دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بررسی دقیق دوربین EOS M5 کانن

چاپ
بررسی دقیق دوربین EOS M5 کانن

 اولین دوربین بدون آیینه کانن با نام EOS M چندان با استقبال مواجه نشد و کانن سعی کرد پس از آن دوربین‌های EOS M3 و EOS M10 را برای راضی کردن مشتریان سخت‌گیر دوربین‌های بدون آیینه عرضه کند. دوربین‌هایی که هر کدام به‌نوبه خود، پیشرفت زیادی را در زمینه امکانات نشان می‌دادند. اکنون دوربین EOS M5 کانن به بازار آمده است تا نشان دهد می‌تواند مشتریان خود را راضی نگه دارد.

 

 

دوربین EOS M5 کانن که همچنان از سری لنز‌های کم تعداد EOS M استفاده می‌کند، یکی از مهم‌ترین ایرادات در سری دوربین‌های M را برطرف کرده است: برای اولین بار یک منظره‌یاب روی این دوربین قرار گرفته و در بین دوربین‌های سری M دیگر کانن، EOS M5 اولین دوربینی است که واقعاً ظاهر آن به بازار هدفی که دارد نزدیک شده است: عکاسان حرفه‌ای.

 

حسگر و پردازشگر

 

دوربین EOS M5 کانن

 

بسیاری از امکانات و قابلیت‌های این دوربین شبیه به مدل قبلی خودش یعنی EOS M3 طراحی شده است. پردازشگر دوربین، حسگر 24 مگاپیکسلی از نوع APS-C، نمایشگر لمسی تا شو، و امکانات ارتباطی بی‌سیم WiFi و NFC همگی شبیه به مدل قبلی است. اما وقتی دوربین را نگاه می‌کنید، به‌گونه‌ای است که انگار دقیقاً با یک دوربین کاملاً جدید روبرو هستید. نمایشگر دوربین حدود 10 درصد بزرگ‌تر شده و با رزولوشن 1,620 هزار نقطه، تراکم بسیار بیشتری دارد، یک منظره‌یاب به آن اضافه شده و چیدمان دکمه‌های کنترل‌های دوربین از نو طراحی شده است.

 

حسگر دوربین، با اینکه همان اندازه و رزولوشن مدل قبلی را دارد، اما کیفیتی به مراتب بالاتر از مدل قبلی را ارائه می‌دهد. وجود پردازنده جدیدتر در کنار طراحی مجدد حسگر براساس تکنولوژی اختصاصی Dual Pixel CMOS AF که سرعت عمل و دقت فوکوس تشخیص فاز را در کنار فوکوس تشخیص کنتراست روی LCD قرار داده است، امکان فوکوس سریع‌تر و دقیق‌تری را برای دوربین فراهم می‌کند. این همان حسگری است که کانن در DSLR نیمه‌حرفه‌ای EOS 80D خودش هم استفاده کرده است. ترکیب این حسگر و پردازنده جدید، حتی روی سرعت دوربین در عکاسی پی‌درپی نیز تأثیر گذاشته و اکنون دوربین EOS M5 کانن می‌تواند با سرعت فوق‌العاده 7 فریم بر ثانیه همراه با فوکوس خودکار (9 فریم بدون فوکوس خودکار) عکس بگیرد.

 

دوربین EOS M5 کانن

 

از جمله تغییرات دیگر در این زمینه بافر دوربین است. کانن اعلام کرده که EOS M5 می‌تواند به صورت پی‌درپی تا 26 عکس JPEG بگیرد و خیلی عجیب است که در مدل قبلی می‌توانست تا 1000 فریم پی‌درپی عکس بگیرد! البته در مورد استفاده از فایل خام، در مدل قبلی تنها 5 عکس می‌شد در بافر ذخیره کنید که طبق گفته کانن، EOS M5 این مقدار را تا حدود دو برابر (نامشخص) افزایش داده است.

 

حساسیت دوربین

 

علیرغم افزایش قدرت پردازنده، میزان حساسیت دوربین همچنان بین 100 تا 25600 ISO است. البته در مدل قبلی یعنی EOS M3 هم حساسیت می‌توانست به صورت قابل‌گسترش (Expandable) به این حساسیت برسد که البته چون حساسیت اصلی دوربین نبود، کیفیت آن نیز موردپذیرش به شمار نمی‌آمد.

 

باطری و ارتباط بی‌سیم بلوتوث

 

دوربین EOS M5 کانن

 

یکی دیگر از تغییرات جالب در دوربین EOS M5 کانن افزایش قدرت باطری است. باطری این دوربین با هر بار شارژ حدود 20 درصد بیشتر از مدل قبلی خودش عکس می‌گیرد و البته با افزودن تکنولوژی ارتباط بی‌سیم بلوتوثی به این دوربین می‌توان انتظار داشت که عمر باطری آن برای ارتباط مداوم با تلفن‌های همراه بسیار طولانی‌تر باشد. تکنولوژی Bluetooth Smart در دوربین‌های کانن که تقریباً شبیه به SnapBridge در نیکون عمل می‌کند، موجب می‌شود تا دوربین با کمترین مصرف انرژی (بلوتوث در برابر WiFi) بتواند به طور پیوسته ارتباط خود را با تلفن‌های همراه و تبلت‌های هوشمند برقرار نگاه دارد. این دوربین می‌تواند با مصرف ناچیز باطری، امکان کنترل از راه دور دوربین (بدون LiveView) را نیز از طریق بلوتوث فراهم کند. البته هنوز نمی‌دانیم که آیا مانند Nikon D3400 می‌تواند نسخه رزولوشن پایین تصویر را نیز از طریق بلوتوث منتقل کند، یا برای این کار نیاز به WiFi دارد.

 

لنز‌های قابل‌استفاده

 

همانند دیگر دوربین‌های EOS M، این دوربین نیز می‌تواند از تمامی لنز‌های سری M کانن استفاده کند، اما امکان استفاده از لنز‌های سری EF و EF-S نیز همراه با آداپتور مخصوص این لنز‌ها وجود دارد.

 

منظره‌یاب

دوربین EOS M5 کانن

 

دوربین‌های سری EOS M را می‌توان به نوعی، سری Rangefinder کانن هم نامید. این دوربین‌ها چیزی بین دوربین‌های کامپکت و DSLR این شرکت هستند و خصوصاً EOS M5 با طراحی منحصربه‌فردی که دارد خیلی بیشتر به دوربین‌های Rangefinder به نظر می‌رسد. اکنون با اضافه شدن یک منظره‌یاب الکترونیکی OLED با اندازه 0.39 اینچ به آن که رزولوشنی برابر 2,360 هزار نقطه دارد، کاربرد این دوربین، بیشتر از قبل به دوربین‌های Rangfinder نزدیک شده است. از امکانات جالب درباره این منظره‌یاب، امکان مشاهده عمق‌میدان در هنگام تغییر دیافراگم لنز است که برای کاربران حرفه‌ای اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

نمایشگر دوربین و فیلم‌برداری

 

دوربین EOS M5 کانن

 

 

نمایشگر دوربین EOS M5 کانن هم عملکردی شبیه به مدل قبلی خودش دارد. اگرچه پنل این نمایشگر به طور کامل عوض شده و رزولوشن و تراکم پیکسل بسیار بهتری دارد، اما باز هم مانند EOS M3 رو به پایین تا می‌شود که برای عکاسی سلفی روی سه‌پایه کاربردی ندارد (زیرا روبروی سه‌پایه قرار می‌گیرد). همچنین می‌توان نمایشگر را رو به بالا با زاویه حدود 85 درجه خم کرد که برای عکاسی و همچنین فیلم‌برداری از زوایای پایین کاربرد زیادی دارد.

 

برخلاف دوربین‌های بدون آیینه که اخیراً وارد بازار شده‌اند، دوربین EOS M5 کانن دارای قابلیت فیلم‌برداری 4K نیست، اما می‌تواند با رزولوشن Full HD 1080p، ویدئو‌هایی با سرعت 60 فریم بر ثانیه (اسلوموشن) ضبط کند. خبر خوب اینکه در این دوربین یک مد جدید لرزشگیر به نام Combination IS وجود دارد که ترکیبی از لرزشگیر موجود در لنز (اگر لنز لرزشگیر داشته باشد) و یک لرزشگیر دیجیتالی 5 محوره است. اگرچه این لرزشگیر مانند لرزشگیر دوربین‌هایی مانند پنتاکس KP یا پاناسونیک GH5 مستقیماً روی حسگر اعمال نمی‌شود، اما می‌تواند دقیقاً همانند همان لرزشگیر‌ها، اما به صورت دیجیتالی روی تصویر متحرک در حال فیلم‌برداری به کار گرفته شود.

 

 

دوربین EOS M5 کانن

 

میکروفون صدای روی این دوربین از نوع استریو است، اما می‌تواند از طریق جک میکروفون 3.5mm روی دوربین نیز به میکروفون‌های اکسترنال وصل شود.

 

به گفته کانن، این ترکیب، حتی در غیاب لرزشگیر اپتیکال روی لنز‌های سری EOS M نیز تصاویر ویدئویی بدون لرزش و با کیفیت را فراهم می‌کند. خوشبختانه این دوربین دارای زمان‌سنج داخلی است و می‌تواند بدون نیاز به تجهیزاتی مانند Captur Time ویدئو‌های تایم‌لپس نیز ضبط کند.

 

نتیجه‌گیری

 

شاید بزرگ‌ترین پیشرفت در زمینه دوربین‌های بدون آینه کانن را اضافه شدن لنزهای بیشتر به این اکوسیستم در نظر گرفت. کانن همزمان با این دوربین لنز جدید EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM از سری EOS M خود را با لرزشگیر اپتیکال معرفی کرد که هم کوچک و جمع‌وجور است و هم امکانات و کیفیت و فاصله کانونی زوم فوق‌العاده‌ای دارد. این لنز که هم‌اکنون در بازارهای جهانی با قیمت 500 دلار عرضه می‌شود یک مکمل عالی برای دوربین EOS M5 کانن به شمار می‌رود.. البته همچنان می‌توانید از لنزهای DSLR کانن نیز به کمک یک آداپتور 100 دلاری روی دوربین EOS M5 کانن استفاده کنید.

 

به نظر می‌رسد دوربین EOS M5 کانن اولین تلاش جدی این شرکت برای تصاحب بازار بدون آینه‌ها باشد و شاید بتواند با وزن 380 گرمی خود (کمتر از نصف 80D) نظر طرفداران کانن و DSLR را نیز نسبت به بدون آینه‌ها تغییر دهد.

نویسنده : امیر یاری

2 دیدگاه

  • B heidari گفت:

    سلام ممنون بابت مقاله عالی که اراێه کردید من کاننm3دارم چرالنزبرای این دوربین نیست مثلا لنز55_200رومیخواستم اصلا گیرنمیاد.مگرباوروددوربینهابه ایران لنزهاشون هم بایدواردبشه یانه .؟سپاس

    • امیر یاری گفت:

      سلام.
      متاسفانه چون سری دوربین‌های M کانن به اندازه سری EOS ، ظرفدار ندارند، اغلب شرکت‌ها به صورت سفارشی، محصولات این سری را وارد می‌کنند. در صورت تمایل برای تهیه هر یک از کالا‌های مرتبط با این دوربین‌ها با ما در وب‌سایت نورنگار تماس بگیرید تا درباره شرایط سفارش آنها برای‌تان توضیح دهیم. با تشکر از تماس شما 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
8 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه