021-7356

بررسی اولیه Canon G1 X Mark III

بررسی اولیه Canon G1 X Mark III

ترجمه اختصاصی نوریاتو: کانن در نمایشگاه Photo Plus Expo امسال در نیویورک دوربین Canon G1 X Mark III را معرفی کرد. یک دوربین کامپکت 1300 دلاری که احتمالا قیمت اولیه آن در ایران چیزی حدود 5 میلیون تومان خواهد بود. در اینکه این دوربین یکی از گرانقیمت‌ترین کامپکت‌های بازار است شکی نیست. یک دوربین 24 مگاپیکسلی با حسگری APS-C و لنز ثابت، که از نظر کیفیت تقریبا هم طراز دوربین Canon 80D و از نظر اندازه یک دوربین جیبی به حساب می‌آید. وب‌سایت DPreview گزارشی کوتاه درباره عملکرد و قابلیت های این دوربین منتشر کرده است که شما را به مطالعه آن دعوت می کنیم.

دوربین Canon G1 X Mark III

 

همانطور که می‌توانید حدس بزنید، بدنه Canon G1 X Mark III بسیار کوچک و جمع و جور ساخته شده و با وجود استفاده از حسگر APS-C، تقریبا هم اندازه‌های دوربین بدون آینه G5 X کانن با حسگر کوچکتر 1 اینچی‌اش است. این برای نخستین بار است که کانن در یک دوربین کامپکت خودش از تکنولوژی فوکوس پیشرفته Dual Pixel AF استفاده کرده است. پیشتر در وب‌سایت نوریاتو درباره اینکه قابلیت Dual Pixel AF در دوربین‌های کانن چیست توضیح دادیم. همچنین می‌توانید در این ویدئوی سه دقیقه‌ای قدرت و سرعت آن در فوکوس روی سوژه‌های متحرک را ببینید. این قابلیت به دوربین امکان می‌دهد تا هنگام فیلمبرداری و عکاسی با LiveView، بسیار سریع و دقیق و بی‌صدا عمل کند.

 

همچنین به دلیل اینکه دوربین Canon G1 X Mark III دارای لنز یکپارچه و ثابت است، نسبت به دوربین‌های بدون آینه این شرکت مانند G5 X دارای عایق‌بندی بهتری است. اگرچه این دوربین نمی‌تواند مانند دوربین‌های اکشن (مثلا Gopro 6) به طور کامل در آب فرو رود، اما به گفته کانن عایق‌بندی بسیار خوب این دوربین شما را قادر می‌سازد تا در محیط‌های آب و هوایی نامساعد مانند جنگل‌های بارانی و شرجی و نواحی بیابانی به راحتی از آن استفاده کنید. البته ما امکان تست این ادعا را نداشتیم.

 

دوربین Canon G1 X Mark III

 

بدنه دوربین بسیار خوشدست طراحی شده و وقتی آن را در دست می‌گیرید احساس استحکام خوبی دارد. اگرچه همکار ما که این دوربین را در دست گرفته است دستان کوچکی دارد، اما G1 X Mark III حتی در دستان بزرگ من هم بسیار راحت و خوشدست به نظر می‌رسد. در جلوی دوربین یک دکمه چرخان یا Dial هم طراحی شده که اگرچه دقیقا هم اندازه و در جای اصلی آن در دوربین‌های DSLR این شرکت طراحی نشده است و با محور افقی می‌چرخد، اما دقیقا همان عملکرد را دارد و از این لحاظ بسیار جالب بود.

 

لنز زوم 24-72mm این دوربین با دیافراگم متغیر f/2.8 در بازترین حالت تا f/5.6 در بسته‌ترین حالت خود طراحی شده است. البته این لنز اگرچه در محیط‌های کم‌ نور دیافراگم چندان بازی ندارد، اما محدوده نسبتا مناسبی را پوشش می‌دهد. شاید بهتر بود کانن محدوده زوم بیشتری را برای این لنز غیر قابل تعویض در نظر می‌گرفت یا دست‌کم فاصله کانونی واید آن از مقادیر بازتری آغاز می‌شد. اما به نظر می‌رسد این محدودیت به دلیل طراحی بسیار کوچک آن و امکان جمع شدن در داخل بدنه کوچک دوربین باشد. علی‌رغم دیافراگم بسته f/5.6 در فاصله کانونی 72 میلی‌متری این لنز، عملکرد فوکوس آن حتی در محیط کم نور، فوق‌العاده و غیر قابل مقایسه با لنز‌ دوربین‌های کامپکت معمولی است. ما در این بررسی امکان ضبط ویدئو با این دوربین را نداشتیم، اما به محض عرضه این دوربین، عملکرد فوکوس آن را در شرایط مختلف بررسی و منتشر خواهیم کرد.

دوربین Canon G1 X Mark III

 

وقتی به بالای دوربین نگاه می‌کنید، بدنه آن اصلا شبیه به دوربین‌های کامپکت معمولی به نظر نمی‌رسد و بسیار حرفه‌ای طراحی شده است. جا گیری دکمه‌ها و اندازه آنها، منظره‌یاب الکترونیکی، فلاش بازشو در بالای لنز، همه اینها اصلا شباهتی به مدل قبلی این دوربین ندارد و کاملا شکل و شمایل مدرن و جدیدی به خود گرفته است. با کمی اغماض می‌توان طراحی بدنه Canon G1 X Mark III را مشابه Canon G5 X در نظر گرفت. به نظر می‌رسد که کانن قصد دارد این نوع طراحی را به یک نوع زبان طراحی رایج در دوربین‌های کامپکت پیشرفته خودش تبدیل کند. دکمه Dial تعیین وضعیت در سمت چپ و دکمه انتخاب جبران نوردهی در سمت راست بالای دوربین طراحی شده و پین‌های فلاش هم نشان می‌دهد که می‌توانید از فلاش‌های حرفه‌ای و سیستم نورسنجی E-TTL اختصاصی کانن همراه با این دوربین استفاده کنید.

 

دوربین Canon G1 X Mark III

 

در پشت دوربین هم نمایشگر کاملا باز شو و لمسی دوربین Canon 1D X Mark III با امکانات کاملا پیشرفته و کارآمد خودنمایی می کند. قابلیت هایی مانند آیکون‌های پیشرفته و گویا، هیستوگرام زنده، طراز الکترونیکی، امکان دسترسی به تمامی منو‌ها و فوکوس به صورت لمسی در این نمایشگر موجود است. حرکت تصویر و جابجایی در منو‌های آن تقریبا بدون ذره ای مکث عمل می‌کند و اگرچه در سمت راست LCD دکمه‌ کنترلی چرخان را هم می‌بینیم، اما به نظر می‌رسد کار کردن با منوی لمسی خیلی راحت تر از کار کردن با این دکمه باشد.

دوربین Canon G1 X Mark III

 

این نمایشگر می‌تواند به بیرون باز شده و در تمامی زوایا، تصویری کاملا شفاف را نمایش می‌دهد. البته کانن در کنار این نمایشگر با استفاده از پانل با کیفیت OLED با رزولوشن 2.36 میلیون نقطه در منظره‌یاب الکترونیکی G1 X MIII ، کار را برای عکاسی در نور شدید نیز راحت کرده و می‌توانید مانند دوربین‌های رده بالا، برای کادربندی عکس از آن استفاده کنید. پردازشگر DIGIC 7 نیز در این دوربین سرعت بسیار زیادی دارد و تصویری که در نمایشگر می‌بینید تقریبا بدون ذره‌ای وقفه نشان داده می‌شود. به لطف این پردازشگر، می‌توانید با G1 X MIII با سرعت 7 فریم بر ثانیه (با رزولوشن، فوکوس و نورسنجی کامل) عکس بگیرید. اما متاسفانه هنوز این پردازشگر امکان فیلمبرداری 4K را به شما نمی‌دهد و همچنان بالاترین کیفیت فیلمبرداری آن، Full HD 1080p با سرعت 60fps است.

دوربین Canon G1 X Mark III

 

بدیهی است که بدنه کوچک و حسگر بزرگ این دوربین، مهم ترین نقاط قوت آن محسوب می‌شود. اما انتظار می‌رفت تا دست‌کم باطری قوی‌تری برای آن طراحی شود. باطری Canon G1 X Mark III بر اساس استاندارد CIPA تنها 200 شات عکس می‌گیرد و با توجه به قیمت‌های بالای لوازم جانبی این دوربین، احتمالا خرید باطری‌های یدکی برای دوربینی که 1300 دلار قیمت دارد چندان اقتصادی نیست. این دوربین از ماه آینده وارد بازار خواهد شد. قیمت هود اختصاصی برای لنز آن 60 دلار، قاب زیر آبی آن 500 دلار و کیف چرمی مخصوص آن 100 دلار است. از این قیمت‌ها مشخص است که با دوربینی کاملا حرفه‌ای و تجملی روبرو هستیم که بازار کاربران ثروتمند را هدف گرفته است. برای اطلاعات بیشتر و بررسی‌های دقیق‌تر درباره Canon G1 X Mark III با نورنگار همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه