشته باشید.

نکته‌!

تفاوت تایپ فیس typeface و فونت font را می‌دانید؟

در طراحی گرافیک دو اصطلاح تایپ فیس (typeface) و فونت (font) باهم تفاوت دارند و در استفاده عامیانه به‌صورت اشتباه تلفظ می‌شوند. تایپ فیس (typeface) به مجموعه‌ای از حروف و کاراکترها گفته می‌شود که ثبات و یک‌پارچگی دارند و با یکدیگر مشابه هستند. مانند ایران سانس که یک تایپ فیس محسوب می‌شود و دارای حروفی است که به هم شبیه هستند.

به‌کاربردن «فونت ایران سانس» یک اشتباه رایج و عامیانه است. فونت (font) در واقع به حالت‌های مختلف یک تایپ فیس (typeface) گفته می‌شود. برای نمونه ایران سانس یک تایپ فیس است و ایران سایز با سایز قلم ۱۶ یک فونت است و ایران سانس با قلم ۲۰ یک فونت دیگر است.

با دقت به اطرافتان نگاه کرده‌اید؟ کافی است کمی باحوصله بیشتر به اطراف نگاه کنید تا تایپوگرافی‌های جذاب ببینید. دیدن نمونه‌های تایپوگرافی به ذهن شما نظم و ایده می‌دهد تا هنگام طراحی با ذهن بازتری اقدام به طراحی تایپوگرافی کنید.

 برنامه نود

برنامه نود یک برنامه تلویزیونی در زمینه فوتبال بود. این لوگو رنگ‌بندی شادی دارد و شکل کلی آن به عدد ۹۰ به حروف انگلیسی است. عدد ۹۰ در ذهن مخاطب زمان بازی فوتبال را تداعی می‌کند. صفر در این لوگو به شکل یک توپ فوتبال است.

خطوط و رنگ‌هایی که در طراحی این لوگو استفاده شده است، پالتی از رنگ‌های شاد را در بر دارد و احساس شور و نشاط را به مخاطب برای دیدن برنامه فوتبال زنده می‌کند. لوگوی این برنامه از هر نظر توانسته است نام برند و هدف را به مخاطب منتقل کند.

آمازون

فروشگاه آمازون بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان است. تابه‌حال به لوگو این برند دقت کرده‌اید؟ در زیر این لوگو یک فلش نارنجی وجود دارد که از کلمه A به سمت کلمه z کشیده شده است. این فلش به‌صورت واضح قصد دارد بیان کند شما هر چیزی را لازم داشته باشد و با هر حرفی از الفبا از «A» تا «z» شروع شود در آمازون وجود دارد.

همچنین این فلش نارنجی در حالتی دیگر شبیه به یک لبخند از سمت چپ به سمت راست است که به‌صورت غیرمستقیم نظر مخاطبان را به خود جلب می‌کند.

المپیک

به لوگوی برنامه المپیک دقت کرده‌اید؟ لوگو المپیک از پنج حلقه با رنگ‌های مختلف تشکیل شده است. باتوجه‌به این که بازی‌های المپیک بین‌المللی هستند این ۵ حلقه نماد پنج قاره آسیا، آفریقا، اروپا، اقیانوسیه و آمریکا است. رنگ‌های به کار رفته در این ۵ حلقه در برگرفته رنگ تمام پرچم کشورهای شرکت‌کننده در المپیک است.

اچ پی HP

لوگو hp از ابتدا تا همین امروز بدون تغییر بوده است و به همین دلیل یکی از معروف‌ترین لوگوهای دنیا است. h و p  حروف اول اسم مؤسسین این کمپانی است.

آموزش تایپوگرافی

اگر تا اینجای مقاله به فکر افتاده‌اید که تایپوگرافی را جدی‌تر دنبال کنید. خبر خوب این‌که ما در ادامه کتاب‌هایی در مورد تایپوگرافی معرفی می‌کنیم و تایپوگرافی آنلاین، برنامه تایپوگرافی موبایل و تایپوگرافی با فتوشاپ را به‌صورت خلاصه آموزش می‌دهیم تا برای شروع تایپوگرافی آگاهانه‌تر قدم بردارید.

معرفی کتاب‌های برتر تایپوگرافی

باتوجه‌به این‌که تایپوگرافی در هر کشور با توجه‌ به زبان آن کشور کمی متفاوت خواهد بود. سعی کردیم بیشتر کتاب‌هایی که محتوای تایپوگرافی فارسی را در برمی‌گیرند و به قلم هنرمندان ایرانی است معرفی کنیم.

کتاب تایپوگرافی – اثر فرشید مثقالی

آقای فرشید مثقالی دانش‌آموخته رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و فعالیت خود را با تصویرگری برای مجلات مختلف آغاز کرد. وی تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان و برندهٔ ایرانی جایزهٔ هانس کریستین آندرسن است. آثار خوش‌نامی همچون «خروس زری، پیرهن پری» و «ماهی سیاه کوچولو» به قلم این هنرمند تصویرگری شده است.

آقای مثقالی در این کتاب از پایه در مورد تایپوگرافی صحبت کرده‌اند و یک اثر تالیفی مناسب برای افراد مبتدی است. ابتدا در مورد تاریخچه و پیشینه تایپوگرافی در این کتاب صحبت شده است. بعد از آن دو تعریف مختلف از تایپوگرافی ارائه داده‌اند. یکی از تعاریفی که در مورد تایپوگرافی در این کتاب نوشته شده است: هنر دیزاین با تایپ است. «تایپوگرافی» نمی‌تواند به‌عنوان صورت مستقل از زمینه‌ای که در آن به کار گرفته شده است مورد بررسی قرار بگیرد و باید در کنار سایر عناصری که یک کار گرافیکی را تشکیل می‌دهند، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار بگیرد. در این کتاب همچنین در مورد نقاط قوت و ضعف تایپ فیس‌های عربی، فارسی و لاتین از دیدگاه‌های گوناگونی مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند.

 کتاب تایپوگرافی در فتوشاپ؛ اثر محمد رضایی روشن

آقای رضایی روشن در این کتابچه الکترونیکی پنج آموزش تایپوگرافی را آموزش می‌دهد و برای کسانی که می‌خواهند از دنیای تایپوگرافی سر در بیاورند و در این زمینه آموزش ببینند پیشنهاد می‌شود. این آموزش‌ها برای کسانی که می‌خواهند فتوشاپ را یاد بگیرند ولی نمی‌دانند از کجا و چطور شروع کنند نقشه راه مناسبی است. همچنین اگر با فتوشاپ و ابزارهای آن آشنایی دارید و نمی‌دانید چگونه از آن استفاده کنید این کتاب را مطالعه کنید و مرحله‌به‌مرحله با این آموزش‌ها جلو بروید و یک تایپوگرافی طراحی کنید. فایل PDF این کتاب را از طریق سایت کتاب سبز می‌توانید دانلود کنید.

دانلود کتاب تایپوگرافی در فتوشاپ

خلاقیت در تایپوگرافی؛ اثر عبدالرضا چارنی

در این کتاب در مورد موضوع تایپوگرافی و نقش خلاقیت در آن پرداخته شده است. نویسنده در این کتاب پس از توضیح مختصری درباره پیشینه تایپوگرافی، به توضیح تایپوگرافی فارسی، لوگوتایپ، مونوتایپ، طراحی مونوگرام، ارزش اعداد، خط معنا در تایپوگرافی و جایگاه تایپوگرافی در ایران پرداخته است. سپس در مورد ابزار، اصطلاحات تایپوگرافی و انواع و اصول اساسی تایپوگرافی کرده است.

تاملی در حروف: ایدئولوژی کاربردی در تایپوگرافی؛ ترجمه عاطفه متقی و محمدرضا عبدالعلی

نویسنده کتاب ایدئولوژی کاربردی در تایپوگرافی «الکس وی وایت» است و به قلم عاطفه متقی و محمدرضا عبدالعلی ترجمه شده است. نویسنده در کتاب به‌صورت اختصاصی به موضوع تایپوگرافی در الفبای لاتین پرداخته است و در مورد تاریخچه تایپوگرافی، چگونگی طراحی تایپ، طبقه‌بندی تایپ و بررسی زبان صحبت می‌کند. علاوه بر این به نکات ظریف و مهمی درباره طراحی تایپ و تأثیرگذاری آن بر روی مخاطب و خواننده می‌پردازد.

ساخت تایپوگرافی آنلاین

ساخت تایپوگرافی آنلاین در سایت‌های مخصوص نیاز به نصب برنامه ندارد و هرکجا که دسترسی به اینترنت داشته باشید کار شما را راه می‌اندازد. در ادامه دو سایت که به انگلیسی می‌توانید در آن تایپوگرافی ایجاد کنید را معرفی می‌کنیم:

freelogodesign

ابتدا در سایت ثبت‌نام می‌کنید و یا با استفاده از اکانت گوگل خود وارد آن می‌شوید.

وقتی وارد سایت می‌شوید در گوشه سمت چپ برای ایجاد لوگو جدید انواع قالب‌های آماده را در دسته‌بندی‌های مختلف می‌بینید و می‌توانید متناسب با زمینه کاری خود انتخاب کنید. در گوشه بالا سمت راست نیز اطلاعات اکانت شما موجود است که با کلیک روی آن گزینه MY LOGO را انتخاب کنید.

در این صفحه گزینه Crate A new logo را انتخاب کنید. سپس مطابق عکس اسم شرکت، فروشگاه و یا حتی خودتان را برای ایجاد لوگو بنویسید و گزینه Continue را انتخاب کنید. (مطابق عکس مرحله ۱ و 2)

در این مرحله باتوجه‌به زمینه کسب‌وکار دسته‌بندی موردنظر را از سمت چپ انتخاب می‌کنید. ما گزینه تکنولوژی را انتخاب کردیم و حالا در بین قالب‌های آماده یکی را به سلیقه خود انتخاب کنید.

در این مرحله منوهای سایت و استفاده از آن‌ها را بررسی می‌کنیم. بر طبق تصویر و شماره بندی توضیح می‌دهیم.

  1. در قسمت TEXT می‌توانید متن موردنظر را تغییر دهید.
  2. در قسمت Font فونت موردنظر خود را بر طبق سلیقه و تصویر انتخاب می‌کنید.
  3. Color رنگ متن تایپوگرافی را تغییر می‌دهید.
  4. OUTLINE رنگ خطوط بیرونی متن را تغییر می‌دهید.
  5. STYLE فونت را انتخاب می‌کنید که به‌صورت بولد B یا به‌صورت مورب باشد.
  6. ALIGN در این قسمت انتخاب می‌کنید که فونت راست‌چین، چپ‌چین یا وسط‌چین باشد.
  7. LETTER SPACING فاصله بین حروف را مشخص می‌کنید و آن را کوچک و بزرگ می‌کنید.
  8. در قسمت CURVED TEXT متن را به هر سمت که می‌خواهید به‌صورت منحنی جابه‌جا می‌کنید.
  9. در مرحله ITEMS هرکدام از اشکال به‌کاررفته در تصویر و متن را انتخاب می‌کنید و تغییرات لازم را روی آن اعمال می‌کنید.
  10. در این قسمت متن تایپوگرافی را به‌صورت عمودی و افقی جابه‌جا می‌کنید.
  11. در قسمت یازده هرکدام از قسمت‌ها عملیات اشتباه انجام دادید و یا خواستید آن را حذف کنید از این گزینه استفاده می‌کنید.

12-15 در قسمت 12 می‌توانید متن جدید اضافه کنید، در قسمت 13 و 14 می‌توانید آیکون و شکل جدید به طرح اضافه کنید و در قسمت 15 لوگو یا طرح اصلی را تغییر دهید.

وقتی تغییرات را اعمال کردید و تایپوگرافی موردعلاقه خود را ساختید. گزینه DOWNLOAD گوشه بالا سمت را ست را فشار دهید. امکان ذخیره کردن به‌صورت رایگان و پرداخت پول فراهم است. گزینه پولی کیفیت بیش‌تری دارد و به‌صورت حرفه‌ای‌تر طرح را به شما تحویل می‌دهد. اما گزینه رایگان یک نسخه معمولی که برای وب‌سایت و یا شبکه‌های اجتماعی کاربردی و قابل‌استفاده است. در نهایت تصویر نهایی را ذخیره می‌کنید.

logomakr

لوگو مارکر یکی دیگر از سایت‌های موجود برای ساخت تایپوگرافی آنلاین است. وقتی وارد این سایت می‌شوید. از قسمت قالب‌های آماده (Design Templates) قالب مورد نظرتان را انتخاب می‌کنید و سپس از گزینه‌های سمت راست و چپ و بالای صفحه رنگ، متن، فونت نوشته مورد نظرتان را شخصی‌سازی و می‌کنید و طبق سلیقه خودتان آن را تغییر دهید.

سایت logomakr  

برنامه تایپوگرافی موبایل

برنامه تایپوگرافی موبایل نسبت به استفاده از سایت و یا تایپوگرافی با فتوشاپ به دلیل در دسترس بودن مخاطب بیش‌تری دارد. در ادامه دو برنامه پرمخاطب برای ایجاد تایپوگرافی بر روی عکس و فیلم را به شما معرفی می‌کنیم و لینک دانلود هر برنامه در همان قسمت موجود است.

PicsArt

از برنامه پیکس آرت می‌توانید برای ساخت تایپوگرافی حرفه‌ای استفاده کنید. وارد برنامه شوید بر روی علامت (+) کلیک کنید. عکس مود نظرتان را از گالری انتخاب کنید. روی ابزار (TOOL) ضربه بزنید و پس از انتخاب گزینه کراپ، کادر عکس را تنظیم کنید. حالا ابزار طراحی و قلم موردنظر را انتخاب کنید.

متن مورد نظرتان را بنویسید و رنگ و فونت آن را انتخاب نمایید. بعد انگشت اشاره را روی صفحه موبایل بکشید تا متن روی عکس تایپ شود. می‌توانید برای تنوع متن و رنگ را تغییر دهید. باتوجه‌به جمله‌ای که می‌خواهید به مخاطب برسانید متن مورد نظرتان را انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید از آیکون قلم یکی از شکل‌ها را انتخاب کنید و یک سری از خطوط را به دل‌خواه روی عکس طراحی کنید و در آخر عکس تایپوگرافی را ذخیره کنید. به همین راحتی یک پوستر تایپوگرافی با پیکس‌آرت طراحی کردید.

دانلود picsart از گوگل پلی

دانلود از اپ استور

تایپوگرافی با فتوشاپ

برای ساخت تایپوگرافی فارسی با ظاهر جذاب لازم است تکنیک‌های تایپوگرافی فارسی در نرم‌افزار فتوشاپ را یاد بگیرید. ما در این قسمت یک تایپوگرافی ساده در فتوشاپ را آموزش می‌دهیم. اگر مایل هستید با استفاده از فتوشاپ تایپوگرافی فارسی ایجاد کنید با ما همراه باشید.

مرحله اول

ابتدا وارد برنامه فتوشاپ می‌شوید. با استفاده از گزینه create new یا کلید میان‌بر ctrl+N صفحه‌ای ایجاد می‌شود. طبق عکس زیر آن را تنظیم کنید.

مرحله دوم

در این مرحله عکس مناسب و مورد نظرتان را از طریق گزینه File – Open وارد نرم‌افزار فتوشاپ کنید. دقت کنید اگر لایه عکس قفل بود با کلیک بر روی آن، لایه را آزاد کنید. حالا گزینه ابزار T را انتخاب کنید و متن مورد نظرتان را تایپ کنید.

مرحله سوم

در این مرحله لایه عکس را در بالای لایه متنی که تایپ کرده‌اید قرار دهید. متن در زیر تصویر قرار می‌گیرد. حالا کلیک راست انجام می‌دهیم و گزینه Crate Clipping Mask را انتخاب می‌کنیم. مشاهده می‌کنید که تصویر ما به‌اندازه فضای متن برش می‌خورد و نتیجه به این شکل است:

با استفاده از ابزار Move  تایپوگرافی ایجاد شده را جابه‌جا می‌کنیم.

مرحله چهارم

در این قسمت می‌توانید روی لایه عکس کلیک راست کنید و گزینه Release Clipping Mask را انتخاب کنید و تصویر پس‌زمینه را به حالت قبل برگردانید یا ماسک جدید استفاده کنید. برای ایجاد ماسک جدید کلید Ctrl+O را فشار دهید و عکس جدید انتخاب کنید.

حالا در این قسمت قفل لایه عکس مورد نظرتان را با یک کلیک باز کنید و متن دلخواه خود را مجدد تایپ کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای این‌که راحت‌تر تغییرات را متوجه شوید رنگ متن را به سفید انتخاب کنید.

برای ایجاد ماسک جدید در این مرحله از Layer Mask استفاده می‌کنیم و ابزاری که با مربع سبز در عکس مشخص شده است را انتخاب کنید. همان‌طور که در عکس مشاهده می‌کنید یک مربع یا ماسک جدید در کنار لایه متن شما ایجاد شده است.

نکته: مربع سفیدی که ایجاد شده است وقتی روی آن کلیک کنید، قسمت ماسک انتخاب می‌شود و وقتی روی قسمت T (متن) کلیک کنید، فقط متن انتخاب می‌شود. برای گرفتن نتیجه درست و دلخواه توجه به این نکته ضروری است.

مرحله پنجم

ابزار قلم‌مو را انتخاب کنید. در این قسمت سایز قلم‌مو را متوسط انتخاب کنید و با یک‌قلم نرم بتوانید تایپوگرافی تمیزتری ایجاد کنید. میزان Opacity را 100% قرار دهید و میزان Flow را %15. حالا رنگ زدن روی متن را آغاز کنید. در نهایت نتیجه تایپوگرافی فارسی به‌صورت زیر است:

ما یک تایپوگرافی ابتدایی ایجاد کردیم. برای ساخت تایپوگرافی‌های پیشرفته می‌توانید از ابزارهای مختلف استفاده کنید و باتوجه‌به سلیقه خود تایپوگرافی‌های متنوع ایجاد کنید.

کد تخفیف نورنگار

آیا می‌توانم به‌صورت خودآموز تایپوگرافی را یاد بگیرم؟

تایپوگرافی در کنار تخصص‌های طراحی گرافیک، زیرشاخه‌های آن و طراحی سایت و… معنا پیدا می‌کند. توصیه می‌کنیم اگر به تایپوگرافی علاقه‌مند هستید منابع معرفی شده در این مقاله را مطالعه کنید. پس از آن به دنبال کسب اطلاعات و آموزش در زمینه‌های مرتبط با تایپوگرافی باشید. همچنین شما می‌توانید از اساتید آکادمی هنری نورنگار در زمینه طراحی گرافیک و عکاسی مشاوره بگیرید.

از شما سپاس‌گزاریم که در این مقاله سایت نورنگار با ما همراه بودید. مشتاق شنیدن نظرات و سؤالات شما در مورد تایپوگرافی هستیم.

نویسنده : حسین بابائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه