دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

تفاوت انواع فلاش های عکاسی گودکس

راهنمای انتخاب
تفاوت انواع فلاش های عکاسی گودکس

هر روز کاربران زیادی با نورنگار تماس می‌گیرند و درباره انواع فلاش های گودکس سؤال می‌کنند. خیلی وقت‌ها پس از مدتی گفتگو متوجه می‌شویم که مثلاً نیاز آن‌ها اصلاً یک فلاش استودیویی نیست و احتمالاً به یک فلاش اکسترنال نیاز دارند یا حتی ممکن است یک نور ثابت برای فیلمبرداری لازم داشته باشند.

به‌هرحال اینکه فلاش های گودکس چه تفاوت‌هایی با هم دارند و کاربرد هر کدام از آن‌ها چیست، سؤال بسیاری از کاربران است و پاسخ آن می‌تواند چند میلیون تومان هزینه بیشتر یا کمتر برایشان به همراه داشته باشد.

برای مشاهده پرطرفدارترین فلاش های گودکس کلیک کنید.

ما در این مقاله سعی می‌کنیم درباره مشخصات کلی فلاش‌ها توضیح بدهیم و بگوییم که هر کدام از مدل های این شرکت چه مزایا و مشخصاتی دارند. و ضمناً هر کدام از این امکانات برای کدام دسته از کاربران کاربرد بیشتری دارد.

مشخصات عمومی انواع فلاش های گودکس

وقتی به صفحه فلاش‌ها در وب‌سایت نورنگار سر می‌زنید، متوجه می‌شوید که فلاش‌های گودکس دارای تنوع زیادی هستند و هر کدام از آن‌ها با حروفی از هم جدا شده‌اند. مثلاً سری SK یا QS یا DP هر کدام شامل یک گروه از فلاش‌ها با مشخصات خاص هستند.

قدرت فلاش‌ها

مهم‌ترین گزینه درباره هر کدام از این گروه‌ها، قدرت تابش یا همان مقدار ژول فلاش‌ها است. فارغ از اینکه فلاشی که می‌خرید از کدام برند یا دسته است، مهم‌ترین نکته‌ای که روی قیمت و کاربرد آن‌ها تأثیر می‌گذارد، مقدار قدرت خروجی لامپ آن‌هاست. این قدرت را با واحد وات ساعت یا ژول مشخص می‌کنند. هر چقدر ژول یک فلاش بیشتر باشد، قدرت پرتاب نور آن هم بیشتر می‌شود.

مقدار ژول معمول برای آتلیه‌های عکاسی حدود 300 Ws است و به همین دلیل هم کیت‌های فلاش برای آتلیه‌ها اغلب شامل دو یا سه فلاش 300 ژول می‌شود. اما از آنجا که از سه فلاش مورد استفاده برای عکاسی پرتره، معمولاً یکی از آن‌ها به عنوان نور پشت سر یا Rim Light استفاده می‌شود، این نور را ضعیف‌تر از دیگر نور‌ها استفاده می‌کنند. به همین دلیل هم در برخی از کیت‌های فلاش نورپردازی استودیویی، به منظور کاهش قیمت، از یک فلاش با ژول کمتر استفاده می‌شود. بنابراین کاملاً واضح است که هر چقدر قدرت فلاش یا ژول فلاش بالاتر می‌رود، قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند.

انواع فلاش های گودکس

مدت زمان تابش نور

مدت زمان تابش نور یا Flash Duration هم یکی دیگر از نکات تاثیرگذار روی قیمت فلاش ها است و در مدل‌های مختلف فلاش‌های گودکس با هم فرق دارد. این زمان که به صورت کسری از ثانیه نشان داده می‌شود، به مدت زمانی گفته می‌شود که خازن فلاش، کل انرژی ذخیره شده را به لامپ فلاش ارسال کرده و اصطلاحاً تخلیه می‌کند.

سرعت تخلیه نور در بیشتر موارد بسیار سریع‌تر از سرعت شاتر دوربین است. به عنوان مثال در ساده‌ترین فلاش گودکس که مدل SK300II است، سرعت تابش فلاش از 1/2000 تا 1/800 ثانیه متغیر است. این بازه بدین معنی است که در کندترین سرعت تابش فلاش (که احتمالاً روی قدرت کامل تابش نور آن است) زمان تخلیه کامل فلاش برابر 1/800 ثانیه است.

توجه داشته باشید که در اغلب موارد، این سرعت بسیار بیشتر از سرعت سینک دوربین شما است و مشکلی بابت ایجاد لبه سیاه رنگ پایین کادر در سرعت سینک عادی نخواهید داشت. اما می‌دانیم که گاهی اوقات از سوژه‌هایی عکاسی می‌کنیم که سرعت بسیار زیادی دارند.

به عنوان مثال عکاسی از یک سوژه که موهای بلندی دارد و مو‌های او در باد به سرعت حرکت می‌کند. یا حتی عکاسی کردن از یک بطری شامپو که در داخل آب می‌افتد و قطرات آب را به اطراف پراکنده می‌کند. سوژه‌های اینچنینی معمولاً سرعت بسیار بالایی دارند و اگر می‌خواهید آن‌ها را کاملاً فریز کنید باید از یک فلاش با سرعت تابش خیلی زیاد استفاده کنید. این سرعت بالاتر، تکنولوژی بسیار پیچیده‌تری هم نیاز دارد و باعث می‌شود تا قیمت فلاش بسیار بالاتر برود.

اصولاً فلاش‌هایی که دارای سرعت تابش بالا هستند بیشتر برای کارهای صنعتی و تبلیغاتی استفاده می‌شوند و برای عکاسی پرتره و عروسی و عکس های پرسنلی و حتی عکاسی تبلیغاتی از سوژه‌های ثابت (مانند کالا‌های فروشگاهی و غذاها و …) نیازی به فلاش‌های پرسرعت ندارید.

سرعت شارژ مجدد فلاش

سرعت شارژ مجدد فلاش هم یکی دیگر از موارد تفاوت فلاش های گودکس با یکدیگر و البته بین تمامی فلاش‌های حرفه‌ای استودیویی است. اینکه یک فلاش هر بار که شات می‌زنید، چقدر طول بکشد تا دوباره آماده فلاش زدن باشد برای عکاسان پرتره هم مهم است، چه برسد به عکاسان تبلیغاتی و مدلینگ که گاهی اوقات مجبورند حتی 5 یا 10 فریم در ثانیه هم عکاسی کنند.

توجه داشته باشید که این سرعت، زمانی مهم می‌شود که سوژه شما در حال حرکت باشد. به عنوان مثال زمانی که از کودکان عکس می‌گیرید، ممکن است لازم باشد تا مثلاً به مدت چند ثانیه به صورت پی‌درپی عکس بگیرید. شاید همه این شات‌های پی‌درپی تبدیل به یک عکس فوق‌العاده نشوند، اما به این ترتیب مطمئن می‌شوید که هیچ صحنه‌ای از دست نمی‌رود.

اگر فلاش شما در زمان مورد نیاز شارژ نشود و دوربین عکس را بگیرد، تصویر ثبت شده بدون نور خواهد بود. حالا تصور کنید در چنین حالتی، بهترین صحنه‌ای که می‌توانستید عکاسی کنید، تصویری کاملاً سیاه باشد! خوشبختانه حتی ساده‌ترین فلاش‌های گودکس هم سرعت شارژ نسبتاً خوبی دارند (کمتر از 0.5 ثانیه برای نیمی از قدرت فلاش)، اما با بستن دیافراگم دوربین و افزایش قدرت فلاش در برخی از مدل‌ها، گاهی اوقات زمان شارژ به بیش از 1 ثانیه هم می‌رسد که برای عکاسی پرسرعت اصلاً مناسب نیست. طبیعتاً با بالا رفتن مقدار ژول فلاش و افزایش قدرت تابش، این زمان هم در مدل های مختلف فلاش‌های گودکس افزایش می‌یابد.

گیرنده فلاش

گیرنده یا تریگر داخلی، یکی دیگر از تفاوت‌های فلاش های گودکس با اغلب فلاش‌های آتلیه‌ای دیگر است. این فلاش‌ها معمولاً با سیستم کنترل از راه دور گودکس که به X System شهرت دارد کار می‌کنند. یعنی دیگر نیازی به تهیه تریگر جداگانه ندارید و خود فلاش دارای گیرنده داخلی است. بنابراین کافیست که فقط یکی از فرستنده‌های گودکس مانند X2T / XPRO / DM16 را روی دوربینتان بگذارید و از روی خود دوربین، قدرت نور و مد تابش را تغییر دهید.

انواع فلاش های گودکس

بدنه قوی و طراحی پایدار

از دیگر تفاوت‌های فلاش های گودکس با یکدیگر معمولاً به طراحی بدنه یا نوع منبع انرژی فلاش برمی‌گردد. معمولاً قدرت و سرعت فلاش‌هایی که با برق مستقیم کار می‌کنند بیشتر از فلاش‌های باطری دار است. اما پرتابل بودن و عدم نیاز به برق مستقیم در فلاش‌ها به شما اجازه می‌دهد تا آن‌ها را به هر کجا ببرید و در فضای خارج از آتلیه هم با آن‌ها کار کنید.

[relatedpost post=”104583″]

تفاوت انواع فلاش های گودکس با یکدیگر

فلاش های گودوکس گروه‌بندی‌های مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها دارای مشخصات مخصوص به خودشان هستند. این گروه‌ها شامل سری‌های E، SK، MS، QS، QT و … می‌شوند و هر کدام از آن‌ها با قدرت‌های متفاوتی در دسترس هستند. در این مقایسه، سعی کردیم از هر گروه، حداقل یک نمونه که در وب‌سایت نورنگار موجود هست را مثال بزنیم و درباره مشخصات کلی آن‌ها توضیح بدهیم.

Godox E250

کیت فلاش Godox E250 ارزان‌ترین و ساده‌ترین کیت فلاش‌های این شرکت است که در نورنگار به عنوان نمایندگی گودکس در دسترس شماست. البته در بازار‌های جهانی و حتی فروشگاه‌های نورنگار، می‌توانید این فلاش و همچنین مدل Godox E300 را به صورت تک شاخه‌ای هم پیدا کنید. اما از آنجا که این فلاش دارای تجهیزات شکل‌دهنده استاندارد خودش هست، بهتر است آن را به صورت کیت انتخاب کنید تا مطمئن شوید که همیشه می‌توانید در همه شرایط با آن‌ها به راحتی کار کنید.

این کیت شامل 3 فلاش با قدرت 250 ژول و پایه‌های مخصوص آن‌ها می‌شود. عبارت 250 در نام این فلاش ها هم نشان‌دهنده قدرت آن‌هاست و طبیعتاً مدل E300 آن هم قوی‌تر است (300 ژول است). این قدرت با عدد راهنمای 58 در حساسیت ISO 100 برای کار در یک آتلیه نسبتاً بزرگ با مساحت حدود 100 متر کاملاً کافی است.

هر سه فلاش این کیت دارای قدرت یکسان هستند و بنابراین فرقی ندارد که کدام‌یک از آن‌ها را به عنوان نور سر یا نور اصلی استفاده کنید. البته نور فلاش‌ها را می‌توانید طی 20 استاپ با دقت 0.1، از 0.1 تا 3.0 افزایش دهید. نور لامپ مدلینگ آن هم می‌تواند طی 9 مرحله مختلف، کم یا زیاد شود.

فلاش E250 گودکس فقط می‌تواند از طریق کابل با دوربین ارتباط برقرار کند. اما اگر نیاز باشد، به صورت جداگانه هم امکان استفاده از تریگر‌های این شرکت مانند FT-16 را دارید. هد‌های این فلاش از طریق نوری با هم ارتباط برقرار می‌کنند و برای اینکه اشتباهاً توسط فلاش اولیه یا Pre Flash حاصل از فلاش‌های اکسترنال یا دوربین‌های کامپکت تحریک نشوند، یک سیستم anti-preflash هم دارند.

انواع فلاش های گودکس

یکی از تفاوت‌های مهم بدنه این فلاش با سری ارزان قیمت دیگر فلاش‌های گودکس یعنی SK300، در بدنه آن‌هاست. فلاش‌های E250 تنها می‌توانند از ابزارهای شکل‌دهنده‌ای که در کیت خودشان هست استفاده کنند.

البته می‌توانید روی آن‌ها از انواع چتر‌های مختلف استفاده کنید، اما دهانه آن‌ها دارای استاندارد Bowens نیست و به همین خاطر هم صرفاً می‌توانید سافت باکس و کاسه شیدر خود کیت را به کار بگیرید. بنابراین یکی از محدودیت‌های مهم آن این است که نمی‌توانید سافت‌ باکس‌های بزرگ یا تجهیزاتی مانند Beauty Dish های استاندارد را روی آن نصب کنید.
به دلیل ساده و سبک بودن ابزارهای شکل دهنده نور روی این فلاش، پیچ تغییر زاویه هد فلاش هم کوچک و ساده است و برخلاف مدل‌های قوی‌تر، به صورت دسته طراحی نشده است.

این کیت بیشتر برای عکاسان تازه‌کار یا برای استودیو‌های عکاسی که عکس‌های پرسنلی و اداری می‌گیرند کاربرد دارد.

Godox SK400

فلاش گودکس SK400 هم یکی دیگر از فلاش‌های این شرکت است که در وب‌سایت نورنگار به صورت کیت هم عرضه می‌شود. همانطور که از نام این مدل حدس می‌زنید، عدد 400 در نام آن نشان‌دهنده قدرت 400 ژول آن است. بنابراین هر سه شاخه فلاش SK400 در این کیت، دارای قدرت برابر هستند و تفاوتی نمی‌کند که کدام‌یک از آن‌ها به عنوان نور اصلی یا نور پرکننده استفاده شوند.

اما جدا از تفاوت در قدرت، مهم ترین تفاوت این فلاش گودکس با مدل قبلی، امکان استفاده از تجهیزات استاندارد شکل دهنده نور است. فلاش های سری SK بدنه بزرگتری نسبت به سری E دارند و قدرت تحمل آن‌ها برای نگهداری سافت‌باکس‌های بزرگ‌تر بیشتر است. به همین علت هم به عنوان مثال سافت باکس روی این کیت دارای اندازه 70×100 سانتی متر است که خیلی بزرگ‌تر از سافت باکس 60×60 سانتی متر کیت E250 است.

برای اینکه هنگام استفاده از تجهیزات سنگین، راحت‌تر بتوانید هد این فلاش ها را کنترل کنید، به جای پیچ تغییر زاویه، یک دستگیره قوی روی بدنه آن طراحی شده است و همچنین از سه‌پایه‌های قوی‌تری هم برای نگهداری هد‌ها استفاده شده است.

انواع فلاش های گودکس

علاوه بر تفاوت در قدرت فلاش، سرعت شارژ مجدد این فلاش هم نسبت به مدل ساده E250 بسیار بیشتر است. به عنوان مثال در حالت قدرت کامل تابش E250، پس از هر بار فلاش زدن حدود 2 ثانیه طول می‌کشد تا فلاش مجدداً آماده شات زدن باشد، اما SK400 با هر بار شات کامل، تنها 1 ثانیه نیاز به زمان برای شارژ شدن دارد.

یکی دیگر از تفاوت‌های فلاش‌های گودکس SK400 با E250 در نوع ارتباط آن با دوربین است. همانطور که قبلاً هم گفتیم، فلاش‌هایی که دارای گیرنده داخلی سری X گودکس هستند، می‌توانند بدون نیاز به دید چشمی مستقیم با یکدیگر، هر کدام به صورت جداگانه تنظیم بشوند یا فلاش بزنند.

خوشبختانه فلاش های SK400 به صورت داخلی دارای گیرنده X1 هستند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند فرمان تابش را مستقیماً از فرستنده گودکس که روی دوربین شما قرار دارد دریافت کنند.
اما در مورد فلاش‌های E250 که تنها دارای گیرنده نوری چشمی هستند، باید همواره فلاش اصلی که گیرنده را روی آن نصب کرده‌اید روشن باشد و فلاش بزند تا بقیه فلاش‌ها هم بتوانند به تبعیت از آن، نور بتابانند.

کیت فلاش SK400 گودکس برای عکاسان آتلیه‌ای حرفه‌ای که نیاز دارند تا عکاسی پرتره عروسی یا خانوادگی انجام دهند بسیار مناسب است.

Godox MS200

فلاش MS200 گودکس در واقع ارزان‌ترین فلاش گودکس است که می‌توانید تجهیزات شکل‌دهنده نور استاندارد را روی آن نصب کنید. بسته به قدرت فلاش، مدل‌های MS300 و MS200 از این فلاش در دسترس هستند و البته می‌توانید آن‌ها را به صورت تک شاخه هم خریداری کنید. یعنی می‌توانید بدون اینکه نیاز به تهیه یک کیت کامل داشته باشید، آن‌ها را صرفاً به صورت تکی، از وب‌سایت نورنگار سفارش دهید.

طراحی این فلاش بسیار جمع‌و‌جور و سبک است. در واقع یکی از تفاوت‌های فلاش گودکس با مدل SK300 به همین اندازه کوچک بدنه آن‌ها برمی‌گردد. جنس بدنه و البته جنس مانت آن از پلاستیک است، اما بسیار قوی و مقاوم به نظر می‌رسد و به راحتی می‌توانید سافت‌باکس‌های بزرگ و بیوتی‌ دیش‌های فلزی بزرگ را روی آن نصب کنید. ضمن اینکه همانند سری SK دسته بزرگی در پشت فلاش طراحی شده که می‌توانید هنگام تغییر زاویه هد فلاش، از آن برای کنترل کردن زاویه یا حتی برای حمل فلاش استفاده کنید.

انواع فلاش های گودکس

سرعت شارژ مجدد در این فلاش کمی بیشتر از سری SK است و در صورت استفاده از تمام قدرت آن، می‌تواند به 1.8 ثانیه هم برسد.

خوشبختانه این فلاش هم دارای گیرنده داخلی سری X گودکس است و می‌توانید هم از روی خود فلاش و هم از روی فرستنده‌های این شرکت مانند X1، XT16 ، XPro یا X2 آن‌ها را کنترل کنید. علاوه بر این می‌توانید فلاش‌ها را در گروه‌ها و کانال‌های مختلف هم دسته‌بندی کنید تا با هم یا تک به تک تغییر کنند.

وزن هد این فلاش 1.36 کیلوگرم است و نسبت به وزن 2.1 کیلوگرمی سری SK بسیار پرتابل و سبک‌تر است.

Godox QS400II

فلاش‌های نسل دوم سری QS ، یکی از ارزان‌ترین فلاش‌های موجود در بازار هستند که می‌توانند از نظر قدرت و کارآیی با برند‌های معتبر و گران‌قیمت ساخت فلاش رقابت کنند. این فلاش‌ها معمولاً به صورت کیت ارائه نمی‌شوند و عکاسان می‌توانند بسته به نیاز خودشان، شاخه‌های جداگانه هد‌های فلاش را تک به تک خریداری کنند.

در حال حاضر در وب‌سایت نورنگار دو مدل مختلف از انواع فلاش های گودکس در دسترس است که شامل مدل‌های QS300II و QS400II می‌شود. همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، به ترتیب 300 و 400 ژول هم قدرت دارند. اما مدل‌های QS600II ، QS800II و QS1200II از آن هم در وب‌سایت گودکس نمایش داده می‌شود که با 600 ، 800 و 1200 ژول قدرت، به شما امکان می‌دهند تا در آتلیه‌های بسیار بزرگ به ابعاد بیشتر از 300 تا 500 متر، از دورترین نقطه آتلیه هم، رو به سوژه نور بتابانید.

توجه داشته باشید که استفاده از قوی‌ترین نوع فلاش موجود در بازار، لزوماً انتخاب خوبی نیست و بسیار مهم است که مقدار قدرت فلاشی که انتخاب می‌کنید متناسب با کاربرد و فضای آتلیه‌تان باشد. شاید به همین دلیل هم باشد که فلاش‌هایی که قدرت بسیار بالایی دارند را در نورنگار به صورت سفارشی عرضه می‌کنند (مدل 1200 ژول آن حتی روی خود سایت گودکس هم موجود نیست و به صورت سفارشی عرضه می‌شود!).

انواع فلاش های گودکس

سرعت شارژ مجدد مدل‌های مختلف این فلاش حتی روی قوی ترین میزان تابش آن کمتر از 1.5 ثانیه است و البته وقتی با قدرت‌های پایین آن فلاش می‌زنید، می‌توانند کمتر از 0.3 ثانیه هم شارژ شوند. بنابراین احتمالاً مدل‌های قوی آن، برای اغلب عکاسی‌های حرکتی (مانند عکاسی از کودکان) کافی خواهند بود. خوشبختانه می‌توانید قدرت فلاش را در 50 گام، از 1/32 تا 1/1 (به میزان 6 استاپ کامل نور) تغییر دهید. بنابراین حتی مدل‌های قوی این فلاش را هم می‌توانید برای نوردهی‌های بسیار کم هم به راحتی تنظیم کرده و به کار بگیرید.

این فلاش ها نیز از دهانه Bowens پشتیبانی می‌کنند و ضمناً یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آن با دیگر فلاش‌های گودکس که تا اینجا معرفی کردیم، نحوه قفل شدن ابزار‌های شکل‌دهنده نور روی آن‌هاست. در بالای این فلاش ها یک کلید ضامن آبی رنگ دیده می‌شود که برای آزاد کردن وسیله‌ای که روی فلاش قرار می‌دهید، کافیست آن را نگه دارید و به راحتی سافت باکس یا مدیفایر‌های دیگر را از آن جدا کنید.

تمامی این مدل‌ها از تریگر‌های داخلی سری X و ارتباط بی‌سیم با فرستنده‌های X1 و … استفاده می‌کنند.

Godox GS200II

گودکس یک سری فلاش‌های ارزان‌قیمت به نام سری GS یا Gemini هم دارد که از نظر امکانات تقریباً شبیه به سری QS است. اما یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های فلاش‌های گودوکس GS با دیگر فلاش‌های گودوکس، طراحی ظاهری بدنه آن‌هاست.

در این دسته از انواع فلاش های گودکس، دسته‌ای که برای کنترل زاویه یا حمل فلاش استفاده می‌شود، در بالای بدنه طراحی شده است. شاید بسیاری از کاربران، این روش طراحی را چندان حرفه‌ای ندانند، اما تجربه‌ای که ما از استفاده از فلاش‌های GS داشتیم، این طراحی را بسیار دلچسب و راحت نشان می‌دهد.

بدنه فلاش‌های GS تقریباً همان اندازه فلاش‌های QS است، اما مثلاً مدل 400 ژول فلاش Godox Gemini GS400II حدود نیم کیلوگرم سبک‌تر از همین قدرت از مدل Godox QS400II است که نشان می‌دهد در مدل‌های گران‌تر QS از مواد و متریال قوی‌تر  و ماندگارتری نسبت به این مدل استفاده شده است.

این فلاش ها هم با تمامی تریگر‌های سری X هماهنگ هستند و البته چون بیشتر برای کاربران عمومی و کار‌های عادی طراحی شده‌اند، صرفاً دارای قدرت های 200، 300 و 400 ژول هستند. بنابراین اگر به قدرت‌های قوی تر از 400 ژول نیاز دارید، باید به سراغ مدل‌های دیگر فلاش‌های گودکس بروید.

Godox DP400III

سری فلاش‌های DP گودکس یکی از بهترین فلاش‌های این شرکت برای کار پرتره و عروسی است. زیرا هم قدرت نسبتاً بالایی دارند و هم سرعت شارژ آن‌ها بسیار سریع است.

این سری فلاش‌ها تنها مدل از فلاش‌های گودکس هستند که به نسل سوم خودشان رسیده‌اند و حالا با عبارت III در انتهای نامشان شناخته می‌شوند. در حال حاضر تنها مدل‌های نسل سوم این فلاش‌ها در وب‌سایت گودکس و وب‌سایت نورنگار عرضه می‌شوند، اما همچنان در برخی از بازار های بین‌المللی می‌توانید نسخه II یا همان نسل دوم این فلاش‌ها را هم بیابید.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های نسل سوم این فلاش‌ها با نسل قبلی آن، امکان تنظیم قدرت خروجی فلاش تا 1/64 قدرت کامل فلاش است که در مدل‌های قدیمی‌تر تنها تا 1/16 قابل کاهش بود. به همین دلیل هم در نام نسل جدید این فلاش‌ها می‌توانید عبارت Professional Studio Flash را ببینید!

قدرت شارژ مجدد این فلاش در مدل‌های پایین‌تر آن مانند گودکس DP400III حدود 1 ثانیه است که برای حداکثر قدرت این فلاش، بسیار مناسب محسوب می‌شود. به دلیل قدرت بالایی که این فلاش‌ها دارند، مجهز به فن هستند و به همین دلیل هم در پشت بدنه آن‌ها یک توری دیده می‌شود.

این یکی از بهترین و به صرفه‌ترین فلاش‌ها برای کار‌های استودیویی است. زیرا هم قدرت و امکانات بسیار خوبی دارد و هم قیمت آن تقریباً در رده سری GS یا QS است.

انواع فلاش های گودکس

Godox QT600II

مهم ترین تفاوت فلاش‌های گودکس QT با دیگر هد‌های فلاش گودکس، به سرعت آن برمی‌گردد. سری QT سریع‌ترین فلاش‌های استودیویی گودکس است و معمولاً افرادی که می‌خواهند از سوژه‌هایی با حرکت سریع عکاسی کنند از این فلاش‌ها استفاده می‌کنند.
هد‌های این سری شامل انواع 400، 600 و 1200 ژول می‌شود و باز هم مانند سری QS، مدل 1200 ژول آن معمولاً به صورت سفارشی در دسترس است.
مهم‌ترین کاربرد این فلاش‌ها عکاسی تبلیغاتی است. زیرا از نظر کیفیت و پایداری نور یا حتی قدرت هم می‌توان از مدل‌های ارزان‌تر QS نیز استفاده کرد، اما توانایی منحصر بفرد این فلاش در زمان تخلیه نور است که بین  1/19,696تا 1/190 ثانیه طول می‌کشد.

این زمان تخلیه برای عکاسی تبلیغاتی از قطرات آب یا حتی عکاسی از ماشین یا موتورسیکلت در حال حرکت یا ورزشکاران حرفه‌ای بسیار عالی است. همچنین زمان شارژ مجدد این فلاش در کمترین مقدار برابر 0.05 ثانیه و در بیشترین مقدار کمتر از 0.9 ثانیه است که به شما اجازه می‌دهد با دوربین‌های پرسرعت، به صورت پی‌درپی با سرعت بالا عکاسی کنید.

از آنجا که امکان تنظیم قدرت فلاش از 1/128 قدرت کامل آن به بالا وجود دارد، اگر از مدل‌های قوی آن استفاده کنید، عملاً حتی در کمترین حجم نور هم قدرت بسیار بالایی در اختیار دارید و البته در کنار آن می‌توانید با سرعت‌های بسیار زیاد هم عکس بگیرید.
این تنها مدل از فلاش‌های گودکس است که می‌توانید نور آن را تا 1/128 ثانیه کاهش دهید.

این فلاش دارای یک مد High-Speed Sync است که به شما اجازه می‌دهد تا با سرعت سینک 1/8000 ثانیه هم فلاش بزنید. استفاده از سرعت‌های اینچنینی امکان استفاده از دیافراگم‌های خیلی باز را به شما می‌دهد که بیشتر در عکاسی تبلیغاتی و مدلینگ کاربرد دارد.

اما یکی دیگر از تفاوت‌های مهم انواع فلاش های گودکس، امکان تابش با کلوین‌های مختلف است. این فلاش می‌تواند با کلوین عادی که 5000 درجه است (و اغلب فلاش‌های گودکس می‌توانند با آن کار کنند) نور بتاباند، اما در عین حال می‌توانید کلوین آن را تا 9000 درجه هم بالا ببرید و تا نوری بسیار سرد از آن ساطع شود.

انواع فلاش های گودکس

نهایتاً اینکه این تنها فلاش گودکس است که دارای قابلیت ماسکینگ می‌باشد. قابلیت ماسکینگ (Masking) یک قابلیت بسیار پیشرفته در فلاش‌ها است که شما می‌توانید با استفاده از تابش‌های پی‌درپی نامتوالی، دو عکس پی‌درپی از سوژه بگیرید که در یکی از آن‌ها، نور تابیده و در یکی دیگر، نور اصلی نمی‌تابد. به این ترتیب شما می‌توانید دو عکس پی‌درپی از یک سوژه داشته باشید که در یکی از آن‌ها سوژه در زمینه‌ای سفید، کاملاً سیاه ثبت شده است.
این عکس دوم می‌تواند در فتوشاپ به عنوان ماسک لایه برای جدا کردن سوژه از زمینه استفاده شود و برای عکاسان تبلیغاتی، فروشگاهی و مدلینگ، ارزش بسیار زیادی دارد.

به دلیل قدرت و ساختار پیچیده این فلاش‌ها، بدنه آن‌ها چندان سبک نیست و از این نظر یک فلاش پرتابل و سبک محسوب نمی‌شود.

کد تخفیف نورنگار

خلاصه ای از انواع فلاش های گودکس 

تمامی فلاش‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، از سری بدون باطری گودوکس هستند. تفاوت فلاش های گودکس بدون باطری با انواع باطری‌دار مانند سری AD این است که باید همواره در داخل استودیو یا در جایی که به برق مستقیم دسترسی هست استفاده شوند. البته باطری‌های بزرگی هم برای این فلاش‌ها در دسترس است که خروجی 220 ولت به شما می‌دهند و می‌توانید با استفاده از این باطری‌ها، این فلاش ها را در فضای آزاد استفاده کنید.
اما این باطری‌ها بسیار سنگین و دست و پاگیر هستند و اگر نیاز به کار در فضای باز دارید، بهتر است که از فلاش‌های باطری‌دار گودکس استفاده کنید.

توجه داشته باشید که اغلب انواع فلاش های گودکس دارای ساختار و امکانات چندان پیچیده‌ای نیستند و بیشترین تفاوت آن‌ها در کیفیت ساخت و ماندگاری آن‌ها در طولانی مدت است. بنابراین اگر امکانات خاص آن‌ها، مانند سرعت شارژ بالا یا سرعت تخلیه سریع برایتان ضرورت زیادی ندارد، بهتر است آن‌ها را صرفاً براساس کیفیت ساخت و بدنه قدرتمند و البته یک میزان قدرت متناسب با روش عکاسی‌تان، انتخاب کنید.

سعی کنید صرفاً به این دلیل که ممکن است یکبار در سال به یک حجم تابش بالا نیاز دارید، به سراغ بالاترین و قوی‌ترین فلاش موجود نروید. فراموش نکنید که گاهی اوقات با کمی باز کردن دیافراگم یا کمی افزایش حساسیت دوربین، می‌توانید نور کافی برای عکاسی با فلاش را تأمین کنید.

شخصاً به عنوان یک عکاس آتلیه که سال‌ها با نور‌های فلاش کار کرده‌ام، سری DP را یکی از بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای عکاسی عمومی انتخاب می‌کنم. بنابراین اگر هیچ دانشی درباره انتخاب فلاش‌های گودوکس ندارید، می‌توانید از این مدل، به عنوان یک نقطه شروع خوب استفاده کنید یا حداقل یکی از شاخه‌های فلاش را (احتمالاً نور اصلی) از این مدل انتخاب کنید.

اگر سوالی درباره انواع فلاش های گودکس دارید می‌توانید در بخش کامنت‌های همین مقاله از کارشناسان نورنگار بپرسید.

نویسنده : الهه سرباز

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *