021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آیا واقعا به دوربین با رزولوشن بالا نیاز دارید؟

آیا واقعا به دوربین با رزولوشن بالا نیاز دارید؟

نارضایتی‌های زیادی مانند اینکه “چرا دوربین من 4k ضبط نمی‌کند؟” وجود دارد. اغلب عکاسان و فیلم‌سازان به صورت روزانه ویدئو‌هایی را به صورت آنلاین منتشر می‌کنند و اغلب بازدید کننده‌ها این ویدئو‌ها را با کیفیت کمتر از 2K مشاهده می‌کنند. سوالی که مطرح می‌شود این است که واقعاً به ثبت عکس‌ها با چه رزولوشن نیاز دارید؟

نیازهایی که در رابطه با رزولوشن عکس وجود دارد، چه هستند؟ از نظر من، اکثر افراد حتی نمی‌دانند. بیشتر افراد، بخصوص خریداران، بهتر است که بیشتر فکر کنند. درست است، مزیت‌هایی در رزولوشن بالا وجود دارد، اما امروزه، تعداد خیلی کمی از استفاده کنندگان از محتواهای بصری با رزولوشن بسیار بالا استفاده می‌کنند و حتی تعدادی بسیار کمی از بیننده‌ها به اندازه رزولوشن عکس دقت می‌کنند.

 

دوربین با رزولوشن بالا

در اینجا برخی از رایج ترین مواردی که در آن‌ها لازم است از تعداد پیکسل بالا استفاده شود را بیان می‌کنیم:

کیفیت عکس بالا برای چاپ در اندازه‌های بزرگ: احتمالا شنیده‌اید که چاپ‌های با کیفیت بالا از فایل‌های 300 DPI انجام می‌شود. این درست است، اما چشمان شما به سختی می‌توانند در یک فاصله‌ی دید نرمال تفاوت بین فایل 150 DPI را از 300DPI تشخیص دهند.

امروزه، چاپگرها این توانایی را دارند که پیکسل فایل‌های با رزولوشن عکس پایین را نیز بازیابی کنند و همچنان تصاویری با کیفیت بسیار بالا چاپ کنند. شما می‌توانید از یک فایل عکس 10 مگاپیکسلی یک چاپ با اندازه‌ی A2 انجام دهید و نتیجه همچنان برای شما جذاب به نظر آید.

قابلیت بُرش بیشتر: گاهی اوقات، با برش بعضی از قسمت‌های عکس یا ویدئو می‌توان از آن استفاده کرد. اما اگر شغل شما به گونه‌ای است که وابسته به برش تصاویر است، احتمالاً با قاب بندی یا تنظیم ترکیب‌بندی با مشکل مواجه هستید.  نباید همیشه از افزایش اندازه‌ی تصویر یا ویدئوی خود بترسید. داشتن یک عکس بزرگ که از بزرگ کردن یک عکس کوچک بدست آمده است، بهتر از دور انداختن آن به دلیل نداشتن رزولوشن دلخواه است.

دوربین با کیفیت

دید بهتر در صفحه نمایش‌های بزرگتر: کاملا منطقی است که فیلم و عکس‌های با رزولوشن بیشتر در صفحه نمایش‌های بزرگتر عالی‌تر دیده می‌شوند.

باید توجه داشت رزولوشن صفحه نمایشی که قرار است فایل شما در آن به نمایش در بیاید به چه میزان است؟ آیا می‌دانید که بیشترین ترافیک وب‌سایت‌ها مربوط به دستگاه‌های موبایل است که وضوح صفحه نمایش آن ها کمتر از 2K است؟ چرا باید کیفیت ویدئویی 4K یا فایل 40 مگاپیکسلی را به رُخ بکشید در حالی که اغلب صفحه نمایش‌ها قادر نیستند عظمت آن را به نشان دهند؟

اهمیت رزولوشن عکس چقدر است؟

اگر دوربینی با قابلیت ثبت عکس‌هایی با رزولوشن بالا دارید، از مزیت آن استفاده کنید. اگر این رزولوشن را ندارید، تا زمانی که واقعاً به آن نیاز ندارید بهتر است که به دنبال دوربینی که این توانایی را دارد نروید. به جای آن بر روی دامنه‌ی دینامیکی  و رنگ تمرکز کنید. اگر دستگاهی دارید که فایل‌هایی با دامنه‌ی دینامیکی عالی تولید می‌کند، حتی اگر این فایل‌ها رزولوشن بالایی نداشته باشند، باز هم می‌توانند بر روی بیننده‌ها تاثیر زیادی بگذارند.

آیا از نزدیک به یک نقاشی نگاه کرده‌اید؟ اغلب آن‌ها دارای رزولوشن پایینی هستند، اما با حفظ یک فاصله، بسیار جذاب هستند. ما جذب آن‌ها می‌شویم زیرا طراوت رنگ و توانایی نقاش در ارائه‌ی طیف وسیعی از ظرافت‌ها (محدوده ی دینامیک بالا) ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این ویژگی برای دوربین‌هایی که صرف نظر از رزولوشن، دارای داینامیک رنج بالایی هستند نیز برقرار است. ممکن است که مردم هرگز تصاویر یا فیلم‌های شما را در کیفیت مناسب مشاهده نکنند اما همه‌ی آن‌ها می‌توانند داینامیک رنجی که دوربین شما تولید کرده‌است را درک کنند.

چه تعداد از شما به رزولوشن تصویر در مقیاس بزرگ، بیشتر از در فوکوس نبودن آن توجه کرده‌اید؟ نتیجه گیری را به خود شما واگذار می کنم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *