021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بهترین لنز‌ها برای عکاسی ورزشی

بهترین لنز‌ها برای عکاسی ورزشی

قبلا در مورد لنزهای مناسب عکاسی خبری صحبت کرده‌بودیم اما عکاسی ورزشی به دلیل تنوعی که دارد کمی با دیگر شاخه‌های عکاسی خبری متفاوت است، پس شاید لازم باشد به‌طور جداگانه لنز مناسب عکاسی ورزشی را مورد بررسی قرار دهیم.

لنز مناسب ورزش مورد نظرتان را انتخاب کنید

عکس‌های گرفته شده در ورزش‌هایی مثل فوتبال, فوتبال آمریکایی و بیسبال، معمولاً توسط لنز‌های تله فوتو با دیافراگم‌های باز ثبت می‌شوند. این لنزها توانایی گرفتن عکس‌های کلوزآپ در دورترین نقاط یک مسابقه را هم دارند و می‌توانند با محو کردن پس زمینه خاص‌ترین لحظات را ثبت کنند.

لنز مناسب عکاسی ورزشی

ورزش‌هایی مانند تنیس و بسکتبال این اجازه را به عکاس می‌دهد تا به بازی نزدیک‌تر باشد. پس لنز‌های با فاصله کانونی ثابت یا زوم که دیافراگم‌های باز دارند بیشتر می‌توانند کارساز باشند. هرچند در ورزش های نامبرده که معمولاً داخل سالن انجام می‌شوند به علت پایین‌تر بودن نور، لازم است از لنز‌های با دیافراگم باز استفاده کنید. چون ممکن است امکان تابش نور با فلاش اکسترنال یا فلاش روی دوربین جایز نباشد.

از سوی دیگر، در مسابقاتی مثل دومیدانی، اسب‌دوانی و موتور سواری یا دوچرخه‌سواری، که ورزشکاران اکثراً در راستای طولی فریم با هم مسابقه می‌دهند، سرعت عکاسی از سوژه‌ها بالاست و معمولاً باید از تکنیک Panning استفاده کنید. یعنی باید بتوانید دوربین و لنز را رو به سوژه، با سرعت زیادی در جهت حرکت آن بچرخانید.

لنز مناسب عکاسی ورزشی

این در حالی است که سرعت بالای سوژه معمولاً اجازه استفاده از سرعت‌های شاتر پایین را به شما نمی‌دهد و اگر کمی سرعت را کم کنید، احتمالاً سوژه محو می‌شود. در اینجا باید لنزی داشته باشید که نه تنها دارای فاصله کانونی بلند باشد، بلکه دیافراگم باز، لرزشگیر قدرتمند با امکان محدود کردن لرزش در حرکت‌های Panning و نهایتاً اپتیک بسیار قوی و تصویری بسیار شارپ داشته باشد. چنین لنزی قطعاً بسیار گران‌قیمت است.

اگر نتایج به دست آمده را کنار هم بگذارید متوجه می‌شوید چرا لنز‌های تله فوتو زوم حرفه‌ای که دارای دیافراگم باز هستند و لنزهای پرایم تله‌فوتو میان عکاسان ورزشی طرفداران زیادی دارند و در نتیجه چرا در قیاس با دوربین‌های فول‌فریم و دوربین‌های بدون آینه یا اصطلاحا mirrorless این‌قدر قیمت بالاتری دارند. نگران نباشید، خرید این لنزها در واقع نوعی سرمایه گذاری بلند مدت در این شغل است! داشتن این لنز‌ها به عکاسان اجازه می‌دهد  تا عکس‌های ورزشی را با بالاترین کیفیت ثبت بکنند و مرتباً رتبه شغلی خود را افزایش دهند.

-لنز مناسب عکاسی ورزشی عمومی: 70-200 میلیمتر f/2.8

اگرچه ما چیزی به نام لنزهای عمومی برای عکاسی ورزشی نداریم، اما در اینجا منظور ما لنز‌هایی است که بیشترین استفاده را برای عکاسی ورزشی دارند. لنز‌های زوم تله فوتو با دیافراگم باز، برای اغلب پروژه‌های عکاسی کاربرد دارند.

اما باید توجه داشته باشید که ما این‌طور تصور می‌کنیم که شما می‌توانید به عنوان یک بیننده، تا حد زیادی به زمین بازی نزدیک شوید و زمین بازی هم اندازه نسبتاً کوچکی دارد. به عنوان مثال عکاسی از مسابقات فوتبال با زمینی به آن بزرگی یا مسابقات اتومبیل‌رانی که دور تا دور یک زمین خیلی بزرگ انجام می‌شود، با این لنز‌ها چندان ساده نیست.

اما این لنز‌ها برای عکاسی از ورزشکاران در اغلب ورزش‌های دیگر مانند بسکتبال، والیبال، تنیس، شنا و … که فاصله شما با ورزشکاران در حد معمول است، بسیار مناسب هستند.

کاربرد این لنز‌ها بسیار بالاست و به همین دلیل هم هست که تقریباً همه برند‌های سازنده لنز، لنز‌های حرفه‌ای و خوبی را در این رده معرفی کرده‌اند.

1) Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR: این یکی از بهترین لنز‌ها برای دوربین‌های نیکون است. کیفیت اپتیک بسیار پیشرفته، بدنه قدرتمند و حرفه‌ای با عایق‌بندی بالا در برابر شرایط بد محیطی است.

لنز مناسب عکاسی ورزشی

اگرچه تمام این سری لنز‌ها، لنز‌های سنگینی هستند، اما این لنز حداقل کمی سبک‌تر از رقبای دیگر خودش است. طبیعتاً مانند اغلب لنز‌های حرفه‌ای، این لنز برای دوربین‌های فول‌فریم ساخته شده‌ است و در صورتیکه آن را روی دوربین‌های غیر فول‌فریم نیکون ببندید، با 50 درصد افزایش، به 140-300 میلیمتر می‌رسد.

نیکون در این لنز از 6 عدسی Extra Low Dispersion استفاده کرده است که عدسی‌های بسیار گران‌قیمت و با کیفیتی هستند. به همین دلیل هم در نام آن، عبارت ED را می‌بینیم. پوشش‌های ضد بازتاب، پوشش ضد جذب روی عدسی‌های جلویی و عقبی، موتور فوکوس بسیار سریع و لرزشگیر 4 استاپ از مشخصات مهم این لنز هستند و آن را به یکی از بهترین لنز‌های ورزشی تبدیل می‌کنند.

2) Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM AF: این لنز هم یکی از بهترین لنز‌های کانن برای عکاسی ورزشی است که در واقع نسخه دوم و بسیار پیشرفته‌تر از مدل IS همین لنز است.

البته باید توجه داشته باشید که همین چند روز پیش، نسخه جدیدتری از این لنز با نام Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM AF هم معرفی شد که اگرچه هنوز وارد بازار نشده است، اما می‌توانید درباره آن در وب‌سایت نورنگار بخوانید. نسخه جدید‌تر تفاوت چندانی با نسخه قبلی آن ندارد و هر دوی آن‌ها از بهترین لنز‌های 70-200 کانن هستند.

لنز مناسب عکاسی ورزشی

استفاده از یک عدسی فلوریت و 5 عدسی UD در این لنز، امکان ثبت عکس‌هایی با کیفیت را در سرتاسر محدوده زوم آن فراهم می‌کند. وجود پوشش‌های مختلف، از پوشش‌های ضد‌بازتاب گرفته تا پوشش ضد آلودگی و رطوبت، باعث می‌شود تا بتوانید در شرایط آب و هوایی سخت هم از آن استفاده کنید. ضمن اینکه این لنز، از سری لنز‌های L کانن است که عایق‌بندی و کیفیت آن از پیش تضمین شده است.

این لنز هم همانند همتای نیکونی اش، دارای لرزشگیر بسیار پیشرفته اپتیکال است که می‌تواند تا 4 استاپ لرزش دست را در سرعت‌های شاتر پایین، خنثی کند. به همین دلیل هم هست که اغلب عکاسانی که از کانن استفاده می‌کنند، این لنز را به عنوان لنز عکاسی ورزشی اصلی خودشان انتخاب می‌کنند.

3) Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS HSM AF: این هم یکی از بهترین لنز‌های سری 70-200 ها است که محصول شرکت سیگما بوده و برای مانت‌های مختلفی ساخته می‌شود.

یعنی می‌توانید نسخه‌های جداگانه‌ای از این لنز را برای دوربین‌ نیکون، کانن و سیگما، تهیه کنید. این لنز اگرچه لنزی نسبتاً قدیمی است و جزو نسخه‌های جدید لنز‌های سیگما مانند سری Art این شرکت نیست، اما همچنان بازار خود را حفظ کرده و لنز پرطرفداری بین عکاسان ورزشی است.

لنز مناسب عکاسی ورزشی

دارا بودن لرزشگیر 4 استاپ اپتیکال، استفاده از عدسی‌های پیشرفته، دهانه باز f/2.8، بدنه بسیار قوی و عایق‌بندی شده و پوشش‌های مختلف روی عدسی‌ها، باعث شده تا این لنز به عنوان یک رقیب جدی برای لنز‌های اصلی کانن و نیکون، تلقی شود.

اما چیزی که موجب استقبال عکاسان ورزشی از این لنز شده است، قیمت بسیار مناسب آن، در برابر مدل‌های اصلی است. این لنز نزدیک به 500 دلار ارزان‌تر از همتاهای کانن و نیکونی خودش است و از آنجا که کیفیت بسیار بالایی هم دارد، بسیاری از عکاسان ورزشی ترجیح می‌دهند، مدل ارزان‌تر را به عنوان لنز مناسب عکاسی ورزشی انتخاب کنند.

خصوصاً اینکه سرعت فوکوس این لنز در حالت خودکار که برای عکاسان ورزشی اهمیت زیادی دارد، اصلاً دست کمی از مدل‌های اصلی ندارد و می‌تواند در شرایط عکاسی از سوژه‌های پرسرعت بسیار دقیق عمل کند.

4) Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2: جدیدترین لنز از سری لنز‌های 70-200 شرکت تامرون با نام G2 شناخته می‌شود. این لنز یکی از بهترین لنز‌های فاصله کانونی 70-200 موجود در بازار است که با توجه به قیمت بسیار مناسبی که دارد، توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده است.

لنز جدید تامرون، برخلاف مدل قبلی خودش دارای بدنه‌ای بسیار خوش‌ ساخت و حرفه‌ای با عایق‌بندی فوق‌العاده است. استفاده از یک عدسی XLD و 5 عدسی LD در ساختار اپتیک این لنز، کیفیت بالای تصویر را در سرتاسر محدوده زوم آن تضمین می‌کند.

موتور فوکوس اولترا سونیک و انواع پوشش‌های مختلف ضدبازتاب و ضد آلودگی روی عدسی‌های آن، این لنز را برای عکاسی از سوژه‌های سریع در مسابقاتی که در فضای باز برگزار می‌شوند، آماده می‌کند.

اما مهم‌ترین مزیت این لنز مناسب عکاسی ورزشی نسبت به هر سه لنزی که در این رده معرفی شد، لرزشگیر Vibration Reduction بسیار پرقدرت آن است. این لرزشگیر امکان حذف لرزش‌های دست تا 5 استاپ را دارد که در بین لنز‌های 70-200 f/2.8 منحصر بفرد است. این لرزشگیر می‌تواند با مد‌های مختلفی کار کند که از جمله آن‌ها مد لرزشگیری روی حالت Panning است تا حرکت‌های عمودی را در هنگام چرخاندن لنز روی سطح افق حذف نماید.

با توجه به قیمت بسیار ارزان‌تر و عرضه مدل‌های مخصوص برند‌های مختلف، این لنز طرفداران زیادی را در بین برند‌های مشهور بازار پیدا کرده است، که می‌توان به عنوان یک لنز مناسب عکاسی ورزشی از  آن بهره برد.

-لنز‌های تله‌فوتو پرایم با دیافراگم باز، لنز مناسب عکاسی ورزشی

وقتی به مدل‌های تله‌فوتو پرایم می‌رسیم، لنز‌های کمی با دهانه باز در میان آن‌ها دیده می‌شود. داشتن دیافراگم باز، به دلیل افزایش زیاد وزن دوربین و بزرگ شدن شدید دهانه لنز، برای لنزهای تله بلند چندان ساده نیست و به همین علت لنز‌هایی که دارای چنین شرایطی باشند بسیار معدودند.

به دلیل استفاده خاص و اندازه بسیار بزرگ آن‌ها، افرادی که این لنز‌ها را تهیه می‌کنند نیز زیاد نیستند و در اغلب موارد، تنها عکاسان ورزشی که از سوی مؤسسات معتبر برای پوشش مسابقات حرفه‌ای مانند جام‌جهانی فوتبال یا المپیک اعزام می‌شوند از چنین لنز‌هایی استفاده می‌کنند. این لنز‌ها معمولاً بسیار گران‌قیمت هستند و اغلب فروشگاه‌های تجهیزات عکاسی حرفه‌ای، به صورت سفارشی آن‌ها را ارائه می‌کنند. از مهم‌ترین این لنز‌ها که جز بهترین لنز مناسب عکاسی ورزشی هستند، می‌توان به این مدل‌ها اشاره کرد:

1) Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM: این لنز یکی از بلند‌ترین فاصله‌های کانونی را در بین لنز‌های پرایم کانن دارد و زاویه دید آن با نمای “6 درجه” بسیار بسته است. از آنجا که این لنز برای دوربین‌های فول‌فریم کانن ساخته شده است، در صورت استفاده از آن روی دوربین‌های غیر فول‌فریم این شرکت، فاصله کانونی آن به 640 میلیمتر افزایش می‌یابد که فاصله کانونی بسیار بلندی است و در صورتی که از آن روی دست استفاده کنید، کمترین سرعتی که می‌توانید با آن عکاسی کنید نباید از 1/600 ثانیه کمتر باشد.

لنز مناسب عکاسی ورزشی

کانن در این لنز از موتور فوکوس Ultrasonic  مدور استفاده کرده که سرعت فوکوس آن را شرایط کم‌نور و فوکوس روی سوژه‌های متحرک سریع تضمین می‌کند. خوشبختانه این لنز به یک لرزشگیر قدرتمند مجهز شده است که می‌تواند تا 4 استاپ لرزشگیری انجام دهد. هرچند به ندرت ممکن است یک عکاس ورزشی، بدون پایه و تجهیزات نگه‌دارنده با این لنز عکاسی کند. این لنز تقریباً نزدیک به 4 کیلوگرم وزن دارد و نمی‌شود به راحتی آن را در دست گرفت.

2) Nikon AF-S NIKKOR 500mm f/4E FL ED VR : این لنز هم همتای نیکونی لنز تله فوتو بلند کانن است که مخصوص مانت F یا دوربین‌های فول‌فریم این شرکت ساخته شده و البته می‌تواند با ضریب بزرگنمایی 1.5 برابر، روی دوربین‌های غیر فول‌فریم این شرکت، نمایی برابر با فاصله کانونی 750 میلیمتر را نمایش دهد.

نیکون در این لنز سنگین وزن، از 2 عدسی فلوریت و 3 عدسی ED استفاده کرده است که عبارت ED در نام آن نیز نشان‌دهنده همین موضوع است. همچنین یک موتور فوکوس بسیار پرسرعت مافوق صوت هم در این لنز استفاده شده که در ترکیب با فوکوس 3D در دوربین‌های نیکون، می‌تواند به خوبی روی سوژه‌های متحرک قفل کرده و فوکوس را دنبال کند و به عنوان یک لنز مناسب عکاسی ورزشی به دارندگان دوربین‌های نیکون کمک کند. ضمن اینکه یک رینگ بزرگ و بسیار روان هم روی این لنز قرار دارد که در هر زمان می‌توانید با آن فوکوس را به صورت دستی کنترل کنید.

همانند اغلب لنز‌های تله فوتو، در این لنز هم از یک لرزشگیر 4 استاپ استفاده شده تا لرزش‌های خفیف دست را خنثی کند. این لنز با حدود 40 سانتی‌متر طول و وزن 3.09 گرم یکی از لنز‌های سبک با این فاصله کانونی محسوب می‌شود.

3) Sigma 500mm f/4 DG OS HSM Sports: لنز سیگما 500 میلیمتر یک جایگزین ارزان قیمت لنز مناسب عکاسی ورزشی برای کسانی است که می‌خواهند علاوه بر فاصله کانونی بسیار بلند، هزینه چندان زیادی را برای لنز پرداخت نکنند.

البته نباید قیمت پایین این لنز شما را بدبین کند. سیگما در ساخت این لنز از عدسی‌های بسیار پیشرفته‌ای استفاده کرده که از آن جمله می‌توان به یک SLD و دو عدسی FLD اشاره کرد. تمامی عدسی‌ها نیز با پوشش‌های چند لایه اختصاصی سیگما پوشیده شده‌اند و ضمناً در داخل بدنه آن از یک موتور فوکوس Hyper Sonic AF هم استفاده شده است. مانند اغلب لنز‌های این گروه، در این لنز نیز از یک لرزشگیر با قدرت 4 استاپ استفاده شده است.

این لنز با بدنه و مانت فلزی و طول 38 سانتی‌متر، 3.3 کیلوگرم وزن دارد و یکی از لنز‌های سنگین وزن پرایم محسوب می‌شود. ضمناً از این لنز‌ مانت‌های مختلفی برای دوربین‌های مختلف در دسترس است و می‌توانید بسته به کانن یا نیکون بودن دوربینتان، مدل‌های مختلفی از آن را در بازار تهیه کنید. پس می‎‌تواند یک لنز مناسب عکاسی ورزشی باشد.

در بخش‌های بعدی در مورد تجهیزات مناسب چه سبک عکاسی مطلب بگذاریم؟ پیشنهادهایتان را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *