021-7356

دوربین‌های بدون آیینه کانن، آنچه باید درباره سری M بدانید

دوربین‌های بدون آیینه کانن، آنچه باید درباره سری M بدانید

دوربین‌های سری M کانن، به دلیل اندازه کوچکی که دارند، بسیار بیشتر از دوربین‌های کوچکی مانند EOS 100D کانن مورد توجه قرار گرفتند. این دوربین‌ها چه برای کاربر خانگی و چه برای عکاسان حرفه‌ای به یک اندازه جذاب است و بسیاری از عکاسان از این دوربین، به عنوان دوربین دوم در جایی که امکان استفاده از دوربین‌های بزرگ سری EF یا EFs وجود ندارد استفاده می‌کنند.

دوربین‌های بدون آیینه کانناز آنجاییکه هم  دوربین‌های بدون آیینه کانن یا سری M و هم دوربین‌های غیر فول‌فریم کانن، هر دو دارای حسگر APS-C هستند، سوالی که برای بسیاری از کاربران پیش می‌آید این است که آیا این دوربین‌ها از لنز‌های مشابه هم استفاده می‌کنند. و اینکه آیا امکان استفاده از لنز‌های حرفه‌ای کانن روی دوربین‌های سری M وجود دارد؟ این مقاله به شما کمک می‌کند هر آنچه که درباره دوربین‌های بدون آیینه کانن و لنز‌های سری M وجود دارد را بدانید.

تفاوت بین لنزهای سری EF-S و ES-M در دوربین‌های Canon چیست؟

لنزهای سری EF-M کانن، برای دوربین‌های جدید بدون آینه این شرکت طراحی شده اند و مانت آنها در مقایسه با لنزهای سری EF-S، در فاصله کمتری نسبت به حسگر قرار گرفته‌ است. به عبارتی دیگر لنزهای EF-S برای دوربین‌های آینه دار کانن طراحی شده‌اند.

مانت لنز EF-M، نخستین بار در سال 2012 میلادی معرفی شد و در واقع گونه‌ای از مانت لنزهای سری EF کانن به شمار می‌آید، که برای دوربین‌های بدون آینه با قابلیت تعویض لنز سری Canon EOS M طراحی شده‌اند. فاصله بین مانت لنز و حسگر دوربین در سری EF-M، برابر با 18 میلی‌متر است. این فاصله در سری لنزهای سری EF و EF-S کانن برابر با 44 میلی‌متر می‌باشد. عدم وجود آینه بازتابی در ساختار این گونه دوربین‌ها، باعث نزدیکی 26 میلی‌متری مانت به حسگر در این مدل از دوربین‌ها شده است.

همچنین قطر دهانه مانت M یا دوربین‌های بدون آیینه کانن نیز 47 میلی‌متر است که در مقایسه با لنزهای سری EF و EF-S کانن، 7 میلی‌متر کمتر است. لنزهای سری EF-M برای حسگرهای تصویر سایز APS-C طراحی شده‌اند، اما به دلیل کوچکتر بودن قطر دهانه مانت این لنز‌ها، همانند سایر لنزهای سری EF-S از ضریب برش یا Crop factor برابر 1.6x بهره می‌برند.

دوربین‌های بدون آیینه کاننبنابراین اگرچه این دو سری لنز دارای یک ضریب برش هستند، اما نمی‌توان از لنز‌های دوربین‌های بدون آیینه کانن به جای لنز‌های سری EF-s استفاده کرد. اما شما می‌توانید با استفاده از آداپتور ویژه‌ کانن که دارای اتصالات الکتریکی مورد نیازاست، برای استفاده از لنز‌های سری EF-S روی دوربین‌های سری M استفاده کنید. با این آداپتور که در واقع فضای لازم بین برای جابجایی بیشتر انتهای لنز از حسگر دوربین را فراهم می‌آورد، می‌توانید لنزهای سری EF-S و EF را بر روی دوربین‌های سری M ببندید. اما عکس این عمل امکان پذیر نیست و لنزهای سری EF-M قابلیت اتصال بر روی دوربین‌های DSLR فرمت APS-C کانن را ندارند. البته گفته می‌شود این کار نیز با ساخت آداپتورهای دست ساز با عناصر اپتیکی اضافی، امکان پذیر است.

دوربین‌های بدون آیینه کانن

با تمام این احوال، دوربین‌های سری M جز محبوب‌ترین دوربین‌های بدون آیینه در ایران هستند و شرکت‌ نورنگار این دوربین‌های کوچک و کاربردی را برای علاقمندان این دوربین‌ها ارائه می‌کند.

[porto_content_box]هر آنچه باید از دوربین EOS M5 بدانید را در وب‌سایت نورنگار بخوانید.[/porto_content_box]

در ادامه به صورت جزئی‌تر به موارد ذکر شده خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب لنزهای دوربین‌ سری EF-M چیست؟

مزیت اصلی این سری از لنزها به فاصله کوتاه تر میان مانت و حسگر دوربین باز می‌گردد. این امر سبب استفاده کمتر از قطعات اپتیکی در طراحی لنز خواهد شد. بنابراین لنزهای سری EF-M، کوچکتر و سبکتر از لنزهای سری EF-S، با ویژگی‌های مشابه (دیافراگم و فاصله کانونی) هستند. ضمنا همین ویژگی به ارزان تر شدن آنها نیز منجر می‌شود و به همین دلیل است که لنز‌های سری M ارزان‌تر از لنز‌های مشابه خود در سری EF-S یا EF هستند. اگر به لنز EF-M 22mm f/2 STM نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که این لنز، 24 میلی‌متر طول و تنها 105 گرم وزن دارد. با وجود تمام این مزیت‌ها، تنها نکته منفی نیز در این ارتباط، به محدودیت لنزهای تولید شده برای مانت EF-M باز می‌گردد.

دوربین‌های بدون آیینه کانناتصال لنزهای دیگر به دوربین‌ سری EF-M ممکن است؟

دوربین‌هایی دارای فاصله کمتر بین مانت و حسگر می‌توانند از لنزهایی که برای فاصله بیشتر بین این دو ساخته شده‌اند، تنها با استفاده از یک آداپتور ساده که نقش فاصله انداز را دارد، پشتیبانی کنند. در این حالت از آنجایی که تنها لازم است که لنز در فاصله بیشتری از حسگر یا فیلم قرار گیرد، به هیچ بخش اپتیکی اضافی نیازی نیست. در نقطه مقابل، دوربین هایی با فاصله بیشتر بین مانت و حسگر، به استفاده از آداپتورهایی با عدسی‌ و اپتیک‌های تصحیح کننده، جهت اتصال به این گونه مانت‌ها نیاز دارند.

دوربین‌های بدون آیینه کاننبه عنوان مثال، آداپتور مانت‌های EF-M که برای اتصال لنزهای سری EF و EF-S به دوربین‌های سری EF-M استفاده می‌شوند، به طور ساده تنها اختلاف فضای از دست رفته 26 میلی‌متری مورد نیاز بین مانت و حسگر دوربین را ایجاد می کنند. همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، فاصله حسگر و مانت در دوربین ‌های EF-M، 18 میلی‌متر و در دوربین‌های EF-S برابر با 44 میلی‌متر می‌باشد. تنها در این گونه آداپتورها، اتصالات فیزیکی و الکتریکی نیاز بوده و بخش میانی آداپتور، همانند یک extension tube، به صورت لوله‌ای تو خالی است.

به عنوان مثال این آداپتور FotodioX Pro می‌تواند لنز‌های نیکون را به سری M وصل کند یا حتی این آداپتور FotodioX Pro برای اتصال لنز‌های حرفه‌ای هسلبلاد روی دوربین‌های کوچک سری M استفاده می‌شود.

دوربین‌های بدون آیینه کاننبه همین صورت امکان ساخت آداپتورهایی برای مانت لنزهای دیگر نیز وجود دارد. در واقع فاصله 18 میلی‌متری، یکی از کمترین فاصله‌ها بین مانت لنز و حسگر در میان تمامی دوربین‌های موجود در بازار است. خوشبختانه خود شرکت کانن آداپتور ویژه‌ای را برای اتصال لنز‌های سری EF و EF-s به دوربین‌های بدون آیینه کانن معرفی کرده است که در حال حاضر 100 دلار قیمت دارد و می‌توانید آن را به شرکت نورنگار سفارش دهید. همچنین می‌توانید گونه‌های دیگری از این آداپتورها را از دیگر شرکت‌های تولید کننده لنز نیز خریداری نمایید.

آیا اتصال لنزهای سری EF-M به دیگر دوربین‌ها امکان‌پذیر است؟

همانطور که گفتیم فاصله بین مانت و حسگر در سری M کانن، یکی از کمترین فاصله‌ها در دوربین‌های درای قابلیت تعویض لنز است. به همین دلیل با توجه به فاصله کم میان مانت لنز و حسگر دوربین، لنزهای سری EF-M نیازمند آداپتوری با تعدادی قطعات اپیتیکی و عدسی، جهت اتصال به دوربینی با فاصله زیادتر بین حسگر و مانت لنز (مانند دوربین‌های سری EF و EF-S) هستند. نمونه‌ای از آداپتورهایی با این قابلیت، آداپتور EF-FD کانن است که تنها مدت کمی پس از معرفی مانت EF در سال 1987 میلادی وارد بازار شد. این مدل از آداپتورها به طور معمول تنها بر روی لنزهای تله فوتو استفاده می‌شوند. بنابراین هیچ کدام از لنزهای سری EF-M فعلی، قابلیت اتصال به دوربین‌‌های سری EF و EF-S را ندارند، اما احتمالا لنزهای ماکرو (بدون قطعات اپیتیکی تصحیح کننده در آداپتور)، از این مورد مستثنی خواهند بود.

آیا همچنان درباره مانت دوربین‌های بدون آیینه کانن سوالی در ذهن دارید؟ کادر نظرات در پایین این مقاله راه ارتباطی شما با نویسنده این مطلب است.

12 دیدگاه

  • احمد گفت:

    با سلام
    آیا استفاده از آداپتور در سری M باعث ایجاد تغییر در عمق میدان، سرعت فوکوس، تغییر ضریب 1.6 و … نمی‌شود؟

    • مریم فلاحی گفت:

      سلام. ببخشید این دوربین های بدون آینه کنون برای عکاسی و تصویر برداری از کودکان و نوزدادان مناسبه ؟
      دیافراگم و ایزو و سرعت شاتر مثل بقیه دوربینهای کنون بصورت دستی قابل تنظیمه ؟
      کیفیت عکس و فیلمشون خوبه ؟

    • مهلا شریفان (کارشناس فروش) گفت:

      سلام وقت بخیر بله مناسب عکاسی و فیلمبرداری هستند
      کیفیت خوبی دارند و مانند دوربینهای دیگر تنظیمات را تغییر میدهید

  • یعقوب گفت:

    باسلام
    آیا استفاده از آداپتور لنز و استفاده از لنز EF برای دوربین سری m کانن کیفیت عکس رو کاهش نمیده؟
    بخاطر وجود آداپتور لنز…

  • میثم گفت:

    استادعزیزازراهمایتان متشکرم

  • میثم گفت:

    استادعزیزگفته میشه که فیلمبرداری بااین سری دوربینها سنسورآنرا ضعیف میکنه باید فول فریم باشه این گفته چقدرصحت داره

    • M Nareshchi گفت:

      به نظر می‌رسد که این گفته‌ها بیشتر شایعه باشند تا حقیقت، این روزها اغلب دوربین‌ها با حسگرهای متفاوت برای فیلم‌برداری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثال خوبی از دوربین‌های کانن در این رابطه، دوربین EOS 70D است که این روزها به عنوان یک استاندارد برای فیلم‌برداری با دوربین‌های سایز APSC شناخته می‌شود.
      دست‌کم تا امروز گزارشی مبنی بر تاثیر منفی فیلم‌برداری بر حسگر این دوربین ندیده‌ایم.

  • میثم گفت:

    سلام وقت بخیر.لطفا اگرممکنه توضیح بدهید با دوربین ام۵ چنددقیقه می شه فیلمبرداری کرد

    • M Nareshchi گفت:

      مدت زمان فیلم‌برداری با این دوربین بستگی به کیفیت و رزولوشن ویدیوی در حال ضبط دارد. از نظر محدودیت زمان و حجم فایل ویدیویی شبیه به اغلب دوربین‌های DSLR کانن و برابر حجم 4 گیگابایت یا زمان 30 دقیقه می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه