دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

7 تکنیک برای افزایش طول عمر باتری‌های دوربین عکاسی

چاپ
7 تکنیک برای افزایش طول عمر باتری‌های دوربین عکاسی

برای هر فردی ممکن است شرایط خاص و ویژه‌ای پیش آمده باشد که نیاز به باتری مجدد داشته باشد مثلا فیلم‌برداری طولانی مدت بیش از 15 ساعت در یک مجلس عروسی، یا فیلم‌برداری در شرایطی که باتری دوربین شارژ کمی دارد و موقعیت‌هایی از این قبیل… چه راه حل‌هایی برای افزایش طول عمر باتری‌ دوربین عکاسی به ذهنتان میرسد؟

بیشتر بخوانیم: آیا باتری های دوربین‌های عکاسی هم منفجر می‌شوند؟

اولین پیشنهادی که به ذهن می‌رسد این است که سعی کنید یک باتری تهیه کنید، و یا از یک باتری یدکی استفاده کنید. اما راه‌های جایگزین بهتری هم وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

1: تمام ارتباط‌های بی‌سیم را قطع کنید.

طی سال‌های اخیر امکانات زیادی به دوربین‌های عکاسی اضافه شده است، از جمله جی‌پی‌اس، وای‌فای، بلوتوث، ان‌اف‌سی و … (در بعضی از دوربین‌ها تمام این امکانات یک‌جا وجود دارد مثل کانن 5دی مارک 4 یا 77دی).

این تنظیمات که خورنده شارژ هستند را در حالت‌هایی که نیاز ندارید، غیر فعال کنید(برخی از این تنظیمات به طور پیش‌فرض روی دوربین فال هستند).

افزایش طول عمر باتری‌های دوربین عکاسی

برای مثال در دوربین سونی یک راه بسیار آسان و سریع وجود دارد و آن هم فعال کردن حالت پرواز می‌باشد. اما در دوربین‌های دیگر مثل کانن و نیکون باید از قسمت منو اتصالات بی‌سیم را پیدا کرده و آن‌ها را غیر فعال کنید.

2: لرزشگیر را خاموش کنید.

لرزشگیر انرژی زیادی از باتری‌ دوربین عکاسی را مصرف می‌کند و از طرفی استفاده از لرزشگیر در مواقع ضروری مثل تصویر‌برداری با زوم بسیار بالا با لنزی مثل 200-70 میلی‌متر بسیار حیاتی می‌شود.

راه‌ حل چیست؟ اگر دوربین‌تان یکی از دوربین‌های جدید امروز و یا دوربین‌های بدون آینه مانند سونی (سنسور لرزشگیر دارد) باشد، می‌توانید برای عکس‌های واید یا عکس‌هایی با زوم پایین، لرزشگیر را غیرفعال کنید. می‌توانید در شرایطی که از زوم بالا استفاده می‌کنید توسط یک سه‌پایه دوربین را در جایی مستقر کرده و لرزشگیر را غیرفعال کنید.

باتری‌ دوربین عکاسی

3:سنسور اتوماتیک تمیز‌کننده حسگر را خاموش کنید.

در شرایط عادی می‌توان تنظیمات سنسور را به گونه‌ای تنظیم کرد که هرگاه دوربین خاموش و روشن شد به طور خودکار حسگر را تمیز کند، فکر می‌کنم در دوربین‌های نیکون، کانن و سونی این قابلیت وجود دارد و شما هم می‌توانید آن را فعال کنید.

افزایش طول عمر باتری‌های دوربین عکاسی

اما در شرایط خاص مثل یک پیاده‌روی چند روزه یا مجلس عروسی طولانی به منوی دوربین خود مراجعه کنید و این تنظیمات را به طور کامل غیر فعال کنید. نگران جمع شدن گرد و غبار روی سنسور نباشید. با خاموش کردن این تنظیمات در مصرف باتری خود بسیار صرفه‌جویی کرده‌اید.

4: تنظیمات بازبینی تصویر یا مشاهده تصویر در LCD را غیر فعال کنید.

غیر فعال کردن حالت مشاهده تصویر یا بازبینی تصویر یکی از تنظیماتی است که اغلب برای ذخیره کردن شارژ باتری‌ دوربین عکاسی انجام می‌گیرد.

باتری دوربین

یک نکته قابل توجه:می‌توانید در دوربین‌های نیکون وارد بخش تنظیمات منو شده و تنظیم کنید که مشاهده یا بازبینی تصویر سریع‌تر از حد معمول انجام شود این تنظیم به ذخیره باتری کمک بسیاری خواهد کرد.

5: سطح روشنایی صفحه نمایش LCD را تا حد امکان کاهش دهید.

اگر اطلاعات کافی در زمینه هیستوگرام داشته باشید، حتی در مواقعی که سطح روشنایی تصویر بسیار پایین (مثلا -2 یا -3) است از روی هیستوگرام میتوانید روشنایی عکستان را بررسی کنید.

LCD پر‌نور در یک مراسم عروسی میتواند بسیار کارآمد باشد اما برای بهبود عملکرد باتری‌تان کافی است سطح روشنایی آن را به -3 یا -5 کاهش دهید تا به طور شگفت‌انگیزی در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

افزایش عمر باتری

6: در مواقعی که عکسبرداری نمی‌کنید دوربین را خاموش کنید.

این تکنیک به راحتی قابل درک است، البته کاربرد آن نسبت به پنج یا ده سال گذشته کمتر شده است چرا که امروزه دوربین‌ها بسیار کارآمد شده‌اند. دوربین‌های کانن شهرت زیادی در ذخیره کردن باتری در زمانی که از آن استفاده‌ای نمی‌شود دارند.

ممکن است برای خیلی از عکاسان مخصوصا عکاسان خبری پیش آمده باشد که مدت طولانی از دوربین استفاده نکنند و اینجاست که اهمیت این نکته پر رنگ‌تر می‌شود. لازم به ذکر است حتی در مواقعی که از شارژ باتری‌تان کم‌تر از 1.5% باقی مانده باشد این نکته کاربرد دارد.

کد تخفیف نورنگار

7: از استفاده باتری‌هایی که مثل روز اولشان شارژ نگه نمی‌دارند خودداری کنید.

در هر دو برند کانن و نیکون در بخش منو قسمتی وجود دارد که نشان می‌دهد چند درصد باتری باقی مانده است و چند Shot گرفته شده است. در برخی موارد ممکن است دوربین، هشدار کمبود شارژ باتری را بدهد، در این حالت به منو مراجعه کرده و میبینید که دقیقا چند درصد باقی مانده و چند عکس تا کنون گرفته‌اید.

برای مثال ده درصد باقی مانده و 1000 عکس گرفته‌اید یا 15% مانده است و چیزی حدود 12 یا 13000 عکس گرفته شده است. در این حالت متوجه می‌شوید که باتری‌تان همان قابلیت قبل را دارد یا نه.

افزایش طول عمر باتری‌

نتیجه گیری:

تکنیک‌های افزایش طول عمر باتری‌ دوربین عکاسی تمام شد ولی امیدواریم هیچوقت با کمبود باتری روبرو نشوید. باتری‌های دوربین عکاسی را بررسی و یک باتری دوربین یدک و شارژر‌ آن را با مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید تا از این بحران در امان باشید.

نویسنده : banafshe.sadrenafisi.1987

3 دیدگاه

  • مهدی گفت:

    در مورد بخش رشارژ پرفورمنس در قسمت اینفو باتری توضیحاتی بفرمایید.

  • ایثارگر گفت:

    باتری هایی که مشابه اصلی زدید برای دوربین مشکلی ایجاد نمی کنن؟ کیفیتشون در چه حدیه؟

    • مسعود افشانی گفت:

      باتری های مشابه اصلی همان مشخصات باتری اصلی را دارند اما سازنده آن ها متفاوت است. این باتری ها عملکردی مشابه باتری اصلی دارند و کاربرد آن ها مشکلی ایجاد نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه