021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آشنایی با حالت اولویت دیافراگم در دوربین‌های دیجیتال

آشنایی با حالت اولویت دیافراگم در دوربین‌های دیجیتال

حالت اولویت دیافراگم چیست؟

حالت اولویت دیافراگم یکی از حالت‌های دوربین است که در آن شما دیافراگم را به صورت دستی وارد می‌کنید و دوربین به صورت خودکار سرعت شاتر را وارد می‌کند.

تمام کابرد حالت اولویت دیافراگم همین است بنابر این چه چیز خاصی وجود دارد که این حالت تا به این اندازه با ارزش است؟

اول اینکه این حالت کنترل کافی روی مهم‌ترین تنظیمات دوربین یعنی دیافراگم را به شما می‌دهد. (حالت دستی یا Manual تنها حالت دیگری است که در آن می‌توانید دیافراگم را به صورت کامل کنترل کنید.) در این حالت در صورتی که دیافراگم را به دستی وارد کنید، تمامی تنظیمات دیگر از آن پیروی خواهند کرد.

دوم هم اینکه خیلی سریع می‌توانید از حالت اولویت دیافراگم استفاده کنید. این موضوع به خصوص در مقایسه با حالت دستی که با تغییر شرایط نوری، تغییر تنظیمات زمان خیلی زیادی از شما می‌گیرد صدق می‌کند.

به صورت خلاصه در صورتی که به درستی از حالت اولویت دیافراگم استفاده کنید، قادر خواهید بود تنظیمات مناسب دوربین را درست مثل حالت دستی اما با سرعت خیلی بیشتری انتخاب کنید.

نحوه‌ی استفاده‌ی درست از حالت اولویت دیافراگم

در صورتی که یک درک کلی از دیافراگم، ایزو و سرعت شاتر داشته باشید، استفاده از حالت اولویت دیافراگم خیلی سخت نیست.

ابتدا با چرخاندن کلید چرخان PASM و قرار دادن آن روی حالت A در دوربین‌های نیکون و Av در دوربین‌های کانن وارد حالت اولویت شاتر شوید. در برخی از دوربین‌های فوجی و لایکا با قرار دادن کلید مدرج سرعت شاتر روی حالت خودکار می‌توانید وارد این حالت شوید.

حالت اولویت دیافراگم در عکاسی

دوم باید دیافراگم را به صورت دستی انتخاب کنید. در حالت اولویت دیافراگم، دوربین به هیچ عنوان دیافراگمی که شما انتخاب می‌کنید را تغییر نمی‌دهد و به همین خاطر شما باید بسته به عمق میدان و دیگر فاکتورهایی که مدنظر دارید، دیافراگم مناسب را انتخاب کنید.

سوم باید مقدار جبران نوردهی مناسب را انتخاب کنید. مطمئن شوید که هایلایت‌های مهم در تصویر را بیش از اندازه نوردهی نمی‌کنید. اغلب اوقات بهتر است جبران نوردهی را روی -0.3 یا -0.7 قرار دهید. این تنظیمات سرعت شاتر انتخابی دوربین کار می‌کند و نوردهی را به شکلی که مدنظر شماست تغییر می‌دهد.

در انتها نیز باید ایزو مناسب را انتخاب کنید. در صورتی که سوژه خیلی حرکت نمی‌کند و شما هم روی سه پایه عکاسی می‌کنید از ایزو پایه که در اکثر دوربین‌ها 100 است استفاده کنید.

ما در ادامه به عکاسی روی دست هم خواهیم پرداخت اما امیدواریم شما بتوانید متوجه شوید که چرا استفاده از حالت اولویت دیافراگم تا این اندازه سریع است. برای سبک‌هایی مثل عکاسی منظره شما می‌توانید یک دیافراگم خوب (مثل f/8)، یک مقدار جبران نوردهی مناسب (مثل -0.3) و ایزو پایه را انتخاب کنید و به عکاسی بپردازید.

صرف نظر از اینکه نور چگونه تغییر خواهد کرد، اکنون می‌توانید دوربین خود را به سادگی تنظیم کنید و از آن استفاده نمائید. زیرا تمامی تنظیمات دوربین شما بهینه هستند.

[relatedpost post=”79804″]

عکاسی روی دست

برای عکاسی روی سه پایه استفاده از حالت اولویت دیافراگم کاملا ساده و سر راست است. اما در مواقعی که به صورت روی دست عکاسی می‌کنید یا سوژه خیلی سریع حرکت می‌کند شرایط کمی متفاوت‌تر خواهد بود.

حالت اولویت دیافراگم در عکاسی

همانطور که می‌دانید برای استفاده از حالت اولویت دیافراگم باید دوربین یک سرعت شاتر را به صورت خودکار انتخاب کند. اما در شرایط تاریک و کم نور، دوربین یک سرعت شاتر طولانی‌تر (مثلا 2 ثانیه) را انتخاب می‌کند و به همین خاطر نمی‌توانید با نگه داشتن دوربین روی دست عکس‌های واضحی بگیرید.

اینجا راه حل این است که مقدار ایزو را به 400، 800 یا 1600 و… افزایش دهید. اکنون دوربین شما از سرعت شاترهای سریع‌تر استفاده خواهد کرد و می‌توانید با نگه داشتن دوربین روی دست هم به عکاسی بپردازید.

با اینکه می‌توانید ایزو را به صورت دستی هم افزایش دهید اما یک راه حل بهتر این است که از ایزو خودکار استفاده کنید.

ایزو خودکار

مزیت استفاده از ایزو خودکار این است که به صورت داخلی سرعت شاتر را محدود می‌کند. در این صورت نیازی نیست نگران این باشید که دوربین سرعت شاتر 2 ثانیه‌ای را در حالت اولویت دیافراگم انتخاب کند و شما می‌توانید سرعت شاتر را به صورت دستی به یک مقدار امن‌تر محدود کنید. در این حالت 1/100 ثانیه برای موارد معمولی و 1/500 برای عکاسی ورزشی مناسب است.

همچنین می‌توانید با تغییر حداقل سرعت شاتر و قرار دادن آن روی حالت Auto سرعت شاتر را به مقدار زوم دوربین محدود کنید.

حالت اولویت دیافراگم در عکاسی

به صورت پیشفرض در اکثر دوربین‌ها می‌توانید این مقدار را با قانون 1/Focal Length محاسبه کنید. در صورتی که از یک لنز 24-120 استفاده می‌کنید سرعت شاتر در فواصل کانونی واید 1/25 ثانیه یا سریع‌تر و در فواصل کانونی تله فوتو 1/125 ثانیه یا سریع‌تر خواهد بود. در خیلی از دوربین‌های امروزی می‌توانید این مقادیر را تغییر دهید تا سریع‌تر و یا کندتر باشند.

[relatedpost post=”106192″]

توصیه نهایی

  • در صورتی که به صورت روی دست عکاسی می‌کنید از حالت اولویت دیافراگم به همراه ایزو خودکار و حداقل سرعت شاتر خودکار استفاده کنید. در صورتی که امنیت بیشتری هم نیاز دارید، حداقل سرعت شاتر خودکار را یک گام سریع‌تر از حالت پیشفرض تنظیم کنید.
  • در صورتی که به عکاسی ورزشی مشغول هستید، از حالت اولویت دیافراگم به همراه ایزو خودکار استفاده کنید. حداقل سرعت شاتر را به صورت دستی روی مقادیری مثل 1/500، 1/1000 یا هر مقداری که فکر می‌کنید برای حذف تاری ناشی از حرکت ضروری است قرار دهید.

چه زمان‌هایی از حالت اولویت دیافراگم استفاده نکنیم؟

در 95% از مواقعی که به عکاسی می‌پردازید می‌توانید از حالت اولویت دیافراگم استفاده کنید اما برخی اوقات استفاده از حالت اولویت دیافراگم توصیه نمی‌شود. برای مثال در مواقعی که می‌خواهید در چند عکس پشت سر هم از تنظیمات یکسان بهره ببرید (برای مثال برای عکاسی پانوراما یا انباشت فوکوس) ، استفاده از حالت اولویت دیافراگم توصیه نمی‌شود. در این مواقع بهتر است از حالت دستی برای عکاسی استفاده کنید.

این موضوع برای مواقعی هم که نوردهی خودکار نتایج ضعیفی به شما می‌دهد هم صدق می‌کند. برای مثال برای عکاسی از کهکشان راه شیری، دوربین‌ها به ندرت نورسنجی صحنه را به درستی انجام می‌دهند. حتی برای جبران نوردهی هم دوربین تصاویری را به شما تحویل می‌دهد که خیلی تاریک هستند و یا به صورت غیرپایدار نوردهی شده‌اند. من همیشه برای عکاسی از ستاره‌ها و یا هر نوع عکس دیگری در شرایط تاریک از حالت دستی استفاده می‌کنم.

همچنین حالت اولویت دیافراگم سرعت شاتر شما را به 30 ثانیه (در اکثر دوربین‌ها) و یا کوتاه‌تر محدود خواهد کرد. در صورتی که می‌خواهید از حالت Bulb یا Time دوربین خودتان استفاده کنید و از سرعت شاتر بیش از 30 ثانیه استفاده کنید، باید دوربین را روی حالت دستی قرار دهید.

حالت اولویت دیافراگم در عکاسی

علاوه بر این توصیه می‌کنیم در صورتی که از فلاش برای عکاسی استفاده می‌کنید، از حالت دستی استفاده کنید در غیر این صورت نمی‌توانید تعادل بین فلاش و نور محیط را حفظ کنید. برای مثال برای عکاسی ماکرو با استفاده از نور فلاش بهتر است از حالت دستی برای عکاسی استفاده کنید.

آخرین نکته هم این است که خیلی از عکاس‌ها دوست دارند برای عکاسی حیات وحش و ورزشی از حالت دستی به همراه ایزو خودکار استفاده کنند. این متد در شرایطی که نور محیطی کم است روش بدی نیست اما در شرایط پر نور عکس شما در خطر نوردهی بیش از اندازه قرار خواهد گرفت.

زیرا دوربین به ایزو پایه می‌رسد و نمی‌تواند تصویر را از این مقدار تاریک‌تر کند. در حالت اولویت دیافراگم شما تمامی مزایای فعلی را بدون خطر نوردهی بیش از اندازه خواهید داشت زیرا پس از اینکه دوربین به ایزو پایه برسد، از سرعت شاتر سریع‌تری استفاده خواهد کرد.

سوالات متداول در مورد حالت اولویت دیافراگم

چرا باید از حالت اولویت دیافراگم استفاده کنیم؟

دلایل زیادی برای این کار وجود دارد. اول از همه خیلی سریع‌تر از حالت دستی می‌توانید از آن استفاده کنید. دوم اینکه به صورت خودکار نسبت به تغییر نور واکنش نشان خواهد داد و به همین خاطر احتمال اینکه نوردهی ضعیفی داشته باشید خیلی کمتر است. سوم اینکه به صورت کامل روی تمام تنظیمات دوربین کنترل خواهید داشت و به همین خاطر می‌توانید درست مثل حالت دستی، تنظیمات مناسب برای هر نوع عکسی را انتخاب کنید.

نحوه‌ی انتخاب حالت اولویت دیافراگم چگونه است؟

در اکثر دوربین‌ها انتخاب حالت اولویت دیافراگم به سادگی چرخاندن کلید چرخان PASM و قرار دادن آن روی حالت A یا Av است. برخی دوربین‌ها مثل Nikon D850 به جای کلید چرخان PASM یک کلید Mode دارند که عملکرد مشابهی دارد. در برخی دوربین‌ها با طراحی قدیمی مثل فوجی و لایکا هم می‌توانید این کار را با چرخان کلید چرخان سرعت شاتر و قرار دادن آن روی Auto انجام دهید. سپس می‌توانید دیافراگم را به صورت دستی روی لنز تغییر دهید.

[relatedpost post=”115493″]

آیا حرفه‌ای ها از حالت اولویت دیافراگم استفاده می‌کنند؟

بدون شک بله! اما عکاس‌های حرفه‌ای همه یکسان نیستند. برخی از این عکاس‌ها طرفدار جدی حالت اولویت دیافراگم هستند اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند از حالت دستی برای عکاسی استفاده کنند. از بین چهار حالت اصلی دوربین، حالت اولویت شاتر و دستی محبوب‌ترین حالت در بین عکاس‌ها هستند.

جمع‌بندی

حالت اولویت دیافراگم اگر یک راه فرار برای عکاس‌هایی که استفاده از حالت دستی را بلد نیستند نباشد حداقل یک نجات‌دهنده برای انواع سبک‌های عکاسی هستند. این حالت یک روش سریع‌تر برای انتخاب تنظیمات دستی در شرایط متغیر است و ریسک کمتری در مورد نوردهی کم یا زیاد خواهید داشت.

البته حالت اولویت دیافراگم همیشه ایده‌آل نیست. در برخی مواقع مثل عکاسی پانوراما یا عکاسی با فلاش، حالت دستی روش بهتری برای عکاسی است اما به صورت کلی مزایای عکاسی با حالت اولویت دیافراگم مزایای خیلی زیادی دارد. در صورتی که نحوه‌‎ی استفاده از این حالت را بلد باشید عکس‌های بهتری با نوردهی مناسب‌تر خواهید داشت.

امیدواریم که این مقاله در مورد اولویت دیافراگم برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که سوال یا توصیه خاصی درباره‌ی حالت اولویت دیافراگم دارید، از طریق قسمت نظرات همین مطلب با ما در ارتباط باشید.

 

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *