021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

پیشگیری از اتلاف وقت هنگام عکاسی با نوردهی طولانی

پیشگیری از اتلاف وقت هنگام عکاسی با نوردهی طولانی

عکاسی نور دهی طولانی چیست؟

اگر دقیقا نمی‌دانید، عکاسی با نور دهی طولانی مدت، زمانی است که شاتر را عمدا برای مدتی باز می‌گذارید. اکثر اوقات ۳۰ ثانیه است و با توجه به نور، ممکن است حتی تا ۱۰ دقیقه ادامه پیدا کند.

چرا باید این کار را انجام دهید؟ تا بتوانید الگوهای منحصر بفرد اجسام در حال حرکت، مانند ابرها یا آب روان را ثبت کنید. همچنین به شما در ثبت افکت روح مانند روی آب، مانند تصویر زیر، کمک میکند. در این‌جا می‌توانید ۵ روش فوق‌العاده برای عکاسی با نوردهی طولانی را مطالعه کنید.

عکاسی با نوردهی طولانی

اما، با ورود نور زیاد به شاتر باز، باید یک فیلتر روی لنز بگذارید و برای ثابت نگه داشتن دوربین، از سه‌پایه استفاده کنید.

من از فیلترهای ND و GND استفاده می‌کنم که به خوبی کار میکنند. توجه داشته باشید که ممکن است به لوازم نگه دارنده نیاز داشته باشید.

و اگر می‌خواهید شاتر را بیش از ۳۰ ثانیه باز نگه دارید، به دوربینی نیاز خواهید داشت که این قابلیت را داشته باشد. اکثر DSLRها وبدون‌آینه های فعلی، از این قابلیت برخوردار هستند. در دوربین‌های Canon، مثل ۵D Mark IV و ۷D mark II، با حرف “B” بر روی صفحه تنظیمات، نشان داده شده است.آموزش عکاسی

چه موقع باید از عکاسی با نور دهی طولانی استفاده کرد؟ معمولا وقتی می خواهید چیزهای معلق در هوا مانند ابرها یا آب را جالب‌تر جلوه دهید. برای مثال، در تصویر سنگ‌ها که در بالا مشاهده میکنید، یک فیلتر ۸استاپ بر روی لنز Canon 16-35 میلی‌متری، استفاده کردم و شاتر به مدت ۳:۴۰ ثانیه باز بود. این کار باعث زیبایی موردنظر در ابرها شد.

و در تصویر آبشارها در جنگل زیر، شاتر را به مدت ۳:۵۵ ثانیه، باز گذاشتم، چون محیط موردنظر، بسیار تاریک بود.

[relatedpost post=”107818″]

نکات نوردهی طولانی

اما در این جهان که با سرعت در حال حرکت است، تصور اینکه، گرفتن یک تصویر، بیش از پنج دقیقه طول بکشد، برای بعضی افراد غیرقابل قبول است.

“در این زمان چه کار باید کرد؟” این سوالی است که بسیاری از دوستانم از من می‌پرسند. امروز می‌خواهم چهار کار که باید هنگام باز بودن شاتر انجام دهید را به شما آموزش دهم.

همگام شدن با طبیعت

عکاسی با نور دهی طولانی ، معمولا به عکاسی مناظر مبدل می‌شود، مثلا، وقتی در طبیعت در حال عکاسی هستید، فرصت بسیار خوبی برای فاصله گرفتن از استرس زندگی روزمره و صرف کمی زمان برای همگام شدن با محیط پیرامون شماست.

وقتی پنج دقیقه زمان آزاد دارید، چه کاری بهتر از بستن چشمان و گوش کردن به صدای اقیانوس، یا درختان، یا پرندگان، یا حرکت جنگل در پیرامون شماست؟

شاید کمی باورنکردنی به نظر برسد اما من عاشق این زمان مفید هستم. با همسرم و یک خانواده و شغل تمام وقت، یکی از اندک فرصت‌هایی است که می‌توانم تنها باشم و به این دلیل که من در یک منطقه روستایی در جنوب ژاپن زندگی می‌کنم معمولا به محیط‌های متروکه و خالی از سکنه می‌روم. لحظاتی که می‌توانم بدون حرکت بنشینم و چند نقس عمیق بکشم، بسیار ارزشمند و مفید هستند..

وقتی عکس زیر را گرفتم، فقط روی یک سنگ نشستم و قدرت آب خروشان پیرامونم را احساس می‌کردم.

چگونه نور دهی طولانی انجام بدیم

پروفایل شبکه اجتماعی خود را بسازید

اگر به دنبال استراحت کردن نیستید، می‌توانید زمان انتظار برای بسته شدن شاتر را صرف شبکه‌های اجتماعی کنید. در این‌جا می‌توانید نکات کاربردی برای استفاده از اینستاگرام را مطالعه کنید.

باید قبول کنیم که ما عکاس‌ها، دوست داریم پروفایل تاثیرگذاری داشته باشیم. تقریبا همه ما در یک یا چند شبکه اجتماعی فعال هستیم، پس وقتی چند دقیقه زمان دارید، چه کاری بهتر از ارتباط بیشتر با دنبال کنندگان؟

یک راه عالی، گذاشتن فیلم زنده در فیسبوک یا اینستاگرام است. می‌توانید کاری که می‌کنید را توضیح دهید و از دنبال کنندگان خود، درمورد موضوع‌های مورعلاقه آنها، سوال کنید. دقیقا کاری که من، هنگام گرفتن عکس از این درخت می‌کردم.

تجهیزات عکاسی با نور دهی طولانی

من نظر دنبال کنندگان را درمورد ترکیب‌بندی پرسیدم و اینکه آیا آنها شخصا چیزی را تغییر می‌دهند یا کار متفاوتی انجام می‌دهند.

چند نفر از من درخواست کردند تا چند عکس از نقاط و چشم اندازهای دیگر بگیرم. پس چند عکس مانند عکس زیر گرفتم و نتیجه را فورا با دنبال کنندگان به اشتراک گذاشتم.

عکاسی طبیعت با نور دهی طولانی

این راه، برای دریافت بازخورد و برقراری رابطه نزدیک‌تر با آنها، بسیار عالی بود. من متوجه شدم که ساختن یک رابطه خوب با مردمی که متوجه شوند من فقط یک آدم معمولی و حقیقی هستم، بیشتر از هر چیزی در شبکه‌های اجتماعی، برای من مفید بود.

تمرکز بیشتر بر روی ترکیب‌بندی

یک مورد عالی دیگر درباره عکاسی با نور دهی طولانی ، این است که باعث افزایش دقت شما بر روی ترکیب‌بندی صحیح می‌شود. منظور من این است که وقتی مجبور باشید برای یک نوردهی، به مدت پنج دقیقه بنشینید و کار خاصی انجام ندهید، بهتر است بعد از پایان این زمان و مشاهده تصویر ثبت شده، با خطاهایی که می‌توانستید از آن پیشگیری کنید، مواجه نشوید.

وقتی بدانید که هر اشتباه به قیمت ۱۰ دقیقه از زمان ارزشمند شما تمام می‌شود، حتما برای داشتن بهترین ترکیب‎‌بندی، تلاش خواهید کرد. مخصوصا وقتی درحال عکاسی در نور کم باشید که ۱۰ دقیقه می‌تواند فرق بین یک تصویر بی‌نظیر یا یک تصویر کاملا بی‌مصرف و غیرحرفه‌ای باشد.

برای مثال، در عکس زیر به مدت ۱۵ دقیقه حرکت کردم تا موفق شدم سه پایه و دوربین را دقیقا روبروی این دو سنگ تنظیم کنم. مجبور شدم کفش و جوراب‌هایم را دربیاورم و به داخل آب بروم اما باید آن دو عکس در دو گوشه‌ی پایین را ثبت می‌کردم. احساس می‌کردم آنها تعادل و تقارنی خوبی به عکس القا می‌کنند.

نور دهی طولانی

وقتی به دلیل تاریک شدن هوا، تنها فرصت گرفتن سه یا چهار عکس را دارید، حقیقتا بر روی ترکیب‌بندی خود، تمرکز بیشتری خواهید داشت. عکاسی با نور دهی طولانی ، باعث می‌شود صحنه پیرامون خود را کاملا مشاهده کرده و بر روی تمامی قسمت‌های قاب، تمرکز کنید.

محیط پیرامون خود را به خوبی بررسی کنید

در آخر، اگر به مدیتیشن علاقه‌ای ندارید یا از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنید، می‌توانید وقت خود را برای قدم زدن در منطقه و پیدا کردن موضوعات مختلف برای عکاسی، صرف کنید.

بسیاری از اوقات، مردم برای عکاسی به یک نقطه می‌روند و به محض گرفتن عکس موردنظر، وسایل خود را جمع کرده و محل را ترک می‌کنند. چرا؟ اگر کمی وقت بگذارید، قدم بزنید و به چیزهای مختلف نگاه کنید و درباره موضوع‌های منحصر بفرد و ابتکاری فکر کنید، تقریبا همیشه، موضوعات بسیار بیشتری برای عکاسی پیدا خواهید کرد.

یک چیز که ممکن است در انجام این کار مانع شما شود، این است که تمام وقت خود را صرف عکاسی از یک موقعیت بکنید. اگر دیافراگم شما به مدت پنج دقیقه یا بیشتر باز باشد، این اتفاق نخواهد افتاد. وقت زیادی برای قدم زدن و جستجوی محیط اطراف خود برای پیدا کردن موضوع های جدید، خواهید داشت. معمولا وقتی قصد داشتم دو یا سه عکس از یک موقعیت بگیرم، تعداد تصاویر ثبت شده بین ۱۰ تا ۱۵ عدد بوده است. دقیقا به این خاطر که از زمان آزادم برای ماجراجویی استفاده کردم.

این هم از این. عکاسی با نوردهی طولانی، نه تنها به شما تصاویر بسیار زیبایی میدهد، بلکه زمان موردنیاز شما را برای انجام بسیاری از کارهای دیگر نیز، فراهم میکند. پس دفعه بعدی که با یک فیلتر بر روی لنز خود، در طبیعت بودید و زمان آزاد داشتید، این موارد را حتما به خاطر داشته باشید.

شما وقتی به تنهایی در طبیعت و در حال عکسبرداری با نور دهی طولانی مدت هستید، چه کار میکنید؟

لطفا تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : fstoppers 

1 Comment

  • وحید گفت:

    بسیار مفید بود چیزهای جالب و تازه زیادی یاد گرفتم . با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *