دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

اولین لنزی که بعد از لنز کیت خود باید تهیه کنید+ویدئو

راهنمای انتخاب
اولین لنزی که بعد از لنز کیت خود باید تهیه کنید+ویدئو

لنز کانن 50mm f/1.4 USM در عکاسی پرتره، مد، عروسی، مستند، ورزشی، معماری، طبیعت، پانوراما و در عکاسی‌های استودیویی از جمله عکاسی از محصولات نیز به کار برده می شود. همچنین به علت حداکثر دیافراگم باز f/1.4 که نسبت به لنز‌های دیگر نور بیشتری را به سنسور می‌رساند، برای عکاسی در نور کم فوق‌العاده است‌‌‌.

لنز کانن 50mm f/1.4 USM

بر روی یک بدنه‌ی فول فریم، پرسپکتیو در فاصله ی کانونی ۵۰ میلی متری تقریبا معادل تصویری است که چشم انسان به صورت طبیعی می بیند. کانن و نیکون هر دو دارای چندین لنز ۵۰ میلی متری هستند که این موضوع محبوبیت این فاصله‌ی کانونی طبیعی را در بین عکاسان نشان می دهد.

لنز کانن 50mm f/1.4 USM با دیافراگم باز f/1.4 فوق العاده ای که دارد و عمق میدان کمی که ایجاد می کند، می تواند پس‌زمینه را تار کند تا سوژه اصلی به خوبی نشان داده شود. همچنین به علت داشتن ۸ تیغه‌ی دیافراگم، بوکه‌های بسیار زیبایی در پس‌‌زمینه تصویر ایجاد می‌کند.

لنز کانن 50mm f/1.4 USM، بر روی دوربین‌های فول فریم و کراپ سنسور قابل استفاده است. اما فاصله کانونی این لنز در قطع سنسور هاف فریم (APS-H)، معادل 65 میلی‌متر و در قطع سنسور کراپ(APS-C) ، معادل 80 میلی متر است که برای عکاسی پرتره، فاصله‌ی کانونی فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. زاویه‌ی دید در دوربین‌های فول فریم با این لنز، °۴۷ و در دوربین‌های کراپ سنسور، °۳۱ است.

لنز کانن 50mm f/1.4 USM

عنصر‌های لنز کانن 50mm f/1.4 USM ، برابر 7 المان در ۶ گروه هستنند. در این لنز، ۲ المان شیشه‌ای با انکسار بالا(high refraction) برای جلوگیری از آستیگماتیسم قرار داده شده است. همچنین یک لایه پوششی Super Spectra بر روی لنز اعمال شده است تا در عین بالا‌بردن شفافیت و کنتراست لنز، باعث شود که بازتاب نور از المان‌های لنز کمتر شود تا تاثیر فلر( (Flare) در تصویر کاهش یابد. المان جلویی این لنز، کمی پایین تر از لبه‌ی انتهایی لنز قرار گرفته است که این موضوع باعث می‌شود از نورهای اضافی به مقدار کمی جلوگیری کند.

لنز کانن 50mm f/1.4 USM

البته برای جلوگیری کامل از نورهای اضافی، باید از هود استوانه‌ای مخصوص این لنز (ES-71II) استفاده کنید. همچنین سایز فیلتر این لنز ۵۸ میلی‌متر است و می‌توانید فیلتر‌های پولاریزه ۵۸ میلی‌متری را روی لنز سوار کنید و از آن برای غنی‌تر کردن رنگ‌ها در عکاسی منظره بهره ببرید.

طول لنز کانن 50mm f/1.4 USM ، برابر ۷۳٫۸ میلی‌متر، عرض آن، ۵۰٫۵ میلی‌متر و وزن آن، تنها ۲۹۰ گرم است. بدین ترتیب مشکلی بابت حمل این لنز نخواهید داشت. چون علاوه بر کوچک بودن سایز، وزن بسیار سبکی نیز دارد. بدنه‌ی این لنز از جنس پلاستیک و مانت آن از فلز ساخته شده است و همچنین در این لنز امکان فوکوس دستی همیشگی نیز وجود دارد. این موضوع به این معنی است که زمانی‌که با فوکوس خودکار به فوکوسی که مدنظرتان بود، نرسیدید. در همان لحظه، بتوانید نقطه‌ی فوکوس را به صورت دستی جابجا کنید.

 

لنز کانن 50mm f/1.4 USM

رینگ فوکوس لنز Canon EF 50mm f/1,4 USM بسیار نرم و سرعت فوکوس موتور اولتراسونیک (USM) آن بسیار سریع است. همچنین این رینگ در طول عملیات فوکوس حدود ۷ سانتی‌متر حرکت می‌کند. بر روی لنز Canon EF 50mm f/1,4 USM فاصله‌ی مناسب فوکوس برای f/1.4 تا f/22 نوشته شده و دکمه‌ای نیز برای پیش‌نمایش عمق میدان در این لنز تعبیه شده است. حداقل فاصله‌ی وضوح در لنزCanon EF 50mm f/1.4 ، معادل ۴۵۰ میلی‌متر و حداکثر بزرگنمایی آن، ۰٫۱۵ برابر است.

کیفیت تصویر یکی از دلایلی که لنزهای پرایم نسبت به لنزهای زوم ترجیح داده می شوند، بازتر بودن روزنه‌ی دیافراگم در این لنزها می باشد. ولی اگر هدف شما شارپ بودن باشد، همیشه نباید از بازترین روزنه‌ی دیافراگم استفاده کنید. لنز Canon EF 50mm f/1.4 USM در f/1.4 با حالت محوی که ایجاد می کند، تصویر بسیار هنرمندانه‌ای را خلق می‌کند.

اما این شارپ ترین تصویر این لنز نیست. در دوربین فول فریم، در f/2، تصویر در مرکز و گوشه‌ها از شارپنس بهتری دارد و در f/2.8، شارپنس آن فوق العاده است. در f/8 به علت انکسار نور(Diffraction)، شارپنس افت قابل توجهی پیدا می کند. انحراف رنگی در لنز کانن 50mm f/1.4 USM ، در f/1.4 انحراف رنگی شدید است و در f/2 این مقدار تقلیل پیدا ‌می‌کند. فلر به علت پایین‌تر بودن المان جلویی لنز Canon EF 50mm f/1.4 USM نسبت به لبه‌ی انتهای لنز، فلر قابل ملاحظه‌ای در تصویر ایجاد نمی‌شود.

 

لنز کانن 50mm f/1.4 USM

اعوجاج به علت این‌که یکی از پرکاربردترین سبک‌ها برای لنز کانن 50mm f/1.4 USM عکاسی پرتره است، انتظار می‌رود که این لنز اعوجاج کمی داشته باشد و طبق انتظارات، اعوجاج قابل ذکری در تصویر اتفاق نمی‌افتد. تاریک شدن گوشه‌ها معمولا در بازترین روزنه‌ی دیافراگم، تاریک شدن گوشه‌ها (Vignetting) در بیشترین حالت خود است.

لنز کانن 50mm f/1.4 USM

در لنز کانن 50mm f/1.4 USM بر روی دوربین فول فریم، در f/1.4 گوشه ها کمی تاریک‌تر از بقیه اجزای تصویر است. در f/2، مقدار تاریک ‌شدن گوشه‌ها کمتر می‌شود و این مقدار در f/2.8، تقریبا از بین می‌رود و در f/5.6، هیچ اثری از تاریک شدن گوشه‌ها وجود ندارد. در دوربین‌های کراپ سنسور، تاریک شدن گوشه ها حتی در f/1.4 بسیار ناچیز است.

در نهایت این لنز به دلیل کاربردهای بسیاری که دارد، شاید اولین انتخاب هر عکاسی بعد از لنز کیت خود باشد و تا زمانی که به عکاسی ادامه دهد به این لنز احتیاج خواهد داشت. بررسی این لنز توسط کارشناس نورنگار را در ویدئو زیر مشاهده کنید.

 

نویسنده : نورنگار - آ.ف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *