021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

ایده عکاسی از غذا؛ 20 ترفند عکاسی از غذاهای خوشمزه

ایده عکاسی از غذا؛ 20 ترفند عکاسی از غذاهای خوشمزه

یکی از کارهایی که رستوران‌ها برای رونق بخشیدن به کار خود انجام می‌دهند، عکاسی از غذا است. حصول اطمینان از اینکه عکس آیتم‌های منوی شما مطابق انتظارات مشتری باشند، برای موفقیت بسیار مهم است. از همه بهتر، این است که بدون تجهیزات گران‌قیمت بتوانید تصاویر خیره‌کننده‌ای ثبت کنید.

در عکاسی از غذا، همه چیز به ثبت تصاویر جذاب از غذا و نوشیدنی، و برجسته کردن بافت، رنگ و ارائه آن‌هاست. از عکاسی غذا برای اهداف مختلفی چون تبلیغات، منوی رستوران‌ها و کافه‌ها، کتاب‌های آشپزی، شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌های غذا، جذب مخاطب و نمایش خلاقیت‌های آشپزی استفاده می‌شود. در این مطلب ما 20 ایده برای عکاسی از غذا به شما ارائه می‌دهیم تا به تصاویر جذابی از خوشمزه‌جات ثبت کنید! پس با ما همراه باشید.

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی از غذا

کیت اولیه تجهیزات عکاسی از غذا، خیلی گسترده نیست. فقط چند تکه ابزار لازم است تا عکس‌های شما از غذا بدرخشند. وسایل لازم برای این کار شامل دوربین، لنز پرایم (35 یا 55 میلی‌متری)، سه‌پایه و بازکننده بازوی سه‌پایه (برای عکس‌های اورهد)، کیت نورپردازی و بسته به مود و احساسات عکس، یک بک‌گراند زیبا یا پیش‌خوان چیده شده است. این پیش‌خوان می‌تواند یک سطح چوبی، میز کار آشپزی یا سطحی از سنگ مرمر باشد.

در میان تجهیزاتی که از آن‌ها نام بردیم، لنز پرایم مهم‌ترین است. لنزهای پرایم عکس‌هایی واضح و واقعی ارائه می‌دهند که باعث می‌شود غذاها و دسرهایی که از آن‌ها عکس می‌گیرید، درخشان به‌نظر برسند. به همین دلیل است که هر عکاس حرفه‌ای غذا، به یکی از آن‌ها احتیاج دارد. فاصله کانونی 50 میلی‌متری، معمولاً کار شما را راه می‌اندازد. اگرچه همیشه بهتر است که زاویه وسیع‌تری برای عکاسی از صحنه‌های از پیش چیدمان‌شده یا عکاسی در فضاهای تنگ داشته باشید.

پرایم‌ها همچنین دارای دیافراگم بازتری هستند. به این معنی که در موقعیت‌های کم‌نور، به خوبی کار می‌کنند. برخی از محبوب‌ترین لنزهای پرایم برای عکاسی از غذا شامل موارد زیر هستند:

دیگر تجهیزات اختیاری و لازم برای عکاسی از غذا، شامل کارت اصلاح رنگ، خیمه عکاسی، سیستم و هارددرایو برای ذخیره عکس‌ها، نرم افزار ادیت عکس و اکسسوار اضافی برای چیدمان در کنار غذا هستند.

اصول چیدمان عکاسی غذا

سرآشپزها برای توصیف زیبایی‌شناختی غذا، از اصطلاح آبکاری استفاده می‌کنند. آبکاری خوب بسیار مهم‌تر از آن چیزی است که به‌نظر می‌رسد. در واقع، مطالعات نشان داده است مردم تمایل دارند هنگام خوردن غذا، بشقاب زیباتری داشته باشند. در این صورت غذا به نظرشان خوشمزه‌تر می‌آید.

آبکاری اولین قدم برای ایجاد این ذهنیت در ذهن مخاطب است: غذایی که می‌خواهد سفارش بدهد، همانقدر آبدار و خوشمزه است که در عکس به نظر می‌رسد. بنابراین، قبل عکاسی از غذا، باید درنظر بگیرید که چگونه غذای خود را به شیوه‌ای جذاب چیدمان کنید.  نکات زیر برای چیدمان غذا به شما کمک می‌کنند:

  • چیدمان غذاهای مختلف باید از هم متفاوت باشند.
  • سطح مناسبی برای پس‌زمینه غذا انتخاب کنید.
  • سوژه اصلی خود را در مرکز کادر قرار دهید.
  • مثل یک هنرمند فکر کنید و در چیدمان خود خلاقیت به خرج دهید.
  • از اکسسوار اضافی برای افزودن تم و مود استفاده کنید.

20 ایده عکاسی از غذا

اگر درگیر عکاسی از غذا هستید، ممکن است هر از گاهی نیاز به یک ایده خلاقانه پیدا کنید. از همین بابت، ایده‌هایی که در ادامه مطرح می‌کنیم، می‌توانند برای شما مفید باشند. برخی از این موارد ارزان‌تر هستند، زیرا به نور طبیعی و وسایل عادی نیاز دارند. برخی دیگر تکنیکی‌تر هستند، به طوری که نیاز دارید آماده‌سازی کاملی انجام دهید.

1. عکاسی تخت

اگر به عکاسی خلاقانه از غذا علاقه دارید، به شدت توصیه می‌کنیم تکنیک عکاسی تخت را امتحان کنید. این تکنیک در واقع محبوب‌ترین نوع عکاسی روی میز است؛ به این معنی که تمام عناصر ترکیب‌بندی، روی یک سطح یکنواخت چیده‌شده‌اند و یک عکاس، از بالای آن‌ها عکس می‌گیرد. گاهی اوقات لازم است که عکاس روی یک صندلی یا نردبان بایستد تا احساس «دراز کشیدن غذا روی تخت» را به تصویر بکشد.

عکاسی از قهوه
اگر به عکاسی خلاقانه از غذا علاقه دارید، به شدت توصیه می‌کنیم تکنیک عکاسی تخت را امتحان کنید.

2. افزودن عنصر انسانی

وقتی از غذا عکس می‌گیرید و دست‌هایتان در کادر قرار می‌گیرد، هرگز در مرحله ادیت آن‌ها را حذف نکنید. در واقع، این موضوع می‌تواند حضور انسانی را به عکس شما اضافه کند و کاری کند تا طبیعی‌تر به‌نظر برسد. اگر می‌خواهید مخاطب تصویرتان را به تعامل دعوت کنید، چنین عکس‌هایی عالی هستند.

ایده عکاسی از غذا
برای عکاسی از غذا و شیرینی دستان خود را در حال برداشتن یک کوکی در عکس نشان دهید.

3. عکاسی دارک

ایده اصلی که پشت عکاسی دارک از غذا قرار دارد، بازی با پس‌زمینه سایه‌دار است تا توجه مخاطب به غذای موجود در پیش‌زمینه جلب شود. به همین دلیل است که باید آکسسوار، سطح و بک‌گراندهای عکاسی محصول را با دقت انتخاب کنید. ظروف چوبی نیز در چنین عکس‌هایی عالی به نظر می‌رسند.

عکاسی دارک از غذا
یک ایده جذاب برای عکاسی غذا؛ استفاده از تکنیک عکاسی دارک است.

4. اشکال هندسی

این نوع عکاسی از غذا، با آن‌چه در زندگی روزمره می‌بینیم، فاصله زیادی دارد. با این وجود بسیار جالب به نظر می‌رسد و فالوورها و مشتریان شما را مجذوب خود خواهد کرد. در این تصویر، عکاس (Sakir Gokçenbag) با ساختن مکعب‌هایی از میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای مختلف، و قرار دادن آن‌ها در ردیف‌های مساوی، چنین ترکیبی را ایجاد کرده است. شما هم می‌توانید سعی کنید که چنین کاری انجام دهید.

عکاسی از غذا و اشکال هندسی
استفاده از برشهای نان همیشه یک ایده جالب عکاسی از غذا به نظر می‌رسد.

5. عکاسی اسپلش

اگر می‌خواهید در حوزه عکاسی از نوشیدنی به شهرت برسید، باید عکس‌هایی بگیرید که حاوی یک جزء پویا و متحرک باشند. ساده‌ترین راه برای دستیابی به این افکت، گرفتن اسپلش است. در این حالت، باید اصول عکاسی با سرعت بالا را رعایت کنید و با استفاده از سرعت شاتر سریع 1/1000 و بیشتر، یک فریز موشن بسازید.

6. به هم ریختگی

عکاسی خلاق از غذا اغلب شامل کمی آشفتگی است که به مخاطب عکس کمک می‌کند تا به آن‌چه که در تصویر می‌بیند، احساس نزدیکی کند. چنین عکس‌هایی کاملاً واقعی به‌نظر می‌رسند. زیرا تصور به‌هم‌ریختگی غذا روی میز، برای ما آسان‌تر از چیدمان منظم آن‌ها در ظروف عادی است.

عکاسی خلاق از غذا
برای عکاسی خلاقانه از غذا سعی کنید کمی آشفتگی را در عکس نشان دهید تا واقعی به‌نظر برسد. (عکاس : شیدا ندایی )

7. کانسپت طنز

طنز یک راه عالی برای وایرال کردن عکس‌های مواد غذایی است. این روش به خصوص برای غذای کودکان عالی است. سعی کنید روی غذای خود ایموجی‌های بامزه بسازید یا با قسمت‌های مختلف غذا، سناریوهای طنز بچینید.

8. برش

برش غذا برای نشان دادن بافت‌های آن، یک ایده ساده برای عکاسی از غذا است. با برش مواد غذایی مانند میوه‌ها و سبزیجات، مواد داخل آن نمایش داده می‌شوند. بسیاری از عکاسان از بازی Fruit Ninja برای گرفتن چنین عکس‌هایی ایده گرفته‌اند.

برش کیک ایده ساده برای عکاسی از غذا
برش کیک برای نشان دادن بافت‌های آن، یک ایده ساده برای عکاسی از غذا است.

9. نمایش فرآیند آشپزی

گاهی اوقات، عکاسی از غذایی که سرد شده است، نه بشقاب غذا، بلکه مواد مختلفی که از آن تشکیل شده است را نشان می‌دهد. به همین دلیل است که به شدت توصیه می‌کنیم در مراحل مختلف فرآیند آشپزی، از غذای در حال پختن عکاسی کنید. می‌توانید بلافاصله پس از شستن سبزیجات و میوه‌های تازه، از آن‌ها عکس بگیرید. سپس وقتی آشپز آن‌ها را خرد می‌کند، سرخ می‌کند، می‌جوشاند و غیره، از این فرآیند عکاسی کنید.

عکاسی از آماده کردن غذا
در مراحل مختلف فرآیند آشپزی، از غذای در حال پختن عکاسی کنید. (عکاس : آتنا صابری )

10.  نمایش مواد اولیه تشکیل‌دهنده

خریداران غذا تمایل دارند فروشندگانی را انتخاب کنند که در مورد کارشان کاملاً شفاف و صادق هستند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد این روابط، این است که نشان دهید محصول شما از چه مواد اولیه‌ای تشکیل شده است. برای متمایز شدن از دیگران، علاوه بر عکاسی از مواد تشکیل‌دهنده غذای خود، می‌توانید آن‌ها را به شکل محصولتان چیدمان کنید و از آن‌ها عکس بگیرید.

عکاسی از ارد در حال الک شدن
عکاسی از ارد در حال الک شدن، و نمایش مواد مختلفی که از آن تشکیل شده است را نشان می‌دهد. (عکاس : آتنا صابری )

11. تایپوگرافی نام غذا

برای گرفتن این عکس‌ها، باید از مواد اولیه یا خود غذا استفاده کنید تا نام غذا را روی یک سطح صاف بنویسید. گرفتن تصاویر تایپوگرافیک این‌چنینی، نیاز به صرف زمان زیادی دارد. ابتدا تصمیم بگیرید که از چه غذایی استفاده می‌کنید، سپس طرح آن را روی کاغذ بکشید. به ترکیب، نوع و اندازه حروف هم فکر کنید.

عکاسی تایپوگرافی با غذا
برای گرفتن این عکس‌ها، باید از مواد اولیه یا خود غذا استفاده کنید تا نام غذا را روی یک سطح صاف بنویسید.

12. عکاسی از غذای خشک و فاسد!

ایده استفاده از سبزیجات و میوه‌های فاسد، ممکن است مضحک به‌نظر برسد، اما برخی از عکاسان موفق شده‌اند از این طریق عکس‌های درخشانی خلق کنند. بزرگترین مزیت چنین مواردی، بافت آن‌هاست. رنگ آن‌ها نیز شایسته توجه است. اگر می‌خواهید عکاسی از غذای فاسد را امتحان کنید، پیشنهاد می‌دهیم در ابتدا آن‌ها را خشک کنید.

عکاسی از مواد غدایی فاسد
ایده عکاسی از مواد غدایی فاسد،از این طریق میتوانید عکس‌های درخشانی خلق کنید.

13. چشم‌انداز غذا

یکی از بهترین ایده‌های عکاسی از غذا، این است که مواد اولیه مورد استفاده در یک غذا را قبل از این‌که زیر نور استودیو پژمرده شوند، به صورت لایه‌لایه ثبت کنید. سپس باید چندین عکس را با استفاده از ادیت دیجیتال، در یک تصویر واحد ترکیب کنید.

14.  استفاده از کارد و چنگال

استفاده از وسایل غذاخوری، یک ایده دیگر برای عکاسی از غذا است که ارزش امتحان کردن را دارد. اگر عکس شما حاوی مواد غذایی است که به زیبایی روی بشقاب چیده شده‌اند و دور آن با کارد، چنگال و قاشق احاطه شده است، مطمئناً توجه افراد به آن جلب خواهد شد. ذهن ما به دیدن کارد و چنگال کنار غذا عادت کرده‌است، بنابراین تصویری از غذا بدون آن‌ها، غیرواقعی به‌نظر می‌رسد.

15.  تقارن

تقارن می‌تواند هر ترکیبی را جذاب و به‌یادماندنی کند. طبیعتاً ناخودآگاه ما جذب مواردی می‌شود که به طور هماهنگ چیده شده‌اند یا به فرم اشکال هندسی خاص هستند. برای به‌دست آوردن اثر متقارن، می‌توانید غذا را به صورت ردیفی، دایره‌ای، زیگزاگ و غیره بچینید.

16. ارتفاع متفاوت

چیدن مواد غذایی در ارتفاع‌های متفاوت می‌تواند منجر به خلق ایده‌های جذابی برای عکاسی از غذا شود. این کار حرکت را به تصویر شما می‌افزاید و بینندگان را وادار می‌کند تا هر لایه جداگانه را بیشتر مورد بررسی قرار دهند.

17. تکرار

برای جذاب کردن عکس‌های خود، می‌توانید عناصر یکسان یا مشابه را در نزدیکی یکدگیر قرار دهید. بنابراین، شما به یک الگو خواهید رسید. این تکنیک برای عکاسی سیاه و سفید از غذا، بسیار خوب عمل می‌کند.

18. نورپردازی رامبراند

نورپردازی رامبراند در عکاسی معمولاً توسط عکاسان پرتره استفاده می‌شود، اما عکاسان حرفه‌ای غذا نیز می‌توانند از تأثیر چشمگیر آن بهره ببرند. وقتی نوبت به برجسته کردن بافت یک شیء می‌رسد، این نور ملایم بی‌همتا خواهد بود.

19. استفاده از بخار و دود

اگر به دنبال ایده‌ای خلاقانه برای عکاسی از غذا هستید که غذای پخته شما را تازه نشان بدهد، می‌توانید بخار و دود را به قاب خود اضافه کنید. فقط به یاد داشته باشید که دود کاملاً با زمینه‌های سفید ترکیب می‌شود. پس بهتر است کاسه سوپ یا فنجان قهوه خود را در برابر یک پس‌زمینه دارک قرار دهید.

20. انعکاس

با افزودن انعکاس به تصاویر خود، می‌توانید پرسپکتیو و کنتراست واقعاً منحصربه‌فردی داشته باشید. عکاسان باتجربه معمولاً یک شیء را روی سطح پلکسی می‌گذارند و جهت پرتو نور را آزمایش می‌کنند، تا به اثر دلخواه برسند.

ترفندهای عکس گرفتن از غذا

حالا که با 20 ایده عکاسی از غذا آشنا شدید، بهتر است نکات ضروری و ترفندهای عکس گرفتن از غذا را هم بشناسید. در ادامه به 20 مورد از این نکات اشاره خواهیم کرد.

  • به جای فلاش دوربین، حتماً از نور طبیعی استفاده کنید.
  • برای براق نشان دادن غذا، مقداری روغن روی آن اسپری کنید.
  • چیدمان ظروف مختلف را تغییر دهید.
  • عمق میدان‌های مختلفی را تست کنید.
  • قانون یک سوم را به خاطر داشته باشید.
  • عکاسی از غذا را در زوایای مختلفی انجام دهید.
  • مواد اولیه خام غذا را به عنوان اکسسوار دور ظرف بچینید.
  • توجه را از غذای اصلی دور نکنید.
  • مطمئن شوید که ظروفتان تمیز و بدون لک هستند.
  • یک پس‌زمینه مرتب داشته باشید.
  • ترکیب‌بندی حرکت را درنظر بگیرید.

سخن پایانی

عکاسی از غذا، یکی از محبوب‌ترین فیلدهای عکاسی تبلیغاتی و محصول در سال‌های اخیر است و عکاسان زیادی از این راه کسب درآمد می‌کنند. هدف شما از این نوع عکاسی، نمایش صادقانه و واقع‌گرایانه غذاهای موجود در منوی رستوران، کتاب آشپزی، بروشور تبلیغاتی یا بلاگ است. بیشتر عکاسان برای گرفتن عکس از غذا، سعی می‌کنند اشتهای مخاطب را تحریک کنند، اما بهتر است این کار را در حد لازم انجام دهید و افراط نکنید.

اگر علاقه‌مند به عکاسی از غذا هستید، شرکت در دوره عکاسی غذا نورنگار را از دست ندهید. در این دوره با ترفندها و ایده‌هایی بسیار خلاقانه و جذاب به طور اصولی آشنا خواهید شد.‌ در این مطلب ما در مورد 20 ایده برای عکاسی از غذا و 20 ترفند برای بهتر شدن این عکس‌ها صحبت کردیم. همچنین به تجهیزات لازم و اصول اولیه چیدمان برای این ژانر از عکاسی محصول، اشاراتی داشتیم. در صورتی که شما هم تجربه‌ای در زمینه عکاسی از غذا دارید یا نکته‌ای در ذهنتان است که فکر می‌کنید به ‌اشتراک‌ گذاشتن آن می‌تواند مفید باشد، کامنت‌ها و نظرات خود را از ما دریغ نکنید.

منابع : seriouseats

2 دیدگاه

  • gafari99 گفت:

    سلام و درود
    مقاله فوق‌العاده‌ای بود! پر از ایده‌های خلاقانه و ترفندهای کاربردی برای عکاسی از غذا بود.
    از نویسنده این مقاله ممنونم که به من کمک کرد تا زیبایی غذا را به تصویر بکشم!

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      درود دوست عزیز نورنگاری
      خوشحالم که مقاله برای شما مفید بوده
      ممنون بابت حسن توجه شما
      موفق باشید دوست عزیز !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *