فوجی و لنز و دوربین جدید سری X
فوجی در هفته پیش دوربین جدیدی از سری X خودش را معرفی کرد. این دوربین بدون آینه که X-T30 نام دارد، ادامهای بر سری موفق دوربینهای فوجی X است و مدل جدیدتر X-T20 محسوب میشود. ظاهراً فوجی امکانات زیادی از این دوربین را از سری گرانقیمت X-T3 گرفته است. این دوربینهای بدون آینه، همگی دارای حسگرهای APS-C هستند و به همین دلیل بسیار مورد علاقه عکاسان حرفهای قرار میگیرند. حسگر X-T30 هم یک حسگر CMOS با تکنولوژی اختصاصی X-Trans خود فوجی است که رزولوشن آن 26.1 مگاپیکسل است و حساسیت آن میتواند از ISO 80 تا 51200 تغییر کند. در این دوربین یک پردازشگر 4 هستهای هم قرار گرفته و به همین دلیل هم میتواند با کراپ 1.25X با سرعت 30 فریم بر ثانیه و بدون کراپ با سرعت 20 فریم بر ثانیه هم عکس بگیرد. البته برای کار با این سرعتها، صرفاً از شاتر الکترونیکی استفاده میشود و در صورت استفاده از شاتر مکانیکی دوربین، سرعت عکاسی تا 8 فریم بر ثانیه میرسد که البته هنوز هم سرعت خیلی بالایی است.
خصوصاً وقتی میبینیم که سرتاسر سطح حسگر، میتواند برای فوکوس تشخیص فاز استفاده شود و دوربین میتواند با سرعت بالا، هم قابلیت تشخیص چهره و هم تشخیص عنبیه چشم را برای دستیابی به بالاترین دقت فوکوس، به کار گیرد.
پردازشگر این دوربین، امکان ضبط ویدئوهایی با دقت 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه را هم فراهم میکند که میتوانید آن را با عمق رنگ 10-bit از طریق خروجی HDMI برای ضبط روی رکوردر جانبی نیز ارسال کنید. منظرهیاب الکترونیکی، نمایشگر لمسی تاشو، امکانات حرفهای دستی و پریستهای آماده بینظیر فوجی، باطری قدرتمند با 380 شات و امکان شارژ و ارتباط با USB-C، این دوربین 900 دلاری را به یک گزینه فوقالعاده تبدیل میکنند.
اطلاعات بیشتر در مورد این دوربین را اینجا بخوانید.
اما فوجی این دوربین را به تنهایی ارائه نکرده است. همراه با این دوربین، یک لنز سری XF به نام XF 16mm f/2.8 R WR هم معرفی شده تا این پکیج به یکی از بهترین دوربینهای خبری و عکاسی خیابانی تبدیل شود. میدانیم که با توجه به کراپ حسگر در این دوربین، زاویه دید این لنز معادل 24mm در یک دوربین فول فریم میشود که زاویه دید واید بسیار خوبی برای عکاسی عمومی است. استفاده از موتور Stepping برای فوکوس، سرعت فوکوس این دوربین را بسیار بالا برده و حرکت داخلی و کاملاً بیصدای آن برای فیلمبرداری فوقالعاده است. این لنز کوچک، تنها 45 میلیمتر طول و 155 گرم وزن دارد و قیمت آن هم 400 دلار است.
دوربین جدید کانن RP
بالاخره پس از کلی شایعات و اخبار غیر رسمی، کانن دومین دوربین فول فریم بدون آینه خودش را معرفی کرد که اگرچه، دوربین جدید کانن مدل ضعیفی از کانن R محسوب میشود، اما به نظر میرسد رقابت را برای برندهای اصلی این بازار، یعنی سونی و نیکون و پاناسونیک، به شدت سخت میکند. دوربین جدید کانن کوچکترین و سبکترین و ارزانترین دوربین فولفریم بدون آینه در بازار است. حسگر این دوربین، همان حسگری است که کانن قبلاً در 6D Mark II هم معرفی کرده بود و پردازشگر Digic 8 هم بهترین پردازشگر این برند نیست. اما ترکیب این دو، در Canon rp به عنوان یک دوربین بدون آینه، امکان فیلمبرداری با فرمت 4K و عکاسی با سرعت 5 فریم بر ثانیه را فراهم میکنند که برای کاربران تازه وارد به دنیای فولفریمها مناسب است.
خوشبختانه سیستم فوکوس فوقالعاده Dual Pixel AF که امکان فوکوس پرسرعت، در هنگام فیلمبرداری و عکاسی را به کاربر میدهد و استفاده از لنزهای جدید کانن، برای مانت RF میتواند نویدبخش قابلیتهای جدید و کاربرد فوقالعاده این لنزها در فیلمبرداری با دوربین جدید کانن باشد. درباره این دوربین، در وبسایت نورنگار به طور مفصل توضیح دادهایم که میتوانید آن را مطالعه کنید.
اما در هفته گذشته در کنار این دوربین، کانن اعلام کرد که در حال آمادهسازی حداقل شش لنز برای مانت RF است تا دوربینهای دارای این مانت (یعنی کانن R و همین دوربین جدید کانن RP) بتوانند بدون نیاز به مبدل و لنزهای EF از لنزهای اختصاصی خودشان استفاده کنند. لنزهایی که کانن در حال ساخت آنها است عبارتند از 2 لنز 85mm، یک لنز 24-70mm f/2.8L IS ، یک لنز واید زوم 15-35mm f/2.8L IS ، یک لنز تله زوم بلند 70-200mm f/2.8L IS و یک لنز اولترا زوم واید به تله 24-240mm f/4-6.3 IS که همگی آنها دارای قطر دهانه مانت 54mm هستند و همگی آنها تا انتهای سال 2019 وارد بازار خواهند شد.
مطالعه بیشتر: تجربه کاربری و بررسی تخصصی دوربین کانن RP
نیکون و لنز جدیدی برای سری Z
هفته پیش، نیکون هم خبر از عرضه لنز جدیدی داد که مخصوص مانت Z این شرکت ارائه میشود. این لنز که یک لنز زوم تله واید سریع با دهانه f/2.8 است، فاصله کانونی 24 تا 70 میلیمتر را پوشش میدهد. میدانیم که این فاصله، برای دوربینهای فولفریم، یک محدوده عمومی و بسیار پرکاربرد محسوب میشود و نیکون پیشتر هم لنز فوقالعاده دیگری با همین فاصله کانونی را برای دوربینهای DSLR خودش ارائه کرده بود که البته این لنز جدید، علیرغم دهانه مانت بزرگتر، هم حدود 25 درصد سبکتر و هم حدود 20 درصد کوچکتر طراحی شده است.
لنز جدید NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S برای دوربینهای بدون آینه مانت Z معرفی شده و اولین لنز نیکون است که از پوشش کوتینگ ARENO استفاده میکند. این پوشش، تکامل یافته Nano Crystal Coat است که برای کاهش بیشتر فلر و بازتابهای نور روی عدسیها بهینه شده است. نکته جالب اینکه در کنار مشخصات عمومی لنزهای S، روی این لنز یک پنل دیجیتال هم میبینیم که مشخصات عمومی مانند فاصله فوکوس، عمق میدان، دیافراگم و فاصله کانونی انتخاب شده را میتوانیم در این نمایشگر ببینیم. همچنین یک دکمه L-Fn هم روی این لنز میبینیم که بیش از 20 قابلیت مختلف را میتوانیم به آن اختصاص دهیم. این لنز هم مانند دیگر لنزهایی که برای مانت Z طراحی شدهاند، دارای یک موتور فوکوس Stepping و سیستم فوکوس جدید نیکون به نام Multi-Focus System است تا در هنگام فیلمبرداری و عکاسی با Live View سریعترین عملکرد ممکن را داشته باشد. این لنز از بهار آینده با قیمت 2300 دلار وارد بازار میشود.
الیمپوس هم لنز اولترا واید جدیدی را معرفی کرد
در هفته گذشته شرکت الیمپوس هم یک لنز جدید برای دوربینهای میکرو چهار سوم خودش معرفی کرد. این لنز جدید که M.Zuiko Digital ED 12-200mm f/3.5-6.3 نام دارد، یک لنز سوپر تله فوتو است که میتواند فاصله کانونی معادل 24-400mm روی یک دوربین فول فریم را پوشش دهد. این لنز با بزرگنمایی 16.6 برابر، یک لنز همه کاره برای دوربینهای پیشرفته الیمپوس مانند OM-D محسوب میشود.
نکته جالب درباره این لنز این است که جدای از فاصله کانونی بلندی که دارد، میتواند برای فوکوس روی سوژههای نزدیک هم استفاده شود. حداقل فاصله فوکوس 22 سانتیمتر، امکان عکاسی کلوزاپ با بزرگنمایی 0.46x (معادل در دوربین فول فریم) را به شما میدهد. ضمناً مکانیسم MSC که مخفف Movie and Still Compatible است، برای فوکوس سریع، نرم و کاملاً بیصدا در هنگام فیلمبرداری مناسب است و اشاره به موتور فوکوس stepping در این لنز دارد. لنز جدید الیمپوس M.Zuiko Digital ED 12-200mm f/3.5-6.3 از دو ماه دیگر با قیمت 900 دلار در بازار موجود خواهد بود.
به روزرسانی جدید برای لایتروم و ویرایشگر فایلهای خام
هفته پیش، ادوبی هم برنامههای اختصاصی ویرایش و تبدیل فایلهای خام خودش را به روز کرد. جدای از تغییرات زیادی که در برنامه Lightroom CC (نسخه آنلاین لایتروم) دیدیم، یک سری تغییرات خیلی مهم هم در برنامه لایتروم کلاسیک CC (نسخه PC این برنامه) و ویرایشگر فایلهای خام ادوبی فتوشاپ یعنی ACR دیدیم که از اهمیت زیادی برخوردار است. این قابلیت جدید که امکان افزایش کیفیت فایلهای خام را به شما میدهد، میتواند تا 30 درصد موجب افزایش جزئیات و شارپنس فایلهای RAW دوربینهای دیجیتال شود. این شاید یکی از مهمترین تغییرات در این برنامه باشد که در طی سالهای اخیر شاهد آن بودهایم. نکته مهم درباره این آپدیت این است که باید کامپیوتر شما دارای ویندوز 10 (آپدیت اکتبر 2018) به بعد باشد تا بتوانید از آن استفاده کنید. این قابلیت جدید که Enhance Details نام دارد، به طور کامل در مقاله دیگری در وبسایت نورنگار مورد بحث قرار گرفته است.
در کنار این آپدیت جدید، ویرایشگر فایل خام ادوبی هم به نسخه 11.2 تغییر کرد که پشتیبانی از همین قابلیت Enhanced Details و البته پشتیبانی از دوربینهای و لنزهای جدید به آن اضافه شده است. آپدیت جدید را میتوانید از این لینک دریافت کنید.
بیشتر بخوانید: فایلهای RAW،مفهومی پیچیده و در عین حال ساده
نمایشگر جدید Atomos برای فیلمبرداری با DSLR
میدانیم که فیلمبرداری با دوربینهای DSLR و بدون آینه، بسیار محبوب شده و خیلی از فیلمبرداران حرفهای ترجیح میدهند با این دوربینهای کوچک، پروژههای فیلمبرداری بزرگ را انجام دهند. به همین دلیل هم شرکت هایی مانند Atomos با ارائه نمایشگرهای LCD بزرگی که به این دوربینها متصل میشوند، سعی دارند تا تجربهای مانند فیلمبرداری با دوربینهای حرفهای سینمایی را در اختیار آنها قرار دهند. محصول جدید این شرکت با نام Shinobi یک نمایشگر LCD 5 اینچی با رزولوشن 1920×1080 پیکسل است که میتواند از طریق کابل HDMI تصویر دوربین را دریافت کرده و در اندازهای بزرگتر نمایش دهد. این نمایشگر تنها 200 گرم وزن دارد و به همین دلیل هم میتوانید به راحتی آن را روی کفشک فلاش دوربین نصب کرده و از کیفیت فوقالعاده و تکنولوژی نمایش تصویر و رنگ بینظیر آن برای دیدن قاب تصویر استفاده کنید.
این نمایشگر دارای قدرت تابشی 1000nit است که امکان استفاده زیر نور مستقیم و شدید خورشید را فراهم میکند. علاوه بر این برای دوربینهایی که امکان ورودی صدای میکروفونهای جانبی را ندارند، این نمایشگر میتواند با درگاه ورودی میکروفون که روی خودش دارد، امکان ضبط صدای میکروفون را به صورت همزمان مهیا کند. باطری این نمایشگر میتواند برای 6 ساعت فیلمبرداری پیوسته جوابگو باشد و برای این کار از یک باطری استاندارد Sony NP-F750 استفاده میکند. صفحه نمایش لمسی این نمایشگر قابلیتهایی مانند نمایش هیستوگرام زنده، Waveformهای صوتی، Zebra ها برای نورها، Focus Peaking برای فوکوس دستی و بزرگنمایی تصویر و بسیاری امکانات دیگر را به شما میدهد. وجود حافظه داخلی و امکان پشتیبانی از کارتهای SD برای ضبط اطلاعات و صدا، هم از امکانات دیگر این نمایشگر است. Atomos Shinobi هم اکنون با قیمت 400 دلار در بازارهای جهانی به فروش میرسد.
یک نرمافزار فوقالعاده ریکاوری برای حرفهایها
هفته پیش شرکت نرمافزاری ProGrade Digital یک نرمافزار جدید به نام Recovery Pro را معرفی کرد که اختصاصاً برای بازگرداندن عکسها و فیلمهای دوربینهای دیجیتال که بر اثر فرمت کردن یا آسیب به اطلاعات، غیر قابل بازیابی هستند ساخته شده است. این برنامه میتواند 90 نوع فرمت مختلف صدا، تصویر و ویدئو را که روی کارتهای حافظه CFast، CompactFlas، یا کارتهای microSDHC/XC و SDXC ذخیره شدهاند را بازیابی کند. طبیعتاً از آنجا که این برنامه برای کاربران حرفهای و عکاسان و فیلمبرداران ساخته شده است، علاوه بر فرمتهای عکس عمومی مانند JPEG و BMP و PNG، تاکید بیشتری روی بازیابی فرمتهای خام مانند TIFF, CRW, CR2, DNG, NEF, ORF, SRF, PEF دارد. خوشبختانه این برنامه برای هر دو سیستم عامل ویندوز 10 و macOS ارائه شده است، اما کامپیوتری که با آن کار میکند، باید حداقل 4 گیگابایت حافظه رم داشته باشد. این برنامه 50 دلار قیمت دارد، اما یک نسخه رایگان از آن را میتوانید از خود وبسایت سازنده دریافت و آزمایش کنید که اگرچه امکانات محدودتری دارد، اما برای بررسی اولیه کاملاً مناسب است.
بیشتر بخوانید: چگونه عکس های پاک شده از کارت حافظه را بازیابی کنیم؟
اینها خبرهایی بودند که در هفته گذشته میلادی منتشر شدند و حدس زدیم ممکن است برایتان جالب باشد. تا هفته آینده بررسیها، آموزشها و مطالب جالب و خواندنی از صنعت عکاسی را در مجله نورنگار دنبال کنید.