دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

راهنمای خرید دوربین نیکون برای مبتدی‌ها

راهنمای انتخاب
راهنمای خرید دوربین نیکون برای مبتدی‌ها

اولین دوربین شما فقط یک وسیله نیست. دوربین ورودی شما به دنیای عکاسی است. خرید گران‌ترین دوربین بازار، حتی در صورتی که بودجه کافی را هم داشته باشید، در این بخش پاسخگو نیست. شما باید دوربین مناسب را انتخاب کنید. دوربین عکاسی مناسب برای شروع عکاسی باید فقط امکانات لازم را داشته باشد و نه چیزی بیشتر. در این راهنمای خرید دوربین مبتدی نیکون ما چند دوربین مختلف نیکون را به شما معرفی خواهیم کرد. در اینجا خبری از بهترین دوربین نیکون نیست زیرا چنین چیزی وجود ندارد و انتخاب بهترین دوربین به نیازهای شما بستگی دارد. ولی امیدواریم که بهترین دوربین مناسب خودتان را به عنوان یک عکاس مبتدی پیدا کنید و بتوانید برای سال‌های متمادی با آن کار کنید.

1) دوربین DSLR چیست؟

دوربین‌های DSLR (Digital Single Lens Reflex) دوربین‌هایی با لنز قابل جدا شدن هستند و برای انتقال نور از لنز به منظره‌یاب اپتیکال نیز از آینه استفاده می‌کنند. معمولا دوربین‌های DSLR از تمامی دوربین‌های Point And Shoot بزرگتر و حجیم‌تر هستند و می‌توانند تحت شرایط نوری مختلف و به خصوص در نور کم تصاویری با کیفیت فوق‌العاده ثبت کنند. از لحاظ طراحی این دوربین‌ها تفاوت چندانی با دوربین‌های آنالوگ با لنز قابل تعویض که SLR نامیده می‌شدند ندارند. بزرگترین تفاوت موجود این است که فیلم مورد استفاده در این دوربین‌های با سنسورهای الکترونیکی که توانایی ثبت نور را دارند جایگزین شده است.

عناصر پایه موجود در یک دوربین dslr به شرح زیر هستند:

  1. لنز
  2. آینه بازتابی
  3. شاتر
  4. سنسور تصویر
  5. صفحه فوکوس مات
  6. لنز متراکم‌کننده
  7. منشور 5 وجهی
  8. چشمی/منظره‌یاب

اینجا نیز یک تفاوت خیلی بزرگ بین این دوربین‌های بزرگ و گران قیمت و همتای کوچک‌تر آن‌ها یعنی دوربین‌های کامپکت وجود دارد: ابعاد سنسور. هرچقدر که سنسور بزرگ‌تر باشد، کیفیت فنی عکس نهایی هم به احتمال زیاد خیلی بیشتر خواهد بود. دوربین های DSLR نیکون دو سایز سنسور دارند. نوع محبوب‌تر و متداول‌تر سنسور APS-C است که ابعاد آن حدودا 23.5 * 15.6 است. دوربین‌های گران قیمت‌تر که برای کاربران حرفه‌ای با نیازهای بیشتر طراحی شده‌اند از سنسورهای بزرگ‌تری به نام فول فریم یا FX استفاده می‌کنند. ابعاد این سنسورها حدودا 36 * 24 میلیمتر است و ابعاد آن‌ها کم و بیش به اندازه‌ی فیلم 35 میلیمتری موجود در دوربین‌های آنالوگ قدیمی است. این سنسورها را با ابعاد سنسور دوربین‌های کامپکت که حدودا 7.44 * 5.58 است مقایسه کنید. تولید سنسورهای بزرگ‌تر هزینه‌برتر است . به همین خاطر ارزان‌ترین دوربین فول فریم در حال حاضر قیمتی حدودا برابر با 2000 دلار دارد ولی ارزان‌ترین دوربین APS-C موجود در بازار 3 یا 4 برابر ارزان‌تر است.

چرا باید یک دوربین DSLR بخرید؟

این سوال بیشتر در طول 3 یا 4 سال گذشته فراگیر شده است. چند سال قبل دوربین‌های DSLR یک پیشرفت چشمگیر برای کاربران دوربین‌های Point And Shoot محسوب می‌شدند اما امروزه این دوربین‌ها یک رقیب سرسخت‌تر به نام دوربین‌های بدون آینه دارند. اما این به معنی شکست دوربین‌های DSLR نیست. یکی از مزایای مهم دوربین‌های DSLR تعداد خیلی زیاد لنزهایی است که در بازار نو و دست دوم در اختیار شما قرار دارد. تعداد زیاد لنزهای عرضه شده بدین معنی است که شما می‌توانید از یک دوربین DSLR برای انواع مختلفی از عکاسی استفاده کنید. همچنین اکثر سیستم‌های DSLR فضای کافی برای رشد را در اختیار شما قرار می‌دهند. به بیانی دیگر شما می‌توانید از دوربین‌هایی با ابعاد سنسور مختلف ولی مانت لنز ثابت استفاده کنید. به همین خاطر می‌توانید در آینده بدون نیاز به نگرانی بابت لنز، یک دوربین حرفه‌ای‌تر تهیه کنید.

[relatedpost post=”171009″]

در جستجوی اولین دوربین نیکون

در این بخش ما شما را با چندین دوربین مبتدی مختلف نیکون آشنا خواهیم کرد. تمامی این دوربین‌ها تا حدودی توانایی انجام کارهای جدی را دارند. برای مثال تمامی این دوربین‌ها از سیستم‌های اتوفوکوس سریع و سنسورهای خیلی قوی استفاده می‌کنند و قابلیت‌های متنوع دیگری هم مثل فیلمبرداری HD دارند. دوربین‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، دوربین های مبتدی نیکون هستند که استفاده از آن‌ها و یادگیری با استفاده از آن‌ها، به خصوص برای افرادی که تجربه‌ای در زمینه عکاسی ندارند خیلی ساده است. به یاد داشته باشید که سوال اصلی این نیست که این محصولات، دوربین‌های خوبی هستند یا خیر، در دنیای امروز تمامی دوربین‌های DSLR از ارزش کافی برخوردار هستند. سوال اصلی این است که کدام دوربین برای شما دوربین بهتری است.

نیکون D3400

دوربین مبتدی نیکون

نیکون D40 که اولین دوربین مبتدی نیکون بود با موفقیت چشمگیری مواجه شد. از لحاظ فنی این دوربین حتی زمان عرضه در سال 2006 نیز دوربین خیلی پیشرفته‌ای نبود. در این دوربین از یک سنسور 6 مگاپیکسلی نسبتا قدیمی استفاده شده بود در حالی که انتظار می‌رفت از یک سنسور با بیش از 10 مگاپیکسل رزولوشن در آن استفاده شود. با این وجود به نظر خیلی‌ها این دوربین عملکرد خیلی خوبی داشت. به ندرت در آن زمان می‌توانستید یک دوربین بهتر با قابلیت‌های بیشتری نسبت به این دوربین پیدا کنید. کلمه‌ی کلیدی ما در اینجا «امکانات کافی» است. من به یاد دارم که با این دوربین عکاسی می‌کردم و آن را حتی بیشتر از تجهیزات دیگری که در اختیارم بود دوست داشتم. جدیدترین جایگزین آن یعنی نیکون D3400 هم چنین فلسفه‌ای را در پیش گرفته است.

در نیکون D3400 از یک سنسور APS-C با رزولوشن 24.2 مگاپیکسل و پردازنده‌ی تصویر EXPEED 4 استفاده شده است و توانایی‌هایی مثل فیلمبرداری 1080p با نرخ فریم 60fps، عکاسی پیاپی با سرعت 5 فریم بر ثانیه دارد. سیستم اتوفوکوس 11 نقطه‌ای، امکان ارتباط از طریق بلوتوث و باتری قدرتمند نیز قابلیت‌های دیگر این دوربین هستند. ایده‌ی ابتدایی دوربین‌های رده مبتدی خیلی تغییر نکرده است. این دوربین کوچک و سبک است و استفاده از آن نیز خیلی راحت می‌باشد. در صورتی که خیلی با عکاسی DSLR آشنا نیستید، این دوربین توانایی‌های زیادی دارد و مطمئنا بیشتر از نیازهای شما است.

به دلیل ابعاد کوچک شما می‌توانید هرجایی که می‌روید آن را به همراه داشته باشید. در صورتی که به دنبال دوربینی هستید که تمامی توانایی‌های پایه را داشته باشد و استفاده از آن نیز ساده باشد، نیکون D3400 به احتمال زیاد چیزی است که دنبال آن هستید. به خصوص اگر اینکه بودجه محدودی دارید. ممکن است گزینه‌های گران قیمت‌تر موجود در بازار که روی کاغذ توانایی بیشتری دارند شما را وسوسه کنند. در صورتی که این وسوسه روی تصمیم شما تاثیرگذار باشد، ممکن است در نهایت یک دوربین رده بالا تهیه کنید ولی نتوانید از آن استفاده کنید. ممکن است دوربین‌های رده بالا کیفیت ساخت بهتری داشته باشند یا قابلیت‌های آن‌ها پیشرفته‎‌تر باشند اما آیا واقعا در زمان شروع به تمامی این قابلیت‌ها نیاز دارید؟ به احتمال زیاد خیر!

در صورتی که یک عکاس مبتدی با بودجه‌ی محدود هستید و به دنبال یک دوربین مبتدی نیکون می‌گردید، این گزینه بهترین انتخاب برای شما است. نیکون D3400 یک گزینه‌ی توانمند است که استفاده از آن خیلی ساده می‌باشد. یک عکاس خوب این نقاط قوت را می‌بیند و از آن‌ها استفاده می‌کند.

نیکون D3300

دوربین مبتدی نیکون

این دوربین نسخه‌ی قبلی نیکون D3400 است و تقریبا تمامی قابلیت‌های پایه‌ی این دوربین را در خود جای داده است. این دوربین سبک و کوچک است و استفاده از آن نیز خیلی آسان می‌باشد. در ضمن این دوربین کمی ارزان‌تر از D3400 نیز می‌باشد. این دوربین نقاط ضعف خیلی زیادی ندارد و اکثر این نقاط ضعف نیز ارتباطی به عکاس‌های مبتدی ندارند. در مقایسه با D3400 در D3300 هم از یک سنسور مشابه APS-C با رزولوشن 24.2 مگاپیکسل استفاده شده است. سرعت عکاسی پیاپی هم همان 5 فریم بر ثانیه است و وزن آن نیز تقریبا هیچگونه تغییری نکرده است.

با این وجود این دوربین به اندازه‌ی D3400 از لحاظ عمر باتری بهینه نیست. این دوربین با یک بار شارژ می‌تواند تا 700 عکس را ثبت کند که در مقایسه با 1200 عکس D3400 عدد خیلی کمی است. همچنین برای کنترل دوربین و یا انتقال تصاویر به گوشی هوشمند هم از بلوتوث پشتیبانی نمی‌کند. به جز این موارد، هر دو دوربین تقریبا شبیه به هم هستند.

این دوربین نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که به دنبال دوربین مبتدی نیکون هستند.

نیکون D5600

دوربین مبتدی نیکون

در صورتی که به دنبال یک دوربین جدی‌تر هستید، نیکون D5600 جدیدترین دوربین مبتدی رده بالای نیکون است. در این دوربین از سنسور APS-C با رزولوشن 24.2 مگاپیکسل و همان پردازشگر EXPEED 4 مورد استفاده در نیکون D3300/D3400 استفاده شده است. این دوربین به جای بهبود کیفیت تصویر، سعی کرده است قابلیت‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهد را تقویت کند. برای مثال در آن از یک سیستم اتوفوکوس 39 نقطه‌ای، صفحه نمایش لمسی متحرک 3.2 اینچی با رزولوشن بیشتر، وای‌فای داخلی و توانایی فیلمبرداری تایم لپس و براکت‌بندی تصاویر استفاده شده است. همانطور که انتظار می‌رود این دوربین کمی سنگین‌تر است ولی ابعاد آن از D3400 کوچک‌تر می‌باشد.

مهم‌ترین دلیل برای خرید نیکون D5600 سیستم اتوفوکوس بهتر آن است. تفاوت خیلی زیادی بین 39 نقطه‌ی فوکوس و 11 نقطه‌ی فوکوس وجود دارد. شما گزینه‌های بیشتری در اختیار دارید، سیستم اتوفوکوس سریع‌تر است و دقت آن نیز به خصوص زمان استفاده از نقاط خارج از مرکز، بهتر می‌باشد. در صورتی که قصد دارید از سوژه‌های سریع مثل ورزش یا حیات وحش عکاسی کنید، نیکون D5600 مطمئنا گزینه‌ی خیلی بهتری است. دلیل بعدی برای انتخاب این دوربین صفحه نمایش متحرک لمسی آن است که برای عکاسی با زوایای مختلف مناسب‌تر است. به نظر ما صفحه نمایش لمسی این دوربین عملکرد خیلی خوبی، به خصوص برای زوم کردن در عکس‌های ثبت شده داشت. در مقابل استفاده از این دوربین کمی پیچیده است. البته این پیچیدگی خیلی زیاد نیست.

گزینه دیگری که در اختیار شما قرار دارد، خرید دوربین‌های قدیمی‌تر سری D5x00 مثل نیکون D5500 و D5300 است. در صورتی که نمی‌توانید این دوربین‌ها را به صورت نو در سطح بازار پیدا کنید، گزینه‌های دست دوم با کیفیت خیلی زیادی در سطح اینترنت وجود دارد.

نیکون D7200

دوربین مبتدی نیکون

در صورتی که می‌خواهید با یکی از بهترین دوربین های مبتدی نیکون عکاسی کنید، نیکون D7200 احتمالا بهترین انتخاب برای شما است. نیکون D7200 یک ابزار عکاسی خیلی قدرتمند برای اکثر عکاس‌های آماتور و حتی حرفه‌ای است. با وجود تمامی این قابلیت‌ها، استفاده از این دوربین کاملا ساده است. در عین حال ما توصیه می‌کنیم، دفترچه راهنمای دوربین را به صورت کامل مطالعه بفرمائید تا با تمامی قابلیت‌ها و توانایی‌های این دوربین آشنا شوید و بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. این دوربین تمامی کنترل‌های مستقیم لازم را در خود جای داده است و از لحاظ ارگونومی هم یک دوربین فوق‌العاده است. در واقع قبل از عرضه‌ی دوربین رده بالای Nikon D500، این دوربین یکی از بهترین دوربین‌های APS-C نیکون محسوب می‌شد.

درست است که در این دوربین از همان سنسور 24.2 مگاپیکسلی مورد استفاده در دیگر دوربین های مبتدی نیکون استفاده شده است ولی کیفیت ساخت این سنسور خیلی بهتر است و عملکرد ایزو و محدوده داینامیک آن نیز کمی بهبود یافته است. در این دوربین از سیستم اتوفوکوس دقیق و سریع Multi-Cam 3500 II DX با 51 نقطه‌ی فوکوس استفاده شده است که خیلی بهتر از سیستم‌های اتوفوکوس مورد استفاده در دوربین‌های D3x00 و D5x00 است. تفاوت این سیستم‌ها به خصوص برای عکاسی در نور کم خیلی زیاد است. سرعت عکاسی پیاپی این دوربین 6 فریم بر ثانیه است و از یک بافر بزرگتر نیز برای عکاسی از فعالیت‌های سریع استفاده می‌کند.

[relatedpost post=”165447″]

یک تفاوت کلیدی مهم‌تر این دوربین منظره‌یاب بهتر آن است. در مقایسه با دوربین‌های سری D3x00 و D5x00 در D7200 به جای استفاده از آینه 5 وجهی، از یک منشور 5 وجهی استفاده شده است که تجربه‌ی بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این، این سیستم به شکل چشمگیری بزرگتر است و ضریب بزرگنمایی آن نیز 0.61x است. این مقدار در مقایسه با 0.54x دوربین D5600 خیلی بیشتر است. آخرین قابلیت این دوربین نیز پوشش 100 درصدی منظره‌یاب در مقابل پوشش 95 درصدی D5600 است. این بدین معنی است که دقیقا تصویری که قرار است ثبت کنید را داخل منظره‌یاب مشاهده می‌کنید.

همچنین نیکون D7200 کاملا ضدنفوذ است. این قابلیت در هیچکدام از دوربین‌های DSLR رده مبتدی وجود ندارد. با وجود اینکه این قابلیت برای خیلی از عکاس‌ها اهمیت چندانی ندارد اما در صورتی که قرار است در شرایط آب و هوایی چالش برانگیز که گرد و خاک و رطوبت خیلی زیادی در آن‌ها وجود دارد، عکاسی کنید D7200 گزینه‌ی خیلی بهتری برای شما خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که باید روی لنزهایی با کیفیت بهتر هم سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانید در شرایط آب و هوایی سخت به عکاسی بپردازید. بنابراین برای عکاسی در شرایط آب و هوایی سخت، دوربین تنها چیزی نیست که باید نگران آن باشید.

نیکون D7200 یک باتری بزرگتر و قدرتمندتر و دو عدد اسلات کارت حافظه دارد. این قابلیت‌ها نیز ممکن است برای عکاس‌های مبتدی خیلی مهم نباشند اما برای افرادی که قصد دارند در ژانرهای حساسی مثل عکاسی عروسی فعالیت کنند، توانایی ثبت عکس‌ها روی دو عدد کارت حافظه و پشتیبان‌گیری همزمان احتمالا ارزش هزینه اضافی را داشته باشد. همچنین می‌توانید انتخاب کنید که عکس‌های Raw داخل یک کارت حافظه و عکس‌های JPEG داخل یک کارت حافظه‌ی دیگر قرار بگیرند.

اینجا مهم‌ترین سوال این است که ایا یک فرد مبتدی واقعا به چنین دوربین پیشرفته‌ای نیاز دارد؟ به احتمال زیاد خیر. ما به شما توصیه می‌کنیم که برای شروع با یک دوربین DSLR مبتدی شروع کنید زیرا این دوربین‌ها خیلی ارزان‌تر هستند و به احتمال زیاد در زمان شروع، نیازی هم به قابلیت‌های ذکر شده نخواهید داشت. D7200 از صفحه نمایش لمسی متحرک هم که در D5600 استفاده شده بود پشتیبانی نمی‌کند. این موضوع می‌تواند یک نقطه ضعف برای عکاسی در زوایای عجیب باشد.

ممکن است فکر کنید که من می‌خواهم شما را از خرید D7200 منصرف کنم و احتمالا هم درست فکر می‌کنید. البته اشتباه نکنید، D7200 یک دوربین DSLR فوق‌العاده است که خیلی‌ها از داشتن آن خوشحال هستند. با این وجود من این دوربین فوق‌العاده را به افرادی که نمی‌خواهند به صورت جدی عکاسی را ادامه دهند توصیه نمی‌کنیم. گزینه‌های ارزان‌تر، کوچک‌تر و ساده‌تری برای افرادی که به دنبال عکس‌های با کیفیت از خانواده یا دوستانشان هستند وجود دارد.

کد تخفیف نورنگار

سخن نهایی

با وجود گزینه‌های مختلفی که در سطح بازار وجود دارد، حتی افراد با تجربه‌تر نیز ممکن است سردرگم شوند. تصمیم گرفتن در مورد اینکه باید کدام دوربین را در شروع مسیر خریداری کنید خیلی سخت‌تر است. خرید اولین دوربین DSLR تقریبا شبیه به خرید اولین ماشین است. مطمئنا دوست ندارید رانندگی را با یک ماشین گران قیمت شروع کنید بلکه باید کار را با یک ماشین مناسب آغاز کنید که برای یادگیری و بهبود مهارت‌های شما کافی است. پس از آن در صورتی که احساس کردید عکاسی را دوست دارید و یا قصد داشتید عکاسی را به صورت حرفه‌ای ادامه دهید نیکون ابزارهای خیلی زیادی در اختیار شما قرار داده است. در این مقاله ما تلاش کردیم شما را با دوربین های مخصوص افراد مبتدی نیکون که در حال حاضر در بازار وجود دارند آشنا کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و توانسته باشد به شما کمک کند راحت‌تر تصمیم بگیرید.

 

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *