021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بررسی تخصصی دوربین EOS 750D کانن

بررسی تخصصی دوربین EOS 750D کانن

دوربین EOS 750D کانن که در آمریکا با نام Rebel T6i ارائه می‌شود، برای عکاسان تازه‌کاری ساخته شده که می‌خواهند در کنار امکانات پیشرفته عکاسی و نوردهی در یک دوربین dslr، بتوانند به جنبه‌های تفریحی عکاسی نیز بپردازند و کمتر درگیر تنظیمات پیچیده دوربین‌های DSLR شوند. کانن برای نخستین بار دو دوربین در این رده را با هم معرفی کرد که EOS 750D برای کاربران تازه‌کار و مدل پیشرفته‌تر EOS 760D برای کاربرانی است که با همین سطح کیفیت، نیاز به امکانات و کنترل‌های بیشتر دارند.

در این مقاله به بررسی امکانات و قابلیت‌های این دوربین ارزان‌قیمت کانن می‌پردازیم.

پیشنهاد نورنگار به شما که طزفداری این برند هستید این نوع دوربین را در فروشگاه دوربین دست دوم ما خریداری نمایید

طراحی و کاربری دوربین EOS 750D کانن

اگر ظاهر و طراحی زیبای یک دوربین برایتان اهمیت زیادی دارد، احتمالا EOS 750D کانن شما را مایوس خواهد کرد. بدنه این دوربین به شکل کاملا کلاسیک و شبیه به بدنه‌های قدیمی‌تر کانن طراحی شده است. طراحی بدنه با پوشش سیاه و زبر پلاستیکی، دقیقا این بدنه را از دوربین‌های رده پایین و کامپکت کانن جدا می‌کند.

جنس این بدنه از پلی‌کربنات ساخته شده وقتی آن را در دست می‌گیرید، کاملا خوش‌دست وزین به نظر می‌رسد. این بدنه روی یک شاسی از جنس آلومینیوم سوار شده است و به همین دلیل این دوربین با وزن 555 گرم، یک دوربین سبک و قوی به شمار می‌آید. بدنه این دوربین تنها 25 گرم از دوربین رده میانی 70D سبک‌تر است، اما درعین‌حال برخی از امکانات دوربین‌های بزرگ‌تر مانند دستگیره گریپ بزرگ و قوی را از مدل‌های بالاتر از خودش به ارث گرفته است.

اگرچه شما می‌توانید از انواع لنز‌های حرفه‌ای کانن روی این بدنه استفاده کنید، اما به‌هرحال استفاده از یک لنز زوم بزرگ و سنگین‌وزن مانند Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM روی یک بدنه سبک و کوچک از پلی‌کربنات و آلومینیوم چندان ایمن نیست، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از لنز‌های سبک‌وزن STM روی این دوبین استفاده کنید که علاوه بر وزن سبک‌تر و بدنه‌های کوچک‌تر، دارای موتور فوکوس بی‌صدا نیز هستند و برای فیلم‌برداری هیچ نوع صدای نویز موتور در ویدئو‌ها شنیده نمی‌شود.

دوربین EOS 750D کانن

اغلب دکمه‌های کنترلی دوربین EOS 750D کانن، در پشت آن قرار دارد. مانند اغلب دوربین‌های DSLR رده پایین، در این دوربین نیز تنها یک دکمه کنترلی چرخان وجود دارد که آن نیز در جلوی دوربین و کنار دکمه شاتر است. بنابراین برای کنترل همزمان دیافراگم و شاتر، می‌بایست از دکمه جانبی نوردهی نیز استفاده کنید.

در واقع دکمه چرخان برای کنترل شاتر استفاده می‌شود، و اگر بخواهید دیافراگم را کنترل کنید باید دکمه Exposure را روی دوربین نگه دارید و مجدداً از همین دکمه چرخان استفاده کنید. خوشبختانه این کنترل‌ها در EOS 760D کمی حرفه‌ای‌تر شده است و علاوه بر اینکه دو دکمه چرخان مجزا روی آن دوربین در نظر گرفته شده، بلکه یک پنل LCD برای کنترل متغیر‌ها نیز به بالای دوربین اضافه شده که ظاهری حرفه‌ای‌تر به کانن EOS 760D می‌دهد.

دوربین EOS 750D کانن

البته اگر تنها کیفیت برایتان مهم است و به دنبال تنظیمات دستی زیاد نیستید، کانن EOS 750D ازلحاظ کیفیت چیزی از برادر بزرگ‌تر خودش کم ندارد و کارکرد آن بسیار ساده‌تر شده است. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند به جای کنترل دستی یا M تنها یکی از دو متغیر دیافراگم یا شاتر را کنترل کنند.

به همین دلیل اگر می‌خواهید از وضعیت‌های نیمه خودکار Av (تقدم دیافراگم) یا Tv (تقدم شاتر) استفاده کنید، به راحتی می‌توانید با دکمه چرخان، دیافراگم یا شاتر را تغییر دهید و دوربین سریعاً گزینه مقابل آن را برایتان انتخاب می‌کند. خود من اغلب موارد از همین روش برای کنترل نور استفاده می‌کنم.

دوربین EOS 750D کانن

صفحه‌نمایش و منظره‌یاب دوربین EOS 750D کانن

دوربین کانن EOS 750D تمامی امکانات پایه برای نمایش تصاویر را دارد. صفحه‌نمایش 3 اینچی این دوربین می‌تواند به طور کامل بازشده و به اطراف بچرخد. این صفحه‌نمایش شبیه به LCD دوربین EOS 700D طراحی شده و با رزولوشن 1.04 میلیون پیکسل و پانل Clear View II ، کیفیت فوق‌العاده‌ای برای نمایش عکس‌ها و فیلم‌ها دارد.

نسبت 3:2 این صفحه‌نمایش، تقریبا شبیه به خود حسگر است، بنابراین قاب تصویر با قاب LCD تفاوتی ندارد. ضمنا این حسگر از نوع لمسی حرارتی است که دقیقا تجربه‌ای شبیه به استفاده از تلفن‌های همراه پیشرفته را به شما می‌دهد. ضمنا با استفاده از این نمایشگر، می‌توانید به راحتی نقطه فوکوس را با لمس کردن صفحه انتخاب کنید تا لنز دوربین بلافاصله روی آن نقطه فوکوس کند.

دوربین EOS 750D کانن

منظره‌یاب این دوربین نیز همانند اغلب دوربین‌های رده غیرحرفه‌ای مانند Nikon D5500، 95 درصد کادر را پوشش می‌دهد که اگرچه عالی نیست، اما برای کاربرد این دوربین چندان هم بد نیست. نقاط فوکوس در منظره‌یاب می‌توانند با سرعتی کمتر از 0.4 ثانیه روی سوژه فوکوس کنند و ضمنا با دقت خوبی هم می‌توانند سوژه‌های متحرک را دنبال کنند.

امکانات دوربین EOS 750D کانن

اولین چیزی خریداران که این روز‌ها درباره آن سوال می‌کنند، قابلیت WiFi دوربین است. خوشبختانه کانن EOS 750D دارای امکانات ارتباطی WiFi و NFC است و می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار مخصوص تلفن‌های همراه کانن، به دوربین متصل شده و علاوه بر انتقال تصاویر به تلفن همراه، از راه دور نیز دوربین را کنترل کنید. این کنترل شامل تغییر سرعت و دیافراگم و حساسیت و همچنین عکاسی و فوکوس می‌شود.

دوربین EOS 750D کانن

روی دوربین یک فلاش بازشو نیز وجود دارد که می‌توانید به صورت کاملا خودکار از آن استفاده کنید یا شدت نور آن را به صورت دستی تغییر دهید. ضمنا می‌توانید در صورت نیاز از انواع فلاش‌های حرفه‌ای کانن مانند Speedlite 430 EX III روی آن استفاده کنید.

تجربه کاربری و فوکوس خودکار روی دوربین EOS 750D کانن

این روز‌ها دوربین‌های DSLR از نظر کاربری و فوکوس خودکار، از مدل‌های هم رده خود در بین دوربین‌های بدون آیینه عقب افتاده‌اند. دوربین EOS 750D کانن، نیز با استفاده از پردازشگر DIGIC 6، اگرچه به پای دوربین‌های بدون آیینه با این قیمت نمی‌رسد، اما با سرعت عکس‌برداری 5 فریم بر ثانیه، نیاز اغلب کاربران به عکاسی پرسرعت را برطرف می‌کند.

سرعت این دوربین نسبت به مدل قبلی خودش یعنی EOS 700D چندان تغییر نکرده است. ضمنا اگر بخواهید با فرمت RAW عکس بگیرید، این دوربین نهایتا می‌تواند 8 فریم بر ثانیه عکس بگیرد که خیلی هم عالی نیست، اما محدودیت آن برای عکاسی با فرمت JPEG برابر 940 فریم است! بنابراین اگر می‌خواهید به صورت پی‌درپی عکس بگیرید، کافیست دوربین را روی فرمت JPEG بگذارید و از یک کارت با حجم بالا استفاده کنید. زیرا تا زمانی که کارت دوربینتان پر نشود، می‌توانید پشت سر هم عکاسی کنید.

فراموش نکنید که برای استفاده از چنین سرعت بالایی، باید از یک کارت حافظه پرسرعت نیز استفاده کنید تا عکاسی پی‌درپی دوربین، در میانه راه متوقف نشود. مثلا اگر برای این دوربین از کارت حافظه بسیار پرسرعت SANDISK SD 32GB EXTREME PRO استفاده کنید، می‌توانید تمام 940 فریم را پشت سرهم ثبت کنید.

اگرچه سرعت این دوربین با مدل قبلی خودش تفاوتی پیدا نکرده، اما سیستم فوکوس خودکار این دوربین پیشرفت زیادی داشته است. دوربین EOS 750D کانن دارای 19 نقطه فوکوس از نوع تشخیص فاز است و جالب اینجاست که برخلاف اغلب دوربین‌های هم رده خودش، تمامی این 19 نقطه از نوع کراس یا ضربدری هستند.

البته اگر بخواهید از قابلیت فوکوس لمسی روی نمایشگر LCD دوربین استفاده کنید، همانند دوربین‌های بدون آیینه کانن مانند Canon EOS M3، حسگر این دوربین نیز دارای سلول‌های فوکوس خودکار است و در حالت LiveView فوکوس بسیار پرسرعتی دارد. گفته می‌شود که سیستم فوکوس خودکار این دوربین کاملا شبیه به دوربین Canon EOS 70D است، و از این جهت احتمالا مورد علاقه فیلم‌برداران نیز قرار خواهد گرفت.

در اینجا می‌توانید سرعت و دقت فوکوس کردن در حالت LiveView را روی نمایشگر LCD دوربین EOS 750D ببینید. همان‌طور که می‌بینید، می‌توان با لمس کردن صفحه‌نمایش، در زمان زیر یک ثانیه روی سوژه فوکوس کرد. این بخش یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های این دوربین نسبت به مدل قبلی یعنی EOS 700D است.

از آنجا که لنز کیت قرار گرفته روی دوربین STM 18-55mm است، فوکوس خودکار این دوربین در حالت فیلم‌برداری یا عکاسی با LiveView بسیار نرم‌، پرسرعت و کاملا بی‌صدا انجام می‌شود. این قابلیت، امکان دنبال کردن فوکوس سوژه در تصاویر را نیز فراهم می‌کند. قابلیت Focus Tracking که می‌تواند در تصاویر پرتحرک فوکوس را روی سوژه قفل کند، شاید یکی از مهم‌ترین دلایل خرید دوربین EOS 750D در برابر دوربین‌های کامپکت کوچک‌تر یا DSLRهای رده بالاتر باشد.

کیفیت عکس دوربین EOS 750D کانن

شاید مهم‌ترین تغییر EOS 750D کانن نسبت به مدل‌های قبلی خودش را بتوان مربوط به رزولوشن حسگر دانست. کانن که سال‌ها بود رزولوشن دوربین‌های این سری را روی 18 مگاپیکسل نگاه داشته بود، با یک جهش فوق‌العاده، رزولوشن EOS 750D و همچنین EOS 760D را به 24.2 مگاپیکسل رساند. اما متاسفانه همچنان فیلتر LowPass را از روی آن حذف نکرده است و احتمالا شارپنس آن به پای دوربین‌هایی مانند D3400 نیکون نمی‌رسد.

دوربین EOS 750D کانن

سرعت شاتر این دوربین از 30 ثانیه تا 1/4000 ثانیه متغیر است و حساسیت آن نیز از 100 تا 12800 افزایش می‌یابد. البته بهتر است حساسیت دوربین را بیشتر از 6400 نبرید. تست‌های انجام شده با این دوربین در حساسیت‌های بالا نشان می‌دهد، دو حساسیت بالای این دوربین یعنی 6400 و 12800 نویز زیادی ایجاد می‌کنند و عکس‌ها عملاً غیر قابل استفاده هستند. این حساسیت‌های بالا بیشتر برای فیلم‌برداری، و آن هم برای رزولوشن‌های پایین کاربر بیشتری دارند.

ویرایش فایل‌های خام EOS 750D نشان می‌دهد که بازیابی مناطق تاریک در عکس‌ها چندان موثر نیست و نویز نسبتاً زیادی در مقایسه با رقیبان خود در برند‌های دیگر، ایجاد می‌کند. یک قابلیت Auto Lighting Optimizer در این دوربین وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید محدوده نور تصویر را در فایل‌های JPEG افزایش دهید و تصویر حالتی شبیه به عکس‌های HDR پیدا می‌کند.

بنابراین اگر با نرم‌افزارهای ویرایش عکس و ساخت HDR آشنا نیستید، احتمالا این قابلیت خودکار به شما کمک می‌کند تا در محیط‌های پرکنتراست، عکس‌های بهتری ثبت کنید.

دوربین EOS 750D کانن

یکی دیگر از پیشرفت‌های این دوربین نسبت به مدل قبلی خودش، سنسور نورسنجی 7650 پیکسلی این دوربین در مقابل سنسور 63 منطقه‌ای SPC در دوربین EOS 700D است. این سیستم نورسنجی دقت فوق‌العاده‌ای در نورسنجی خودکار کادر تصویر دارد و می‌توان دقت آن را با دوربین‌های میان‌رده کانن مانند 70D مقایسه کرد.

قابلیت فیلم‌برداری  دوربین EOS 750D کانن

علیرغم فوکوس خودکار عالی دوربین EOS 750D در هنگام فیلم‌برداری، امکانات فیلم‌برداری این دوربین محدود است. پردازشگر EOS 750D امکان فیلم‌برداری با فرمت Full HD را فراهم می‌کند، اما متاسفانه برخلاف اغلب دوربین‌های هم رده خودش در برند‌های دیگر، نمی‌توان در این رزولوشن با سرعت 60 فریم برثانیه فیلم‌برداری کرد. بنابراین اگر بخواهید از بالاترین رزولوشن این دوربین استفاده کنید، احتمالا باید برای فیلم‌برداری اسلوموشن، از روش‌های نرم‌افزاری استفاده کنید.

سرعت‌های فیلم‌برداری این دوربین در رزولوشن‌ Full HD 1080p برابر 30، 25 و سرعت سینمایی 24 فریم بر ثانیه است. اما می‌تواند با رزولوشن HD 720p با سرعت 60 فریم بر ثانیه هم فیلم بگیرد.

دوربین EOS 750D کانن

البته اگر برای شما این رزولوشن برای فیلم‌برداری کافی است، احتمالا از وجود جک میکروفون اکسترنال روی این دوربین خوشحال خواهید شد. با استفاده از این جک، می‌توانید صدای محیط را با میکروفون‌های حرفه‌ای و با کیفیت بسیار بالاتری ضبط کنید. ضمنا این دوربین امکان گرفتن خروجی HDMI برای نمایش تصاویر باکیفیت روی تلوزیون‌های HD را نیز به شما می‌دهد.

این دوربین برای چه کسانی مناسب است؟

این دوربین امکانات کامل یک دوربین DSLR را در کنار راحتی کار با یک دوربین نیمه کامپکت در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر پیش از این، دوربین DSLR داشته‌اید، احتمالا از سادگی کار با این دوربین لذت خواهید برد. نمایشگر لمسی بازشو، فوکوس بسیار سریع و بی‌صدا با لنز کیت STM که روی آن است، امکانات عکس‌برداری دم دست و ساده، همه این‌ها می‌تواند برای شما جذاب باشد.

اگر قبلاً از دوربین‌های کامپکت یا موبایل استفاده کرده‌اید، احتمالا کیفیت بالا و امکانات پیشرفته این دوربین شما را شگفت‌زده می‌کند. کیفیت ساخت بالا، فلاش قوی و باطری پرقدرت EOS 750D می‌تواند به شما تجربه یک عکاسی حرفه‌ای را بدهد. اما اگر می‌خواهید بعداً به کلاس‌های عکاسی بروید و در این رشته شروع به پیشرفت کنید، پیشنهاد می‌کنیم که مدل‌هایی با امکانات پیشرفته‌تر را نیز در نظر بگیرید.

گاهی اوقات کمی هزینه بیشتر برای یک دوربین، می‌تواند خیال شما بابت هزینه مجدد در آینده راحت کند. به عنوان مثال اگر می‌خواهید حتما از برند کانن انتخاب کنید، شاید کمی هزینه بیشتر برای EOS 760D ارزش داشتن یک بدنه حرفه‌ای‌تر با ظاهری شبیه به دوربین‌های رده متوسط را داشته باشد.

اگر سوالی در پس ذهنتان باقی‌مانده می‌توانید آن را در باکس نظرات این مقاله مطرح کنید. کارشناسان ما حتما پاسخگو خواهند بود.

پیشنهاد نونگار به شما : در صورت خرابی یا هر گونه ایراد در انواع دوبین های عکاسی و فیلمبرداری حتما ! حتما ! دوربین خود را به معتبر ترین تعمیرگاه تخصصی دوربین بسپارید . نونگار برای تعمیراتی که روی دستگاه شما انجام میدهد به مدت 3 ماه بیمه صادر میکند و این یعنی به شما این اطمینان را میدهد که بهترین کار ممکن را به شما تحویل میدهد.

32 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *