دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

کانکتور XLR چیست | انواع مختلف کابل XLR

چاپ
کانکتور XLR چیست | انواع مختلف کابل XLR

کانکتور XLR چیست؟

کانکتور XLR چیست؟

نام کانکتور XLR مخفف عبارت XConnector, Locking Connector, Rubber Boot است که در آن به ویژگی‌هایی مثل کانکتور قفل دار و پوشش لاستیکی اشاره شده است؛ اگرچه ممکن است پوشش لاستیکی امروزه در برخی از کانکتور‌های XLR وجود نداشته باشد. این کانکتور با ساختار خاص خود، یکی از بهترین کانکتورها برای انتقال صدا با کیفیت بالا و کمترین نویز است.

کانکتور XLR همچنین با نام کانکتور کاننی نیز شناخته می‌شود. به این دلیل که کانکتور XLR ابتدا توسط James cannon ساخته شد و در شرکت کانن مورد استفاده قرار گرفت.

معمولا 2 نوع کانکتور XLR نوع 3 پین استفاده می‌شود: اتصال نری XLR و اتصال مادگی XLR.  کانکتور نری XLR معمولا به دستگاهی که سیگنال را ارسال می‌کند متصل است؛ مثل یک میکروفن XLR.

اتصال مادگی XLR معمولا در جایی که سیگنال دریافت می‌شود؛ به عنوان مثال، ورودی‌های روی میز میکس. بنابراین در این مثال به یک کابل XLR-XLR با کانکتور نری در یک طرف و کانکتور مادگی در طرف دیگر نیاز دارید تا بتوانید میکروفون را به میز میکس وصل کنید. کانکتورهای XLR می‌توانند بسته به شرکت سازنده و مواد مورد استفاده، از نظر کیفیت بسیار متفاوت باشند.

انواع مختلف کانکتور XLR

انواع مختلف کانکتور XLR

نسل اول و ساده‌‌ترین نسل کانکتور XLR دارای سه سیم است و به کانکتور سه پین معروف شده است. اما نسل‌های جدیدتر کانکتور XLR با تعداد پین بیشتر هم برای استفاده در دستگاه‌های مختلف معرفی شده است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

کانکتور XLR سه پین  ​​(XLR3)

کانکتورهای سه پین ​​XLR رایج‌‌ترین نوع این کانکتورها هستند و یک استاندارد صنعتی برای سیگنال‌های صوتی متعادل هستند. برخی از میکروفون‌های حرفه‌ای از کانکتور XLR استفاده می‌کنند. در سال‌های گذشته، از کانکتور سه پین XLR برای اتصال برخی از بلندگوها نیز استفاده می‌شد.

دستگاه‌های قابل شارژی نیز وجود دارند که از کانکتورهای سه پین ​​XLR استفاده می‌کنند. برای مثال، پورت XLR را می‌توان در ویلچرهای برقی و اسکوترهای برقی هم مشاهده کرد. کانکتورهای سه پین از 2 تا 10 آمپر با ولتاژ 24 ولت حمل می‌کنند.

کانکتور سه پین ​​XLR معمولا برای کنترلرهای  DMX512در وسایل روشنایی و تجهیزات کنترلی مربوطه استفاده می‌شود. همینطور در تجهیزات ارزان قیمت DJ نیز از این کانکتور استفاده می‌شود.

کانکتور XLR چهار پین  (XLR4)

کانکتورهای چهار پین XLR در کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند. رابط XLR چهار پین کانکتور استاندارد برای هدست‌های اینترکام مثل سیستم‌های ساخته شده توسط ClearCom و Telex هستند.

سیستم‌های اینترکام، وسایلی هستند که امکان برقراری ارتباط دو طرفه در محیط‌های کاری مانند شرکت‌ها و کارخانه‌ها را می‌دهند و برخی از آن‌ها دارای قابلیت تماس تلفنی با خارج از محیط کاری نیز هستند. دو پین برای سیگنال هدفون مونو و دو پین برای سیگنال میکروفون استفاده می‌شود.

یکی دیگر از موارد استفاده رایج از کانکتور XLR چهار پین، در اتصالات برق DC برای دوربین‌های فیلمبرداری حرفه‌ای و تجهیزات مرتبط است. برخی از میکروفون‌های رومیزی دارای LED نیز از XLR چهارپین استفاده می‌کنند. سه پین موجود در XLR چهارپین، مثل XLR سه پین عمل می‌کنند و پین چهارم برای روشن کردن LED  استفاده می‌شود که نشان می‌دهد میکروفون روشن (ON Air) است.

سایر کاربردهای XLR چهار پین شامل برخی از اسکرولرها (دستگاه‌های تغییر رنگ برای نورپردازی صحنه)، کنترل روشنایی آنالوگ AMX و برخی تجهیزات مقابله با آتش سوزی است.

کانکتور 4 پین XLR برای اتصال هدفون صدای متعادل، از یک تقویت کننده متعادل که در آن هیچ زمین (Ground) مشترکی بین دو کانال وجود ندارد، استفاده می‌شود.

کابل XLR پنج پین  (XLR5)

کانکتورهای پنج پین XLR در کنترل نور دیجیتال DMX512 استفاده می‌شوند. سایر موارد استفاده رایج برای میکروفون‌های دو عنصری یا استریو (دو سیگنال صوتی متعادل با یک زمین مشترک) و هدست استریو اینترکام (سه پایه برای سیگنال هدفون استریو و دو پین برای سیگنال میکروفون) است. علاوه بر این موارد، کانکتور پنج پین XLR معمولا برای برق DC در تجهیزات صوتی هم استفاده می‌شود.

کابل XLR شش پین  (XLR6)

کانکتورهای XLR شش پین برای سیستم‌های اینترکام دو کاناله و برنامه‌های کنترل روشنایی صحنه استفاده می‌شوند. هدست استریو با میکروفون متعادل نیز از کانکتور XLR شش پین (XLR6) استفاده می‌کند.

کابل XLR هفت پین  (XLR7)

کانکتورهای هفت پین XLR برای اتصال برخی از میکروفون‌های خازنی به منابع تغذیه آن‌ها استفاده می‌شود. چندین مدل از دستگاه‌های  Le Maitre و Ultratec برای کنترل از راه دور از کانکتور XLR هفت پین  (XLR7) استفاده می‌شود. یک کاربرد نسبتا قدیمی برای کانکتورهای XLR هفت پین، سیگنال‌های کنترل روشنایی آنالوگ و همچنین اینترکام سیمی در استودیوهای حرفه ای است.

استفاده از کابل XLR چه مزایایی دارد؟

قابلیت کاهش تاثیر نویز (با استفاده از روش انتقال صدای متعادل) در کابل XLR فراهم می‌شود. برای بررسی مزایای کابل XRL بهتر است در ابتدا با مفهوم سیگنال صوتی نامتعادل و سیگنال صوتی متعادل آشنا شویم.

کابل صوتی متعادل کابلی است که به کاهش تداخل الکترومغناطیسی یا نویز سیگنال صوتی کمک می‌کند. کابل معمولی یا کابل نامتعادل، سیگنال صوتی را روی 2 سیم حمل می‌کند. این سیم‌ها معمولا سیم‌های سیگنال و زمین (Ground) هستند. در حالی که در کابل‌های متعادل 3 سیم وجود دارد که با نام‌های سیگنال داغ (Hot Signal) ، سیگنال سرد (Cold signal) و زمین (Ground) شناخته می‌شوند.

سیگنال‌های گرم و سرد دقیقا قرینه یکدیگر هستند. شکل موج‌ها از نظر فاز کاملا مخالف یکدیگرند و اگر شکل موج روی سیگنال داغ بالا رود، روی سیگنال سرد پایین می‌آید.

هنگامی که سیگنال به انتهای کابل متعادل مثل کانکتور XLR می‌رسد، تقویت کننده سیگنال‌ها را ترکیب می‌کند و دوباره یک خروجی واحد ایجاد می‌کند.

اگر تداخل و نویز در مسیر انتقال صدا به به کابل متعادل وارد شود، این نویز در هر دو سیم یکسان خواهد بود. به همین دلیل است که تقویت کننده می‌تواند این نویز را خنثی کند و تنها سیگنال اصلی و شفاف باقی بماند.

از آنجایی که برای انتقال سیگنال متعادل به 3 سیم نیاز دارید، رایج‌‌ترین راه برای ایجاد یک اتصال متعادل بین دو دستگاه صوتی، استفاده از کابلی با کانکتورهای XLR است؛ زیرا کانکتور‌های XLR دارای حداقل 3 کانکتور استاندارد برای انتقال سیگنال صدا هستند.

مبدل‌های کابل XLR

ممکن است در شرایط مختلفی به آداپتورهای XLR برای تبدیل این پورت به پورت‌های دیگر احتیاج داشته باشید. در برخی از موارد هم تنها به مبدل‌های تبدیل نری به مادگی و برعکس نیاز است. خرید کابل میکروفون بویا Boya By-XLRC3 XLR Cable از فروشگاه نورنگار به شما امکان تبدیل بین رابط نری XLR و مادگی XLR را می دهد.

یکی دیگر از انواع محبوب مبدل  XLR، مبدل XLR به جک استاندارد و نسخه‌های دیگر جک است. از آنجایی که کانکتورهای جک در بسیاری از آمپلی فایرها و… استفاده می‌شود، اغلب نیاز به تغییر بین پورت XLR و جک وجود دارد. با خرید تبدیل میکروفون بویا Boya BY-35C-XLR Converter می توانید پورت 3.5mm میکروفن را به کانکتور XLR تبدیل کنید.

کانکتور XLR

هنگام استفاده از آداپتورهای مختلف XLR و مخصوصا کانکتور XLR به جک، به یاد داشته باشید که کانکتورهای XLR  سیگنال متعادلی دارند، در حالی که سیگنال اتصال جک نامتعادل است.

ممکن است لازم باشد از جعبه DI  (جعبه تزریق مستقیم) برای انتقال بین سیگنال متعادل و نامتعادل استفاده شود. جعبه DI  معمولا دارای اتصالات XLR و جک است و به این ترتیب تبدیل از XLR به جک را فراهم می‌کند و ترتیب نیازی به آداپتور جداگانه نیست. اگر به دنبال خرید مبدل حرفه‌ای‌تری هستید، بهتر است برای خرید کابل میکروفون بویا Boya BY-BCA6 XLR to 3.5mm به صفحه این محصول در نورنگار مراجعه کنید.

کد تخفیف نورنگار

جمع بندی: چه نکاتی در خرید کانکتور XLR مهم است؟

در این مقاله شما را با کانکتور XLR و ویژگی‌های آن آشنا کردیم. اما شاید بپرسید که چه نکاتی در خرید کانکتور XLR اهمیت دارد؟ هنگام خرید کانکتور XLR باید چندین نکته را در نظر بگیرید تا بهترین کانکتور را متناسب با نیاز خود خریداری کنید.

  • قیمت کانکتور XLR: قیمت می‌تواند عامل مهم در خرید کانکتور XLR باشد. اگر قرار است کانکتور برای یک محیط معمولی استفاده شود، می‌توان کانکتور‌های ارزان قیمت‌‌تر را در نظر گرفت، اما اگر قرار است در محیطی استفاده شود که به دلیل امکان وارد شدن آسیب‌های مختلف، کیفیت بالا مورد نیاز است، حتما به سراغ محصولات باکیفیت‌‌تر که قیمت بالاتری نیز دارند، بروید.
  • کیفیت کابل XLR: کیفیت اصطلاحی است که تعیین آن برای بسیاری از وسایل دشوار است، اما انتخاب سازنده‌ای که به دلیل کیفیت محصولات شناخته شده است، یک کانکتور با کیفیت را در اختیار شما قرار می‌دهد. کانکتور باکیفیت استحکام بیشتری خواهد داشت و می‌تواند در یک محیط حرفه ای مورد استفاده قرار گیرد. با خرید برخی از کانکتورهای XLR با کیفیت پایین‌تر، می‌توان دریافت که قفل‌های آن‌ها به خوبی کار نمی‌کنند، برندهایی مانند Neutrik به دلیل کیفیت بالای کانکتورهای XLR خود شناخته می‌شوند.
  • درجه بندی مقاومت یا IP : درجه بندی IP امکان خرید کانکتورهای XLR دارای مقاومت و درجه بندی IP وجود دارد. درجه IP در این کانکتورها به این معنی است که برای مقاومت در برابر شرایط محیطی نامطلوب ساخته شده‌اند. اگر از کابل در محیطی استفاده می‌کنید که نیاز است در برابر رطوبت،‌ باران و… مقاوم باشد، بهتر است کانکتورهای دارای درجه بندی IP را خریداری کنید.

 

نویسنده : حسین بابائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه